How to: OrangeRX 3-axis stabeliser V2.1 (software update)

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door DutchRC, 8 sep 2015.

  1. DutchRC

    DutchRC Guest

    Halloa :)

    vorige maand kwam een nieuwe versie van deze OrangeRX stabelisers op de markt, en de enige aanpassing die ik kon ontdekken was dat deze nu werken met HS digitale servo's. Dat is mooi uiteraard, want ik gebruik eigelijk alleen maar dat soort servo's :p

    In deze video laat ik zien hoe je zo'n stabeliser configureert & aansluit.. En uiteraard test ik ook of ze inderdaad nu werken met snelle servo's..

     
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik niet het hele filmpje bekeken maar is bij deze nieuwe generatie belangrijk in welk vlak de stabilsatieunit/ontvanger gemonteerd wordt? Of kan je dat makkelijk mbv van een jumper instellen bijv.

    Ik heb bij wijze van experiment ns een Orange ontvangertje met stabilisatie op een toestel met kruisromp gemonteerd. Bleek dat je die ontvanger eigenlijk alleen maar tegen de 'horizontale romp' kon bevestigen. Monteerde je hem tegen de 'vertikale romp' dan corrigeerde ie op het verkeerde kanaal (dus correctie om topas werd uitgestuurd via elevator kanaal, en correctie om dwarsas werd uitgestuurd op het rudder kanaal).

    De workaround was uiteindelijk om de kanalen in de zender om te switchen (niet alle zenders hebben die mogelijkheid) en de stekkers op de ontvanger andersom aan te sluiten (elevator servo op rudder kanaal en omgekeerd). In dit specifieke geval was het natuurlijk veel makkelijker om de positie van de ontvanger in het horizontaal vlak te bevestigen en niet in het vertikale vlak.
     
  3. DutchRC

    DutchRC Guest

    Hallo Hans :)

    correct! ALS je de normale in-en uitgangen van de stabilisator gebruiken wilt, moet hij inderdaad plat liggen.. Maar als je em op z'n zijkant monteert kun je eigelijk gewoon de rudder & elevator in- en uitgangen omwisselen..
    In je zender KUN je dat ook doen.. maar dat hoeft eigelijk niet..
     
  4. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    Dit werkt inderdaad prima zo. In een smal kistje van mij heb ik de stabilisator op zijn kant gemonteerd zitten met de stuurfunctie's omgedraaid; dit werkt probleemloos.
     
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Als je enkel de stekkers van de uitgangen omwisselt op de ontvanger/stabilisator geeft een stuurcommando van de 'stick hoogteroer' (ik vlieg mode 1: linkse stick op en neer) een uitslag op richtingsroer, en omgekeerd geeft een stuurcommando van de 'stick richtingsroer' (linkse stick links rechts in mode 1) uitslag op hoogteroer. En dat wil je niet...

    Daarom moet je dus ook in je zender de link tussen stickfunctie en kanaal omwisselen. Op een Spektrum DX6i kan dat bijv. niet.
    Makkelijkste is dus om de unit meteen horizontaal in te bouwen natuurlijk.

    Opgelet: ik spreek in het geval van de geïntegreerde ontvanger/stabilisator oplossing. Ik heb het niet over de afzonderlijke stabilisatie unit die je aan een externe ontvanger aansluit.
     
  6. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    @HansL: Dit is denk ik de spraakverwarring. Dit topic gaat inderdaad over de losse module. Bij de stabilisator met ingebouwde ontvanger gaat dit inderdaad niet en moet je in de zender e.e.a. aanpassen. De nieuwere spektrum zenders kunnen eenvoudig de kanaaltoewijzing aanpassen, een DX6i echter niet.
     
  7. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    @Dutch rc

    Duidelijke uitleg top.
    Ik wil deze gaan gebruiken in mijn go discover een delta wing
    Klopt het dat naar de servo ik de aileron-lL moet hebben en geen elevator en rudder omdat een delta wing een mix op zijn elev heeft oftewel alleen aileron output gebruiken of hoe moet ik dat anders zien ik heb in mijn zender in input ( taranis) ch 1 throttle
    Ch 2 aileron ch 3 elev
     
  8. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Misschien iemand die dit uit kan leggen
     
  9. DutchRC

    DutchRC Guest

    Dank je wel Lucbis ;) Blijkbaar toch niet duidelijk genoeg :p

    Als inputs voor de stabeliser gebruik je Aileron en Elevator. Uiteraard dus als outputs van je ontvanger ook Aileron en Elevator.
    In je zender gebruik je vervolgens helemaal geen mix.
     
  10. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Ok duidelijk dus naar mijn stabelizer input gaat van mijn ontvanger elev ch2 naar elev in orange en ail ch3 naar ail in orange en van orange output gaat elev naar rechter vleugel servo en ail-L naar linker vleugel. Als ik voor mijn wing sta gezien?
     

Deel Deze Pagina