(How to) Update van de FrSKy TFR8SB

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Alpha21, 28 feb 2016.

  1. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    In volgend draadje (Futaba T14SG software V5.0 probleem) wordt melding gemaakt van de nieuwe Europese norm EN300 328 V.1.8.1 (de befaamde/beruchte LBT Listen Before Talk).

    Ik ben zelf ook in bezit van een Futaba T14SG en als ik die wil updaten (naar versies V5.0 / V6.0) krijg ik de EN300 update er verplicht bij. Dit heeft echter wel voor gevolg dat al mijn huidige FrSky TFR8SB ontvangers (6) ook ge-update moeten worden, anders werkt het systeem niet meer.

    Grasduinen op het net (=Googlen) levert je heel wat hits, maar omdat er diverse (FrSky) zend & ontvang systemen zijn met elk hun eigen manier van werken, zag ik al snel door het bos de bomen niet meer. Daar het dit weekend voor mij buiten nog te koud was (=niet vliegbaar), heb ik me eens verdiept in de update van de TFR8SB ontvanger.
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2016
  2. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Benodigdheden:
    • Hardware:
      • Je kunt de FUL/FUC (??) interface van FrSky kopen maar in feite is dit een USB naar 3.3V interface volgens RS232 protocol.
      • Ik had enkele FTDI USB/UART MM232R modules liggen en ben hiermee aan de slag gegaan.
      • enkele jumpers om de MM232R in te stellen, Enkele draadjes (3) om de MM232R te verbinden met de TFR8SB
      • een passende USB kabel (type A en type B)
    • Software: Download van www.frsky-rc.com/support
      • Upgrade Lite-Telemetry (FrSky upgrade adapter.zip). Hiermee download je van de PC de firmware in de TFR8SB
      • de firmware zelf (TFR4SB_TFR8_build150107.frk)
      • handig als naslag: de ugrade manual (How to TFR4SB TFR8SB FW upgrade.pdf)
      • FTDI heeft op zijn support pagina nog diverse handige utilities staan, maar ik heb uiteindelijk aan de MM232R geen instellingen hoeven te wijzigen.
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2016
  3. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Het heeft me wat puzzelwerk (met oscilloscoop (en Google) erbij) gekost om uit te vissen hoe één en ander in zijn werk gaat, maar uiteindelijk blijkt het heel recht toe te gaan.
    Maak de TFR8SB open en verwijder de print uit de behuizing
    • Op de print zie je een rijtje van 4 open soldeereilandjes: dit is de programmeerinterface (zie fotos in de ugrademanual). Met de antennaconnectors aan de bovenkant, zijn dit van links naar rechts: 3.3V VCC - RXD -TXD - GND (GND dichts bij de servo stekkers).
    • de soldeereilandjes zijn klein en liggen heel dichtbij. Hier passen geen std jumpers in dus heb ik er dunne draad in gesoldeerd
    • Om de TFR8SB in de programmeerstand te zetten, moeten de signaaldraden van kanaal 7&8 kortgesloten worden met een jumper

    Vervolgens is het kwestie van de MM232R correct te configureren:
    • een jumper tussen pin 3 VCCIO en pin 4 VCC30 (zorgt voor 3V3 schakelniveaus op de IOs)
    • een jumper tussen pin 14 VCC50 en pin 15 USBPWR (hierdoor wordt de MM232R gevoed vanuit de USB aansluiting)
    MM232R verbinden met de TFR8SB:
    • pin 5 TXD -> RXD TFR8SB
    • pin 7 RXD -> TXD TFR8SB
    • pin 13 GND -> GND TFR8SB
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2016
  4. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
  5. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Hoe weet ik nu of het werkt??
    • de ontvanger heb ik weer naar zijn normale toestand gebracht
    • Zender aan / ontvanger aan -> ontvanger bindt meteen (groene LED)
    • ff checken met een servo -> normale response
    Voorlopig heb ik mijn T14SG nog op V4.1 (pre LBT) staan, maar het lijkt er alvast op dat de update van de TFR8SB (met LBT) gelukt is.
     
  6. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    En wat is het voor/nadeel van LBT?
     
  7. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Voor/nadeel? Ik gok op het vermijden van packet loss. Feit is dat het nu een Europese norm is waar alle nieuwe apparaten in de 2.4G ISM band aan moeten voldoen. Maar dat is een andere discussie - deze gaat er alleen om hoe je de TFR8SB weer compatibel maakt.
     
  8. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Neem aan dat de Futaba ontvangers geen probleem is
     
  9. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Nette instructie, dank daarvoor! :feli:
     
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooi om te zien(en bedankt voor het posten van de informatie ), ik heb een hier een aantal ontvangers die niet LBT zijn waarvan er 2 van deze. Ik moet dan toch maar eens aan de slag.

    Denkje dat dit ook met met de FTDI kan ?

    Voor of nadelen daar zijn de mening over verdeeld. Een voordeel is, als je dit doet, dan kun je naar 5.0 /6.0 updaten anders niet. En zo ver ik weet werken alle ontvangers van Futaba wel met LBT.
     
  11. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    @pardoez: bij mijn weten zijn Futaba merk eigen ontvangers safe (ik heb nog geen meldingen van het tegendeel gelezen). FrSky bootst het Futaba protocol na en blijkbaar hadden ze een stukje niet voorzien.

    @jve: THX - doe er je voordeel mee. Ik heb nu eerst gechecked of de LBT update van de TFR8SB compatibel is met mijn T14SG V4.1 - binnenkort volgt de update & check van de T14SG zender naar V6.0 (maar die update procedure is geen geheim).
     
    Laatst bewerkt: 29 feb 2016
  12. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    @xyz: de update (hardware) is erg afhankelijk van het type ontvanger. Bij sommige gaat het via de S-Port, bij de TFR8SB (een populaire ontvanger bij F3J) zit de poort direct op de print. Google vd procedure gaf me behoorlijk verwarrende info omdat niet altijd expliciet het type poort vermeld wordt.
    • als de update lukt, zie ik alleen maar voordelen.
    • FTDI: je hebt een USB <-> 3.3V UART convertor nodig. FTDI biedt een portfolio aan van convertorchips (met name voor de industrie), maar ook kant-en-klare evaluatiemodules (waar de MM232R er 1 van is). Ik zie 'm nog niet te koop bij Conrad maar wel bij Farnell, RS-online en DigiKey (<=17 Euro)
     
    Laatst bewerkt: 29 feb 2016
  13. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
  14. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    @xyz: Ziet er perfect uit die SparkFun FTDI Basic Breakout (wel de 3V3 variant kiezen)
     
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Overigens is de T14SG, na onderhoud, naar versie 8 gebracht. Alle FrSky ontvangers doen het gewoon.
     

Deel Deze Pagina