'how to' : maken van een DAF grille

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door ruitje, 12 aug 2010.

  1. ruitje

    ruitje

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Papendrecht
    Hallo allemaal,

    Ik zal proberen om uit te leggen hoe ik m'n grille gemaakt heb. Er zijn misschien meerdere manieren om de grille te maken , en niet iedereen zou het misschien op deze manier doen , maar aldoende leert men zal ik maar zeggen ;)

    Ik gebruik zelf polystyreen platen van een onbekend merk wat bij veel modelbouwzaken te koop is. Deze hebben een sticker er op zitten met de naam 'polystyrol' maar dat is hetzelde als polystyreen zover ik heb kunnen terugvinden.

    De plaatjes zijn er in de maat 25x50 cm en de diktes 0,5 / 0,75 / 1,0 / 1,5 en 2,0mm wat ik tot nu toe gezien heb en kosten maar een paar euro.
    [​IMG]

    Als lijm gebruik ik 1 van deze 2 merken. Maar er zullen er ongetwijfeld meer zijn die hetzelfde doen.
    [​IMG][​IMG]

    Daarnaast gebruik ik profielen van Evergreen voor in dit geval dwarslatjes te maken.
    [​IMG]

    Om te beginnen heb ik de tekening op ruitjespapier over getekend , maar eigenlijk kan je dit beter op dun karton doen omdat je deze dan goed als 'aftekenmal' kan gebruiken.

    Vervolgens 4x de vorm uit 2 mm plaat gesneden
    [​IMG]

    Daarna heb ik de bovenste laag en de onderste laag precies op maat gesneden aan de binnenkant.

    De tussenliggende lagen komen daar ongeveer tussenin qua maat.
    [​IMG]

    Vervolgens de lagen op elkaar gelijmd (had wat netter gekund :rolling:)
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik al het materiaal tussen de bovenste en onderste laag schuin (ongeveer 45 graden) weg gesneden en gevijld om er vervolgens een laag van 0,5mm plaat overheen te plakken.

    Helaas ben ik vergeten een foto hiervan te maken maar het rode vlak geeft een idee wat ik bedoel.

    Ik heb eerst een hoek van 45 graden in de polystyreen plaat gevouwen/gerold en toen vervolgens met veel passen en snijden het plaatje er in gelijmd.

    Al het overtollige materiaal vervolgens weg gesneden aan de voor en achterkant.
    [​IMG]

    Na de 2e helft er in te hebben gemaakt zag de grille er zo uit:
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik met karton de horizontale koelribben op maat gemaakt , overgetekend op polystyreen, uitgesneden en er in geplakt.

    Toen alles droog was heb ik de grille aan de achterkant op 2 plekken verticaal ingezaagd met een grote ijzerzaag en verstekbak en er 2 latjes Evergreen van 0,75 mm ingeplakt.

    Als je dit zo doet dan passen de stripjes precies in de gezaagde sleuven.
    [​IMG]

    Hierna heb ik de bovenkant van de grille rond geschuurd en omdat er bij de echte grille een verhoging rondom de grille zit heb ik een laag van 0,5mm genomen , precies uitgesneden en aan de bovenkant om de ronding heen geplakt.
    [​IMG]

    Als je dan alles een beetje geschuurd hebt dan eindig je , als alles goed is gegaan , met dit:
    [​IMG]

    Ik heb bij deze grille ook nog een latje er in geplakt waar straks het aluminium randje in komt.

    Ik hoop dat jullie er iets aan hebben :thumbsup:

    Als jullie ideeen hebben hoe iets beter kan dan hoor ik het graag , want het is 1 groot leerproces ;)

    Groet,
    Marcel
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2010
  2. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    Belgiƫ, omgeving Mechelen en Antwerpen
    knap werk :D er kruipt precies wel aardig wat tijd in ;)
     
  3. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi Marcel

    Hier wordt Opa nu echt stil van.Geen machines geen dure gereedschappen maar twee handen en heeeeeeeeel veel creativiteit.
    Echt heel veel bewondering.
    Trouwens de polystyrolplaten komen mij bekend voor.Voorstraat Dordrecht????

    Mvg Opa Wil
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2010
  4. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo ruitje
    kan je nagaan dit is enkel nog maar de grille,
    nu de rest van de ginaf cabine tekenen/knippen/buigen/snijden/lijmen/vijlen/schuren,
    succes ermee
    groeten markioo
     
  5. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    ziet er erg netjes uit!

    ik werk ook wel met kunstof. moet mezelf alleen meer geduld gunnen om iets mooi in vorm te krijgen.
    ik gebruik dezelfde platen (aan de ticker te zien) kunstof. die zijn er ook in 100/50cm. (bij muco en quartel) ik gebruik de lijm van quartel. (eigen merk) die is er in dun, middel-dik en dik verkrijgbaar. werk erg lekker.

    leuk dat je de truckstar er bij hebt liggen. de chauffeuse in die reportage is de vriendin van een collega van me.

    ik ben benieuwd hoe de rest er uit komt te zien, maar als ik alleen de ondergrille zie heb ik er alle vertrouwen in dat het helemaal goed komt!!
     
  6. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hoi marcel

    dat ziet er al mooi uit.
    zelf werk ik ook veel met kunstof vooral in de schaal 1:87 en 1:50.
    goedkope platen van 60 bij 100cm voor 5,95 kun je bij de www.kunstofshop.nl kopen

    gr
     
  7. ruitje

    ruitje

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Papendrecht
    Bedankt mannen :D

    @ Piet : daar heb ik wel de platen van de DAF vandaan , tegenwoordig koop ik ze bij Rene Muilwijk in Gorinchem.

    @ seeyah & markioo : er zal idd nog genoeg tijd in gaan zitten , maar gelukkig hoeft die niet morgen af te zijn ;)

    @ jordi & rc modelbouwer 1\50 1\16 : bedankt voor de tips! die maten zal ik zeker nodig hebben voor de kiepbak :p

    Groet,
    Marcel
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hmmm, Piet ??? :(
    Ik heb geen vraag gesteld over de ABS platen hoor !! :cool: ;)
     
  9. ruitje

    ruitje

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Papendrecht
    Sorry Piet , ik bedoelde natuurlijk opa Wil :D

    Moeilijk om de bouwmeesters uit elkaar te houden ;)

    Groet,
    Marcel
     
  10. erik v8

    erik v8 Guest

    hee

    echt heel netjes gedaan.
    gewoon uit de hand8O.

    groetjes erik:cool:
     

Deel Deze Pagina