HP220/20/a2 P6 setup

Dat is nu eens een goeie vraag, hopelijk komt er een heldere uitleg want ik overweeg ook een pleti. Feit is dat er maar zeer sumiere informatie te vinden is over deze motoren.

De 220/37/a1 lijkt nog altijd de beste keus. in p4 versie voor 4s resp p6 voor 6s laatste is 3000KV.

Nu heb je ook de 220/42 A1 P4 7:1 deze is voor 4s en eventueel 5s bij voorzichtig gebruik.

Ik heb hun gisteren een mail gedaan met de vraag of ze nog zwaardere motoren hebben voor 6s, omdat ik liever nog wat reserve wil tegen overhitting. Max 2 seconde inschakelen is niet altijd gemakkelijk :twisted: en omdat ik ook wel met een 'zwaarder' vliegtuig vlieg.

Je ziet natuurlijk ook de trend om lichtere motoren te gaan gebruiken zoals de HP 220/33 A1 P4 7:1 maar dit is volgens mij enkel geschikt voor de nieuwste iele en lichte vliegtuigen zoals de go one 6 en avionic b10 en enkele andere die je gewoon niet kan kopen.

Groeten Val

Ik heb deze motor 3 vluchten geleden compleet laten reviseren. 6s met 16x16 was toch te veel. Dit heeft nogal wat geld gekost en de motor is nu gewoon nieuw. Bovendien zou ik echt niet weten wat ik moet kopen.
Misschien dat ik toch maar ga proberen deze motor op 5s met een 15x15 te vliegen en dan hopen dat het heel blijft.
Dan zit ik zo rond de 1200 W als de stroom gelijk blijft. Of zou de motor dan weer een korte levensduur hebben?

Hoe minder vermogen je vliegt, hoe langer je de motor zal willen inschakelen om ergens te komen. Dus moet je zorgen dat deze niet te veel gesnoerd wordt. 1200 watt is leuk voor een kist van 1,5m en rond de 1 kilo.
En meten is weten, dus temperatuur meten terwijl je vliegt.
Als je kist zwaarder is dan kan je beter, met deze motor, vliegen met een kleinere prop. bvb 13x11 14x.. of met minder cellen kan ook.

Val

Hoe minder vermogen je vliegt, hoe langer je de motor zal willen inschakelen om ergens te komen. Dus moet je zorgen dat deze niet te veel gesnoerd wordt. 1200 watt is leuk voor een kist van 1,5m en rond de 1 kilo.
En meten is weten, dus temperatuur meten terwijl je vliegt.
Als je kist zwaarder is dan kan je beter, met deze motor, vliegen met een kleinere prop. bvb 13x11 14x.. of met minder cellen kan ook.

Val

De motor zit een surprise s11 dus das niet echt een kist van 1,5 m.
Wat je dan dus eigenlijk zegt is een kwestie van de stroom omlaag brengen zodat je de motor langer kan laten lopen zonder dat deze te warm wordt.
Maar hoe kan je de temp meten van de motor tijdens de vlucht? Als ik deze namelijk kan meten, weet ik of ik de motor nog wat zwaarder kan belasten.

Maar bij welke spanning heeft deze motor zijn hoogste effiecientie? Ik kan mezelf voorstellen dat als zo'n motor voor 27 cellen nicad is gemaakt dat en deze nu gebruikt wordt op 14,8v ipv 27v (ongeveer) dat je met een hoger spanning een hogere efficientie krijgt waardoor deze uiteindelijk net zo warm wordt maar meer vermogen levert.
Of klopt dit niet wat ik nu zeg????

De motor temp zou je kunnen meten met de temp-sensor aangesloten op de unilog. Dan heb je echte waarden waar je wat mee kunt.

Wat betreft het voltage, mijn ervaring is dat dat een 27-cellen pakket onder belasting nooit 27 volt haalt. Hooguit ongeveer 21 volt (27 x 0.75 of 0.80)

Als je dat afzet tegen ongeveer 70A dat weet je wat voor vermogen (W) je zo'n beetje maximaal door de motor kunt jagen. (21 x 70 = 1470)

Als je dat niet genoeg vind zul je toch echt aan een andere motor moeten.

Janwillem

De efficientie zal op een bepaald moment weer dalen als het voltage te hoog word. + de motor vliegt uit elkaar als het toerental te hoog word.

Het is wel duidelijk dat je met een hoger voltage meer vermogen uit de motor kan halen. er circuleerd een vuistregel voor binnenlopers van 1 watt per 10000 rpm x het gewicht. vb een motor die 70.000rpm draait en 150 gram weegt kan 7 watt X 150 = 1050 watt leveren.

Temp kan je ook meten met temperatuur strips die je op de motor kleeft.

Groeten
Val

ik geef het nog niet op, wat denken jullie hiervan:

HP 220/20/A3 P6 5:1
Cam Prop 17x10“

12v 22,4A 4160rpm 84,9%
14,3v 29,3Av 4800rpm 86%
16,5v 36,8A 5370rpm 83,8%
18,7 44,4A 5850rpm 82%

Cam Prop 20x12“
11,5v 35,6A 3620rpm 81%
13,6v 44,8A 4150rpm 80%
15,8v 54,6A 4500rpm 79,5%

hier gevonden..
Plentti 220/20/A3 P6 5:1 - RC Groups

het lijkt wel mooi voor een solution of zo maar verder kan ik er niks mee denk ik. trouwens mijn motor heet 220/20/A3 "S" P6 een s is een soort verbetering voor EDF geloof ik. waar kan ik een vertraging kopen voor deze motor?

als jouw motor idd een 1600 kv heeft, dan zal hij pas tot leven komen vanaf 5s en tot 8s kunnen. Eventueel zelfs 10s.

Hoe komen jullie aan die motoren waar je verder niets van weet.
Je zou het gewicht eens moeten vermelden en de diameter x lengte.

Val

Ik heb een tijdje terug een complete hotliner gekocht via het forum.
Zo kom ik aan mijn motor.

Alleen Plettenberg geeft niet echt informatie waar ik iets mee kan. Ik wil gewoon weten tot welke toerental, ampere volts en dus vermogen ik uit deze motor kan halen zonder dat alles de soep in draait.

Maar als ik op 5s ga vliegen heb ik ongeveer (bij 70A) 5*3,3*70=1155W Dan mag ik aan nemen dat het heel blijft.

Hoe komen jullie aan die motoren waar je verder niets van weet.
Je zou het gewicht eens moeten vermelden en de diameter x lengte.

Val

ik heb deze motor nieuw gekocht bij Plettenberg als electroheli motor in 1997 of zo..is er nog een met sensoren.. hihi..jaahaa kabeltjes om te meten..

heb het nu in een 3 d model zitten met een open vertraging en een 14x 8 prop. diameter 37 mm en 47 mm lang en 175 gram

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bas,

Weet je zeker dat je er een 7:1 vertraging op zit? Als ik een beetje met Mcalc speel kom ik alleen met een 5:1 vertraging in de buurt van die 70A met een 16x16 op 4S.
Afhankelijk van je vertraging zou die 16x16 nog moeten kunnen (7:1) of niet (5:1).

Jan,
Investeren in een vertraging voor die motor om deze in een hotliner te gebruiken is een beetje zonde. Deze motor gaat je geen winst brengen tov de AXI met gear die je nu hebt. Als je meer wilt, en geen complete nieuwe motor/gear wilt aanschaffen, zou je een zwaardere motor op je AXI gear kunnen overwegen, dus de gear behouden en daar een andere motor opzetten. Denk aan een Scorpion buitenloper of een Hobbycity binnenloper.

Groet,
Gerben

Bas, gooi er 5S op dan en voorzichtig proberen. Eerst 4 keer klimmen, dan 5 dan 6 enzovoorts.

Op Hobbycity verkopen ze een goedkopen infrarood thermometer die je kan gebruiken om de temperatuur van de motor direct na de vlucht te meten. Het beste is om een klein "koel" gat te maken in de romp op een plek waar je de temperatuur dan ook meteen goed kunt meten. Bij HC is die thermo meter iets van 13 dollar. Je kunt ze ook vast ergens anders kopen.

De temperatuur van de motor neemt in de vlucht en na de landing nauwelijks af. Hij koelt misschien 5 dragen af over 10 minuten.

Ik zou niet meer dan 80 graden C willen zien als absolute maximum.

80 ° aan de buitenkant is volgens mij al teveel. Als ik het goed heb is een "S" Pletti motor bijkomend gebandageerd voor hogere toerentallen...

Bas,

Weet je zeker dat je er een 7:1 vertraging op zit? Als ik een beetje met Mcalc speel kom ik alleen met een 5:1 vertraging in de buurt van die 70A met een 16x16 op 4S.
Afhankelijk van je vertraging zou die 16x16 nog moeten kunnen (7:1) of niet (5:1).

Groet,
Gerben

Kijk Gerben, fijn dat je mee wilt rekenen. Daar heb ik wat aan.
Ik weet 100% zeker dat er 7:1 vertraging inzit. Deze is namelijk door plettenberg zelf vervangen. Er zat een 5:1 terwijl op het type plaatje 7:1 stond. Dus ik heb er zelf voor gekozen dat er een 7:1 vertraging weer in te laten zetten aangezien dit origineel is.
Echter mijn spinner is volgens mij nog een aantal graden "versetzt". Als ik weet hoe ik dit kan meten zal ik dit eens doen.

Ik denk dat ik maar eens een 5 cellen pakket ga bestellen en dan eens ga proberen met een 15x15. Dan de stroom meten en als deze zo rond de 70 A ligt ga ik het eens proberen.
En dan de mijn motor na ieder vlucht even de temp van meten.
Welke temp mag de motor max. worden aan de buitenkant? Als ik max. 70 gr. C hanteer is dit dan oke?

Back