HPI Savage 4.6 uitlaat stiller (& sneller)

Hallo,

Ik wil bekijken hoe ik mijn HPI Savage 4.6 stiller kan maken. Ik heb wat vergelijkbare posts gelezen, en de suggesties die werden aangedragen waren o.a. de lucht filter vervangen door een INS-BOX variant. Eventueel glaswol in de demper, of een meerkamerige demper.

Nu is mijn vraag, met welke opties kan ik mijn prestaties behouden en misschien verbeteren maar wel de Savage stiller maken. (of misschien nog andere opties?)

Ik zie graag jullie meningen tegemoed,

Bastiaan

een 2 of meer kamer systeem kan wonderen doen, kijk ook maar competitie uitlaten. Deze uitlaten moeten voldoen aan een bepaald decibel volume.

Dank voor jullie reacties.

@ Bart, de Alpha / meerkamerige uitlaat is dus een optie. Zijn er nog meer, misschien iets minder high-end meerkamerige uitlaten die je zo kent? Kan je ook zeggen of dit in combinatie met een INS-Box filter dit een nog betere prestatie oplevert, en mogelijk ook nog stiller?

@ Marc_2, er zit nu een standaard 4.6 gepolijste uitlaat op. Ik volg je niet helemaal qua ribbels, doel je op de uitlaat? of?

Tja, de EFRA 2061 is een bijzonder stille uitlaat, en de EFRA 30xx serie (dat zijn 3 kamer uitlaten) zijn ook stiller dan de 'standaard' 2 kamer uitlaten.

Of een INS box op een Savage veel verschil zal maken en of die gaat passen, weet ik niet zeker. Een INS-box zorgt niet voor betere prestaties, een goede uitlaat wel...

Ik ga dit volgen,deze onderwerpen hebben altijd mijn aandacht,ookal dat dit de reden is om mijn Baja te verkopen,en een Savage weer te halen..(iets minder herrie ook,en elektro vind ik niets aan)
Op mijn Baja had ik een einddempertje gemaakt,die wou ik nog proberen op de Savage,misschien is dat wat.
Die uitlaten wat hierboven genoemd worden snap ik allemaal geen donder van,die benamingen,zijn dat voor wedstrijden? waar kan ik die kopen?,zijn die echt veel stiller dan de orginele?
Het blijft moeilijk,ookal dat een groot gedeelte van het geluid uit de inlaat komt..

Dus als iemand mij wilt verder helpen met een link oid voor een mooie stille uitlaat die past op mijn X 4,6 zal ik super vinden!

Laatst bewerkt:
als je zelf zoekt zou je er achter zijn gekomen dat wedstrijd uitlaten over het algemeen stiller zijn dan de niet wedstrijd uitlaten. Maar hier betaal je dan ook voor...

meer kamers reduceren je geluid (als ze goed zijn ontworpen), maar het zorg er ook voor dat je iets aan vermogen moet inleveren.

voor de rest is het zoek werk welke nou stiller is met welke motor ;)

Ja,zover was ik al al:mad:,moet ik dan 100 uitlaten kopen ofzo,en kijken welke past,en welke minder geluid maakt?,waarom het wiel weer uitvinden,als hier (wedstrijd)rijders zijn die het uit praktijkervaring al weten?
Er is hier in Deventer ook niets waar je info kunt verkrijgen,over brandstofauto's,wel over wegauto's op batterijen..

Ja,zover was ik al al:mad:,moet ik dan 100 uitlaten kopen ofzo,en kijken welke past,en welke minder geluid maakt?,waarom het wiel weer uitvinden,als hier (wedstrijd)rijders zijn die het uit praktijkervaring al weten?
Er is hier in Deventer ook niets waar je info kunt verkrijgen,over brandstofauto's,wel over wegauto's op batterijen..

voor de rest is het zoek werk welke nou stiller is met welke motor ;)

zoeken betekent niet: "uit testen welke beter is", als je zoekt probeer je iets te vinden...
In jou geval is het een stille uitlaat voor je nitro motor ;) (google blijkt een mooie zoek machine hier voor)

ps: die lijst die Bart heeft gepost is ook heel mooi. (nu alleen nog er achter komen welke het stilst is?)

Mooihoor,bedankt! :yes:
Maarueh,past dat ook op de Savage gewoon?,universeel allemaal bedoel ik dan?
Is allemaal helemaal nieuw voor me,en een nickname dat amateur heet,geeft ook geen vertrouwen ;)

nee, 'Banaan' helpt....

De uitlaatbocht moet een geknikt type zijn voor een Savage; de uitlaat zelf is universeel zolang de bocht maar dezelfde bevestiging-type heeft aan de uitlaat.

Dit type bocht heb je nodig:
object157.jpg

Kleine bijkomstigheid.... de EFRA uitlaten zijn allemaal gemaakt voor montage aan de linker kant, lplaats je hem aan de rechter kant komt de druknippel onder te zitten.

Maar lees ook eens dit topic door:
uitlaat-nademper-14

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha,1 van mijn vrienden heet ook banaan,dus daar heb ik geen moeite mee ;)
Ik informeer wel eens bij een goeie zaak anders ( Rc fun?)

Hey mikebike

Ik woon zelf ook in deventer, waar rij je met je savage als ik vragen mag ? Sorry is off topic maar ben even nieuwschierig.

Overal,in mijn straat,nu lijkt mij het leuk bij de Raalterweg,Steenbruggen.
Kijk ook maar: offroad-rijders-deventer ,oude ijsbaan is ook leuk!
Misschien een x kijken naar mekaar's auto ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
@Bart Banaan: hoe haal je uit de lijst dat de Hipex EFRA 2095 echt stil is? er staat wel Low Noise pipe, maar bij de rest staat helemaal niks (op het merk na)

Back