HPI, rovan, KingMotor, Shenq

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door YS Buggy, 4 mei 2011.

?

HPI, Rovan, KingMotor, Shenq

  1. HPI

    70,4%
  2. Rovan

    17,4%
  3. KingMotor

    7,0%
  4. Shenq

    5,2%
  1. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Omdat hier op het forum de laatste tijd veel over gediscussieerd word, stel ik voor om alles hier verder te laten gaan. En als je stemt op de poll is het makkelijker voor mensen die een auto willen kopen en dan de vragen gaan stellen 'welke is de beste?' dat word met deze poll vermeden.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2011
  2. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    Maak er dan meteen een topic van voor alle clones, anders hebben we 10 van dit soort topcis nodig ;)
    Al snap ik niet waarom mensen hier nog over willen discussiëren, er zijn genoeg meningen te vinden hier.

    Hierbij gelijk mijn mening dan: Ik heb een originele HPI Baja, maar als ik een 2e nieuwe zou kopen zou ik zeker een clone overwegen. De prijs/kwaliteitsverhouding bij de clones ligt hoger door goedkopere productie en veel lagere ontwikkelingskosten, maar door een originele te kopen stimuleer je wel creativiteit en gaat het geld naar diegenen die het verdiend hebben.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2011
  3. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Topic titel aangepast. tja, er zijn precies toch altijd mensen die hierover nog willen discussiëren maar dan kunnen ze dat hier doen. ;)
     
  4. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    9 jun 2009
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Witharen
    ik zou zeggen gebruik de zoek functie, dan kom je al genoeg van dit soort topics tegen.
    het is gewoon je eigen gevoel wat je hebt bij een auto.
    wil je een Cloon dan koop je toch gewoon een Cloon.
    wil je een echte dan koop je toch gewoon een echte.

    na mijn idee zou op dit topic een slotje kunnen komen,
    want dit word toch gewoon een eindelose discussie.
     
  5. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Ja waarvoor dient een forum anders?... Wanneer ze dit daan sluiten gaan de discussies weer verder gaan in andere topics die er helemaal niet bestemd voor zijn?
     
  6. da master22

    da master22

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik vind dit zelfs een goede topic ,want elke 2 weken vraagt er wel iemand naar....
    en dan begint iedereen weer te piepen dat er al 10 ,20 of wel 30 topics van .

    Dus maak er maar een sticky van of zo.
     
  7. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    Weet je wat interessant zou zijn? Koppel een poll aan dit draadje, zodat iedereen kan stemmen op de kloons, kijken welke het meest gekozen word.
    De resultaten zijn voor ieder zichtbaar en kan men gebruiken om zijn keuze te maken.

    Idee?

    PS; Natuurlijk niet HPI er tussen zetten want dan word het;
    HPI 97%
    Rovan 1%
    KingMotor 1%
    Shenq 1%
    Of iets rond die getallen (ja ik had een HPI Original);)
     
  8. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    Jah. we gaan een topic openen HPI versus cloon en wat komt eruit voort. Een pol waar HPI niet bij mag staan??? Eigenlijk zou er in de titel moeten staan: HPI versus namaak of HPi versus nep. Het zijn nog eens geen clonen, ze gebruiken veel mindere kwaliteit materiaal.

    Ik vind het wel gek dat de meesten er niet over willen discuseren, zijn dat diegene met een namaak auto?

    Ik wil overigens geen mensen tegen de schenen schoppen of zo. Alleen knalhard discuseren over het idee dat er een fabrikant is die veel geld steekt in de ontwikkeling van onze hobby, en de mensen die dan het een en ander namaken. Vervolgens zetten de kopers van het nepspul de originele fabrikant nog in zijn hemd ook.

    Ps. Goed topic!
     
  9. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    Denk dat je hier echt wel kan en mag discusseren FastWil, en als we dat hier in dit draadje doen (sticky?) worde het ook wel overzichtelijker en hoeft er niet steeds een apart draadje geopend te worden

    PS idd moet wel HPI erbij komen te staan, om goed te zien hoeveel er gestemd word voo het origineel contra de kloon en co.
     
  10. YS Buggy

    YS Buggy

    Lid geworden:
    1 feb 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Hamont (Belgie)
    Ik ga er ook even een poll van maken. En bedankt voor de goede reacties ;)

    EDIT: Stemmen maar
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2011
  11. jurre corally cct

    jurre corally cct

    Lid geworden:
    18 mrt 2007
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hengelo(ov)
    Wie heeft ze allemaal getest?
    Ben wel erg benieuwd naar een objectieve mening.
     
  12. Tiemen

    Tiemen

    Lid geworden:
    16 nov 2007
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Genemuiden
    Objectiviteit is een utopie!
     
  13. joester

    joester

    Lid geworden:
    12 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    veendam
    Ben ik het mee eens.
    Als je de aanschafprijzen niet meetelt en puur op kwaliteit kijkt is HPI gewoon de beste. Dit is gewoon feit.
    Maaaaaaar als je dan bedenkt dat de neppers(geen klones anders krijg ik dat verhaal weer) gauw 400 euro goedkoper zijn heb je een heel ander verhaal.(prijs/kwaliteit zijn ze wel goed) SQ is over het algemeen niet zo goed. En KM en rovan staan op het zelfde niveau onder hpi.
     
  14. kostenko

    kostenko

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Netherlands
    HPI: Baja 5B release mei 2006 in California
    Een uitermate goede zet die de 1/5 scale flink op de kaart heeft gezet.
    Nog steeds enorm populair in Amerika en de rest van de wereld.

    SHENQI is begonnen met de low budget cloon Baja 5B en het bleek een sukses omdat de Hpi Baja's een behoorlijke aanschafprijs hebben en niet binnen ieders budget passen.
    Toen SHENQI al Containers vol had verkocht begonnen mensen toch in te zien dat de kwaliteit te wensen overliet, maar omdat alle Hpi onderdelen erop te monteren waren hoorde je niet zoveel negatieve reacties. Grote voordeel was de aanschafprijs die 1/3 was van de Hpi modellen.

    ROVAN was de 1e met de Rovan Terminator een regelrechte cloon van de Hpi Baja 5T.

    KINGMOTOR is in Amerika enorm populair geworden met de 5B clonen.
    De KMT1000 is ook een cloon van de Hpi Baja 5T en momenteel heeft KM zelfs een KMT1000ss versie met Beetle Bug body.

    Kwaliteit verschil ;
    Plastic: Wat is de hardheid van het plastic
    Motor: Eigen merk
    Bodies: Eigen productie en geen juiste polycarbonate materialen
    Afwerking: Passen alle onderdelen of moet je veel aanpassingen doen
    Compatible: uitwisselbaar met HPI

    SHENQI ;
    Plastic: Onvoldoende, Lage gradatie plastic en breekt snel
    Motor: Ultra low budget en geen vermogen
    Bodies: 5B hard materiaal en snel stuk
    Afwerking: Niet alles past perfect
    Compatible: 98%

    ROVAN:
    Plastic: Voldoende, gradatie plastic verbeterd
    Motor: Eigen merk voorzien van donkerrode fuelie sticker, prestatie voldoende
    Momenteel gebruiken ze ook Fake CY's volgens geruchten
    Bodies: 5B voldoende en 5T onvoldoende
    Afwerking: Niet alles sluit volledig op elkaar aan bij KiT versie in het begin, RTR is voldoende.
    Compatible: 98%

    KINGMOTOR:
    Plastic: Beter, gradatie plastic sterker en breekt minder snel
    Motor: Eigen merk voorzien van donkerrode fuelie sticker, prestatie voldoende
    Bodies: 5B voldoende en 5T slecht
    Afwerking: Niet alles sluit volledig op elkaar aan bij een KiT versie, RTR is voldoende
    Compatible: 98%

    HPI:
    Plastic: Best , gradatie plastic supersterk en breekt niet snel
    Motor: ChungYang voorzien van oranje fuelie sticker, prestatie uitstekend
    Bodies: 5B voldoende en 5T beter
    Afwerking: Goede afwerking en alles sluit naadloos aan
    Compatible: 100%

    Er zal altijd vraag blijven naar goedkopere alternatieven omdat niet iedereen hetzelfde budget heeft en toch graag een soort gelijke auto wil aanschaffen.
    Wanneer er vraag onstaat binnen een markt gebied dan zal er altijd aanbod zijn van andere voordelige producten.
    Misschien had HPI wel een goedkopere 5B en 5T in de productlijn moeten opnemen om zo de cloons minder kans te geven in de markt.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2011
  15. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    Dusss.. Heel leuk zo'n poll, maar wat is de vraag die je ermee moet beantwoorden?
    Wat voor Baja ik heb, wat voor Baja ik zou kopen, of wat voor Baja het volgens mij het langs uit zou houden op een BBQ?
     
  16. igot

    igot

    Lid geworden:
    14 aug 2010
    Berichten:
    306
    @Kostenko,

    Volgens mij klopt je verhaaltje niet, en is het juist andersom. Rovan werd opgestart door een oude werknemer van King Motor?
     
  17. kostenko

    kostenko

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Netherlands
    Verhaaltje aangepast om verwarring te voorkomen en onnodige discussies.
     
  18. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik zag dat die king ook een compleet alu versie heeft ???
    Das op zich wel leuk....
     
  19. igot

    igot

    Lid geworden:
    14 aug 2010
    Berichten:
    306
    Klopt inderdaad! Mijn vaste winkel verkoopt alleen de Alu versie's. Het ziet er echt heel erg mooi uit!
     
  20. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    Er is 1 ontwerper, ontwikkelaar van de baja buggie waar het on dit topic over gaat. Deze fabrikant heeft daarom een aantal kosten om tot de Rc auto te komen waar wij allen zo graag mee rijden, daar is de prijs dus ook naar. Dat is dus HPI! De rest aapt na. "Steelt" een design wat al volledig is ontwikkeld en zelfs al op de Rc kaart is gezet. Dus maakt zelfs ook nog gebruik van de goede naam en het reclame aandeel. Dat is dus slap. Het word nog erger. Als blijkt dat het origineel toch wat minpuntjes heeft zijn ze niet in staat om aanpassingen door te voeren. Pas als HPI zelf met een nieuwere versie uitkomt beginnen ze weer na te maken. Zelfs het namaken gaat ze niet goed af want het kunststof procédé waar HPI zo bekend mee is geworden bij de kleinere modellen, krijgen ze gelukkig niet nagemaakt.
    De diverse leveranciers van de neppers roepen allemaal om het hardst dat er géén verschil in de autootjes zit. Zij konden nl. geen HPI dealer worden. En moeten iets om hun boterham te spekken. Ook de vele webshops verdienen een lekkere boterham aan de neppers. De kwaliteit is minder, er gaat dus sneller iets stuk. Er word zelfs ingecalculeerd bij de aanschaf van een neppert dat je nog veel geld overhoud voor de zo "noodzakelijke" hobups. Dus kan men meteen ook dat geld achterlaten bij de diverse shops. Ook deze heren staan niet te springen om te vertellen over ontwikkelingskosten enzo. Ze snijden nl. in hun eigen boterham als ze vertellen aan de klanten, dat als ze een HPI baja kopen ze dan eigenlijk totaal geen hups nodig hebben. Zo uit de doos lekker rijden kan nl. niet volgens hun. Ik heb al zo vaak naar de HPI baja chalange verwezen en doe dat nu nog maar een keer. De discussie zou niet moeten gaan over de neppers onderling en de kwaliteit daarvan. De discussie zou moeten gaan over het feit dat er neppers gemaakt worden en dat het veel beter is om die lekker in de schappen te laten staan bij die zogenaamde Rc dealers die geen HPI konden krijgen. Zodat HPI lekker door kan ontwikkelen en we zodoende een nog leukere Rc car kunnen kopen.
    Wil je je HPI een beetje bling geven dan kan dat natuurlijk naar hartelust. De Amerikanen verkopen alles wat blingt en glimp (het merendeel komt gewoon uit Europa). En dat is natuurlijk ook een mooie hobby. lekker sleutelen aan je eigen carretje, er een eigen look aan geven.

    Één merk één standaard.....HPI!
     

Deel Deze Pagina