Hpi trophy 4.6 truggy op 16% fuel?

Ik denk niet dat jij je druk moet maken op een 10-15 euro meer per 5 liter, schade rijden zal je veel meer kosten......
 
zit er zoveel prijsverschil in de percentages:confused: nog nooit op gelet eigenlijk.

brandstof mag je ook niet te veel bekijken als kost maar wel als fun,elke borrel nitro is gewoon pure fun.:D

je kan ook uitrekenen hoeveel stroomverbruik je thuis hebt om een lipo op te laden maar dat doe je toch ook niet hé

zelf heb ik nog nooit met 16% gereden omdat het gewoon een beetje stom is,waarom zou je een snel blokje trager maken?? ik probeer het gewoonlijk andersom :D

20% vind ik al een spijtige zaak omdat het prestatie verschil met 25%goed merkbaar is met dat blokje en als je hem goed afstelt en de juiste venturi gebruikt dan kan je al gauw 7 a 8 minuten rijden. (op r/c baan)
 
een lager percentage nitro ( CH3NO2) kan geen kwaad.
Bij verbranding van Nitro methaan ontstaat er zuurstof. Zuurstof is weer een belangerijk item in de 3 hoofdpunten van verbranding.
( zuurstof , Brandstof, temperatuur )
vuur3.gif


Als je de driehoek even goed overdenkt zul je tot de conclusie komen dat meer nitro de temperatuur omhoog jaagt in de verbrandingskamer van je motor. Tegengesteld aan deze bewering is dat er een koelende werking van nitro uitgaat. Bij erg hoge nitro percentages is dit voordeel teniet gedaan want de hoeveelheid zuurstof is zo groot waardoor er erg veel hitte bij de verbranding ontstaat.

om het verhaal begrijpelijk te houden :
gewone tornado 16% nitro kan geen kwaad in mijn ogen.
wel heb je kans dat de motor minder mooi stationair draait en het topvermogen iets minder is. De vraag is of je dat nodig hebt.

Wel slim is om de temperatuur te meten met een IR thermometer en je motor binnen deze door de fabrikant gestelde werkgebied te laten werken.
de motor van de puls mag iets van 110 a 120 graden C. Worden.
en de ondergrens is iets van 90 graden C.
ik zou zelf proberen de 100 graden aan te houden.
Waarom zeg ik dit ?
Wel je motor is een ABC motor in je TDC is er sprake van een klem passing van kamer temperatuur. De fabrikant heeft je motor zo gemaakt dat deze passing ideaal is bij de genoemde temperaturen. (de boel zet uit snappie ?)

off topic :
Heb van het weekend mezelf gekieteld en een vlam nieuwe HPI pulse gekocht met dat hpi K4.6 HO blokkie :) :D:D
vandaag de motor zijn eerste tankjes laten lopen met de sproeier zo ver mogelijk open bij wijde open gasschijf. ( pas op bij mijn stoeppie want het is nu glad van de olie ) Blokje was uit de fabriek superstrak. Toch maar effe een paar drupjes olie in het blokje gedruppeld voor wat extra smering zodat bij het aanzuigen vd brandstof de boel al wat vettig was van binnen.

Blokje draait mooi rond. Nu nog droog weer :yes: zodat ik voorzichtig de 1e rondjes kan tuffen en de carb kan gaan tweaken.

Nog een mischien een dom vraagje van een oud gediende modelvlieger :
In de doos zitten carb reducer ringetjes in verschillende kleuren.
Snap tuurlijk zelf ook wel dat dit is om de power naar beneden te tweaken.
Vraag is worden deze gebruikt bij bv races of wat ? zie het nut er niet zo van in want mijn wijsvinger is net als mij rechtervoet in mijn reallife koekblik de bepalende factor. kortom kan iemand mij wat meer over het nut van die reducer ringetjes vertellen?

Weer on topic :
Waarom vraag je niet aan HPI customer support over het hoe en waarom.
Leg de nadruk dan ook op het technische aspect in je vraagstelling.
pas ook een vraag gesteld en binnen een dag had ik antwoord.
De link :FAQ: Frequently Asked Questions and Answers | HPI Racing UK
je zult het wel in het Engels moeten doen. Als je daar problemen mee hebt geef dan maar een gil. Post je het antwoord hier ?

tot slot Zalig kerstfeest.
Groet
Rob
 
Laatst bewerkt:
Nitro geeft wel degelijk een koelende werking, het is het proces van vloeibaar naar gas en ook de grotere drukverlaging na ontbranding. Waarom alleen meer nitro heter wordt heeft te maken dat de onsteking met meer nitro vervroegd wordt, de ontbranding ontstaat op een te vroeg moment (dode punt) waardoor er meer druk op de drijfstang komt en de ontbranding langer in de cilinder blijft. Bij meer nitro dan aanbevolen moet je andere maatregelen nemen om de te vroege ontsteking weer te verlaten en dat kan door een koudere plug of een extra headshim.

De venturi's zijn inderdaad om het vermogen te temperen en daarmee ook het verbruik. De wens is om 10 minuten op een tank te rijden en indien haalbaar 15 minuten want dat scheelt tankstops. Als basher zal het je een worst zijn en rij je met het grootste gat.
 
Nitro geeft wel degelijk een koelende werking, het is het proces van vloeibaar naar gas en ook de grotere drukverlaging na ontbranding. Waarom alleen meer nitro heter wordt heeft te maken dat de onsteking met meer nitro vervroegd wordt, de ontbranding ontstaat op een te vroeg moment (dode punt) waardoor er meer druk op de drijfstang komt en de ontbranding langer in de cilinder blijft. Bij meer nitro dan aanbevolen moet je andere maatregelen nemen om de te vroege ontsteking weer te verlaten en dat kan door een koudere plug of een extra headshim.

De venturi's zijn inderdaad om het vermogen te temperen en daarmee ook het verbruik. De wens is om 10 minuten op een tank te rijden en indien haalbaar 15 minuten want dat scheelt tankstops. Als basher zal het je een worst zijn en rij je met het grootste gat.


ik vraag me af of dit de werkelijke reden is van HPI . gevoelsmatig denk ik dat de reden is dat de motor makkelijker te stellen is voor onervaren beginners en zo een hoop gezeik willen voorkomen.
onstekingstijdstip kan je ook door de gloeiplug warmte graad te wijzigen.
standaard zit er een R5 in / bij. Maar een R3 mag ook. zeker voor ons koude kikkerlandje.

Ik zal er eens een mail aan wagen aan HPI om de 20 / 25 % uit te leggen.
Zie zelf het probleem niet zo zeker niet omdat ik zelf de neiging heb om de motor 1 tandje vetter te zetten. steker nog ik ben van de stokoude garde die nog wel wonderolie zou stoken maar deze discussie ga ik maar niet aan hier want ik heb mijn jachtgeweer net schoongemaakt *grinnik* :turn-l:
 
Het is heel simpel. Warmere pluggen en meer nitro doen motoren beter/betrouwbaarder lopen maar de combinatie vereist een lagere compressie. Een lagere compressie scheelt alleen vermogen.
 
@ biglift

die venturi ringetjes komen inderdaad uit de wedstrijdwereld,het haalt je vermogen naar beneden naargelang het gat kleiner is maar veel belangrijker ook het verbruik,gelukkig scheelt het meer op verbruik dan op vermogen dus eigenlijk wel de moeite waard,in een wedstrijd moet je pitstops doen en als je een pistop kan uitsparen is dit erg intressant natuurlijk.

je zal wel merken als je pulse helemaal juist staat afgesteld dan haal je zonder venturi amper 5 minuten :eek:

verder veel plezier met je pulse,de mijne is nu 2 jaar oud en 27 liter op dat blok,maar nu heeft ie geen compressie meer:(
 
Shimringen tussen cilinder en verbrandingskamer. Daar zitten meestal koperen en /of aluminium ringen van 0.1 en/of 0.2mm
 
Alleen als je buiten het normale gebruik gaat zitten... Veel meer of minder nitro vereist een aanpassing om de onsteking op het juiste punt te houden al heeft het ook nut om er gewoon mee te spelen, als je een 0.1mm ring kan weghalen verbeter je het koppel.

In de wedstrijden wordt daar ook wel mee gespeelt, meer compressie voor de korte banen en minder compressie voor de lange banen.
 
@ biglift

die venturi ringetjes komen inderdaad uit de wedstrijdwereld,het haalt je vermogen naar beneden naargelang het gat kleiner is maar veel belangrijker ook het verbruik,gelukkig scheelt het meer op verbruik dan op vermogen dus eigenlijk wel de moeite waard,in een wedstrijd moet je pitstops doen en als je een pistop kan uitsparen is dit erg intressant natuurlijk.

je zal wel merken als je pulse helemaal juist staat afgesteld dan haal je zonder venturi amper 5 minuten :eek:

verder veel plezier met je pulse,de mijne is nu 2 jaar oud en 27 liter op dat blok,maar nu heeft ie geen compressie meer:(

Thanks for the info :) .
27 liter ?? dan mag je volgens mij niet klagen als je dat omzet naar draaiuren. hoog tijd voor een nieuw zuiger en cylinder / drijfstang assembly en weer gassen met die handel. Al zou ik als ik in jouw schoenen stond dan toch echt gaan kiezen voor een os max. Maar dat is wel een tik uit mijn modelvliegers jaren die ik heb overgehouden na de nodige zakken Balsa snippers.

maaruhh amper 5 minuten op een tankje ?? ach ik heb hier nog dik 10 liter staan dus ik kan nog effe vooruit.

Baal vandaag wel als een stekker ...grrrrrr . het was even droog en ik dacht mooi !! effe gassen hier achter in de hof achter mijn huis ( ik woon aan het park ) sofar so good .
maar na bijna 1 tankje rijk in rondjes te hebben leeg gereden ging in ene mijn achterwiel het voorwiel inhalen.
oorzaak wielmoer heeft niet goed vastgezeten en is er afgelopen.
baal als een stekker want met kerst haal je niet effe 1 2 3 een nieuwe moer. ging er vanuit dat RTR ready to run betekende maar dat bleek dus te staan voor Ready To RESCREW..... kortom les 1 bij een RTR : draai alle schroeven nogmaals aan en controleer ze. duhh
donkey_side.gif
 
Welke zou ik dan moeten doen voor 4.6 cc met 16% want ik ken daar niks van

Bij 16% zou je 0.1mm weg moeten halen als de motor tot 25% gespecificeerd is. check anders de manual van de motor wat er normaal tussen zit en als je naar 0.1mm minder kan.
Maar nogmaals, het is niet schadelijk om daar mee te spelen ook al rij je 25%, zo lang je het bij 0.1mm houdt.
 
Back
Top