Hr.Ms Java 1916 - 1942 scratch bouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door SmjrTDW, 14 dec 2016.

  1. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Oke even een tijdje niks van me laten horen maar dat wil niet zeggen dat er niks is gedaan.
    Ik heb besloten dat ik het schip eerst zover af wil maken dat ik er mee kan varen, en dan later (tijdens de winter) verder gaan met de details.
    Goed wat moet er nog gebeuren om dit mogelijk te maken.
    De romp moet natuurlijk helemaal af zijn.
    Dat betekent dat alle patrijspoorten geplaatst moeten worden en in ieder geval spat water dicht, behalve dan voor de patrijspoorten in het achterschip.
    Deze worden net als met het echte schip onderwater getrokken als het volle vaart loopt, dus deze moeten echt waterdicht zijn.
    Bakboord zijde had ik reeds geplaatst nu inmiddels ook die van stuurboord.
    Een klein tel foutje gemaakt op de tekeningen geen 262 stuks maar bijna 400 stuks!!!!!
    Dus dat waren een hoop gaatjes van 1 mm gevolgd door die van 4 mm gaatjes.
    De splinters en oneffenheden na het boren weg geschuurd dus na het plaatsten van de patrijspoorten moest er nog primer op deze plekken worden aangebracht.
    Dit weer licht opgeschuurd met korrel 1200.
    Hierna was het schip gereed om zijn antifouling te ontvangen.:yes:

    20170709_115220.jpg 20170709_115253.jpg
     
    Mike Roelofs en EJS vinden dit leuk.
  2. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    De volgende stap is het bovenwater gedeelte van de romp.
    Ik had we verkeken op hoeveel verf hiervoor benodigd is, dus ik heb niet voldoende aangeschaft.:hammer:
    Dus moet eerst nog even worden opgelost.
    Een probleem dat ik hierbij nog heb is dat er nergens vermeld staat welke kleur het precies is.
    Paul Burghoorn wist me te melden dat er een tint groen door heen zat i.v.m. de wateren daar.
    Maar ja wat is een tint groen????
    Ik heb een paar monstertjes gemixt maar nog niet echt een bevredigend kleurtje gevonden.
    Ook hier is nog wat werk te doen.
    Word vervolgd.......

    Gr Derk
     
  3. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    [​IMG]

    Zal het deze kleur kunnen zijn dan wel de donkere kleur in de camouflage schema natuurlijk en betekend dit dat de lichte kleur dan gewoon licht grijs is???
     
  4. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    [​IMG]

    Dit kleuren schema dus.
     
  5. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Sterker nog als ik langer naar de foto hierboven kijk lijkt het alsof de opbouw een nog lichtere grijs is dan die van de romp???
    Als iemand een antwoord hier op heeft dan hou ik me aanbevolen.

    Gr Derk
     
  6. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hoi Derk,

    Je moet je eerst afvragen in welk tijdsbeeld je haar wilt maken. De foto met Dazzle-paint/camoflage was hoogstwaarschijnlijk alleen in grijstinten, licht en donkergrijs. De opbouw lijkt lichter dan op de romp maar dat komt door de belichting. Ik weet niet of dit gebruikt werd tijdens haar dienst in Indië. Rond de 2e WW werden veel schepen in een licht grijs-groene tint geschilderd, het lijkt op wat lichte olijfkleur.

    In het Marinemuseum staat een model van de Soemba die een donker grijs-groene Indië kleur heeft. De lichte variant kwam vaker voor.

    Wil je het geschiedkundig naar behoren doen dan zal je nog wat meer onderzoek moeten doen.

    Oja, mocht je de Dazzla-paint uitvoering gaan doen let er dan op dat bak en stuurboord zijdes verschillend qua patroon waren.

    Succes, Paul
     
  7. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Hoi Paul,

    Bedankt voor je reactie.
    Het tijdsbeeld dat ik wil gaan bouwen is februari 1942, m.a.w. zoals ze ten onder ging.
    Als ik jou tekst hierboven goed interpreteer dan zijn het toch gewoon lichte en donkere grijs tinten?
    Hoe kom je aan de info dat bakboord en stuurboord verschillende patronen waren, de enige foto die ik van de Java heb gevonden met camouflage kleuren is de foto die hierboven staat.
    Of is dat iets dat altijd zo was?

    gr Derk
     
  8. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Beste Derk,

    Klopt dat de foto het schip in Dazzlepaint alleen in grijstinten laat zien. Vrijwel alle Nederlandse marineschepen die in de oorlog dienst hebben gedaan in Dazzlepaint hebben een verschillend patroon. De Hr. ms. Flores die ik nu aan het bouwen ben heeft ook gevaren in Dazzle maar aangezien er alleen foto's zijn van een-en-dezelfde zijde heb ik besloten dit niet te doen maar gewoon in de D-Day tinten.

    Bij andere landen maakten men gebruik van kleuren in de DazzlePaint, vaak geel, blauw en roze naast natuurlijk de grijstinten.

    Als ik jouw was dan zou ik wat verder zoeken om er zeker van te zijn maar de veiligste keus is haar gewoon grijs te maken...

    Groeten Paul
     
  9. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Paul,

    Dank je voor de terugkoppeling.
    Ik kan gewoon geen plaatje/foto`s vinden van de Java in kleur.
    Ik ga mijn zoektocht nu voortzetten in de richting van de Ruiter, kijken of ik daar wel kleuren foto`s en of plaatjes kan vinden.
    De Ruiter en de Java hebben zoals je natuurlijk weet samen gestreden dus is het waarschijnlijk dat ze ook de zelfde kleuren grijs hebben gebruikt gedurende de tijd aldaar.
    Maar dat is wel een aanname natuurlijk.
    Wellicht dat dit een beetje licht werpt op de zaak.

    Gr Derk
     
  10. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Neem dit niet klakkeloos aan. De standarisering van marinegrijs kwam pas na de oorlog. Zeker in oorlogstijd gebruikte men wat voorhande lag, dus ook de pot verf en vergeet niet dat wij opereerden vanuit Engeland. Daar lag toen ook haar zuster de Sumatra. In dit geval maakt het dus niet uit welke grijstint je erop zet als het maar in de buurt komt.

    Groeten Paul
     
  11. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    LOL is goed Paul bedankt voor het meedenken.

    Gr Derk
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat wordt een prachtig model, Derk!
     
  13. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Bedankt Erik.
    Zal mijn best blijven doen.
     
  14. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    De boot in de basis grijs gespoten hierbij het resultaat.

    20170716_173902.jpg 20170716_174009.jpg 20170716_174017.jpg
     
    Ronald Vis en EJS vinden dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Een compliment is hier wel op zijn plaats, mooi schilderwerk
    Vgr Marc
     
  16. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Bedankt Marc.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Derk, ik weet niet of dit de schroeven zijn waarmee je haar gaat aandrijven, maar....
    Ik vrees dat dit niet de schroeven zijn waar je veel plezier mee gaat beleven. Als je hier fatsoenlijke motoren voor zet, wordt je Java een raceboot.
    Zijn dit geen (Graupner??) plastic drieblads props?
    Vroeger leuk voor onder een Schütze of ee Wiesel, maar niet onder dit schip.
    Te veel spoed voor een schip op die schaal en bovendien (maar ik kan het mis hebben) veel te groot. Vreten ampere's.
    Doe jezelf een lol en kijk eens naar Raboesch schroeven.

    En m.b.t. kleuren, dazzle paint enzovoort:
    Het was oorlog. Oftewel: schaarste. Aan alles! Brandstof was belangrijker dan verf, dus de kwaliteit van verf ging hard achteruit.
    Om RAL-nummers maalde men niet; als het "erop leek" was het al snel goed.
    Hetzelfde zie nu in Mali, en een paar jaar geleden in Afghanistan:
    als er geschilderd moet worden, het zij zo, maar als je de goeie kleur niet had, ging er een kleurtje op wat erop leek.
    War overigens niet wil zeggen dat je maar wat aan moet rommelen met het schilderwerk... Doe grondige research, ook in Den Helder.
     
  18. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Hallo Roel,

    Helaas moet ik zeggen dat dit inderdaad de schroeven zijn die ik wil gaan gebruiken.
    Het zijn inderdaad de 3 blads van graupner, veel te groot valt wel mee de ware schroeven waren 4 meter en deze zijn 4 cm dus 1:100 is hier redelijk goed gehaald

    Wat betreft de snelheid als je kijkt naar mijn proefvaart (post #164) ben ik zelf redelijk tevreden het schip komt een beetje bruut op gang maar vaart daarna in mijn ogen een rustige schaalsnelheid.
    Maar je advies om naar de Raboesch schroeven te kijken, zal ik zeker volgen.
    Je opmerkingen over het verf schema doet me lachen in herkenning, dit is iets wat ik als actief dienende militair zeker mee bekend ben.
    Maar het onderzoek gaat zeker door.

    M.v.g. Derk
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Vandaar dat ik de opmerking ook maakte...
    Hier nog een actief dienend militair, (weliswaar als reservist) alleen bij de Infanterie.
     
  20. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Hier de KM
     

Deel Deze Pagina