Dit schiet niet op... Even terug richting vraagstelling.
Wij willen een radiografisch bestuurbare hovercraft maken. We hadden het idee om een hovercraft te bouwen met twee motoren, de lift- en thrustmotor. Ook willen we de trustmotor aansluiten op een roer zodat we het kunnen besturen.
Tot zover niets nieuws. Vrijwel elke hovercraft werkt volgens dat principe. Wat heb je nog meer nodig?
meest simpele optie: Een aan/uit-schakelaar voor je thrustmotor en idem voor je liftmotor en een servo voor je richtingsroer(en) Nadeel van deze optie is dat je je lift niet kunt regelen (waardoor je hovercraft staat te dansen als je teveel lift hebt) en je snelheid ook niet in de hand hebt. Dan heb je dus een ongeleid projectiel en een onvoldoende voor je werkstuk.
Beter is om gebruik te maken van 2 regelaars: een voor je liftmotor en een voor je thrustmotor.
Het voordeel is dat je " vliegtuigregelaars" kunt gebruikt; die regelen maar een kant uit en zijn goedkoper. Hoe dan ook heb je een RC-installatie nodig met 3 kanalen. Kijk op "vraag en aanbod" op deze site, daar staan regelmatig simpele zenders voor een aardige prijs.
Nog een tip: koop geen, ik herhaal: GEEN rc-installatie die op 35 mHz werkt. Die freqquentieband is alleen toegestaan voor vliegtuigen. En ondanks dat een hovercraft zweeft, is het geen vliegtuig. 2,4 gHz, 40 mHz of (als je 'm nog kunt vinden) 27 mHz zijn de frequentiebanden die toegestaan zijn.
Al met al denk ik dat jullie al gauw zo'n 300 euro aan dit " project" kwijt zijn.
Aangezien wij alles zelf moeten betalen willen we graag een kleine hovercraft (20 x 30 cm) bouwen, zodat de motoren niet zo groot hoeven te zijn. We hebben helaas een laag budget, maar we willen wel graag dat onze hovercraft werkt.
De grootte van jullie hovercraft heeft weinig met kosten te maken. De grootste kosten liggen niet in de motoren, maar in de regelaars. Uitgaande van brushless (BL) motoren: een ieniemini klein BL motortje heeft veel meer power dan je zou denken. Diverse internetwinkels hebben motoren op hun site staan met de gegevens van propellors erbij. Gebruik die gegevens.
Ga je (old school) met borstelmotoren werken: tja, dan wordt het geheel een stuk zwaarder.
Mijn advies: maak je hovercraft een stuk groter zodat je niet hoeft te worstelen met ruimte; gebruik zo licht mogelijke materialen en kijk naar vliegtuigbouwers om ideen op te doen om gewicht te besparen; gebruik BL-motoren.
Alleen weten wij niet zoveel van motoren en radiografische besturing af.
Wij vroegen ons dus af of iemand ons meer informatie kan geven welke motoren geschikt zijn. En hoe alles precies moet worden aangesloten.
Tja... en dan sluit ik me toch bij Brutus aan: je kunt ook gewoon gaan lezen. Hier op het forum of bij de diverse fabrikanten die RC-apparatuur maken. Als jullie VWO-niveau hebben mag dat toch geen probleem zijn; dat lukte mij zelfs nog in 1975 na 5 jaar MAVO. (Ik was zo goed dat ze me een jaartje langer op school wilden houden.) Zonder Internet, met boeken en tijdschriften.
Verplicht leesvoer:
http://www.modelbouwforum.nl/forum/faq-rc-techniek-en-elektronica.79/
Laatste tip: ga eens langs bij een modelvliegclub en stel daar wat zinnige vragen of licht bouwen, motoren, regelaars en zenders. Kost een paar uur, maar levert veel kennis op.
Zie:
http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/mvc_nl.htm
Hup, aan 't werk!