Hovercraft met vectorsturing

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door max z, 6 nov 2017.

  1. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Mijn interesse werd gewekt door DEZE combinatie van een ontvanger, een snelheidsregelaar en een servo met opgebouwde motor, waarmee een compacte vectorbesturing verwezenlijkt kan worden.
    Na een mislukte proef met een experimenteel vliegtuig (voorlopig mislukt, ik kom er misschien op terug) heb ik dit er omheen gebouwd:

    Ik heb 'm alleen nog in een (te) kleine ruimte kunnen proberen, maar volgens mij gaat het ding als de brandweer. Sturen op deze manier gaat ook prima. Op de achtergrond zie je de speciaal hiervoor ontwikkelde Graupner MZ-4 2-kanaals zender, maar alle andere HOTT zenders kunnen er ook mee overweg.
    Totale lengte van het ding is 22 cm.

    Max.

    p.s. er lijkt nergens een subforum te zijn waar je met een hovercraft terecht kunt, dus heb ik 'm hier maar geplaatst. Tenslotte vliegt het ding ook, al is het maar 1-2 mm hoog....;)
     
    verfbrander en flymax vinden dit leuk.
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Laatst bewerkt: 20 nov 2017
    Peter Den vindt dit leuk.
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
  4. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    Dag Max,

    Ik ben aan het verzinnen hoe ik met mijn ietwat beperkte kennis van (vintage) radio een besturing setje kan maken voor een VRA kistje. Ik zag dit MZ-4 één hands zendertje voorbij komen en dacht, is dit niet een leuke basis om er een vintage single stick transmitter boxje omheen te bouwen?
    Heb jij dat stick zendertje nog liggen (misschien niet meer in gebruik..) en wat vind je van het idee?

    groet, Winfried
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Winfried,
    Ik heb twee complete setjes MZ-4 en Vector-unit, maar ik ben niet van plan om iets weg te doen. De zendertjes kunnen niet (makkelijk) van de éne naar de andere ontvanger omgezet worden, dus hou ik liever de setjes compleet.
    V.w.b. inbouwen in een vintage kastje, ik weet het niet. Ik heb 'm nog nooit open gemaakt, maar ik vermoed dat het allemaal geintegreerde bedieningselementen zijn. En compleet inbouwen mmmm.... er zit bijvoorbeeld ook nog een soort trekker aan de onderkant die je nodig hebt om vol gas te geven.

    groet, Max.
     
  6. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    Dat is duidelijk Max, het is (was) wel een niche product, houd wel van afwijkende ideeën..

    Ik ga mijn licht eens opsteken bij single channel UK o.i.d. ter inspiratie.
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Kijk ook eens op www.mode-zero.uk, Bruno (F2B), Henk Bonestroo (HenkB) en ik (MaxZ) struinen daar ook rond.....
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2020
    pappawinnie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina