Hpi baja Q32

Discussie in 'Electro offroad' gestart door M Pinkster, 22 jan 2015.

  1. M Pinkster

    M Pinkster

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    assen
  2. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Op Facebook zie ik erg Baja rijders die er een bij hebben gekocht voor de lol. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten. De mijne kwam vandaag binnen.

    [​IMG]

    Ik heb nu een aantal ladingen er doorheen gejaagd, en ik moet zeggen het rijd best goed. Wel even wennen zo'n kleine wagen en zo'n kleine zender, maar hij is best solide. Het sturen piept alleen wel erg, dat is eigenlijk het enige minpunt wat ik er aan kan vinden op dit moment. Ik rij iets van 10-12 minuten op een lading, en opladen duurt ongeveer een uur.
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Als het sturen piept, ook bij stuurwiel neutraal, draai dan eens aan de trim voor het stuur, op de zender. Bij mij verdween het piepen bij neutraal stuur volledig, en bleven de wielen ook niet meer staan in de uiterste stand, wat blijkbaar een kwaaltje is van deze HPI. Sturing lijkt trouwens niet volledig proportioneel, als je de auto van de grond hebt, en langzaam het stuurwiel verdraait, zie je de wielen op bepaalde punten een sprong maken, vooral vanaf half stuur naar ineens volle uitslag. Er zit dan ook geen servo in, maar een motor met een veer:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    (Foto's van RC Groups)


    De aandrijfmotor is wel lekker stil, waardoor het piepen/zoemen bij het sturen wat meer opvalt nog. En eigenlijk zou deze bij onroad moeten, er zit dan wel een buggy body op, maar de starre achteras, en minimale vering, maken het meer een pancar dan een echte terrreinwagen. Springen gaat wel, maar dan met een mooie vlakke "ramp", zoals meegeleverd. Rij je over een mini-drempel, zoals een strip waarmee 2 soorten vloerbedekking worden verbonden, dan ligt de Q32 al snel op zijn rug...
     
  4. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Hij is stil als het stuur in het midden staat (ik heb wel die handle onder het frame moeten gebruiken om correct uit te lijnen) maar ik bedoel dan ook echt als ik stuur piept het. Elke bocht is piep. Dat kan best irritant wezen.
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Body van een goedkope speelgoed 1/43 buggy erop gezet:

    [​IMG]


    Wat bij de mijne is opgevallen aan het sturen, is dat, met de wielen van de grond, het stuur rond het midden vrij soepel de beweging van het stuurwiel op de zender volgt, maar bij meer uitslag zitten er wat "stapjes" in. Dat maakt het met precisie sturen een stuk lastiger. Ik vraag me af of dit zo hoort, aangezien HPI claimt dat het sturen proportioneel is, of ze stellen het mooier voor dan het is. Gezien dat het geen servo is die stuurt, en er blijkbaar geen feedback is over de stand van de wielen, denk ik dat ze een truukje hebben toegepast om ongeveer proportioneel te kunnen sturen, zonder servo.
     
  6. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Mooi wagentje,maar als ik hem zonder de body zie lijkt het mij iets even goedkoop als de auto'tjes van de goedkope chinese website's.
    En voor 60 dollar (towerhobbies) mag je toch wel een echte servo verwachten denk ik?
    Vind het vooral vreemd dat bijvoorbeeld een latrax wordt afgekraakt als veel te duur en te speelgoed maar 60 euro voor dit is dan wel ok :D
    Denk dat de horizon hobby micro wagentjes (zoals de ecx kickflip) wel even leuk zijn,en de helft van de prijs.
    Je krijgt dan wel geen proportionele sturing ( wel gas/achteruit) maar zo te lezen is de proportionele sturing van de hpi ook niet echt om over naar huis te schrijven.
    Een 9gr servo heb je voor 2 euro als je wilt,hoe moeilijk kan het zijn als fabrikant om dat te integreren ipv een veer :p Er zouden er zomaar eens dubbel zoveel verkocht kunnen worden...
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Met wat aanpassingen is de sturing wel aardig goed te krijgen, en er zijn ook die geen stapjes in de stuuruitslag hebben. Het sturen is een samenspel tussen de centreer-veer, en hoeveel gas de ESC van de "stuurmotor" geeft, wat bepaalt hoe ver de wielen uitslaan. En het rijdt erg soepel, snel, en zeer wendbaar.

    Maar ik ben ook wel met je eens dat het een gemiste kans is om geen servo te gebruiken, maar dit "real steer" systeem. Mogelijk is het finetunen ervan ook de reden geweest dat er zo lang heeft gezeten tussen de introductie en het leverbaar worden. Het was een "neuheit 2014" maar pas in 2015 beschikbaar...

    Met servo, en wat meer opties om de vering te tunen (is nu een enkele veer, niet eens een schokdemper, met stang, huls en veer erom) was het een echte "Micro T killer" geweest. Sneller direct uit de doos, handzame zender zonder lange antenne vanwege de 2.4 GHz, en sneller met standaard accu. Maar zonder makkelijk te wisselen accu, weinig opties voor verbeteren van de vering, en zonder echte servosturing, is de Micro T misschien nog steeds de meeste waar voor je geld.
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Een weekje verder, het blijft een leuk wagentje, ondanks de steekjes die HPI hier en daar heeft laten vallen, naast het stuursysteem. Zoals dat ook met de apart aan te schaffen USB lader de laadtijd vrij lang is, al snel richting een uur, wat zonder losse accu geen pluspunt is. Maar een USB lader van een mini-heli, die ik nog had liggen, bleek dezelfde plug en polariteit te hebben en daarmee is de accu in 20 tot 25 minuten vol. Dat is wat beter te pruimen.

    Omdat de groene body wel beviel, heb ik ook geprobeerd om een andere body, van een zelfde speelgoedauto, op de Q32 te zetten. En dat werkt ook goed:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Bijkomend voordeel van deze body is dat de laadaansluiting vrij blijft, en je niet eens de kap een stukje hoeft op te tillen, zoals bij de groene body:

    [​IMG]
     
  9. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Wel leuke kapjes, van welke speelgoed wagentjes komen deze?
    Ik kijk altijd en overal naar speelgoed autotjes, zowel in de Carrefour als de Bart Smit, fun, 2dehands winkels .... Nooit vind ik iets leuks wat net dezelfde wielbasis heeft als 1 van mijn wagens of wat er net niet TE speelgoed uit ziet.De action bijvoorbeeld had leuke wagentjes,2 euro per stuk.
    Mooie Lamborghini meegenomen en ook weer NET te groot voor een van de mini z's.
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Deze komen van een actie van de Shell, een jaar of zo geleden. Op eBay staan ze ook, onder "1/43 rc car" of zoiets. Ze rijden best snel, zeker voor dat er maar een 2 cell NiMh pakketje in zit, maar de besturing is het voor speelgoed gebruikelijke vol gas vooruit/vol gas achteruit, en vol links of vol rechts. Naast de groene en de gele, zijn er ook een rode en een blauw/witte. Die laatstgenoemde ga ik er ook eens proberen op te zetten, ziet er ook wel goed uit.
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Onze dochter en ik gaan af en toe bij mijn vader rijden met de Q32's, omdat er daar meer ruimte is. En om de autootjes makkelijk mee te nemen, even een passend doosje uitgezocht, en een extra "verdieping" in gemaakt:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Nog een leuke body voor de Q32. ook van zo'n speelgoed auto "geleend":

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Deze hoeft zo goed als niet te worden aangepast, je kunt hem zo met een stukje zelfklevend klitteband, of dubbelzijdig plakband, vastzetten.
     
  13. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Dat ziet er gaaf uit zeg!
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je. Het lijkt wel alsof deze bodies van die 1:43 speelgoedauto's ervoor zijn gemaakt. Ik heb alleen de 4e variant, een rode, nog niet uitgeprobeerd.
     
  15. Peter Aalbers

    Peter Aalbers

    Lid geworden:
    25 dec 2014
    Berichten:
    157
    Zojuist dit leuke autootje besteld ik ben erg benieuwd hoe hij zal bevallen. Weet iemand of het een 7 of 8 mm motor is?
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Als ik met met de motor in de auto, met de schuifmaat aan de ene kant op het metaal, en aan de andere kant op het kunststof, dan kom ik op 9.5 mm. Het kunststof is ongeveer 1.5 mm dik, dus dan zou de motor 8mm zijn.
     
  17. Peter Aalbers

    Peter Aalbers

    Lid geworden:
    25 dec 2014
    Berichten:
    157
    Bedankt voor je antwoord ik zag dat je op Rcgroups ook erg actief bent over dit topic. Ik heb die van mij ook binnen gekregen maar ik vind het niet zon beste auto in vrijwel elk opzicht. Maandag maar weer terug sturen.
     
  18. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Op tapijt doet hij het leuk hoor, ook op een mini-z baan komt hij aardig mee.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Er zijn zeker tekortkomingen, vooral het sturen is wat apart, en vraagt een aanpassing. En je hebt achter geen diff, dus breekt de achterkant snel uit. Daar kun je ook gebruik van maken.
     
  20. Peter Aalbers

    Peter Aalbers

    Lid geworden:
    25 dec 2014
    Berichten:
    157
    @Schots en Scheef: Op tapijt is hij inderdaad op zijn plek. Jammer dat ik maar een klein tapijt heb en de rest laminaat is.

    @Indoorvlieger: Opzich is het een grappig autotje maar Hpi heeft echt zijn best gedaan om een zo goedkoop mogelijk te produceren machine uit te brengen, dat merk je aan alles.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina