Hovercraft bouwplannen

Discussie in 'Tekeningen' gestart door rms123, 19 jun 2011.

  1. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Hallo!

    Ik maak voor mijn profielwerkstuk van school een hovercraft.
    De bedoeling is dat die 100% uit eigen ontwerp bestaat: geen bestaande tekeningen dus. (dat gaat namelijk ten koste van het cijfer, en daar ben ik niet zo blij mee :p)

    Ik dacht dat ik dit maar het best ander "tekeningen" kon plaatsten, als het verkeert is kan een admin dat dan even veranderen?

    Ik ben begonnen met het uittekenen van een proto-type, volledig uitgetekend in Google sketchup, dan geunfold, maten erbij enz.
    Het idee is gebaseerd op een heleboel modellen (homemade en uit de fabriek) gevonden met google.

    Dit heb ik er nu uit:
    [​IMG]

    Nu wil ik weten of dit zo gaat werken?

    Ik gebruikt als main power een PC-fan, draaiende op 12 v(wordt miss. nog meer, max 18 ), en die is 0,17 A. Als stuur motor gebruik ik een cpu fan, ook op 12 v.

    En, waar ik nog altijd niet achter ben, ik denk dat de onderkant dicht hoort te zitten, (afgeleid van wat instructies) alleen ik neem toch aan dat er nog wel wat gaten in de onderkant moeten zitten?

    En voor de gene die Google sketcup hebben, is hier de *.skp.

    Alvast bedankt voor het meedenken!

    RMS123
     
  2. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik ben bang dat een hovercraft niet van de grond komt met computerwaaiertjes. Ik heb het zelf ook al eens geprobeerd.
     
  3. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Dat dacht ik eerst ook, maar als je op youtube kijkt...

    EDIT:
    En dat komt ook omdat ze op die video's de onderkant of helemaal, of in ieder geval grotendeels dicht hebben
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2011
  4. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Je ontwerp ziet er goed uit, dat zou moeten werken!
    Alleen denk ik niet dat die computerventilatortjes genoeg vermogen hebben om het te laten werken!
    Je liftmotor kan denk ik ook een stuk efficienter, kijk maar eens naar wat foto's van mijn hovercraftjes:
    Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van markjuhh: Depron Hovercraft
    Hier staat ook nog een hoop info over eigen ontwerpen hovercrafts: doe-het-zelf-hovercraft

    Succes!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Ik denk dat de cpu fan redelijk wat kan bereiken, maar dat is zorg voor later, ik denk dat ik eerst de lift-fan moet gaan optimaliseren:
    Wat denken jullie van:
    - Zoals ik in een van markjuhh's HC's zag de fan ietsjes schuin te hebben staan: mij lijkt daarvan het voordeel dat je een betere lucht-circulatie krijgt.
    - Is het noodzakelijk props + motor te kopen, of is het de moeite waard de pc fan op 16-18 v te laten draaien, of is het een mogelijkheid om de prop van de fan eraf te halen en er een ander motortje aan te zetten? Ik heb nog wel wat motortjes liggen die relatief snel draaien (zonder ballast) onder ~10 v.

    EDIT:
    en de onderkant moet dus idd dicht?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Welke zie je schuin staan dan ? Heb ze volgens mij allemaal recht staan?

    Waarschijnlijk wel, die pc fans zijn niet echt efficient en de motortjes kunnen meestal niet snel genoeg draaien.
    Wat voor motortjes heb je nog liggen?

    Ik heb de onderkant dicht, behalve waar de lift motor zit:
    [​IMG]

    Groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van markjuhh: Depron Hovercraft - Afbeelding


    Ik heb wel wat motortjes liggen, maar er staat niks op, ze draaien ergens rond 10 v op topsnelheid, alleen heb ik dus geen propeller!

    EDIT:
    Ik denk miss. dat triplex hiervoor wat te zwaar is, ik heb wel wat plastic plaatjes liggen, of kan triplex bij een zwaardere motor? en hoe duur is depron en waar haal ik dat?
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2011
  8. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Het lijkt maar alsof de motor schuin staat, komt omdat de bovenkant daar schuin naar beneden afloopt ;)
    Triplex kan best, maar dan moet er idd wel een iets zwaardere motor op.
    Depron kan je bij een modelbouwwinkel halen, net als de propellortjes. Gewoon met je motortjes langsgaan en kijken of je een passende prop kan vinden!

    Groeten
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2011
  9. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Hallo,

    Ik heb zo'n helicoptertje als hieronder, iets anders maar wel het zelfde princiepe(als je kijkt naar grote, gewicht, en werking), het geval werkt niet en ligt eigenlijk alleen maar te wachten om een keer weggegooid te worden, die props daarvan, zouden die genoeg lucht pompen als ik de HC van triplex maak? ik zet er een van die motortjes die ik zei op
    [​IMG]

    Het motortje wat ik heb, heeft wel wat weg van deze: (zonder dat tandwieltje natuurlijk, gewoon een blank asje zonder iets erop)
    [​IMG] van http://shop.conrad.nl/244422.html (de kleur is een beetje raar op foto maar dat boeit niet veel)
    de diameter is 25 mm, de lengte van het dikke deel +-22mm en een as met een diameter van +- 1,5 mm

    Zou dat gaan werken?
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2011
  10. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Die motortjes zien er redelijk zwak uit, zeker als je met triplex gaat werken!
    Neem voor de zekerheid bijvoorbeeld een Speed 300 met een 4x4 propje, Die gebruik ik ook bij mijn griffon van +- 650 a 700 gram en dat werkt prima!
    Word het geheel veel zwaarder zou ik toch voor een speed 400 of hoger gaan.
    Hier kan je ze vergelijken: http://www.hmbc.nl/emotoren.html
    Of natuurlijk een borstelloze motor met ongeveer hetzelfde vermogen als een van de genoemde motoren!

    Groeten
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2011
  11. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Hallo,

    Ik kan niet echt goede websites vinden om dat soort dingen te kopen

    Ik zat te denken aan een motortje dat het gewicht ruim aan kan, dat er dus nog wat dingen bij kunnen.

    volgens berekening van skp:
    0,136 m2 triplex van 4 mm dik
    en dan het gewicht van de rest erbij
    hier moet het gewicht toch redelijk in te schatten zijn.

    budget +- €10 voor motortje en prop. Dat moet denk ik best kunnen voor dat geld.

    Het voltage kan misschien goed 7,2 volt worden, want daar heb ik nog 2 oude film-camera accu's van liggen. (ik weet niet zeker of die nog zwaar genoeg zijn, ik heb anders ook gewoon aa batterijen (1.2 volt) die oplaadbaar zijn van 3000 mah)

    Welke sites kan ik goede motortjes voor een degelijke prijs vinden? Conrad had er wel een paar, maar ze staat niet echt bekend om hun goede prijs/kwaliteit verhouding. En goede props kan ik helemaal niet vinden omdat ik eigenlijk niet weet wat ik precies zoek (formaat en eenheden van luchtpompkracht etc.)

    EDIT:
    ook kan ik wel wat tips gebruiken hoe ik dat ding het best kan inbouwen
    is deze miss wat?
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2011
  12. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Klinkt alsof je nog niet een modelbouwzaak binnen gelopen bent?! Is echt een aanrader, dan kan je gelijk zien waar het over gaat, dat vind ik zelf heel fijn!
    Hier een lijst met een hoop winkels, zoek de dichtst bij zijnde op en ga er eens langs! : overzicht-webshops

    Groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Nouja, nooit binnen gelopen, dat komt omdat de dichtstbijzijnde (als die nog bestaat) ruim 15 km verderop is, en die daarna nog veel verder, niet echt een afstandje om te fietsen in een vrij uurtje.
    Dus was mijn idee meer een webshop ;)

    Mij werd aangeraden om een 300+ speed motortje te gebruiken, in mijn vorige post had ik daar een voorbeeld van, ik zit te denken om er zeker van te zijn dat het werkt een 400+ te nemen, die motortjes kosten +- €10,- had ik gezien. Wat mijn vraag is, waar vind ik goede webshops met goede prijs/kwaliteit verhouding,
    en ik zou namelijk ook totaal niet weten waar ik op moet letten als ik een propeller koop, daarom wilde ik dat hier vragen. Hier zijn vast mensen die al wel eens bij online-shops dat soort dingen hebben gekocht en mijn bepaalde shops aan of af kunnen raden.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2011
  14. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Om na een tijdje drukke vakantie te hebben gehad hier weer op terug te komen...
    Albatros modelbouw - brushed
    Hierop heb ik een aantal motortjes die me wel degelijk leken, en niet duur gevonden.
    Ik dacht aan 1 van deze:
    Albatros modelbouw - speed 400 race Graupner (met als nadeel laag voltage)
    Albatros modelbouw - Graupner speed 400 6v
    Albatros modelbouw - Graupner speed 400 7.2v

    Zijn deze motortjes sterk genoeg om +- 0,15 m2 aan triplex van 4 mm op te tillen?

    En waar koop ik een propeller online? overal waar ik ze kan vinden zijn ze out of stock:
    4 Blade Propellers: 3 Blade Props for RC Planes from Hobby Lobby
     
  15. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
  16. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Hallo,

    Als ik op sites zoals aanbevolen kijk naar props, staan er veel verschillende deel-categorieën, welke kan ik best voor een HC kiezen?

    Elektroprops
    GWS
    Klappropellers
    Props APC (E)
    Props APC (fuel)
    Props APC (SF)
    Props Graupner
    Props Master
    Props Menz

    Hier heb ik een grote prop, maar is dat wat?
    3-blads propeller 23x18cm - Propellers - Conrad Electronic
    Hij is vrij groot lijkt mij....

    Hoe werken die maten bij props, is die 23 bij 18 van die hierboven, is dat 23 tussen 2 uieinden, en daar in het midden haaks erop die 18 tot de andere punt? een straal van +-9 cm...

    En als er geen eenheid staat bij https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/ zijn het dan inches

    het valt me wel op dat al die props heel groot zijn.... zeker als het inches zijn
     
  17. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    Maten worden meestal in inches gegeven. een 5x4 prop heeft een lengte van 5 inch, en zou zich in een vaste stof bij 1 omwenteling 4 inch verplaatsen. Het eerste getal is dus de grootte, en dat zegt vooral iets over het gewicht dat hij kan tillen. Het 2e getal is de spoed en dat zegt vooral iets over de snelheid waarmee de lucht verplaatst wordt.

    geloof ik..

    Maarten
     
  18. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
  19. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Hallo,

    Hier zijn wat foto's van een redelijk geslaagd expiriment met spul wat ik allemaal had liggen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    (de foto's zijn ondertussen niet volledig up-to-date meer)
    De HC werkt redelijk, maar niet zwaar genoeg, omdat o.a. het motortje niet zwaar genoeg is.

    de prop. is zo een van een heli zoals ik eerder vermelde, en heeft een span van 12 cm.

    Bij 2xAA bat. schuift die ligt
    bij 4 komt die 0,5-1 cm in de lucht
    bij 6 komt die 4 cm de lucht in

    nu het slechtere nieuws
    Bij alle combi's hierboven komt die niet in de lucht als ik de batterijen erop leg.

    alles bij elkaar weegt +- 100 g excl batterijen
    en 6 batterijen wegen 180 gram, wat hem dus te zwaar is. (je ziet wel dat de HC onder de randjes op sommige plaatsen flink omhoog probeert te komen.)

    Mijn conclusie hieruit is dat de prop. redelijk moet werken, maar het motortje niet sterk genoeg is... am I right? want de propeller pompt enorm veel lucht...

    PS: is het verstandig om een prop direct op de motor aan te sluiten?
     
  20. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    ja, er wordt (bijna) geen gebruik gemaakt van tandwiel-overbrengingen.
     

Deel Deze Pagina