Ik ben afgelopen vrijdag begonnen met bouwen en gisteravond was ik klaar. Niet dat ik non-stop door heb gebouwd
Eerste opmerking: de bijgeleverde schroeven zijn prut. Ik heb speciaal voor deze build nieuwe tips gekocht voor mijn hudy schroevendraaiers omdat ik al had gehoord dat de schroeven snel strippen, maar dit was absurd.
De schroeven die je in het diffhuis moet draaien om de skidplates vast te zetten krijg je er maar 3 turns in en dan strippen ze al. Gelukkig had ik een paar setjes RC screws van mijn traxxas rustler MERV en stampede 4x4 builds liggen en kon ik dus verder, maar als je deze kit zelf koopt, doe jezelf een plezier en koop ook meteen een setje RC screwz voor deze kar en laat deoriginele schroeven (waar mogelijk) links liggen.
Ik heb al een hele reutel links geplaatst met een build topic en heb dus ook niet bij elke stap een foto gemaakt. Ik zal alleen bespreken wat ik afwijkend heb gedaan van dat topic.
Daar gaan we:
Diff-oil en grease:
Ik heb die groene meuk die erbij wordt geleverd niet gebruikt om de diffs te vullen.
Voor heb ik traxxas 30K diff-oil gebruikt en achter traxxas 10K. Ik heb hier geen goed topic over gevonden maar op basis van mijn ervaringen met de E-revo hou ik van een verhouding 3:1 voor en achter voor stuurgedrag. De keuze voor traxxas diff oil is nit bewust gemaakt, die had ik gewoon nog staan.
Zoals ik al zei, je krijgt dus een kleine tube groen vet. Zoals wel meer in RC is dit kleine beetje vet veel te duur als je dat volgens part number besteld bij HPI. Ik gebruik (voor alles behalve de diffs) altijd standaard kogellager vet van de gamma (5,95 ofzo) ipv de overpriced meuk ($4.00) die na 2 keer knijpen al op is:
De steering links:
Op de foto zie je links de originele steering links met de klik bevestiging. Uit verschillende posts op het net blijkt dat deze vrij snel stuk gaan en loslaten/ kwijt raken.
Rechts zie je traxxas part nummer #2443 van de Traxxas Rustler.
Deze gaan de steering links vervangen, en omdat deze worden vast geschroefd en geborgd met een moer zullen deze niet loslaten.
In plaats van de ballink heb ik een M3X18 bout gebruikt.
Het kost een middagje schroeven, maar dan ziet het er ook zo uit. Als je dit voor elkaar hebt ben je ongeveer halverwege de build!
Servo / Motor / ESC
Dit was de servo die ik wilde gana gebruiken voor de savage xs. Toen ik hem met een 3S batterij aansloot op mijn Velineon setje merkte ik dat er iets niet klopte. Als ik gas gaf en stuurde viel het gas soms heel even weg. Conclusie: Deze servo trekt teveel stroom van de BEC in ESC.
grr. Ik heb geen BEC liggen, dus dan maar anders creatief aan de slag.
Uit mijn Ofna heb ik de ACE DS1015 geschroefd (kwa specs nagenoeg gelijk) en geprobeerd of deze dezelfde problemen gaf. De ace doet normaal zijn werk en dus blijft deze in de savage. (de ofna heb ik niet meer getest, mss moet ik daar alsnog een bec halen, maar dat zie ik dan wel weer)
Als je dus voor deze servo gaat, bestel dan ook een BEC mee (zowieso geen slecht idee, maar ik kon weer eens niet wachten

).
Shocks:
Shocks bouwen ging vrij recht toe recht aan.
Dit schroef je in elkaar. Ik had geen shockstand dus met een beetje creatieviteit en een body reamer een DYI Shockstand gebouwd :
Vullen met olie, lucht eruit, caps erop en even bleeden en dan ziet het er zo uit:
Even op de auto schroeven et voila:
Body:
Ik wilde met de body een keer wat anders doen. Normaal kies ik voor zwart of wit. Voor deze kar wilde ik een kleur die ook in het gras goed opviel en die gewoon de aandacht trok. Het idee was om fluorgeel en fluor oranje te combineren. In de hobbyshop hield ik de twee busjes lak naast elkaar en ik werd helemaal enthousiast van hoe gaaf dat er wel uit zou moeten gaan zien.
eerst even afplakken en nadat ik oranje en zwart gespoten had zag het er zo uit:
hier begon ik te twijfelen. Het geel van de tape als indicatie nemend vond ik het niet echt geweldig uit zien. Maar ik heb mezelf overtuigd dat het geel uit de bus er beter uit zou zien. In plaats van wit heb ik dus toch fluorgeel backed met wit erop gespoten. Dit was het resultaat:
Tjah.. Je moet ervan houden denk ik. Ik denk nu dat ik beter wit had kunnen nemen

. Toch maar wat stickertjes erop geplakt en op de auto gezet.
Tot zover mijn build ervaring. Ik heb ook nog wat dingetjes van de esc moeten afsnijden etc, maar dat is voor mijn ESC alleen maar van toepassing, dus daar verveel ik jullie niet mee. Mijn zoontje vond het geweldig om steeds even te komen kijken hoever pappa al was en hij is helemaal weg van de kleur. Toch nog iemand die het mooi vind! Inmiddels is er een origineel (voorgespoten) kapje van ebay onderweg en heb ik deze kap als bashkap in gebruik.
In het gras valt ie iig genoeg op