HPI MT loopt onregelmatig en staat steeds af.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door AntonvanHemert, 6 jul 2022.

  1. AntonvanHemert

    AntonvanHemert

    Lid geworden:
    6 jul 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Waardenburg
    Hulp gezocht.

    Ik ben een beginner in het vak en heb een leuk auto aangeschaft. Degene die mij dit verkocht kon hem vloeiend laten lopen. Nu heb ik een nieuw blik benzine aangeschaft. Maar na het vullen van de tank en starten loopt hij erg onregelmatig en slaat steeds af. Heb al verschillende dingen geprobeerd maar het haalt niet veel uit.

    Iemand enige tips?
    Heb online een engelse beschrijving gevonden maar ben een beetje slecht in engels. Snap niet hoe ik de auto op de 'fabrieksinstellingen' kan krijgen.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Misschien moet je beginnen uit te leggen:
    - welke auto?
    - wat voor een motor?
    - welke brandstof gebruikte de verkoper?
    - welke brandstof heb je nu?

    Maar kort samenvattend, een brandstof bestaat uit olie, nitromethaan en methanol. Nitromethaan en methanol zijn zo dun als water, olie zeker niet. Olie bepaalt dan de dikte van de brandstof en dus zijn stroomsnelheid, ook wel viscociteit genoemd.

    Verander je dus van merk brandstof verander je dus ook de viscociteit, Dat zal je moeten corrigeren met de sproeiers.
    Hiermee direct aangegevn dat een fabrieksinstelling nooit de juiste is maar een startbare.
    Heb je een vliegtuig brandstof (en oa standaard Traxxas fuel zet daar niet ver vanaf) zit er heel veel olie in wat een automotor flink kan tegenwerken.

    Er is nog een andere factor dat bij je kan spelen, dat is het nitromethaan gehalte. Voor veel mensen is dit het goedje wat vermogen maakt (soort van NOS) maar voor de kenners is het ook 1 van de factoren voor de timing van de ontsteking. Veel zgn bigblock motoren zijn geconfigureerd voor het gebruik op +/- 25% nitro. Probleem is dat de EU 25% heeft verbannen en we nu alleen nog maximaal 16% mogen kopen (en je dus waarschijnlijk hebt) en eigenlijk op basis hoe het gemengd mag worden kom je uit op 12%. Dat geeft een grote verandering op de ontsteking en moet gecorrigeerd worden dmv een compressieverhoging en/of een warmere plug.

    Moeilijk verhaal? Vast wel, maar als je het eenmaal weet is het eigenlijk heel simpel.
    Voor het afstellen is het belangrijk om te weten wat alle 3 of 4 naalden doen en daar moet je een balans tussen zoeken want als je aan de ene draait kan de afstelling voor een ander ook veranderen. Je moet dus leren hoe je motor klinkt, optrekt, rookt en handig om te weten hoe heet hij wordt. Youtube staat er vol mee met hoe en wat, ik zelf vind de HPI DVD (bigblock of smalblock) het beste, met name de 2e helft haat over het afstellen.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
  4. AntonvanHemert

    AntonvanHemert

    Lid geworden:
    6 jul 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Waardenburg
    Ik ben opzoek naar de afstellingen van de in de titel genoemde motor. Kan op internet niet ceel vinden. Gebruik 16%.

    Iemand? IMG_20220707_171810_787.jpg IMG_20220707_171755_300.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Even je nieuwe topic bij je oude gevoegd, het gaat immers om hetzelfde onderwerp.

    De motor is een HPI 15FE, dit is al heeeeeeellllll oud. Volgens mij was dit een motor met een snel slijtende Nicacil wand op de cilinderbus.
    #1615 NITRO STAR 15FE ENGINE (PURPLE HEATSINK HEAD) (hpiracing.com)

    Manuals idd niet meer ij HPI te vinden maar competitionX heeft een heel groot assortiment manuals. Hij is gratis dus even de stappen doorlopen en je krijgt een PDF file.
    HPI Nitro MT Racer Manual (competitionx.com)

    Nogmaals, als de verkoper hem werkend heeft laten zien zal een andere brandstof alleen wat correcties op de afstelling nodig hebben, pin je niet te veel vast op de fabrieksinstelling.
    16% moet probleemloos werken mits je niet een te koude plug gebruikt.
     
  6. AntonvanHemert

    AntonvanHemert

    Lid geworden:
    6 jul 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Waardenburg
    De auto heeft een poos goed gelopen maar verliest steeds meer compressie. Bougie zit goed. Volgensmij is het het gasket. Iemand enig idee waar ik die kan vinden?
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Als de auto compressie verliest als hij warm is, is de zuiger en de cilinderwand versleten.
    Normaal zit er geen pakking (gasket) tussen de kop en blok.

    Dit is een ABC motor, wat inhoud dat de cilinderwand een tik taps loopt naar boven toe.
    De zuiger komt boven, en daar wordt het steeds krapper.
    bij een verse motor kan het zelfs gebeuren dat de zuiger daar zo klemt, dat je het blok eigenlijk even met een fohn warm moet stoken voor de boel normaal door het bovenste dode punt gaat.
    Gaat de motor vrij makkelijk rond bij het starten, is dat punt 1 wat het weggeeft...
    Een versleten motor kan best eventjes goed lopen.
    maar eenmaal warm zet het blok een tikkie uit, en komt er ruimte tussen zuiger en wand.
    en verlies je dus compresssie. dus vermogen, en hij gaat slecht lopen..

    oplossing: verse zuiger/cilinderset.
    ALS je die kunt vinden.
    anders een verse motor.

    Dit soort motoren kunnen best even mee gaan.
    voor een gevorderd gebruiker no problemo.
    voor een beginner in dit type motoren kan het lijstje met dingen om in de peiling te houden wel eens lang lijken..
    bij veel gebruik zegt men wel eens dat zo'n zuiger/cilinderset een seizoen (=jaar) mee gaat.
    rijdt je met een te arme afstelling, kan de boel gaan vreten, is het eerder kapot.
    heb je een keer stof/zand in de motor gehad, is het bijna meteen gedaan (rijden zonder filter of een verkeerd filter)
    een gloeibougie die niet lekker is, laat dit meestal in stationair zien..
    volgas gaat meestal wel.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2022

Deel Deze Pagina