HPI Savage XS Flux Topic

Ik hoorde juist dat mensen allemaal problemen hebben met bijvoorbeeld de ESC en kinderziektes of zijn dat nou juist de rotte appels die op 3s rijden die alleen maar bovendrijven?

en waar heb je dat gehoord, kunnen er niet veel zijn, aangezien de levering mondjes maat is hier in NL , bron : joetjoep?????

klok en klepel ?

Klopt, heb dat ook gelezen. Mensen die hun auto op 3S rijden en alleen wat op straat op en neer zippen. Je kunt altijd pech hebben maar de hoeveelheid slechte verhalen vond ik ook veel.

Ach, denk dat ik de mijne na de winter ga kopen. Doe er in de winter toch niet genoeg mee en dan kan ik mooi een tablet oid kopen :P

Ach was dat ook niet zo met de 1/16 vxl'tjes?, beetje speedrun's op 3s en troubles ,denk als je op 2s rijdt er niet zo veel kan gebeuren , rij je niet altijd op de grens, en daarbij hecht ik geen waarde aan de joetjoep filmkes en de amerikanen ......,:mrgreen:

Maar de tijd zal het leren .....en als het de electronics zijn , geen probleem er zijn zat andere setjes :)

5 minuten kunnen rijden met de XS

Goedenavond,

Heb twee weken terug een Savage XS aangeschaft. Was bij toeval in een winkel waar men diezelfde dag 12 stuks XS had binnengekregen. Ik kocht om half zes 's-middags de allerlaatste, showmodel (van één dag) in geopende doos. De andere 11 stuks waren allemaal weg in minder dan één volle dag.

Bij thuiskomst vond ik de XS wat stroefjes rollen (met de hand) maar dit wil wel vaker het geval zijn bij een nieuwe auto. De tandwielen zijn nog niet lekker ingereden. En men schreeuwt tenslotte van de daken: "Ready to run right out of the box!!!" Ben dus door de instel-procedure van de Transmitter en de ESC heen gegaan (kreeg failsafe niet lekker ingeregeld op full-brake maar kan ongeduld geweest zijn). Vervolgens een 3S LiPo erin en naar buiten met het ding.

Voorzichtig beetje spelen met het gas. XS reageert op vochtige klinkers als een aardig stabiel driftertje notabene, heb 'em niet één keer omver gekregen in een bocht. Op een stukje drogere straat kan ik dan even ruiken aan het potentieel van de XS. Planken is flippen en instant wheelies at your command...

En dan is het ineens klaar, ben denk ik goed en wel 5 minuten aan het rijden. Voorwielen draaien nog...maar achter doet niks meer. Met een beetje beheersing en geluk krijg ik het achter-diffje af en toe nog even mee. Maar zodra ik meer vermogen ga vragen slipt het achter-diff weer door... Einde eerste ervaring met dit E369,00 kostende stukje mannen-speelgoed :'(

Hoe het verder ging: Omdat ik zelf niet direct wil gaan sleutelen aan een gloednieuwe auto, heb ik de auto retour gestuurd naar de winkel. Contact van hen met HPI omtrent vervanging door een nieuw exemplaar, leerde dat de Savage XS bij importeur niet meer op voorraad was en zelfs met de volgende levering uit de US niet mee zou komen. Vraag is kennelijk behoorlijk...

Men heeft de auto dus door een monteur laten nazien en deze concludeerde dat het slechts een kwestie van het shimmen van de diffs was. Achter-diff was (nog) niet beschadigd maar te veel speling. In het zakje accessoires bij de Savage XS worden standaard enkele shims meegeleverd. Deze zijn echter niet standaard gemonteerd. Mijn diffjes zijn nu dus ge-shimmed en de auto is met succes uitgetest door het winkelpersoneel.

Al met al vind ik het een ervaring die niet direct aansluit bij de eerder genoemde slogan: "Ready to run right out of the box!!!" Morgen komt de XS weer bij me binnen, ben zéér benieuwd of je van het auto-tje naast kopzorgen, ook plezier kunt hebben...!

Een vriendelijke groet,

^Rook

Dat je na 5 minuten moet shimmen is wel heel vreemd. Ik zou dan ook eerder een los schroefje verwachten van je rear center axle.

Maar je auto terug sturen omdat je achterste wielen niet meedraaien, dan moeten we het ModelBouwForum hernoemen naar het ModelTerugstuurForum ;)

Mjah , zonde zeker , maar niet iets nieuws , van het shimmen van de diff's is bij meerdere auto hetzelfde , zeker bij een bepaald merk, waar toch een aardig bedrag moet worden neer geteld bij aan schaf en ook nog een flinke investering vereist voordat ee beetje kan worden gereden met de auto ,..... Dat van Hpi je wel iets mee mag verwachten vindt ik rééel , maar hetzelfde is ook bv met de Hpi baja's ,daar moeten ook standaard wat dingen worden vervangen voor bash proof.

niettemin, alrijd zonde als dit na 5 minuten gebeurd;)

Goedemorgen,

Bedankt voor de reacties, heren! Zelf was ik ook zeer verbaasd over de gestelde diagnose en de toegepaste oplossing. Heb eerder ook een tweetal mini Revo-tjes gereden en hierbij was shimmen pas na enige belasting noodzakelijk. Door gebruik ontstond er geleidelijk aan speling in het huis van het achter-diff.

Dat dit direct uit de doos benodigd was bij de XS, vind ik op z'n zachtst gezegd opmerkelijk. Ben danook razend benieuwd of het shimmen inderdaad resultaat heeft of dat er meer problemen opduiken (zoals bijv. gesuggereerde losse schroefjes...?)...!?!

Terwijl ik dit type wordt de XS afgeleverd...

Dramatisch...! Zojuist na 10 minuten rijden opnieuw teleurgesteld afgedropen. Achter-diff slipt weer door en ik ben al een stuur-stangetje kwijt. De Savage XS lijkt echt bizar weinig te kunnen incasseren hoor, ben er de woonwijk nog niet mee uit geweest en er staat amper een kwartiertje aan rijtijd 'op de teller'.

Voor mij is dit de 2e HPI, paar jaren terug een Savage 4.6cc gehad. De grote Savage beviel prima maar dit kléine auto-tje is vooralsnog een gróte teleurstelling. Mocht u zich geroepen voelen om dit auto-tje te gaan repareren en zelf uit te testen...? Hij staat over een half uurtje op Marktplaats en ik neem de eerste afschrijving voor mijn rekening! Ik beleef meer lol aan mijn 2200kV Slash Ultimate en mijn twee 1:16 Rally's.

Dank voor uw aandacht en mogelijk kan mijn relaas een ander tot informatie dienen...

Een vriendelijke groet,

Rolf Zuidema

Jammer, man. Ik ben zojuist terug van de stad en ben toen naar RCModelShop (Leiden) gegaan waar ze hem ook hadden. Hij voelde toch erg stevig aan en was lekker zwaar. @Nard Cox, buitenkansje om hem nu te krijgen voor een korting, want jij wilde hem toch zo graag. Niet waar?

^Rook, waar woon je ergens? Ik wil er ook best een keer voor je na kijken (free of charge uiteraard) want ik kan bijna niet geloven dat je diff slipt.

Anders heb ik wellicht interesse als de prijs goed is. Had eigenlijk net besloten de wagen na de winter pas te kopen aangezien we in de winter toch niet veel rijden. Wilde dan een roller halen en mijn Neu 1409 4500kv erin doen icm mijn Mamba Max op 2S.

EDIT: Utrecht, dat is toch een beetje te ver om even naar toe te rijden. Je prijs (€270) is netjes!

2 Weken Jonge HPI Savage XS Flux - Behoeft Reparatie!

oei net een paar weken leverbaar en er staan er nu al 2 op MP
die van rook en een andere zonder een duidelijke reden (maar die zal ook wel wat diff schade hebben )
beter wachten tot na de winter
en ik had nog wel zo'n zin om in de sneeuw tespelen met dat ding ;(

en een andere zonder een duidelijke reden (maar die zal ook wel wat diff schade hebben )

Tja dit is natuurlijk gewoon speculeren, hij is rijdend te zien staat er bij...

En een doorslippend diff?? ik vind het een maf verhaal, als de diffs goed zijn geshimt slippen ze niet door, dan zou het diff kapot moeten zijn. En dan kan ik me alleen voorstellen dat je dan net pech heb gehad met een slecht diff, want ik rijd al een jaar met zo,n zelfde diff in de bullet en die geeft geen krimp op 3S

Tja dit is natuurlijk gewoon speculeren, hij is rijdend te zien staat er bij...

En een doorslippend diff?? ik vind het een maf verhaal, als de diffs goed zijn geshimt slippen ze niet door, dan zou het diff kapot moeten zijn. En dan kan ik me alleen voorstellen dat je dan net pech heb gehad met een slecht diff, want ik rijd al een jaar met zo,n zelfde diff in de bullet en die geeft geen krimp op 3S

speculeren doe ik graag:rolleyes:
en als je hem weg doe naar 2 weken ga je mij niet vertellen dat hij het super is en aan alle verwachtingen voldoet
meer iets in de geest van "oplappen en snel weg doen"

Tis maar wat je zelf geloofd , zekers op de usa forum's ,en met de verkoop van een auto binnen een week of 2. ,zijn er meer van ....:mrgreen:
De mijne is er morgen dus ben benieuwd .Zal ook zekers naar de diff's kijken maar die vrees ik niet :cool:

En die (b)lijk je ook inderdáád niet te hoéven vrezen! Respect voor de door diverse schrijvers geuitte scepsis aangaande de eerdere diagnose.

Geplaagd door een geweten dat mij onlangs via PB benaderde, ben ik gisteren-avond tóch zelf aan het sleutelen gegaan aan de XS. Na het zien van de diffs van de XS, kan ik melden dat deze geheel onbeschadigd zijn.

Wil daar nog aan toevoegen dat de tandwielen niét te vergelijken zijn met die van concurrent Mini Revo. Zouden zo maar twee keer zo dik kunnen zijn. Dat er zich hier problemen voor zouden doen bij het rijgedrag dat ik tot nu toe heb vertoond met de XS, is vrijwel ondenkbaar.

Een vervolg-zoektocht leverde uiteindelijk (en dan bedoel ik ook echt "uit..........................ein.....................de.................lijk" want de winkel-monteur heeft er echt een potje van gemaakt dus het was nog een heel ge-puzzel en ge-friemel) een beschadigde Motor Pinion op.

Heb de Slipper klein stukje losser gezet en heb de Pinion vervangen door een nieuwe 28T. Ik vind de Mesh echter zo enorm strak...!?! In de Motor Mount van de XS een 8-tal voorgeboorde gaten voor verschillende montage-posities voor de 4000kV, géén sleuven om zelf de Mesh af te stellen. Ziet er slordig en breekbaar uit bij mijn Mini Savage:

2wocfg1.jpg

Vinden we daar van...?

Heb nog niet gereden met de XS na mijn ge-sleutel, ookal is dit wél weer mogelijk! In een onwaarschijnlijke stroke-of-luck vond mijn 3-jarige dochtertje namelijk vanmiddag, het bij de 2e rit verloren gegane stuur-stangetje, terug! Stangetje is all black en misschien 5-6 céntimeter...? Openbaar grasveld waarop verloren en 2 dagen later teruggevonden door peuter, is 22 x 15 méter.

XS lijkt dus weer RTR te zijn, in ieder geval 100% compleet (aanpassing advertentie MP volgt). Misschien morgen tijd voor 3e Run, als ik het durf tenminste...

Een vriendelijke groet,

^Rook

Laatst bewerkt:
hou ons op de hoogte...
ben erg benieuwt
ga je hem nog steeds weg doen als je nu een paar lipo's leeg kan rijden of hou je hem er gewoon bij?

Vies weer :mad: En de XS wordt inderdaad alsnog verkocht dus ik wil deze niet te zeer bevuilen... Mocht er noemenswaardig nieuws zijn dan meld ik mij weer!

Een vriendelijke groet,

^Rook

Net even 4 lipo's leeggereden met de mijne ,geen gekke dingen ondervonden zoals eerder beschreven ,wel heb ik de slippery nagelopen en opnieuw afgesteld ,deze stond te strak.Heb ook de antenne tube ingekort, die is veél te lang, antenne is maar een cm of 7 lang, net de auto geinspecteerd geen bijzonderheden gezien .

Mbt rijgedrag:de auto heeft op een gladde vochtige ondergrond veel onderstuur,en de servo reageerd wat traag ,daar gaan we wat aan doen.
Algemene indruk is prima ,ziet er solide uit en straks even naar de instellingen van de esc kijken , de meegeleverde zender ligt prettig in de hand en heeft een paar nuttige instellingen

Back