[How to] Heng Long 1:16 Gearboxen opbouwen

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door markjuhh, 8 okt 2012.

  1. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Heng Long Gearboxen terug opbouwen:

    Voor deze How-To gebruik ik de gearboxen uit de 1:16 HL M41A3 Walker Bulldog, sommige modellen kunnen er mischien net iets anders uit zien (correct me if im wrong!)

    Aangezien ik nogal wat speling op de uitgaande as had, heb ik deze gelijk meegenomen in deze How-To aangezien dit een mooi moment is voor deze simpele ingreep!

    Het probleem bij deze as is dat het tandwiel op de as is geperst.
    Bij mij is dit in de loop der tijd iets verschoven waardoor de lagerbus niet meer in de zijplaat blijft hangen!
    Om dit weer goed te krijgen heb ik de as in de bankschroef gezet:

    [​IMG]

    Vervolgens een bus gezocht die mooi op het tandwiel past zonder dat ik de tanden ermee beschadig. Nu kan je voorzichtig het tandwiel terug tikken!
    Let hierbij op dat het glijlager nog moet kunnen draaien op de as, als dit niet meer kan, draai het geheel om en tik het tandwiel voorzichtig ietsjes terug:

    [​IMG]

    Als het goed gegaan is zijn nu alle tandwielen weer terug in nieuwstaat en kunnen we beginnen met het terug opbouwen van de gearboxen!

    Pak een van de zijplaten waar de lagerbus van de uitgaande as nog in zit,
    En leg vervolgens een klein druppeltje vet in deze bus zodat de uitgaande as soepel blijft draaien:

    [​IMG]

    Vervolgens pak je de andere zijplaat, en voorzie deze van een beetje locktight zodat de lagerbus van de uitgaande as voortaan op zijn plaats blijft zitten!

    [​IMG]

    Als dit gelukt is zet je vervolgens de tandwielen op deze manier in de zijplaat:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Als dit gelukt is kunnen je de 2 delen samenvoegen.
    Dit werkt het makkelijkst door de helft met de tandwielen op de zijkant neer te leggen en de helft met het drupje vet er langs boven op te leggen.

    Als dit goed gegaan is houd je zoiets over:

    [​IMG]

    Nu kunnen de schroefjes er terug in. Begin met de 2 schroefjes aan de onderkant zodat het geheel niet meer uit elkaar kan vallen:

    [​IMG]

    Draai ze nog niet helemaal vast, dit doen we later als alle schroeven op hun plaats zitten.

    Vervolgens kunnen de afstandsbusjes en ringetjes weer tussen de helften en ook hier de schroefjes weer in, deze nog niet helemaal vast draaien!
    Let op, de ringetjes horen tussen de zijplaten en de afstandsbussen:

    [​IMG]

    Als dit allemaal gedaan is kunnen we controleren of de gearboxen nog soepel draaien. Als dit het geval is kun je 1 voor 1 de schroeven vast gaan draaien.
    Let tussen iedere schroef goed op dat alles nog soepeltjes en zonder speling kan blijven draaien!

    Als alle schroeven weer vast zitten en alles soepeltjes draait is het tijd om de motoren weer terug aan de gearboxen te zetten.
    Let goed op welke de linker en rechter motor is!

    Als dit allemaal gelukt is houd je zoiets over:

    [​IMG]

    Deze gearboxen zijn weer netjes en klaar om terug in de tank te monteren!

    Na het monteren is het tijd om het geheel een beetje te smeren. Ik gebruik hiervoor naaimachine olie.
    Vet heb ik in het verleden ook geprobeerd, maar hier blijft juist de vervuiling aan plakken en slijt het geheel juist harder!

    Een makkelijke manier om het geheel te smeren is door de motoren langzaam te laten draaien en waar nodig
    een druppeltje olie op de tandwielen te laten vallen, zo word de olie mooi verspreid over de hele gearbox!

    Heb je nog opmerkingen of aanvullingen, laat van je horen!

    Groeten
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2012
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo te zien is jouw Walker Bulldog weer goed door de apk gekomen Mark, zo uit het verhaal op te maken is er verder geen slijtage dus dat plijt dan weer voor deze relatief goedkope gearboxen! Groeten,

    Bram
     
  3. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Ze gaan idd al weer een tijdje mee. Maar er is toch wel wat slijtage!
    De uitgaande assen blijven wat speling houden in de lagerbussen.
    Maar dat kan misschien komen omdat het een tijdje niet helemaal goed gezeten heeft...

    Groeten
     
  4. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Misschien een optie om er kogellagers in te monteren?
    Dit natuurlijk als deze leverbaar zijn in de juiste maten.
    Zorgt ook voor een hele soepele loop van de gearbox.

    mvg Roy
     
  5. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Het zou een optie kunnen zijn, alleen denk ik dat de kosten voorbij zullen gaan aan die van de gearboxen zelf!

    Deze metalen gearboxen kunnen van zichzelf al best veel hebben! Ik rijd best door met mn tank en hij ziet regelmatig hellingen van 45 graden of meer! Ook al komt ie er niet altijd overheen, proberen doe ik toch wel :)

    Groeten
     

Deel Deze Pagina