Hovercraft bouwen

Hallo allen,

Wij zijn twee scholieren uit 6 vwo. Voor het vak natuurkunde moeten wij een EXO (eigen experimenteel onderzoek) bedenken en uitvoeren.

Wij willen een radiografisch bestuurbare hovercraft maken. We hadden het idee om een hovercraft te bouwen met twee motoren, de lift- en thrustmotor. Ook willen we de trustmotor aansluiten op een roer zodat we het kunnen besturen.

Aangezien wij alles zelf moeten betalen willen we graag een kleine hovercraft (20 x 30 cm) bouwen, zodat de motoren niet zo groot hoeven te zijn. We hebben helaas een laag budget, maar we willen wel graag dat onze hovercraft werkt.

Alleen weten wij niet zoveel van motoren en radiografische besturing af.
Wij vroegen ons dus af of iemand ons meer informatie kan geven welke motoren geschikt zijn. En hoe alles precies moet worden aangesloten.

Klinkt heel lullig mischien, maar volgens mij is het de bedoeling van die opdracht, dat je in de boeken duikt, en dat zelf opzoekt, in plaats van een vraag te stellen en te wachten tot iemand het voorkauwt.

Daar leer je namelijk veel meer van....

Sorry als dit niet het antwoord is waar je op zit te wachten....

Als je nu nog een voorstel, of een eigen idee gelanceerd had, van hoe je DENKT dat het zou moeten, had ik je van harte willen helpen....

Boven in de horizontale blauwe balk: Zoeken in Fora. Zoek op de kreet hovercraft, en ook op hoovercraft (foutieve spelling), in titel van discussie. Neus ook eens rond op Youtube en Wikipedia.

RCGroups subforum
RC Hovercraft - RCG

Wat is budget voor jullie project?

Aangezien vliegtuigen en hovercrafts dezelfde aandrijfcomponenten gebruiken, accu, regelaar, motor, prop, radiobesturing ...
Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
E-flight primer and tools

And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.

Laatst bewerkt:
Klinkt heel lullig mischien, maar volgens mij is het de bedoeling van die opdracht, dat je in de boeken duikt, en dat zelf opzoekt, in plaats van een vraag te stellen en te wachten tot iemand het voorkauwt.

Daar leer je namelijk veel meer van....

Sorry als dit niet het antwoord is waar je op zit te wachten....

Als je nu nog een voorstel, of een eigen idee gelanceerd had, van hoe je DENKT dat het zou moeten, had ik je van harte willen helpen....

we leven in 2016, internet? zoek jij nog alles op in boeken??? Ik vind dit forum een prima plaats om te documenteren. Er wordt toch niet gevraagd of het voor hun gemaakt wordt, Het antwoord van Ron is prima, maar boeken? Dat is een mogelijkheid, maar internet is veel beter en gerichter.

mvg

Dirk

we leven in 2016, internet? zoek jij nog alles op in boeken??? Ik vind dit forum een prima plaats om te documenteren.

Buiten dat "boeken" niet letterlijk bedoeld was, maar figuurlijk, ging het helemaal niet om of ze wel of niet iets hier op het forum mogen plaatsen (documenteren)....

Waar het om ging, was dat er domweg een vraag gesteld werd, en vervolgens op antwoord gewacht....
Wij vroegen ons dus af of iemand ons meer informatie kan geven welke motoren geschikt zijn. En hoe alles precies moet worden aangesloten.
NIETS in de vraagstelling deed ook maar het vaagste vermoeden rijzen dat topicstarter ook maar ENIGE moeite geïnvesteerd had in zélf naar informatie zoeken....

Voor iemand die zich prof noemt, is begrijpend lezen niet bepaald je sterkste kant....

Dit schiet niet op... Even terug richting vraagstelling.
Wij willen een radiografisch bestuurbare hovercraft maken. We hadden het idee om een hovercraft te bouwen met twee motoren, de lift- en thrustmotor. Ook willen we de trustmotor aansluiten op een roer zodat we het kunnen besturen.

Tot zover niets nieuws. Vrijwel elke hovercraft werkt volgens dat principe. Wat heb je nog meer nodig?
meest simpele optie: Een aan/uit-schakelaar voor je thrustmotor en idem voor je liftmotor en een servo voor je richtingsroer(en) Nadeel van deze optie is dat je je lift niet kunt regelen (waardoor je hovercraft staat te dansen als je teveel lift hebt) en je snelheid ook niet in de hand hebt. Dan heb je dus een ongeleid projectiel en een onvoldoende voor je werkstuk.
Beter is om gebruik te maken van 2 regelaars: een voor je liftmotor en een voor je thrustmotor.
Het voordeel is dat je " vliegtuigregelaars" kunt gebruikt; die regelen maar een kant uit en zijn goedkoper. Hoe dan ook heb je een RC-installatie nodig met 3 kanalen. Kijk op "vraag en aanbod" op deze site, daar staan regelmatig simpele zenders voor een aardige prijs.
Nog een tip: koop geen, ik herhaal: GEEN rc-installatie die op 35 mHz werkt. Die freqquentieband is alleen toegestaan voor vliegtuigen. En ondanks dat een hovercraft zweeft, is het geen vliegtuig. 2,4 gHz, 40 mHz of (als je 'm nog kunt vinden) 27 mHz zijn de frequentiebanden die toegestaan zijn.
Al met al denk ik dat jullie al gauw zo'n 300 euro aan dit " project" kwijt zijn.

Aangezien wij alles zelf moeten betalen willen we graag een kleine hovercraft (20 x 30 cm) bouwen, zodat de motoren niet zo groot hoeven te zijn. We hebben helaas een laag budget, maar we willen wel graag dat onze hovercraft werkt.

De grootte van jullie hovercraft heeft weinig met kosten te maken. De grootste kosten liggen niet in de motoren, maar in de regelaars. Uitgaande van brushless (BL) motoren: een ieniemini klein BL motortje heeft veel meer power dan je zou denken. Diverse internetwinkels hebben motoren op hun site staan met de gegevens van propellors erbij. Gebruik die gegevens.
Ga je (old school) met borstelmotoren werken: tja, dan wordt het geheel een stuk zwaarder.
Mijn advies: maak je hovercraft een stuk groter zodat je niet hoeft te worstelen met ruimte; gebruik zo licht mogelijke materialen en kijk naar vliegtuigbouwers om ideen op te doen om gewicht te besparen; gebruik BL-motoren.

Alleen weten wij niet zoveel van motoren en radiografische besturing af.

Tja... en dan sluit ik me toch bij Brutus aan: je kunt ook gewoon gaan lezen. Hier op het forum of bij de diverse fabrikanten die RC-apparatuur maken. Als jullie VWO-niveau hebben mag dat toch geen probleem zijn; dat lukte mij zelfs nog in 1975 na 5 jaar MAVO. (Ik was zo goed dat ze me een jaartje langer op school wilden houden.) Zonder Internet, met boeken en tijdschriften.
Verplicht leesvoer: http://www.modelbouwforum.nl/forum/faq-rc-techniek-en-elektronica.79/
Laatste tip: ga eens langs bij een modelvliegclub en stel daar wat zinnige vragen of licht bouwen, motoren, regelaars en zenders. Kost een paar uur, maar levert veel kennis op.
Zie: http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/mvc_nl.htm

Hup, aan 't werk!

Back