HPI Savage Flux 5B

Geinspireerd door het Savage conversie topic van PieterVds heb ik besloten om ook eens zo'n 1:5 schaal electro Baja 5B in elkaar te schroeven :D.

Toevallig heb ik bijna alle benodigde Savage Flux onderdelen (transmissie, diffs, shocks etc.) al liggen dus met alleen een chassis en wat kleine onderdelen kom ik al een heel eind.

Op het internet kon ik twee leveranciers vinden van dit type chassis: TCS en Alza Racing. Na het lezen van wat recenties heb ik besloten om toch voor de Alza versie te gaan. Ze verkopen daar bijna alles wat je nodig hebt en je kunt daar ook terecht voor eventuele 'custom' wensen die je hebt.

Dit is het chassis:

36-85-thickbox.jpg

Inmiddels heb ik de volgende Alza Racing parts besteld:
- Chassis (Flux 5b Conversion KIT 5mm - Alza-Racing)
- Lipo plate (5b lipo plate - Alza-Racing)
- Motor mount (Motormount Various Sizes (1 pair) - Alza-Racing)
- Bulkhead verstevigings set (Bulkhead Brace conversion kit - Alza-Racing)
- Slipper locker (Slipper Locker - New, lighter design - Alza-Racing)

De ESC wordt een Xerun 150A:

xerun-150A.jpg

Als motor wilde ik wel graag een Castle 1520 hebben maar die zijn zo nergens (meer) te vinden. Ik zou m'n Castle 1515 2200Kv kunnen gebruiken maar gisteren kwam ik deze tegen (volgens mij is het gewoon een Leopard met een Turnigy opdruk):

XK4082-1500KV.gif

HPI 24MM Savage conversie set (om Baja wielen op de Savage assen te kunnen bevestigen):

102530_002m.jpg

Deze wielen komen er in eerste instantie op:
13019934304d9ad7d64039e.jpg

13019934304d9ad7d66b277.jpg

13019934304d9ad7d64704b.jpg

En last but not least nog een Baja 5B Wing:

8776_12.JPG

Hopelijk is met een paar weken alles binnen en dan kan ik aan de slag...

Vragen, opmerkingen en tips uiteraard van harte welkom! :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer dat 't ook een 5b gaat worden. had wel graag nog een 5T gezien. :mrgreen: mja, die kapjes zijn zo verschrikkelijk duur. :?

die meenemers zijn weer net iets anders als standaard op de savage 5T zitten. (daar zitten de pennen er met een inbus schroefje van de zijkant in gedraait, en zit er geen moer aan het eind in maar een inbus boutje. )

Denk trouwens niet dat je een andere motor nodig gaat hebben als de 2200kv motor.
(maar dat kan ik je als het goed is binnenkort laten weten. :lol:

die wielen had ik ook gezien, lekker goedkoop hé maar jammergenoeg te laat...ik had reeds bow-ties besteld :)

ik heb ook zo'n hobbyking 150a esc besteld, 50euro ben ook es benieuwd naar de prestaties! Die xeruns zien er wel beter uit...

Ik heb de Alza spullen al ontvangen, ziet er goed uit, vooral die bijgeleverde dogbones zijn enorm! :)

De banden zijn ook al binnen (en die waren inderdaad niet duur, 20 euro per set).

Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.

Verder zit ik ook nog even te kijken naar een grotere servo. Ik ga eerst die standaard Flux receiver box met een simpele 12 kg servo (van Hobby King) gebruiken maar dan kan ik geen Baja 5b kap plaatsen (die box is veel te hoog). Iemand nog tips?

Moet je kijken naar die Terminator kap van die Baja imitatie. (Rovan geloof ik) schijnt exact dezelfde kap te zijn, maar gewoon goedkoper verkocht. maar idd,.. die kappen zijn vrij prijzig. :(

dude, dit is awesome!!!

Ga je toevallig van deze versie ook een stuk of 4 maken? :p

Lol, nee, van deze niet, ben ondertussen in behandeling voor m'n eBay verslaving dus ik van de Savage Flux heb ik nog maar 3 exemplaren :rolleyes:. Hiervan gaat er 1 (dus een splinternieuwe Savage Flux HP roller) in de verkoop ;).

Het chassis weegt trouwens iets meer dan ik gedacht had, de twee TVP's wegen samen zo'n 860 gram.

Hier een paar snelle snapshots:

1. Het Alza Racing 5B 5mm chassis in vergelijking met het standaard Flux chassis:

flux5b1.jpg

2. Even een kleine indruk van de lengte (rechts is een standaard Flux):

flux5b2.jpg

3. Van bumper tot bumper meet de auto ongeveer 75 centimeter:

flux5b3.jpg

wordt die 5b ook 4wd?

EDIT: waarom heeft die standaard flux trouwens 4 shocks? Horen die er geen 8 te hebben?

Laatst bewerkt:
wordt die 5b ook 4wd?

EDIT: waarom heeft die standaard flux trouwens 4 shocks? Horen die er geen 8 te hebben?

Yep, hij wordt 4WD (het is eigenlijk gewoon een Savage Flux met verlengde chassis platen).

Standaard zitten er op de Flux (= electro) uitvoering 4 big bore shocks in plaats van die 8 die standaard op de nitro uitvoeringen zitten.

Ik ga op deze 5B echter wel 8 van die nitro shocks op plaatsen, ik ga er van uit dat deze wat beter bestand zijn tegen het extra gewicht van de TVP plates, zwaardere motor, zwaardere lipo's etc.

De batterijboxen ga ik trouwens niet plaatsen, ik heb een lipo plate besteld zodat de LiPo's binnen de TVP's zitten. In deze plate zitten allerlei sleuven zodat de lipos vastgemaakt kunnen worden met bijvoorbeeld Gorilla straps:

gmx07stbk.jpg

Verder komen er in plaats van de standaard assen de Heavy Duty Wide assen op zodat de wielbasis iets breder wordt:

86249_01.jpg

Laatst bewerkt:
tip: gewoon een big scale servo nemen... je zal zoiezo grotere wielen nemen met de tijd en die kleine servootjes... ze mogen nog 25kg trekken en titanium tandwielen hebben, ik houd er niet van, als je groot gaat moet je consequent alles groot zien :cool: Die kunnen zoiezo al beter tegen een stootje.

ik heb een Rhino4 geinstalleerd en zelfs met de big joes in stilstand geen enkel probleem om de wielen te draaien, integendeel zelfs, check filmpje 2 maar eens :rolleyes:

wat heb je dan nodig?

Alza big scale servo mount, direct fit in je tvp's ;)
6-4-large.jpg

--> Servo plate - jumbo - Alza-Racing

en een big scale servo natuurlijk.

dan kun je tegelijk een baja 5b kap gebruiken of bv deze:
grafil_lexan_body_RB_m.jpg

--> MMR Largescale Baja 5B Shells

ziet er op mijn alza conversie zo uit ;)

aac8q0.jpg

en alsje inderdaad zo'n baja 5t body zoekt die van Rovan zijn goedkoper maarja met verzendkosten en taxen...

--> New Rovan Terminator Truck Body Precut fits HPI Baja 5T | eBay

Yep, hij wordt 4WD (het is eigenlijk gewoon een Savage Flux met verlengde chassis platen).

Standaard zitten er op de Flux (= electro) uitvoering 4 big bore shocks in plaats van die 8 die standaard op de nitro uitvoeringen zitten.

Ik ga op deze 5B echter wel 8 van die nitro shocks op plaatsen, ik ga er van uit dat deze wat beter bestand zijn tegen het extra gewicht van de TVP plates, zwaardere motor, zwaardere lipo's etc.

Waarom geen LST shocks dan?

Ruud

LST shocks zien er sowieso beter uit op zo'n auto. En qua prijs is het echt wel te doen.
Ik heb wel zo het vermoeden dat er een andere motor in komt....?

Back