Hp printer motor.

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Beste doe-het-zelvers, ik heb een oude hp printer gesloopt, en er 3 motoren uitgehaald. een speed 700-achtige, een 35 mm brushless en een 55 mm brushless motor.
De vraag is nu; hoe krijg ik die brushless dingen open??? (zonder schade aan te richten uiteraard, ik wil ze best wel hergebruiken :lol: )
Iemand een goede link of werkwijze bij de muis? Dankje.

Ik weet bijna zeker dat het stappen motoren zijn en dat zijn ook brushless motoren. Helaas zijn ze totaal onbruikbaar als aandrijfmotoren voor modellen Ze hebben veel te weinig kracht en draaien veel te langzaam. De meeste stappenmotoren kunnen niet veel sneller draaien dan 200 tot 300 omw/min. Ja, niet meer dan tweehonderd tot driehonderd omw/min.

ron van sommeren zei:
@Ernst
Opnieuw wikkelen.
Helaas niet Ron. Het probleem is het enorme aantal polen. 200 polen en 4 spoelen is vrij normaal.
Ook de magneet is een probleem. Dit is meestal een gewoon ferriet type en dus niet sterk genoeg. Omdat het binnenlopers zijn kan je dat ook niet zo simpel veranderen.
En dan is er ook het gewicht nog. Ik heb hier een klein stappenmotortje liggen en die weegt niet minder dan 335 gram!

Raf,
Ik krijg foto's van een groen met blauw model, een HOTS of zo iets, als ik op jou linkjes klikt. Alleen de eerste laat twee motortjes zien maar daar staat onder dat het een ankerlier is.

@Raffie: [tutorial] Foto.modelbouwforum.nl foto’s upload en plaatsen

Het gaat om deze foto's:

IMG_0012%20%28Small%29.JPG

IMG_0014%20%28Small%29.JPG

IMG_0016%20%28Small%29.JPG

De gegevens van de bovenste motor vindt je HIER.
De gegevens van de onderste motor vindt je HIER.
Het zijn beide 24V stappen motoren met 48 stappen per omwenteling. Dat zijn effectief 48 polen met 2 spoelen. De onderste motor heeft ongeveer drie keer zo veel koppel als de bovenste maar toch is het nogal laag. Ook de maximale toerentallen liggen erg laag met ongeveer 120 omw/min. voor de bovenste en 60 omw/min. voor de onderste motor.

bedankt allen, de foto's, dat is me ook een raadsel,(dankjewel Satoer voor de links) maar goed, ik heb ondertussen de grootste motor opengekregen, en zoals Ernst al zei, onbruikbaar voor onze doeleinden. Traagdraaiende binnenlopers.
Was een mooie poging.

Back