HP servervoeding -> RC voeding

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door de79, 11 okt 2022.

  1. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    Beste leden,
    ik heb nog een servervoeding liggen (HP HSTNS-PD18 -750W) die ik wil gaan gebruiken voor mijn bandenwarmers en eventueel lipolader. Echter ben ik niet zo thuis in elektronica/electriciteit en zou ik graag jullie raad vragen voor ik iets doms doe.
    Na opzoekwerk heb ik gevonden dat je 2 punten op de voeding moet doorverbinden. Echter de ene verbindt deze 2 punten gewoon door, de andere plaatst er nog iets tussen (lijkt op een weerstand). Iemand van jullie hier ervaring mee?

    Deze voeding heb ik:

    bij deze zijn de 2 punten gewoon doorverbonden:

    En bij deze zit er nog 'iets' tussen:

    Dank voor jullie input.
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    ik heb er bij die van mij ook een weerstandje (1000 Ohm geloof ik) tussen gezet.
     
  3. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    waarom is dit weerstandje? En waarom zijn er die dit wel al dan niet doen?
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Door de pinnetjes naar hetzelfde voltage niveau te trekken via het weerstandje vertel je de voeding dat hij moet inschakelen. Dat signaal komt normaal van de server.
    Het weerstandje is een bescherming tegen het lopen van te hoge stroom, mocht er in de servervoeding al niet zo'n bescherming zitten. Wellicht dus dubbelop en niet nodig, maar dan hoef je dat niet eerst te gaan uitzoeken.
     
  5. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    Super! bedankt voor de info. Dus dat weerstandje is er gewoon voor de extra zekerheid. En het aantal Ohm maakt op zich niet zo heel veel uit?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Meestal is de weerstandswaarde niet zo erg kritisch maar je moet hem niet te hoog maken. Het is erg waarschijnlijk dat er in de voeding al een weerstand zit. De ontwerpers houden er rekening mee dat er niet te veel stroom zal gaan lopen als die pen met de - wordt verbonden.
    Het is wel zo dat de spanning op die aansluiting beneden een bepaalde spanning moet komen om de voeding in te schakelen. Stel, dit is echt maar een voorbeeld, dat er 5V op die aansluiting staat en dat er een begrenzingsweerstand van 1kOm in zit. Als je de pen dan met de - verbind gaat en 5mA lopen en zal de spanning 0V zijn.
    Stel dat de voeding inschakelt als de spanning op die pen lager wordt dan 2,5V. verbinden met de - geeft 0V dus de voeding zal probleemloos inschakelen.
    Maar dan verbindt je de pen via een 1kOhm weerstand met de - dan zal de spanning op die pen ook dalen maar slechts tot 2,5V. Nu zit je op de rand van inschakelen of niet. De ene voeding zal wel inschakelen, een andere niet. Weer een andere schakelt wel in maar valt even later weer uit.
    Een waarde van 1000 Ohm (1kOhm) lijkt te voldoen dus kan je die waarde gebruiken. Schakelt jouw voeding daarmee niet in of soms wel en soms niet dan kan die waarde te hoog zijn. Ga dan naar de halve waarde, 560 Ohm. Eventueel kan je nog lager gaan tot uiteindelijk 0 Ohm.
     
  7. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    Dag Ernst, bedankt voor de duidelijke uitleg. Dus ik kan in principe gewoon proberen om de 2 pinnetjes rechtstreeks door te verbinden. Het ergste dan kan gebeuren is dat de voeding niet opspringt als ik het goed begrijp. Dit heeft dus totaal geen invloed op de uitvoerspanning van de voeding.
     
  8. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Als je geen verstand van electronica hebt moet je er ook niet mee gaan rommelen.

    Dat gezegd hebbende, zoek voor jou type server voeding op welke oplossing je nodig hebt. Ernst legt uit hoe je weerstanden mogelijk werken op dit ding en je concludeert dat een draadje ook werkt, zie mijn bovenstaande opmerking.
    HP heeft vele verschillende voedingen gebouwd die zeker niet hetzelfde zijn en ook niet hetzelfde werken.

    Deze voedingen zijn overigens ook ontwikkeld voor inbouw, dus los op de tafel zijn ze ook zeker niet veilig, zou ik met kleine kinderen of huisdieren ook zeker even rekening mee houden.
     
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Correct. Het ergste wat er kan gebeuren is dat hij niet aangaat, omdat er intern dan iets is doorgebrand. Je kunt zo'n voeding in dat geval beter bij de milieustraat brengen en niet zomaar in de kliko gooien. Maar de kans dat hij het probleemloos doet als je ze direct doorverbind is meer dan 50%.
     
    HeliKoper vindt dit leuk.
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij al mijn servervoedingen gebruik ik gewoon een draadje, werkt prima.
     
  11. Gradje 49

    Gradje 49

    Lid geworden:
    14 mrt 2005
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Eindhoven
    Ze er maar een weerstand van 330 ohm tussen, dan is je probleem opgelost.
     
    jjdehaan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina