Hovercraft met gyro?

Hoi allemaal,

Ik weet niet zeker waar ik nou eigenlijk terecht moet met deze vraag, maar et ding vliegt en heeft propellors enzo, dus ik denk dattie hier et beste thuis hoord. :lol:

Ik wilde graag een leuk toestelletje dat gewoon n beetje op de parkeerplaats kan rond rammelen, maar een autotje werdt al meteen vrij duur, dus heb ik eens gekeken naar alternatieven. Hovercrafts! Niet al te moeilijk om te maken, en zon ding maakt zich niet zo druk om een steentje op de weg denk ik. Maar het nadeel vind ik eigenlijk het gezwalk om een hovercraft uit een bocht te krijgen, want je moet echt alles tegensturen volgens mij, anders eindigd ie in een spinn.

Nou heb ik hier nog een goedkoop GWS gyrotje liggen, en nou dacht ik, als ik die nou eens aansluit op de stuur fan, zou de hovercraft dan wat stabieler worden, als ik em uit de bocht stuur, en dan de gyro et werk laten opknappen in de trand van een helicopter heckrotor?

Ik denk niet dat je daar voordeel mee gaat krijgen.
Het door de bocht "vliegen" komt omdat een hovercraft zweeft.

Maar wie weet zijn er hier wel slimme knutselaars die er wel wat op weten.

Mischien op deze manier?
Filmpje - 260kb.

Dan heb je zegmaar op een of andere manier toch richtingroer en ehm, roll? :P Tis wel even puzzelen om dat in je zender te mixen denk ik. Bovendien vreet ie zo serieus hard door je accu heen, en dat moettie ook allemaal kunnen dragen. Pfoeh, zon hovercraft is nog niet zo simpel denk ik. :P

Gewooon eens proberen.
Ik vond t leuke van een hoverkraft juist het uit de bocht vliegen dus moeten denken bij bochten sturen.

Zelf heb ik een indoor gymzaalvloer ding gemaakt, kids vinden t prachtig en raggen er al snel (zonder gyro!) onbezorgt mee rond.

Maar ja, jij was ook al 20+ he :wink:

Hihi, ik voel me voor t eerst een ouwe l*l, bedankt, Niek! ;)

Hoelang zou je uit een kleine hovercraft kunnen vliegen in verband met het beperkte draag gewicht?
(grotere accu = grotere hovercraft = grotere motor = grotere accu = ....). :P

Is je hydro-plane al klaar dan?

http://www.microrccenter.com/forum/index.php?showtopic=11945

post-17-1054683195.jpg

http://hovercraft.com/models/

http://www.rc-hovercrafts.com/phpBB2/index.php

Hangt ook van de efficientie van je draagkussen af.
Gewoon lucht in een zak of naar beneden blazen kan behoorlijk inefficient. Hoor je ook aan veel lawaai ebn wapperen van de rok

Er staan in het indoor gedeelte nog fotos van mijn geval, de witte. (ca jaar of 1,5) terug.

Dit waren eenvoudig 2 platen depron boven elkaar, met 1 cm tussenruimte. De bovenste 1 gat voor de luchtaanvoer met een GWS 50 motortje. De lucht wordt tussen de plaaten buitenrand gevoerd, waar die langs de rok naar beneden en binnen gericht word.
Rok gemaakt zoals aangegeven indraad van proper.

Ik kon op met een ca 150 gr dingetje ter grote van een A4tje op caq 1/3 amp al goed hoveren.

met 1 amp lipo dus al gouw ca 20 min met af en toe drive motor (2e gws 50 motortje op servo geplakt) even vol gas.

Prop-er, bedankt voor de links, die zijn ERG handig. Die universele hovercraft ziet er wel geinig uit. Denk je dat je met zon ding leuk kunt toeren met een onboard cam? Of zie je dan de helfd van de tijd niks omdat die hovercrafts zovaak dwars zweven? :P

Dat kleine ukkie ziet er bijzonder geinig uit, dat lijken wel motortjes uit zon micro autotje. :P

De hydrofoam ga ik trouwens samen met een vriend van me proberen te maken op onze vakantie. :P Ik betaal net de bestelling bij aeronuts.com.

Niek: Dat met die depron plaatjes op elkaar is ook een leuk idee. :) Zo houd je et wel lekker licht natuurlijk.

Dat heeft quartel nu eindelijk. :P Daar hebben de roosendalers denk ik zo om lopen pushen, dat ze gezwikt zijn, en toch maar wat hebben opgezocht. Dus ik zit gebakke met mijn depron voortaan. ;)

Ik heb een tijdje geleden ook een hovercrafje gebouwd met een speed 400
van 20 bij 30 cm. Had wel maar een motor dus ik kon niet stilstaan te hoveren. Ik heb trouwens al vaker met hovercrafts geexperimenteerd, maar bij mij gingen ze allemaal om hun as tollen. Bij dit hovercraftje was dat niet omdat de motor rechtop staat.

Hij was inderdaad heeeeeel moeilijk te sturen, ik kon hem niet echt krijgen waar ik hem wilde hebben, maar hij racete wel leuk rond.
hij zweefde wel best hoog, op het laagste punt denk ik dat hij nog wel 0,5 cm van de grond was.

Ik heb wel iemand met een griffon gezien die er een gyro in had zitten. Hij zei dat hij met wind nog gewoon een rechte lijn kon volgen.

Gr Robert

He hallo ik heb zelf ook een griffon gemaakt momenteel staat hij weer op zolder want ik had één van de motors nodig voor een ander project :) .
Dat om zijn as tollen valt best mee hoor en vergeet niet dat je om te remmen ook daadwerkelijk 180gr. moet draaien. Maar ik denk dat een gyro wel ideaal is om in een strakke lijn rechtuit te kunnen hoveren. Want dat is behoorlijk lastig met een beetje zijwind.

Succes ermee... en zoek ook maar eens op griffon op dit forum en je vind wel een paar topics met info.

Gr. Wouter

Ik vraag mij af of een gyro goed gaat werken. Ik heb wel eens geexpirimenteerd met Heading hold gyro's op andere dingen dan een helistaartservo. Om bijvoorbeeld een platvormpje te stabiliseren. Werkte niet zoals ik hoopte dat het werkte.

Da butch,

Slepen sommigen delen van de rok van de griffon bij jouw over de grond? Want dan zal hij minder tollen, maar de mijne zweefde zo hoog dat ze helemaal geen weerstand meer hadden en dus draaide hij erg hard, ik denk wel minstens een rondje per seconde.

Hee Freakazoid, ik denk dat het wel een beetje zal helpen, maar dan zijn die typische hovercraft eigenschappen in een keer weg.. :wink:

Zelf heb ik het niet in een hovercraft geprobeerd.
Maar wel in een 't-max' ( Auto) en daar ging het wel redelijk tot best aardig mee.
We hebben het getest door het zwaartepunt te veranderen, en dan volgas in een zanderige ondergrond weg te rijden.
( Met zo'n zelfde gyro als jij)

Gr Linh

Slepen sommigen delen van de rok van de griffon bij jouw over de grond?

Ja de hele rok sleept over de grond bij een griffon....Nou ja rok het is niet echt een rok als bij de 1:1 versie maar een soort band die wordt opgeblazen en ervoor zorgt dat de overige lucht onder de hovercraft blijft.

draaid hij erg hard, ik denk wel minstens een rondje per seconde

Let wel een griffon volgens Mark Porter zijn tekeningen 1:10 geloof ik, is wel 0,5 x 1,1 meter en zal dus niet zo snel om zijn as draaien. Zelfs niet als je stilstaat en expres rondjes gaat draaien.

gr. wouter

Back