Hpi trophy 4.6 truggy op 16% fuel?

Hallo,

In de handleiding staat 20-25% maar zou 16% ook nog goed zijn??
Mag ik dat daar ook op gebruiken of moet een 4.6 cc motor sowieso 20% hebben?

Dat is wat ik gewoon even wou weten

Mvg,

Andreas
 
Hoi

Ik zou gebruiken wat er in de handleiding staat, staat er niet voor niks.
16% kan wel maar zou gewoon 20% monstertruck brandstof gebruiken.
de nitro zorgt ook voor de koeling van je motor en aangezien het vaak veel optrekken en remmen is krijgt de motor niet zo veel rijwind om te koelen dus is meer %nitro belangrijk.
let wel op de temperatuur als je met koud weer gaat rijden, motor schaler zetten in minder brandstof dus ook minder smering.



mvg Hans
 
Oke ik zou graag 2e hands van iemand overkopen maar die heeft altijd 16 procent gebruikt. Hoe kan ik dan overschakelen op 20% of op 25%? En 16% kan echt niet? is het gevaarlijk voor je motor ofwat?
 
Het kan allebei, maar bij rtr motoren word vaak 20% of lager aangeraden, anders zou de motor te snel slijten... Als je van % veranderd moet je hem gewoon wat afstellen.
 
Het kan allebei, maar bij rtr motoren word vaak 20% of lager aangeraden, anders zou de motor te snel slijten... Als je van % veranderd moet je hem gewoon wat afstellen.

Het maakt niks uit of het een rtr of een niet rtr is.
wat is volgens jou het verschil?

mvg Hans
 
Het kan allebei, maar bij rtr motoren word vaak 20% of lager aangeraden, anders zou de motor te snel slijten... Als je van % veranderd moet je hem gewoon wat afstellen.


Wie A zegt mag ook B zeggen, wat is de reden?

Ik kan je namelijk wel zeggen dat het nitrogehalte niet alleen vermogen is maar ook op de ontstekingstiming van invloed is, meer nitro geeft een vroegere ontsteking. Juist motoren die voor 16% gemaakt zijn en voor de prestaties op 25% of meer gaan rijden. Het is niet het vermogen maar de vroegere ontsteking die de schadelijke factor is maar omdat men niet weet dat nitro een onstekingsverandering geeft geeft men een verkeerd beeld. De onsteking is weer terug te corrigeren met de zgn. headshims.
 
Oke allemaal goed maar is 16% schadelijk voor een 4.6 cc motortje?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, dat zeg ik (en hij ook) niet, meer nitro is schadelijk. Minder nitro zal een latere ontsteking geven wat zeker niet schadekuhj is maar wel afstelproblemen kan geven, overigens rijden er velen gewoon op 16%
 
Roelof heeft zelf de reden al zeer duidelijk uitgelegd!;)


Zo makkelijk....

Maar om het duidelijker te maken... de onsteking wordt gestart als de zuiger bijna bovenaan gekomen is en de ontbranding zet vertraagd door pas als de zuiger net voorbij het bovenste punt is, ga je dat vervroegen komt er veel druk op de drijfstang waardaar die sneller "moe" wordt en breekt.

Beschouw het als iemamd duwen bij het schommelen, daar wacht je met de duw totdat de schommelaar net voorbij het dooie punt is en weer van je af gaat, dan kan je hem zonder veel moeite een zet te geven. Wil je hem terug duwen terwijl die nog op je af komt kost dat veel moeite of breek je je armen......
 
Hallo,

In de handleiding staat 20-25% maar zou 16% ook nog goed zijn??
Mag ik dat daar ook op gebruiken of moet een 4.6 cc motor sowieso 20% hebben?

Dat is wat ik gewoon even wou weten

Mvg,

Andreas

Gewoon op 20-25% rijden en daarop afstellen.
 
Voor het prijsverschil tov. 16% hoef je het niet te laten en als de motor tot 25% gespecificeerd is moet je ook niet bang zijn dat het schadelijk is
 
Voor het prijsverschil tov. 16% hoef je het niet te laten en als de motor tot 25% gespecificeerd is moet je ook niet bang zijn dat het schadelijk is

Heb nog wat rond gezocht en er zijn toch echt nietveel zelfs geen shops dicht in de buurt die 20% verkopen enkel 25% of 16%
 
gewoon 25 procent nemen,heb met mijn 4.6 blokje bijna 30 liter kunnen lopen,stond op een hpi pulse en dat is het zelfde blokje als op de trophy truggy,is ook wat sneller dan op 16 procent:D
 
Back
Top