Hr.Ms. Haarlem schaal 1:50

De M 853 is een Nederlandse mijnenjager van de Alkmaar-klasse en vernoemd naar de prachtige Noord-Hollandse stad Haarlem. Het schip is in 1984 gebouwd door de scheepswerf van der Giessen de Noord in Alblasserdam.
In 1991 nam de Haarlem samen met de Zierikzee en de Harlingen deel aan operatie Phalanx Mike tijdens de Tweede Golfoorlog. Tijdens operatie Phalanx Mike stonden deze schepen onder commando van de West-Europese Unie en in totaal werden er door schepen 35 mijnen geruimd. Het schip is in 2008 gemoderniserd (PAM) en heeft van april 2011 tot oktober 2011 deelgenomen aan de missie unified protector nabij de kust van Libië. Het schip is na thuiskomst in oktober 2011 vanwege bezuinigingen bij defensie buiten dienstgesteld.

full


Ons nieuwste project na het gereedkomen van loodstender Hercules. Omdat wij ook de Hr.Ms. Naaldwijk (M809, mijnenveger uit de Dokkum-klasse, kiellegging 1954, in dienst 1956, uit dienst 1996) op schaal 1:50 varend hebben leek het ons een geschikte uitbreiding van de collectie.

Alle begin is lastig maar in dit geval hadden wij een 'vliegende start'. Ik kon een prima polyester romp en tekeningen overnemen van iemand die het een te lastig project vond. Wij waren dit jaar met de 'grote' Naaldwijk (zie www.vriendenvandenaaldwijk.nl) te gast bij de Marine dagen 2013/Sail Den Helder. Een mooie gelegenheid om honderden foto's te kunnen maken van het origineel en wat zusterschepen in actieve dienst. Inmiddels zijn we enige weken opweg:

full


full


De dekken zijn aangebracht, de opbouw krijgt vorm, de schroefas zit er al in net als de boegschroef. Schiet al lekker op!

Nog even wat kerndata van het grotere zusje:

Bemanning: 36 tot 44 koppen
Waterverplaatsing: 543 ton
Grootste lengte: 51,5 meter
Grootste breedte: 8,9 meter
Diepgang: q. 3,8 meter
Motoren: 2 ADEC actieve roeren, totaal 240 pK; Vrije vaart: Stork Werkspoor A-RUB 215V12, 1860 pK
Max. snelheid: 15 knopen
Bewapening: 2x PAP 104 MUV of Seafox Mine Disposal Vehicle en punt 50

Ze ligt in de Marine haven te Den Helder en wacht op een koper. Dat is wat begrotelijk, vandaar ons alternatief 1:50!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De voortstuwing bestaat uit slechts 1 motor, waarschijnlijk een speed 450 of 500 met een tandwielkast. Voor manoeuvreren, met name bij het afmeren, is een boegschroef aangebracht. Er horen 2 boegschroeven aan boord maar dat vinden wij wat overdreven. Haar grotere zus heeft ook een elektrische voortstuwing onder de roerbladen. Die worden zo goed mogelijk nagebouwd maar niet werkend gemaakt ten behoeve van de voortstuwing. Uit ervaring van collega Alkmaar-klasse bezitters weten wij dat ze overbodig zijn om het model goed te laten varen. Uiteraard functioneren ze wel als roer.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er al leuk uit en het schiet wel op zo.
Ooit zo'n schip mogen manoeuvreren , zeer wispelturig vond ik.
Te licht en te veel vermogen.
Maar goed dat je geen actief roer plaatst, geeft extra denken in het manoeuvreren.
Is totaal anders dan gewoon een rechtse- of een linkse- ,vaste- of pitch-propellor .
Succes met de verder bouw zal het volgen.
 
Ik ken deze schepen maar al te goed en vind het jammer dat marine moet in krimpen.
Ik heb zelf nog gewerkt aan pam project. Nog een van de laatste die moesten gebeuren.

Ik ben zeer benieuwd wat je hiervan gaat maken! Ik volg!
 
Kleine update

Dank voor alle bemoedigende woorden. Het is inderdaad jammer dat de Koninklijke Marine moet inkrimpen, zeker als dat met schepen gebeurt die onlangs geheel gemoderniseerd zijn. De haven in Den Helder raakt steeds leger. Goed dat de haven van SMG IJmond een tegenovergestelde beweging laat zien, er komt steeds meer 'grijs' bij.

De stand van zaken:

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
beste roelof
wij komen wel op de koffie bij de naaldwijk in IJmuidense havendagen
en je mag je lcu en hr ms haarlem bij ons neer zeten wij staan ook met sg IJmond op die dag

met vr gr marco en gerben van marine modelbouw nl
 
ligt in de Marine haven te Den Helder en wacht op een koper.

Levert bij sloop niets op die polyester badkuip .
Ik heb er nog naar buiten getrokken zien worden door een simpele vrachtwagen.
Het schip op luchtkussens op een spiegelgladde nat gemaakte vloer.
 
Identiteitscrises

Er blijken wat misverstanden over mijn naam te bestaan, Roelof, Ralf, Dolf,.....
En het is...... Rolf.

@Rob, nog meer grijs aan de wal lijkt mij geen goed idee, dan maar op het water!:lol:

@Marco en Gerben, nemen jullie een waterbak mee? Nu jullie besloten hebben om bij SMG te staan neem ik aan van niet. Ik neem de Naaldwijk 1:50, de L14 1:24 en de Haarlem 1:50 (in aanbouw) mee. Of de bootjes bij SMG of bij de Naaldwijk 1:1 staan laat ik nog weten.
 
Zomerupdate

De ex Hr.Ms. Haarlem blinkt uit in dingetjes, leidinkjes, prutseltjes, zeg maar detaillering. De tekeningen van de NVM blijken hopeloos en nutteloos ten aanzien van de huidige schepen. Hooguit helpen de tekeningen wat onderdelen in de juiste verhoudingen te plaatsen. Gelukkig hebben wij 150+ foto's om de werkelijkheid enigszins te kunnen benaderen.

Ten opzichte van de Dokkum-klasse is de Alkmaar-klasse echt 'andere koek'.

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja Rins,
Dat zal nog wel even duren.... De motor, regelaar en ontvanger zijn nog niet aangekomen en er moeten nog ontzettend veel details aangebracht worden. Het achterdek staat vol met kranen, minisubs, liertjes, etc, etc. Wij hebben nooit haast, haastige spoed is zelden.....
 
Rob, mag ik vragen waar jij al die kleine onderdeeltjes maakt? Je werkbank ziet er niet uit alsof daar enige ruimte is om ook maar iets anders neer te leggen dan gereedschap :D

Gr.
Pim
 
graag even een bericht voor de te waterlating.
Kom ik voor de blauwe hap.
Ziet er goed uit Rolf
gr
Rins
 
nog even...

Zie er mooi uit, lijkt wel weer zo'n schip wat eerst gebouwd is en daarna is pas nagedacht wat ze er mee willen! Wat een gedoe aan dek en opbouw. Ik neem aan dat de romp en de waterlijn nog een keer worden gespoten want die waterlijn ziet er niet uit.
nog even..... en dan is ze mooi.
Succes
Hawser
 
Back
Top