HPI TF/RF-40 vraagjes

Hoi,

Ik heb vandaag een HPI 2.4 gHz 3 kanaals zendersetje gekocht.
De jongen waarvan ik hem kocht had alleen geen gebruiksaanwijzing erbij. (Dit stond in het boekje van de auto die hij gekocht had, en de zender was meegeleverd.)

Nu heb ik een aantal vraagjes, waar jullie hopelijk wat antwoorden op kunnen geven.

1. Het 3e kanaal, word ingeschakeld middels een knopje wat links onder op de foto staat.

Heeft deze knop alleen een aan/uit functie, of kan hij dmv het stuurtje of de trekker ook traploos geregeld worden?

2. Kan ik als ik losse ontvangers aanschaf, deze koppelen aan deze zender, zodat ik meerdere modellen kan besturen (nee, niet tegelijk) met 1 zender??

3. Moet ik de zender en ontvanger voor elk gebruik aan elkaar koppelen, en zo ja , hoe werkt dit?

4. De ontvanger heeft 4 aansluitmogelijkheden, ze zijn echter alleen maar genummerd. Waar moet ik wat aansluiten?
Krijgt hij eventueel 6 volt voeding via een snelheidsregelaar? want er staat nergens het "BEC" logo op?

Sorry voor deze "noob" vragen, maar beter teveel gevraagd als 1 keer alles opgeblazen....

:help:

Groet, Mark

Vraag 1 heb ik geen antwoord op, dat is voor deze zender specifiek...

Voor vraag 2 heb je mogelijkheden: Je moet je model aan je zender "binden".
Zo weet het model (de ontvanger ervan dus, maar moge dat helder zijn) naar welke zender hij luisteren moet.
Als je met een ander model wilt varen/rijden/vliegen zet je model 1 simpelweg niet aan, en met model 2 moet je dat bindingprocédé weer doorlopen om er voor te zorgen dat model 2 nu naar je zender luistert.
Of dit echt handig is weet ik niet, model 1 ligt nu tegen de steiger, dat is wel jammer...
Ik zou er zelf voor kiezen om elk model z'n eigen setje zender/onvanger te geven.

Vraag 3, Nee, dat koppelen "binden" hoeft maar één keer, tot je een ander ontvanger wilt hebben aan je zelfde zender, dan moet je DIE er weer aan "binden".
Dat "binden" is niets meer dan die ontvanger en zender elkaar vertellen dat ze vanaf nu een setje zijn en dat die onvanger nu naar deze zender luistert.
Ik weet niet of je er iets aan hebt als ik vertel hoe het proces gaat bij mijn zender en ontvanger.
Opmerking bij dit geheel: Het schijnt zo te zijn dat je merkvast moet zijn als je 2,4GHz gebruikt. Ik heb dit van horen zeggen, ik zou met mijn Jamara zender geen Graupner ontvanger kunnen sturen.
Nogmaals, van horen zeggen, dit...

Voeden (vraag 4) doe ik met de vaartregelaar, daar komt stroom uit die het zaakje voedt...

Ik moest alleen even proberen welk kanaal nou de goede was, maar in feite maakt het niets uit voor de feitelijke werking. Ik moest even de juiste knuppels aan de juiste functies hebben, dat deed ik domweg door met de stekkers in de ontvanger te wisselen.
Ik voedt met mijn voorstuwingsregelaar, de regelaar van de boegschroef heeft geen rood draadje meer in de stekker.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook nog een vraagje:

Aangezien dat de HPI ontvanger (RF-40) nogal duur is, ben ik opzoek naar een andere ontvanger die samen met deze zender werkt (TF-40). Wat kunnen jullie mij adviseren?

Voor de meeste 2,4GHz systemen geldt dat je altijd ontvangers van hetzelfde merk als de zender kan gebruiken. Soms zelfs ook nog alleen maar bepaalde types!
Dat geldt dus ook voor de HPI zenders en ontvangers.
Voor slechts een paar grote merken worden ook ontvangers door andere fabrikanten gemaakt. Bijvoorbeeld de Orange ontvangers voor Futaba en Spektrum.

Back