How To Clean RC Car Driveshafts (Correctly)

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door DRERC, 17 nov 2013.

  1. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    In deze video leg ik uit hoe je het beste cardanassen van je auto kuist, essentieel om het goed rollen van ja wagen te behouden.

    Subscribe voor meer actievideo's en tutorials, jullie mogen ook altijd een tutorial aanvraag insturen, wij maken deze dan indien mogelijk :)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    als je alles invet vooraleer te assembleren, bljft er toch heel wat stof in plakken, meer slijtage?
    Ik maak ze ook zo schoon, maar spuit er dan gewoon wat WD40 op dat er een beschermfilmpje op ligt, meer niet.
     
  3. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    blijft helemaal niet zoveel stof inplakken, WD40 vliegt er gewoon af na je 5 meter hebt gereden, helpt niets, meer slijtage?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Op gewone dogbones doe ik niets, de druk die de pen op de meenemer uitoefend duwt alles opzij. Bij CVD''s gebruik ik een teflon spay omdat daar meer een soort van scharnierpen in zit.

    Veel gebruikt is graphite spray, dit geeft een droge oppervlakte.
     
  5. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Smeren is toch altijd beste?
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Niet in alle situaties. Heb je bijvoorbeeld een niet afgeschermd spur/pinion, en je gaat die lekker invetten, dan kleeft het zand mooi aan de tanden, en is je tandwiel in no time aan gort.
     
  7. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    enkel op droog doe je met vet (astro etc,) zand en alle andere toestanden met WD40
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    WD40 is bij mij meer om het roesten tegen te gaan. Het smeert wel maar nogmaals: op gewone dogbones geeft het geen verbetering.
     
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    PK had ooit van die hoesjes voor over de cups van de outdrives..

    Dogbone in de hoes, hoes volspuiten met dik vet, en dan de hoes over de outdrive.. blijft het vet in de hoes en je dogbone gesmeerd, terwijl er geen vuil bij kan.... veel plezier van gehad toen.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij dogbone-aandrijvingen vraten bij mij altijd de uiteinden van de dogbones in no-time door die rubber hoesjes heen, en daarna was binnen vijf seconden het vet ook in schuurpasta veranderd. Dus daar ben ik van af gestapt, want ik kon letterlijk na iedere middag rijden de boel uit elkaar slopen, helemaal ontvetten en met nieuwe hoesjes weer monteren. Da's geen doen!

    Maar bij de homokineet koppelingen van Elcon op mijn Marder blijven die hoezen alweer iets van 5 jaar heel, en dan werkt het perfect! Die assen lopen nog alsof ze gisteren gemonteerd zijn.

    Groet, Bert
     
  11. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Je moet de boel uit elkaar slopen en ontvetten na iedere dag rijden, om hem rijdend te houden, dat is onderhoud...
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... dat is kapotsleutelen.... Als dat echt de bedoeling was, dan waren bijvoorbeeld wieldraagarmen er voor ontworpen iedere middag losgehaald te worden (dus geen zelftappers in kunststof etc).

    En zeker onderdelen die bedoeld zijn de rest heel te houden (zoals die stofhoezen) zouden niet na iedere middag kapot moeten zijn, want dat betekent dat ze al tijdens het rijden hun werk niet meer doen, en dus geen sodemieter helpen.... Zodra daar vet zit en de stofhoes is kapot, is het middel namelijk binnen 5 seconden erger dan de kwaal (een ongesmeerde dogbone zonder hoes leeft langer dan een vette dogbone met kapotte hoes)

    Groet, Bert
     
  13. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Als ik rij, een hele dag op circuit, haal ik mijn cardans eruit, ontvet ze, vet ze terug in, en steek ze er terug is, dat is onderhoud voor mij...
     
  14. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik haal de wielen er af en toe vanaf om de wiellagers te checken.. verder word het ding alleen schoon gemaakt zonder hem uit elkaar te halen. dat is onderhoud voor mij. (en gaat bij alle auto's tot nu toe perfect.
    Ik haal ze iig niet onnodig uit elkaar, dan heb je alleen maar overmaatse slijtage aan de schroefgaten overal. (zoals brutus ook aangeeft) Ookal doe je het heel netjes, de gaten lubberen op den duur toch uit.

    Uiteraard is er niets mis met de boel uit elkaar draaien als je dat leuk vind. is immers ook deel van de hobby.
     
  15. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Super tof dat mensen tutorials maken. Zelf heb ik dat ook gedaan mensen die vrijwillig de tijd en moeite er in steken om andere mensen te helpen is gewoon tof!

    Laten we wel duidelijk houden, dat deze modelBOUWhobby, iedereen zijn eigen manieren heeft. Daarbij denk ik ook dat geen enkele manier "heilig" is, maar er meerdere wegen naar Rome leiden.

    Des al niet te min. Persoonlijk haal ik ook geregeld (lees na 1 of 2 dagen rijden) mijn aandrijf assen uit elkaar. Maak ze schoon (met kneedgum en remreiniger) en zet ze weer in elkaar zonder treathlock. Normaal gesproken gaan aandrijf assen bij mij "kapot" uit slijtage door het rijden, en niet door het "kapot sleutelen", en ik train dan 2 á 3 keer per week ;-).

    Groet Robert
     
  16. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Zo is het bij mij dus ook :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  17. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Ik rijd tot dat het kapot gaat nooit problemen... ;)
     
  18. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    +1 ;)
     
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Vooral bij een Savage werkt dat prima.. Diffs, aandrijfassen en koppelingen zijn nooit versleten.. gaat gewoon stuk:D
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat van die stofhoezen is een goed idee, vooral bij de offroad auto's.
    Heb ik ook al aan zitten denken en ff gezocht maar alleen tegen gekomen voor de bigscale auto's.
    Ik wil vooral om de cvd's te beschermen hoezen plaatsen volgepropt met vet.
    Iemand een idee waar deze hoezen te krijgen zijn, en of ze te krijgen zijn?

    Nu doe ik als onderhoud, na het rijden met perslucht de assen schoonspuiten en eens in de zoveel keer als de auto uitelkaar gaat de boel mooi schoonpoetsen. Vooral geen vet er aan, daar blijft alleen maar zand en narigheid aan plakken.
     

Deel Deze Pagina