How to start this hobby (fast)?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door hirzo, 6 aug 2014.

  1. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Hallo allemaal,

    Ik ben blij dat ik dit Nederlandstalige forum heb gevonden, lijkt een gezellig actieve boel hier :thumbsup:

    Na veel te veel 3D stunt filmpjes op internet gekeken te hebben ben ik nu volgens mij zo enthousiast geworden dat ik nu tot echt met de hobby wil beginnen. Ik heb het eerder al wel overwogen, maar toch te eng (wordt het niet veeeels te duur?/is het niet veels te moeilijk om (zelf) te leren? etc.)

    Wat is wijsheid?
    Ik heb al redelijk wat zitten lezen hier op het forum en ben vandaag naar de modelbouw winkel van wiersema in Veendam geweest.
    Weten jullie nog meer winkels in het noorden v/h land?
    Ik kan er maar bar weinig vinden. (ik woon zelf in Winschoten, GR.)

    Na wat vooronderzoek is het "ik haal een 3D helicopter en ga aan de slag(met oefenen)" al snel veranderd in "hoe kan ik het beste beginnen?"

    Het budget is € 200,- en daar wil ik dan een complete RTF kit voor hebben.

    In de winkel vandaag werd ik een beetje richting de quadcopters geduwd, maar dat heb ik naar mijn idee met een half uurtje wel gezien, ik wil meer uitdaging en graag "moeilijk maar haalbaar" beginnen en zo dicht mogelijk uitkomen bij 'het echte werk' (CP).

    CP zelf als begin is uit den boze denk.(of moet ik zeggen "weet ik wel zeker"? ;))
    De hamvraag is nu denk ik vooral of een FP barless helicopter te doen is als eerste helicopter, bijvoorbeeld de barless versie van deze, of deze.
    Dan heb je volgens mij al een heftige leercurve van heb ik jou daar,
    maar naar wat ik begrijp heb je, als je daar eenmaal mee uit de voeten kan, een goede basis om aan een CP helicopter te gaan denken en dat is toch stiekem het uiteindelijke doel :cool:
    Het geld groeit me helaas niet op de rug, dus nu voor € 60,- euro zoiets halen om dan na een paar weken al door te willen naar een moeilijkere variant zoals FP, al dan niet barless á € 200,- is niet echt de bedoeling.

    Ik heb in de winkel het telefoonnummer van iemand gekregen die 'wel wat doet met lessen', kan altijd even bellen natuurlijk (ben nu echt net terug uit de winkel).
    Of leest er toevallig hier iemand mee die in de buurt woont en me met de basics zou willen helpen?
    Ik heb echt nog 0,0 ervaring dus een helicopter halen en alleen naar het dichtstbijzijnde grasveld lijkt me niet zo verstandig...

    Alvast hartelijk dank voor jullie tips/advies!

    Hirzo
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2014
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hallo @Hirzo:

    welkom op MBF (Modelbouwforum) !

    Die mini-heli's voor 150 €
    und die 3D machines (700er heli) voor 1.500 €
    dat is maar de grootste verschil.
    En dan hebben wij het nog niet over zender, lipo en lader ...

    Maar je hoeft niet bang te zijn,
    alles is mogelijk!

    Mooi zou het zijn,
    als je bij een club of bij iemand in de buurt kan kijken,
    om wat het eigenlijk gaat,

    zo kan je b.v. met een simulator en een mCPX
    een heleboel tricks en trucks leren,
    en de boel is betaalbaar,

    je kan het ook bij een 100 € heli voor de woonkamer laten,
    of je gaat met een gewone 450er heli met hulp buiten leren vliegen.

    Dat zijn een paar tips , die mij zou maar in mijn hoofd komen,

    of je gaat het zo als ik doen:
    alles proberen zelf te leren
    en veel leer-geld betalen ...
    gaat ook, ik denk ik kan nu vliegen (ik nog niet, maar de heli).

    Luister naar mensen met ervaring,
    en niet na de dealer, die zijn oude multicopter kwijt wil,
    en ook niet naar een oplichter, die ...

    suc6 iig.

    Groet
    Heli-Uwe
     
  3. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Hallo Heli-Uwe,

    Bedankt voor je reactie!
    Ik denk dat voor mij de belangrijkste tip was om het niet alleen te gaan zitten proberen en te crashen/veel kosten te maken waardoor ik niet meer verder zou durven.

    Vanochtend heb ik contact opgenomen met diegene van wie ik het telefoonnummer had gekregen in de modelbouwwinkel gisteren.
    Het blijkt om een groepje helicopter vliegers te gaan die in de zomer elke donderdagavond vliegen, en in de winter 1x per maand indoors.
    Direct bijna een half uur aan de telefoon gezeten met die man en ik ga vanavond kijken in Delfzijl als ze gaan vliegen en dan neemt hij z'n laptop met simulator mee, ik ben benieuwd!

    Over RC simulators gesproken.
    Ik heb gisteren via het internet op een laten we zeggen creatieve wijze de Phoenix fligt sim weten te verkrijgen.
    Nu heb ik nog een zender nodig daarvoor (echt specifiek voor de flight sim) en een kabel/converter om de zender via USB aan de computer te koppelen, als ik het allemaal goed begrepen heb.
    Wat is een goede/goedkope optie?
    Het is puur om te proberen en de basics qua besturing aan te leren op de flightsim dus iets van chinees (namaak) spul voor maximaal een paar tientjes voor een 6 kanaals zender had ik in gedachten, maar waar vind ik dat?
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Phoenix Sim heb ik ook en vind het prima,
    een paar hier hebben daarnaast of in plaats van
    nog een ander systeem (weet de naam nu even niet).

    Maar dat kabel (dongel) is niks verder als de sleutel voor de origineel versie,
    als je een cloon of een illegale versie koopt,
    dan zou ik hier geen reclame mee maken,
    en voor mij gesproken is het geen optie,
    en niemand zou je verder helpen.

    Dus dat ding (origineel Phoenix Sim) is super,
    je krijgt updates met vliegtuigen en heli's gratis voor een leven lang,
    en dat is de originel versie wel waard,
    en zendertje, je moet toch een hebben voor je heli in spe,
    en da moet je geen 10 kanaal voor 500 € hebben,
    aan de begin is een 6 of 7 kanaal (misschien ook 2. hands) goed genoeg,
    zelf vlieg ik nog steeds met mijn oude 7c Futaba,
    en die doet het 101 % goed !

    Kijk en luister goed bij dat clubje, da zit je goed !!

    suc6,
    Uwe
     
  5. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Hoi Uwe,

    Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met "Maar dat kabel (dongel) is niks verder als de sleutel voor de origineel versie,"
    Kan je dat verder toelichten?

    Ik vraag verder geen hulp over de Phoenix sim zelf, ik begrijp dat/waarom dit niet de bedoeling is in deze context.
    De vraag gaat puur over de zender, dat hoeft geen dure professionele zender te zijn.
    Vaak kan je voor dit soort zaken/electronica, 'om -goedkoop- te proberen' goed terecht op bijvoorbeeld e-bay voor iets dat in China geproduceerd wordt.
    Als ik op de sim ook heli 3D vliegen wil proberen heb ik minimaal een 6 kanaals zender nodig toch?
     
  6. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    phoenix op een creatieve manier downloaden heeft geen zin.. gewoon even kijken voor originele versie, 2e hands staan ze er voor een paar tientjes op... stond nog wel een spektrum zendertje voor weinig op de modelbouwmarkt.

    Maar Hirzo, ik denk dat uwe wel vergeet te vertellen dat 200€ startkapitaal erg weinig is om de hobby mee te starten.. je hebt er nog geen phoenix met mcpx rtf nieuw voor, plus de bijkomende (crash) kosten. 200€ is voor een 250 a 450 size zeer mager zelfs als je 2e hands wat op de kop weet te tikken. veelal zal je dan nog lipo's en ontvanger plus zender zelf nog moeten kopen als ze de estab er al voor je op laten zitten voor 2 meijer. meestal niet dus... maar goed het is een fantastische hobby waar je veel tijd en zo veel geld als je wil kunt insteken. wel zou ik zo veel mogelijk lezen over de techniek als je kan. ik heb nooit les gehad en begon 2 jaar geleden met een mcpx.. nu fladder ik pas een maandje heerlijk rondjes met de 450 maar het heeft wel tijd gekost..


    De fast in je titel is daarom ook iets wat voor heel weinig mensen haalbaar is.. met een mcpx zou je in een half jaar moeten kunnen flippen maar dat echte 3d wat jij waarschijnlijk gezien hebt is met een mcpx sowieso al niet haalbaar en er zijn maar heel weinig mensen die ook maar op de helft van het niveau kunnen komen dat je waarschijnlijk gezien hebt in de filmpjes. GEDULD is na veiligheid wel een van de belangrijkste stelregels als je het mij vraagt!

    gr
     
  7. Baskees

    Baskees

    Lid geworden:
    5 apr 2014
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Putte ( N-Br )
    de blade 200 sx is een hele goed om mee te starten lijkt me en anders echt klein beginnen met gebruikt nine eagles spul. Eerst een 4 kanaals coax dan een enkel blads fixed pitch ( solo pro 260 ) vind je het dan nog leuk dan weer verder kijken. Ik heb nog wel wat nine eagles spullen ter overname als je wilt. Ik zou zelf geen Esky meer kopen, en ook niets bij Conrad, is over het algemeen wat duurder
     
  8. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Voor een goedkoop setje om te beginnen kan 200euro zat zijn (bijv Super CP/FP + devo 7 of 7e 110Euro heb je nog zat over voor Phoenix, lipootjes/spares, etc) .

    De vraag is wat ga je na dat setje doen en wat is het budget dan, want dan beginnen de kosten zoals goede zender, lader, lipo's, gereedschap, heli, etc ook bij crashen is het raak.

    kosten kunnen dan zomaar 500-1000+ euro zijn;)
     
  9. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Ik zou nooit een coax nemen.. Daar heb je niks aan... een blade 200sr is ook een mooie keuze maar wil je toch naar cp kun je het met een mcpx ook prima leren.. maar iemand iets adviseren wat je toevallig net zelf te koop hebt staan vind ik nogal goedkoop.. Hij zou ook kunnen kijken voor een v120 van walkera met een devo zender.. maar ik zou absoluut geen coax kopen.. Daar ben je zo op uitgekeken..
     
  10. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Wow, veel reacties ineens, thanks!

    Bedoel je nu te zeggen dat zo'n mcpx nu wel of niet aan te raden is om mee te beginnen?
    Ik lees wel op meerdere plekken dat deze sterk/crashbestendig is.
    Wat ik niet snap is het volgende.
    Ik had begrepen dat je voor een volwaardige CP heli een 6-kanaals zender nodig hebt, maar bij de mcpx 2 rtf zit een 4-kanaals zender?
    Is die mcpx dan wel een volwaardige CP heli?

    Het topic over de Blade 200 SX heb ik inmiddels ook doorgelezen.
    Lijkt echt perfecte techniek/software voor de beginner.
    Zo'n RTF set is ongeveer € 250,- als ik goed heb zitten zoeken.
    Ik werd alleen niet vrolijk van comments van gebruikers dat ze niet sterk/crashbestendig zijn.
    Waarom trouwens zo nadrukkelijk geen E-sky kopen?

    Ik dacht inderdaad ook dat €200,- goed te doen moet zijn om te beginnen.
    De modellen in m'n startpost bijv. (Robbe trainer evo (barless) of de E-Sky Honeybee FP V2)

    Ik wil graag een setje hebben voor die € 200,- en dat als je dan crashed dat de helicopter niet in 100 stukjes uiteen spat en je een complete nieuwe moet kopen, maar dat je de helicopter voor -ik noem maar wat- bijv. € 30,- aan onderdelen weer kan repareren.

    Wat ik na zo'n setje ga doen is voorlopig nog niet ter sprake, dat gaat nog wel even duren, :)

    Dat idee heb ik dus ook. Op zo'n simpele coax ben ik al uitgekeken na een youtube filmpje gekeken te hebben van een winkelier die demonstreert dat elke malloot met 0,0 ervaring, in dit geval z'n vrouw (no pun intented), met zo'n ding kan vliegen.
    Dan mis ik toch echt een stuk uitdaging/leercurve..
     
  11. Baskees

    Baskees

    Lid geworden:
    5 apr 2014
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Putte ( N-Br )
    Was niet mijn bedoeling, de coax mag je zo meenemen bij wijze van spreken, maar het ging mij om het feit om te kijken of je het inderdaad leuk vindt en leuk blijft vinden. Veel mensen kopen veel te duur of iets waar ze niet mee om kunnen gaan en dan is de hobby zo over terwijl deze zo mooi is. Ik vlieg zelf met allerlei blades ( waaronder de coax en en chinook ) en MSR MSRX MCPX en 450. En uiteraard zo af en toe met de nine eagles helis.
    Ik heb pas de 200SR gevlogen en is inderdaad geen CP maar wel een heel mooi ding.
     
  12. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    tsjah elke heli is min of meer niet bedoeld om mee te crashen.. De nano cpx of mcpx zijn dan goed om mee te beginnen of wat Dave zegt de super cp van Walkera. allemaal prima beginners spul. Volgens mij is die zender bij de mcpx een 5 kanaals maar je kunt er gewoon mee 3d vliegen, tot op zekere hoogte. voor die 200€ zou ik het advies van Dave volgen en de walkera super cp met devo zender kopen... dan kun je nog lipo's en je eerste crashschade bekostigen. succes
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Esky is leuk spul. Maar ontwikkeld verschrikkelijk snel speling, en de electronica stopt altijd veel eerder dan je denkt. Dan hebben we het hier over een week tot de eerste vervanging, als je geluk hebt.

    Die robbe trainer heb ik geen ervaring mee..

    Maar 200 is zowieso erg weinig om mee te beginnen.
    Je wilt cp..
    En buiten. Een mcpx bl (let op, ander type dan de mcpx v2) heeft hier de power wel voor, maar is verschrikkelijk schichtig.
    In de handen van een beginner heb je dan een recept voor een heli die op handkracht gaat vliegen (lees, weggegooid)

    Mcpx is zowieso al 160 eur uit mn hoofd. Moet er nog een normale lader bij.. paar accu's.. simulator..
    Reden dat de mcpx op 4 kanalen kan vliegen, is de stabilisatie. Die ontvangt in 4 kanaal modus alleen de richtingen, in 6 kanaals modus wordt iedere servo apart aangestuurt

    Gaan we naar een "normale" buitenheli kijken, dus tot een windkracht 3 goed te vliegen, goed te temmen..
    Dan ga je richting een 450.
    2e hands is er verschrikkelijk veel rommel te krijgen, als je 2e hands gaat doen, neem dan een ervaren persoon mee.
    Vaak zijn de bijna nieuwe, nooit gecrashte heli's toch niet zo probleemvrij als als je zou denken..
    Geld?
    Beetje 450 ga je vrij vlot over de 500 eur heen.
    Lader kun je zo gek maken als je wilt, maar 100 eur doet makkelijk mee.
    accu, heb je ong 4 van nodig. 25 a 35 eur stuk
    Schade? Ligt aan hoe je land.. gemaakt om te vliegen... een goeie crash kan een heli total loss krijgen....
    Soms alleen ee tandje van een tandwiel.
    Soms staart en hoofdbladen doormidden.

    Je hebt blijkbaar al hulp gevonden.
    Praat met die mensen. Heb je een zender die een beetje overeenkomt met die van hun, kunnen ze je misschien les geven.
    Kabelsysteem. Als je op een goede manier les krijgt, is schade tijdens de eerste hoovervluchten bijna uitgesloten.

    Met een mcpx is lessen bijna onmogelijk. Te schichtig
    geen 250, is absoluut geen beginnersheli.

    Bedenk wat je wilt. Wat je leerroute wordt, hoeveel je erin steekt.
    Blijf je bij de 200 eur, zal een mini heli iets voor je zijn.
    Met sim. Maar die moet je zelf een beetje uitzoeken, illegale praktijken mogen we hier niet aan meehelpen..

    Qua tijd. Snelste manier is lessen.
    dan nog moet je toch een half jaar uittrekken voor een rondje een beetje vloeiend en gecontroleert uit de vingers komt. Moet je wel een paar uur per week vliegen..
    En eigenlijk val je dan zelfs onder de snelle jongens.. sommigen komen daar met 2 jaar nog niet.
    Een jaar doet ook mee. En 3d is voor de meesten een stap te ver.

    Praat eens met die vlieggasten. Soms heb je geluk.
     
  14. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    Is een stevige fp niet voldoende, dat vliegt toch net als een cp maar is veel crashbestendiger? Ik dacht aan bv een funcopter of zo... Ik snap niet goed wat er zo leuk is aan het vliegen bij winkracht 3, 4, 5... Zo een vliegje (120 size) waait weg bij de minste windstoot. Probeer eens een flip en blijf in een inverted hover zo'n 5cm boven de grond, en dat allemaal bij een stevige wind... Niks plezierig aan.
    Ik ondervind het zelf met mijn blade 130X. Die kan nog tegen duwtje. Ik heb nog een 4g3, een 4g6 en een M120D01 gehad en die konden echt NIKS verdragen. Iedere crash, hoe licht ook, ging gepaard met breuk. Ik weet niet hoe het nu is met die super cp's e.d. Die zijn volgens mij toch niet zo super... Niet lullig bedoeld...
    Ik heb leren nose-in hoveren met een 4#6 en dat was een fp... Die kon WEL wat verdragen en hij vloog net als de 4g6.

    Ik ben meer een voorstander van coax - FP - CP

    Ik ben ook met een cp begonnen, een walkera 4g3 (dat is een flybarred super cp)... Dat ging langs geen kanten... Daarna toch begonnen met een coax waar ik uiteindelijk na een week mee klaar was... Dan een mini titan... Dat was weer een stap te veel... Dus kwam er een 4#6 in huis en daar heb ik veel plezier aan beleefd.



    Gr
    Maarten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. de bedoeling was,
    dat je met dat kabel de origineel versie van Phoenix kan gebruiken,
    en ook gewoon alles kan downloaden,

    sommige hier (en ook ik ) zijn dan wel wat boos,
    dat ze aardig hebben betaalt voor de Phoenix ,
    om dan ook te downloaden,

    en dan komt iemand en wil met een illegale versie niks betalen
    en de zelfde service,

    ... en zo mensen ga ik niet verder helpen,
    dat betekend niet met de Sim verder helpen,
    nee, met alles (tips en tricks voor heli's en en en)
    zij zullen verder illegale dingen doen !

    ___________________________

    en verder heb je nu een hele boel tips van MBF 'ers gekregen,
    niet met alle tips ben ik met eens,
    maar dat kan je zelf uitzoeken,
    een is zeker,
    met een coax leer je niks

    Groet
    Uwe
     
  16. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Super bedankt voor al jullie tips!
    Zo ga ik er wel komen :)

    Tot nu toe ben ik wel happy met hoe het gaat.
    Ben geneigd soms impulsief te zijn, maar in dit geval mag het best even tijd kosten om uit te vogelen wat het beste bij mij past qua eerste heli.

    Na vanavond voor het eerst op de club te zijn geweest ga ik denk ik eerst nog even een toontje lager zingen.
    Ik heb echt m'n ogen uitgekeken en een super toffe en gezellige avond gehad, maar ook de risico's (+ moeilijkheidsgraad) zijn me direct duidelijk geworden.
    Iemand was met de instellingen op z'n zender bezig toen ineens z'n heli die voor hem op tafel stond er vandoor ging! Met een snelle reflex had hij hem te pakken waardoor de heli niet echt weg vloog of tegen iemand opvloog.
    Deze persoon had wel een paar serieuze krassen op de arm daarna...
    Had ook anders kunnen aflopen denk ik.

    Wil Snitjer (hier wel bekend begrijp ik) heeft me een beetje wegwijs gemaakt, wat theorie uitgelegd en later op de avond kwam hij ineens met een Syma X1 aan waar ik het voor het eerst in m'n leven mee mocht proberen. Misschien een beetje hoog Intertoys gehalte maar ik vond het al lang mooi:)
    De eerste 3 keer was het na een paar meter zo het gras in middels een crash, maar voor een eerste keer ging het daarna al vrij aardig al zeg ik het zelf.
    Ik heb volgens mij wel iets van 5 accu-tjes leeg gevlogen :cool:

    Thuisgekomen nog wat [URL="[/URL] van die X1 opgezocht en de knoop doorgehakt en besteld.
    't is 4-kanaals dus je hebt al redelijk wat controle en je moet wel vrij veel met de sticks werken (blijft niet uit zichzelf hangen/gaat niet terug naar neutrale positie als je de/een stick los laat).
    Voor € 35,- loop je nauwelijks risico en het ding is niet kapot te krijgen,
    crashen op het gras hoef je je sowieso niet druk om te maken.

    En met dit quadcoptertje kan ik mooi wat oefenen en er wat gevoel voor krijgen, proberen nette lijnen/cirkels/naar mezelf toe te vliegen en daarbij eventueel crashen (zonder/met zeer geringe kosten) tot ik een ons weeg mocht ik te snel te overmoedig zijn.
    En dan ga ik tegelijkertijd kijken of ik die Phoenix sim aan de praat kan krijgen (moet nog een -goedkope- zender vinden en uitzoeken hoe je dat dan op de pc moet aansluiten). Sorry trouwens Uwe als ik je hiermee voor het hoofd heb gestoten, was niet m'n bedoeling. Ik ben nu eenmaal opgegroeid met torrents... :oops:

    In de tussentijd elke week naar de club en kijken hoe de verschillende modellen vliegen en wat mij het leukste/meest geschikt/haalbaar qua moeilijkheidsgraad lijkt en dan over een x-aantal weken een weloverwogen keuze maken qua 1e heli.

    Ik had de camera ook meegenomen en nog wat foto's gemaakt, waaronder deze. Best sfeervol plaatje zo met de maan op de achtergrond al zeg ik het zelf.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Baskees

    Baskees

    Lid geworden:
    5 apr 2014
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Putte ( N-Br )
    Dat was ook zon beetje mijn leercurve. Eerst een Syma 107 daarna een 4 kanaals coax ( Moide 2 ). Vooral die vier kanals coax leert je veel wat betreft stick beweging. Gebruik ik nog steeds veel binnen voor mijn stickgevoel en nose in bewegingen. Daarna een enkel blads FP en toen de Blade 120 SR.
    Heb ik ontzettend veel van geleerd en ik vlieg ze allemaal nog. Begin dit jaar metde MCPX V2 begonnen en daar gaat hooveren goed mee en wat rondjes en bochtjes. Ik kan je vertellen deze is behoorlijk crash bestendig. Afgelopen weken ben ik met de 450 begonnen maar na 4 vluchten een ongelukkige landing gemaakt ( met kruis ) en daardoor een flybar verbogen, de rest lijkt mee te vallen maar hij lag wel op zijn kant. Eerst even goed nakijken en dan weer verder proberen. Ondertussen vlieg ik gewoon met mijn MCPX-je verder. Mijn doel is geen 3d stunt werk maar gewoon leuk vliegen. Moet zeggen dat ik al wel 2 jaar aan het vliegen ben maar heb alle tijd. Als ik het gelijk zou kunnen is de uitdaging ook weg. Ik heb een basic sim van real flight en die gebruik ook wel eens maar niet vaak.
    Dat is zon beetje mijn weg en die blijf ik maar volgen. Ik geniet elke keer weer.
     
  18. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Hallo Baskees,

    Klinkt goed man. Ik doe dan zeg maar jouw eerste twee stappen in 1x als ik het goed begrijp.
    Ik wil gewoon eerst zonder al te grote financiële risico's wat zelfvertrouwen op kunnen bouwen.
    Als ik bijvoorbeeld voor gisteren direct een heli had gehaald dan was deze nu kapot geweest..
    Die Syma X1 heeft dan misschien een hoog speelgoed gehalte, maar het is volgens mij geen illusie dat ik daar wat aan heb qua basis leggen voor 'het echte werk'.
    Doordat het 4-kanaals is (i.t.t. 3 kanaals) kan je bijv. mooie bochten oefenen (banked turn heet dat dan toch?) en je moet constant opletten omdat de X1 niet uit zichzelf stabiel blijft hangen zonder input of zichzelf bijv. weer recht trekt als je naar voren vliegt en dan de stick(noem je dat zo?) op de zender weer in het midden zet, je moet dan echt compenseren zeg maar.

    Als het goed is kan ik de X1 vandaag al ophalen, elders ook nog 2 accu's besteld dus hopelijk zijn die ook snel binnen en dan ben ik voor ongeveer € 45,- in totaal eerst klaar en kan ik (i.c.m. de sim) lekker oefenen zonder me ergens zorgen over te moeten maken (qua -financiële- risico's).
    I like.

    By the way Uwe, als die sim goed bevalt ga ik deze uiteindelijk wel kopen hoor, op de club hoorde ik gisteren ook dat het echt veel gebruikt wordt en echt goed werkt qua leren/ervaring op doen.
    Startkapitaal is alleen krap, en qua inkomen moet ik het op't moment doen met een ziektewetuitkering dus dat helpt ook niet echt.
    Een paar honderd euro is nu alleen even de max. en die geef ik dan -in eerste instantie- liever uit aan de heli dan aan de sim.

    Iemand nog tips voor een goedkope zender, puur voor de sim?
    Hoeveel kanaals zender moet dit dan zijn wil je met alle modellen in de sim kunnen vliegen, 7 kanaals?
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Sim heeft doorgaans maar 4 of 5 kanalen nodig. Alleen ff opletten dat jouw sim er mee om kan gaan.
    sommige sims hebben een kabel als dongle, waar je dus ook een andere zender op aan kunt sluiten. Alleen moet je dan de goede verloopkabel hebben, dat wil wel eens een stevige zoektocht zijn

    Andere sims hebben een soort zender als dongle. Dan heb je alles in 1 keer.. realflight heeft dat bv. Phoenix kan dit ook bij, dacht ik
     
  20. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Dus om in de sim met een 7 kanaals helicopter te vliegen heb je maar een 4- of 5 kanaals zender nodig?
    Dat klinkt raar/onmogelijk, maar heeft er dan mee te maken dat je niet met fysieke, maar fictieve servo's te maken heeft, en dat de sim dat gemis aan kanalen compenseert doe hoe deze geprogrammeerd is?

    Ik had het zo snel nog niet gevonden maar de vraag is vast al eerder gesteld; staat er hier op het forum misschien ergens een lijstje met compitable zenders voor de Phoenix sim?
     

Deel Deze Pagina