HOWTO: Electro motor kiezen voor een model :idea:

Tadango

Forum veteraan
DISCLAIMER: Wat hieronder geschreven staat is niet perdefenitie waar. Dit is slecht een opsomming van mijn ervaring en wat ik gebruik om motoren te kiezen. Het is geen garantie voor de beste keus maar het zal je zeker helpen bij de eerste selectie ;)

Het kiezen van een electro motor voor een model is niet zo ingewikkeld als je denkt ;) Er zijn een paar simpele uitgangspunten waarmee je vrij eenvoudig een motor kan kiezen. Ik zal deze proberen uit te leggen.

Een aantal verhoudingen zijn erg belangrijk. Een electro motor zijn vermogen meet je aan zijn gewicht. Je kiest dus bij het vliegklaar gewicht een motor naar keuze. Dit doe je als volgt :
Voor een schaal – normale kist weegt je motor 1/12 tot 1/8 van het totaal gewicht. Voor een 3d / acro kist is dit 1/8 tot 1/6. Hoe zwaarder de motor in verhouding hoe meer vermogen.

Het maximale vermogen wat je in een motor kan stoppen is ook afhankelijk van het gewicht. Voor een schaal / normaal model is dit 2,5W per gram en voor een 3D kist 3,5W per gram. Je vliegt met een schaal / normale kist maximaal 2/3 van je volgas vermogen en met een 3D kist 1/2. Met deze uitgangspunten heb je al aardig een idee welke motor bij je model / vliegstijl past.

De trekkracht in KG komt ongeveer uit op 3 / 4 keer het vermogen in KW. Het ligt eraan of je een kleinere prop gebruikt op een snel toestel of een grote met weinig spoed op een 3d model.

Leuk dit verhaal maar hoe werkt dit nu in de praktijk?? Als voorbeeld mijn 1.5m Extra 330. Het vliegtuig weegt geschat 3KG vliegklaar (opgave fabrikant + 10%) en we nemen de 1/6 verhouding voor het gewicht van de motor. 3000g / 6 = 500g. Ik heb een motor van 460g erin zitten nu omdat deze goed genoeg is een een grotere meteen veel zwaarder is. Ik wil veel vermogen dus probeer rond de 3,5 W per motor gram uit te komen. Dus 460g * 3,5 = 1610W vermogen.

Met een 3D prop, weinig spoed, grote diameter, zou ik dan rond de 4 * 1.6KW = 6.4 KG trekkracht uit moeten komen.

Wat ik in de praktijk haal: 1600W bij 6.15 KG trekkracht (8inch spoed, kan minder ;)) op een kist van 3.15kg.

De accu’s bepalen is lastiger. Om een bepaald vermogen uit je motor te halen moet je de optimale combinatie van accu’s en prop gebruiken. De meeste fabrikanten geven leuke voorbeelden maar vaak met een motor die lang niet maximaal belast wordt. Om de juiste prop en spanning te kiezen voor een motor moet je afgaan op ervaringen en wat de fabrikant opgeeft + een eigen gevoel. Als je te weinig vermogen hebt kan je grotere propellor proberen of juist een kleinere wanneer de stroom te hoog is. Ook kan je minder cellen (spanning) kiezen of juist meer. Dit blijft dus erg lastig. Gelukkig kan je wel de benodigde capaciteit bepalen.

Voor een schaal / normale kist heb je ongeveer 100 – 150W gemiddeld nodig en voor een 3D kist 150-200W. (minder of meer kan, dat ligt aan je vliegstijl) Stel we willen 10 minuten kunnen vliegen met de extra dan hebben we 450W (150W*3KG) - 600W (200W * 3KW) aan vermogen nodig continu. 60min vliegen zou dan 600W kosten dus 10 minuten is 600W / 6 (60min / 10min) = 100 W / Uur aan accu capaciteit. Stel je motor gebruik 8s lipo om met de gunstige prop het gewenste vermogen te halen dan heb je 8s * 3.5V (gemiddelde lipo spanning) = 28V. Om dan de 100W capaciteit te krijgen moet je 100W/uur / 28V = 3.57Ah accu’s hebben. Lipo’s helemaal leeg vliegen is niet goed dus die 3.57 Ah moet 80% van de capaciteit zijn. De accu moet dan een capaciteit hebben van 3.57Ah / 80% * 100% = 4.64 Ah. Ik vlieg met 4.2Ah waardoor ik ongeveer 8 min kan vliegen met 600W gemiddeld. Als ik rustig vliegen op 450W gemiddeld dan haal ik de 10 minuten makkelijk.

Alle cijfers op een rijtje:

Gewicht motor in verhouding tot totaal:
- Schaal / normaal : 1/12 tot 1/8
- 3D / Acro : 1/8 tot 1/6
Motor vermogen in verhouding tot motor gewicht:
- Schaal / normaal : 2W – 2.5W per gram
- 3D / Acro : 3W – 3.5W per gram
Maximaal gemiddeld vermogen:
- Schaal / normaal : 2/3 vermogen
- 3D / Acro : 1/2 vermogen
Vermogen per KG gemiddeld tijdens vlucht:
- Schaal / normaal : 100W – 150W
- 3D / Acro : 150W – 200W

Verder nog wat tips! Probeer met je accu’s op een vliegduur van minimaal 10 minuten uit te komen dan leven ze langer. Probeer ook om VOLGAS niet meer stroom te trekken dan je accu’s CONTINU aan kunnen, dan weet je zeker dat ze nooit overbelast raken. Vlieg je accu’s nooit helemaal leeg maar 80% tot 90% MAXIMAAL. Liever sneller weer vol en een veel langere levensduur dan lang vliegen en vaak nieuwe accu’s kopen ;)

Vragen, opmerkingen of gewoon kommentaar, ik lees het graag :)

Het hele verhaal (op een paar punten na) gaat natuurlijk wel uit van borstelloos en lipo's :wink:

Ik ga trouwens wel opeen iets andere manier te werk, ik kijk eerst naar het gewicht en hoeveel watt en welke prop ik wil draaien.
De motor mag best tegen de 4W/g hebben volgas en een de accu volgas teegtrekken iets boven de max continuu van de accu.

Maar wel een goed verhaal :D

Hey Nando. Ja 4W/g is ook mogelijk maar dan voor echt hard 3D ;) Ik vlieg ook met een 78grams motor met 350W.... reken maar uit :)

Ik ga inderdaad uit van brushless en lipo, is er nog iets anders dan tegenwoordig 8O :? :wink:

Motor kiezen op wattage nodig kan ook maar dan ga je van wattage voor je vliegstijl per kg / 3,5(of 4) en kom je weer op een gewicht uit per vliegstijl per kg. Andere insteek, zelfde idee :)

Motor (KV) bij een prop kiezen kan natuurlijk heel goed mits er genoeg keuzes zijn. Voor de goedkopere himodel series bv is er niet heel veel keus per gewicht. Strecker heeft ook maar 2 KV's per klasse (liggen ook al niet gelijk) terwijl Model motors met hun Axi serie altijd wel 3 verschillende wikkelingen per motor hebben.

Even de hypothese aan de kaak stellen:

Duplex delta:

Gewicht: 265 gram
Vermogen: 100 watt
Motorgewicht: 40 gram
Stuwkracht: 360 gram

Gewicht motor in verhouding tot totaal:
- Schaal / normaal : 1/12 tot 1/8
- 3D / Acro : 1/8 tot 1/6

40 gr / 265 gr = 0,15 = ~1/7

Motor vermogen in verhouding tot motor gewicht:
- Schaal / normaal : 2W – 2.5W per gram
- 3D / Acro : 3W – 3.5W per gram

100W / 40gr = 2,5 W per gram

Maximaal gemiddeld vermogen:
- Schaal / normaal : 2/3 vermogen
- 3D / Acro : 1/2 vermogen

Met mijn vliegstijl: altijd plankgas.

Vermogen per KG gemiddeld tijdens vlucht:
- Schaal / normaal : 100W – 150W
- 3D / Acro : 150W – 200W

100W*1000gr/265gr= 377 Watt per kg (maximaal).

Het verhaal klopt dus wel.

Nu is het voor de lezers van dit stukje wel duidelijk naar welk motorgewicht en vermogen ze op zoek moeten, maar dan krijg je weer te maken met de motorconstante.

Eens kijken of we daar iets zinnigs over kunnen zeggen. We delen op in vermogens, 2S en 3S lipo, en in klasse:

50 Watt vermogen (motorgewicht 20-25 gram):

Indoor 3D vliegen met GWS 7x3,5 prop:
2S lipo: 2200kV
3S lipo: 1500kV

Indoor 3D vliegen met APC SF 7x4 prop:
2S lipo: 1900kV
3S lipo: 1150kV

Schaal / slowflyer met APC SF 8x3,8 prop:
2S lipo: 1350kV
3S lipo: 900kV

Indoorpylon met GWS HD 4,5 x 3 prop:
2S lipo: 3500kV
3S lipo: 2300kV

Tot 100 Watt vemogen (motorgewicht 35-45 gram):

3D/fun vliegen met GWS RS 7 x 6 prop:
2S lipo: 2000kV
3S lipo: 1350kV

3D/fun vliegen met GWS RS 8 x 4,3 prop:
2S lipo: 1900kV
3S lipo: 1250kV

Slowflyer met APC SF 9x3,8 prop:
2S lipo: 1500kV
3S lipo: 1050kV

Speedmodel met APC E 4,75 x 5,5 prop:
2S lipo: 3300kV
3S lipo: 2200kV

Tot 150 Watt vemogen (motorgewicht 50-60 gram):

3D/fun vliegen met GWS RS 7 x 6 prop:
2S lipo: 2250kV
3S lipo: 1500kV

3D/fun vliegen met GWS RS 8 x 4,3 prop:
2S lipo: 2300kV
3S lipo: 1450kV

Speedmodel met APC E 4,75 x 4,75 prop:
2S lipo: 4100kV
3S lipo: 2500kV

Hopelijk geeft dit een beetje houvast voor de motorkeuze.
Als je andere props monteert, hou er dan rekening mee dat bij enkel een vergroting van de proplengte of enkel de spoed, de stroomopname door de motor zal toenemen. Dit kan uw lipo's, motor en regelaar beschadigen.

Meer snelheid? kleinere prop, met een grotere spoed.
Meer stuwkracht? grotere prop met kleinere spoed.

Controleer altijd de stroomopname bij montage van een andere prop. Als je niet beschikt over meetapparatuur, laat dan de motor een 10 sec volgas draaien, motor weer uit, en voel of de motor, regelaar en lipo warm/heet worden. Als de temperatuur ook na langere tijd draaien laag blijft (handwarm), is de gekozen prop geschikt.

Vincent

En dan nu de berekening van mijn Extra... (wel onder 25A blijven :wink: )

Gewicht zonder motor en lipo is 400gr

Links naar motor en lipo zijn ook steeds welkom!

grtz

sjekke

Het is juist de bedoeling dat je met bovenstaande gegevens dit zelf doet.
Doe maar eens een poging. Zeggen wij of je warm zit.

Ik ga ook anders te werk. Eerst bepaal ik het vlieggewicht. Dan bepaal ik hoeveel W/KG ik wil, en dus hoeveel vermogen ik wil.
Daar kies ik een motor voor:
2 factoren die erg belangrijk zijn, motorgewicht en KV.
motorgewicht: meestal 3-4W per gram (de kwalteit van de motor bepaald deze factor, bij axi is het 4W/gram, bij chinees 2,5-3Wgram)
KV bepalen is bij mij op gezond verstand. Ik weet op welke spanning ik wil gaan vliegen, en welk toerental ik wil berijken.

Dan reken ik of ik het vliegklare gewicht kan gaan halen, anders begin ik weer opnieuw.

Propellor bereken ik niet, maar lukt door ervaring vrijwel altijd goed, of zit ik er dicht bij.

We zitten allemaal op dezelfde lijn.
Mijn versie:
10% van gewicht is motor
Bij 3S capaciteit 2x gewicht in mAh (of meer).

Voor die extrsa zou ik dus uitkomen op een motor van 300g en 3S 6000mAh, (ofwel 3000mAh bij 6s en 3s/8s x 6000 = 2250 mAh bij 8S.

Tadango gaat uit van grof vemogen en dan kom je met alles net even wat groter uit.

Over Kv kiezen:
Belast rond 8000RPM geeft een goede prop voor de meeste toepassingen.
Onbelast dan 1000RPM.
Bij 8S (van die extrra) dan 3.3V (gemiddeld belast) X 8 = 26V
10000 / 26 = Kv van 380 rpm/V als uitgangspunt.

Boven 3 watt/g neemt rendement flink af. Zeker gemiddeld moet je daar liever niet bovenuit komen.

Ok, wordt allemaal wat overzichtelijker nu! thnx:

Voor mijn 1,40m P-51mustang van Great Planes, gewicht 2700 gram (is de opgave voor brandstof, ga ik veiligheidshalve maar even van uit).

Dat wordt dan 1/10 (mooi tussen 1/8 en 1/12 in), dus een motor van ong. 270 gram. 300 (toestel+motor)x2,5W (om schaal te vliegen) = 750 vermogen.

Dan zou deze motor dus kunnen:
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=1047
Klopt ook wel met de opgave die er bij staat.

Bij het accu-verhaal raak ik de draad een beetje kwijt.....
Hoe kan ik nu berekenen of ik dit geheel met 4s lipo's. 20C, 4400mah kan vliegen dus of die het gewenste vermogen kunnen leveren?

4s lipo = 4 x 3.5V (reken voltage) = 14V. 4400mAh * 15C (20 piek) = 66A. 66A * 14V = 924W veilig belastbaar. Zou voor die 750W setup dus goed moeten kunnen :)

Meerdere wegen naar Rome...
2700g dus 3S 5400mAh

Echter 4s i.p.v. 3S, dus lagere capaciteit:
3s/4s x 5400 = 4050mAh Met 4400 mAh zit je daar mooi boven.

Eigenlijk komt het bij accu's ook op een gewichts aandeel neer. 15-20% van totaal gewicht (meer is beter, dus lichter vliegtuig en meer accu).

Je hebt dan voldoende energie om benodigde vermogen te leveren zonder idiote C waarden en dus ook met redelijke vliegtijd.

Dus als je het nog simpeler wilt:
Motor 10%
Accu 20%

Hier een voor een kistje in aanbouw.

Verwachte gewicht tot 800 a 900 gram. Zweverachtige prestaties gewenst.

In het gewicht zijn meegenomen een 2200 Mah 3S van 175 gram lipo en een Typhoon 15-13 van 75 gram.

Methode Harold:
10 % is 80 a 90 gram, dus de 15-13 is ietsjes aan de lichte kant.
20% 1s 160 a 180 gram, dus accu klopt erg aardig. Capaciteit zeker goed. 900x2= 1800 mah. en er komt 2200 in...

Methode Tandango:
Gewicht motor zit rond de 9%. niet slecht dus, omdat het een zweverachtig iets word.
Watage, 75gramx 2,5W/gram= 187,5Watt. (bij 900 gram dus 210W/kg.)
Duwkracht in dit geval: 187,5x4=750gram. Maar hier kan ik wat met de prop spelen.
(ik zou ook met 2W/gram kunnen tellen, maar ik wil snel kunnen klimmen...Even uitgeteld hier dus. bij 2W 150Watt ingaand. 600 gram stuwdruk, en 8,8 min motorloop )
Vliegduur bij 187,5W/10,5V=17,86A. Makelijk in het berijk van mijn 2200 10C/12C/20Cpakketten. Dus 2,2/(17,86/60)=7,4 minuut volgas.

Met een vleugelbelasting van ±22gram per dm² moeten dus vliegtijden van 10 minuten erg makelijk te halen zijn. En met wat zweven moet nog veel meer mogelijk zijn...

Edit 25-10: Het resultaat:
Het werkte perfect. Klimmen was erg mooi, zeker 30 a 45 graden. Helaas maar een paar vluchtjes kunnen maken. De vleugel klapte, de carbonstaaf die in de vleugel zat brak. Dus de motor zit nu in de easyglider. En die klimt er ook perfect mee.

Sanka,

Mooi voorbeeld van toepassen van deze richtlijnen.
Het zijn geen wetten van meden en perzen, maar wat ze op z'n amerikaans "sweet spot" noemen.
10% afwijking betekend niet dat het vliegtuig uit de lucht pleurt, maar 10% slechtere prestaties (minder stijgen en/of korter vliegen en/of kortere levensduur van je lipo's enz...)
Omdat je al spreekt over "zweverachtige" prestaties, betekend dat je met minder dan "standaard" prestaties uit de voeten kan.
Iets lichtere motor OK dus. Zwaardere accu altijd te waarderen als het de prestaties niet in de weg staat zoals hier.
Eigenlijk heb je dus een behoorlijk optimale aandrijving te pakken voor deze toepassing.

Wat is voor een zwever het advies aangezien deze minder power nodig heeft dan een standaard gemotoriseerd vliegtuig.

Ik heb een ASH-26 3.20mtr 2.8kg en deze wil ik van een electromotor voorzien. Ik wil een niet te zware motor erin die het toestel een goede stijgvlucht geeft.

Ysberg, hier een voorbeeld:

10% = 280 gram. RCtechnics heeft een BM motor van 273 gram. Perfect dus qua gewicht, maar past ie er ook in? (neuzen van zwevers zijn vaak erg klein)
(273g x 2,5W = 682,5W ingaand, dat klimt mooi weg.)

20% aan accu is 560 gram. 2x2200 4S is ongeveer 500 gram. Moet voldoende zijn. Je hebt niet continu motorloop nodig.
(682,5W:12V=56,875A, je hebt dus wel 15C continu minimaal nodig met lipo's. 20C is beter)

Als ik mijn nieuwe "Holiday" setup bekijk ....
  • streefgewicht vliegklaar 150 gram
    Motor Schnurtzz 15 gram CD-Rom type (=10%)
    Accu of 2S 620HD(15C)= 32gram netto (= ca. 20%) of 3S 350HD(20C) = 30 gram netto (= 20%).
    Motor of laag KV of hoog KV gewikkeld, maar streef ca. 50W maximaal .... is (iets meer) 3W per/gram motorgewicht.
    Met 5" propje ca. 10.000RPM's
    Vliegtuig heeft dus meer dan 300W/KG
Ik ben er nog niet uit of ik de het laag KV of hoog KV anker ga gebruiken ....

Bedankt voor de reply sanka :D

Aan ruimte heb ik geen gebrek aangezien het een schaalzwever is. Ik twijfel nog of de motor in de neus komt of dat ik er een KTW van maak. Voor beide opties is plek.

Tr/volt Weet ik niet echt in te kiezen: Voor een zwever van 1.400 zou ik een 2826 kunnen kiezen of een vergelijkbare mega.

Nu bij de 2826/08 - 1130 tr/v die geadviseert wordt voor hotliners heb ik met 4s en een 10 X6 een thrust van 2.315 , Vopt 92 Km/h en een verbruik van 41A
En met een 2826/12 - 741tr/V ook op 4s 12X9, thrust 2.292 ,vopt 91 Km/h, 40.9A nagenoeg de zelfde specificaties! :roll:
of 13 x 8,thrust 2.834 bij 80Km/h ,39.4A

Ik zou vroeger voor de laagste kv kiezen en de grootste prop, Maar in dit geval als je overvloed? hebt aan trekkracht en zo snel mogelijk naar boven wil, hoe bereken je dit dan? hoeveel mag je bijvoorbeeld inboeten aan thrust om dan op nog meer snelheid uit te komen?

Val

Grappig als ik 10 X6 aan elkaar typ dan komt er een groene aliën in de plaats te staan 10X6

thrust wordt minder als je snelleheid hoger wordt. Meer prop snelheid accelereert dus langer maar je hebt minder trekkracht onderin.

Zie het als een overbrenging :)

Back