Hi, ik ben dit jaar begonnen met de bouw van een klassieke zwever: Windfreak (bouwplan dd. 1978). Deze zwever heeft oorspronkelijk 2 kleppen die werken als ailevons (ailerons + hoogteroer, het is in feite een vliegende vleugel). Ik ben van plan er 4 kleppen van te maken (rem/ailevons), maar dit doet nu ff niet terzake, Mijn vraag is wat aerodynamisch gezien de meeste efficiënte kant is voor de roerbevestiging? Wat ik bedoel is dat ik moet kiezen aan welke kant de roerspleet hoort te komen. Wat is de beste keuze/suggesties voor roerbevestiging/afdichting?
Roer bevestiging met folie boven. Spleet onder. Als je de spleet boven doet zal de luchtstroom daar verstoord worden en je roer minder effectief. De omhoog gaande uitslag groter maken als neergaande uitslag. Je wilt eerst de binnenste vleugel afremmen en profiel veranderen zodat deze zakt. Doe je de spleet boven dan zal door verstoring de buitenste vleugel harder remmen en gaat je toestel haken in de bocht. Lees je neus wil slechter de bocht in. Onder is van minder belang dus als deze verstoord wordt. Tevens creëer je zo een langer hevel moment en alvast een beetje rolroer differentiatie.
Ik weet niet wat het beste is, maar mijn ellipsoid heeft de rolroeren aan de bovenkant getaped (spleet aan de onderkant), en de flaps andersom. Voor de flaps is het noodzakelijk ze aan de onderkant te tapen, want anders krijg je ze nooit ver genoeg naar beneden gezet. Mijn supra (in aanbouw) heeft zowel flaps als rolroer aan de onderkant gescharnierd (spleet aan de bovenzijde). Volgens Mark Drela maakt het aerodynamisch niet heel veel uit. Als je het echt mooi wilt doen maak je een roer met een ronde kant wat in het vaste deel valt, net als een 1:1 vliegtuig. Je hebt dan wel penscharnieren nodig, tape gaat niet werken.
De windfreak van Roger Sanders uit de RCM wordt niet met elevons bestuurd, maar met een hoogteroer en richtingsroer. de beide hoogteroerklepjes zitten op een metalen vorkje en worden dezelfde kant op bewogen. Sturen doe je met het richtingsroer. Als je hem met vier kleppen bouwt dan kan die karakteristieke buiging in de vleugel er niet in.....?
Wanneer je de besturing niet origineel maakt, op de manier die Max beschrijft, en 4 kleppen maakt zul je voor de rekleppen in ieder geval de scharnierlijn aan de onderzijde willen om voldoende uitslag te krijgen. Bij de elevons die vooral naar boven uitslaan kan je beide overwegen odat daar de uitslagen minder zullen zijn dan voor de flap. De overwegingen van Serge zijn valide, vooral bij houtbouw waar het maken van een mooie lip, zoals bij glas/carbon modellen gebruikelijk, moeilijk is. Het is aerodynaisch zeker van belang dat de spleet afgedicht is, wat een foliescharnier gemakkelijk is. Maar het goed gepositioneerd houden van een folie scharnier is niet echt makkelijk, je zou daarom ook aan een siliconenscharnier kunnen denken, of een kevlar/nylon scharnier dat je kan voorbereiden met balsa latten die je daarna op maat maakt als ligger
Zou het goed werken om een kevlar scharnier op het balsa te lamineren (kevlar bandje, beetje epoxy) en daarna gewoon er overheen te foliën en ter plaatse van het scharnier de folie open te snijden? Dat geeft in ieder geval een bijzonder strak scharnier wat nooit los gaat of speling geeft.
Al mijn F3J (molded) modellen hebben het scharnier ad onderkant van de vleugel met een dichtlip ad bovenkant. Bij houtbouw moet ik het zelf voor mekaar zien te krijgen, vandaar mijn twijfel/vraag.
@flymax: de originele Windfreak werd idd alleen met elevons en richting gevlogen (servos in de romp). Met de huidige mogelijkheden (dunne servos/zender mix) is het mijn idee om de servos in de vleugel te plaatsen en naar een vierkleppen vleugel te gaan. Voor wie het Frans beheerst: https://www.modelisme.com/forum/aer...anders-oiseau-tres-planant-6.html#post2704056
Strip cellotape waarvan 2/3 van de 'lijm' mbv wasbenzine in de lengte is verwijderd? Dat is hoe ik het doe. Geen idee of het effect heeft trouwens...;-)
Ik heb weer ergens een rol control surface gap tape gevonden, spaltabdeckband bij de meeste Duitse webshops maar vaak uitverkocht of heel duur. Deze komt bij PP-RC vandaan waar ik ook 2 ART-Hobby toestelletjes heb gekocht. Dit spleetje op de Momentum laat ik voor wat hij is maar op de andere kist ga ik het misschien wel gebruiken. Ik moet nog zien hoe groot die kier daar gaat worden.
Bij de wee....deze heeft een kevlar scharnier tussen de houten indekking en de schuim kern gelamineerd, scharnier aan de onderkant voor lekkere grote uitslag om te 'remmen' Hij heeft nog niet gevlogen maar hoop Zondag de maiden te kunnen doen
De laatste jaren zweer ik bij folie scharnieren. Bovenzijde eerst folien met het roer ca 30 graden naar beneden. Daarna omklappen en de onderzijde folien.
Jup en het hout eerst insmeren met verdunde houtlijm waar het scharnier zit . Dit laten drogen en dan Folien geeft een erg sterke verbinding.
Scharnier en het afdichten van de spleet loopt een beetje door elkaar heen, maar voor het laatste gebruik ik lint voor de Dymo lettertang, bv deze: https://www.123inkt.nl/Dymo-S072053...123inkt-huismerk-S0720530C-i25638-t16063.html Bij dit type is de plakstrip in het midden gedeeld. Dus 1 kant laat je zitten (geen geklooi met wasbenzine oid) en klaar is kees. In diverse hippe kleurtjes en breedtes te verkrijgen. Het enige waar je aan moet denken is dat - als je de vleugels vaak in hoezen schuift - het uiteinde gaat krullen. Dun tape-je doet wonderen. Johnny