Hr ms o-1

Beste Lex, heb niet de juiste doppen gevonden, en dus de houder voor Norberts propellorafdichting toch maar van hout gemaakt. Omdat je natuurlijk gelijk hebt dat het nat en onder druk komt heb ik het gat precies geboord en daarna het Hout met endfest 300 geseald. De veer van de rubber afdichting van vet voorzien en hij past strak klem in de houten houder die verlijmd is met even van de laatste spanten.

8604CB65-3DFB-4191-88AF-879639341460_zpsgj7vp6ux.jpg



Omdat het (van RAF afkomstige) idee is dat de motor en as na losschroeven van het borgboutje van de prop eruit getrokken kunnen worden, heb ik een houten schot als Motorsteun gemaakt waarin een 2.5 cm gat zit. Door dat gat kan eventueel Norberts afdichting nog vervangen worden.

RAF heeft in Mol mijn regelaar geprogrammeerd en aan de motor aangesloten (mijn dank hiervoor!), en met vier schroeven zit de motor op het schot. Tussen de motor en de afdichting past nog net de 25 mm lange stijve koppeling tussen de motoras en de schroefas. Het motorsteunschot zit nog los, de bedoeling is dat het nadat het schot met epoxy verzegeld is, het op een van de spanten verlijmd wordt. Door dat te doen met de motor, koppeling en schroefas al op de motorsteun gemonteerd hoop ik meteen ook een goede uitlijning te krijgen.

47BDF50B-4581-46E0-A9A4-C18C9C9EFDC5_zpsqpkpsbkr.jpg


Ondanks het feit dat ik niet altijd adviezen opvolg zijn deze toch zeer welkom!

De schroefaskoker heeft twee bronzen lagers en de konus achter het schip nog een, en er is met Norberts afdichting best wat wrijving. De schroef heeft gelukkig een kleine spoed en een van de volgende stappen na het definitief verlijmen van de Motorsteun (de Motorsteun met schroeven of bouten vastmaken lijkt moeilijk omdat ik in de spant waarop de Motorsteun komt niet makkelijk precieze gaten kan boren) zal ik de stroom op de motor eens meten.

Freek
 
Mooie oplossing voor de aandrijving! Maak alleen wel een soort 'kooi' om de outrunner heen zodat er geen draden tegenaan kunnen gaan lopen.

Ondanks het feit dat ik niet altijd adviezen opvolg zijn deze toch zeer welkom!

O, maar dat hoeft ook helemaal niet Freek! We geven alleen adviezen. Wat handig of verstandig is beslis je zelf, uiteindelijk is het jou boot. En daar heb je je eigen ideeën bij. Ik doe ook niet alles wat er op het forum geadviseerd word, te eigenwijs, mag ook. :cool: Daar krijg je geen scheve gezichten van, in ieder geval niet van mij.

En ook deze zal vast heel goed worden! For the record, ik heb vanaf het begin mijn bedenkingen bij jou Bread-and-Butter bouwmethode van de KVXIII gehad. Maar je hebt bewezen dat dat prima kan en werkt! Wie geeft wie advies ... ? Ik zal blijven zeuren hoor .. :rolling:
 
Bedankt Lex, een kooi om de motor lijkt me een goed idee!

Im Mol had ik de boot bij me en heb ik nog wat met RAF gekletst over de aansturing van de stuurstangen. Als de duikroeren vol omhoog of omlaag staan, kan het roer maar een graad of 20 draaien voor het de duikroeren raakt. Als de duikroeren echter neutraal staan dan kunnen de roeren wel tot 40 graden draaien.
Omdat een kleine boot zoals deze waarschijnlijk liefst in een zwembad of demotank zal varen wil ik eigenlijk een zo klein mogelijke draaicirkel.

Nu heb ik wel eens het woord "mixer" gehoord, en misschien heeft dat iets met bovenstaande probleem te maken? Mijn zender, een CM basic, is oud maar heeft allerlei knoppen die ik zelfs met de handleiding niet begrijp! Electronisch zal zoiets zeker kunnen maar dat is wel buiten mijn ervaring!

Ik ben dus ook aan het nadenken over een mechanisch manier, een vaag idee is dat als de roerservo draait, dan de duikroerservo verplaatst wordt, waardoor de uitwijking van de duikroeren vermindert. Helder als soepwater in Biddinghuizen!? Voor mij voorlopig ook!

Freek
 
Hallo Lex en freek

Lex ik heb het er in mol over gehad om eventueel een mixer in de boot te gebruiken
ik ben nu pic's aan het programmeren voor mijn treinen maar deze kunnen perfect ook in een boot de sturing verzorgen
het idee is als het richting roer binnen de veilige marge blijven de duik roeren vol kunnen gebruikt worden
gaat het richting roer L/R buiten de ingestelde marge dan gaan de duik roeren naar een veilige stand zodat de beide roeren nooit kunnen raken
in een programma best te verwerken maar na 36 jaar moet ik me er toch wel eventjes terug in verdiepen hoe ik het moet gaan programmeren
ik programmeer in basic want daar heb ik de programma's voor aan gekocht .
het betreft de 16F628A die een interne klok heeft van 4 (multiplex naar 8 )Mhz welke snel genoeg moet zijn om de twee servo kanalen uit te lezen
en deze te verwerken in twee uitgaande signalen voor de twee betreffende servo's

het voordeel van de schakeling is dat ze aanpasbaar is naargelang het doel waarvoor ze moet dienen.

maar freek is voor een mechanische oplossing welke ikzelf ingewikkeld en gecompliceerd vind en vooral storing gevoeliger

ik programmeer de pic en dan zien we wel wat het word want het kost toch haast niets buiten wat moeite en dan kan ik met twee aangesloten servo's laten zien of het werkt of niet
en dan kan freek als nog beslissen waar hij voor gaat .
gr raf
 
Mechanisch gaat dan niet lukken, die mengt de stuurwegen evenredig, wat er ook gebeurt. Electronisch kan je voorwaarden stellen, en dat heb je zo te horen nodig.
 
RAF, ik neem je aanbod graag aan - ik probeer een tekening te maken van een mechanische oplossing en als datlukt bouw ik misschien een model buiten de boot. Maar zoals Jullie zeggen, het kan goed zijn dat het het of onmogelijk is of storingsgevoelig dus ik hou de electronische optie graag open!

Freek
 
freek geen probleem ik ga aan het programmeren
het programmeren kost niks daar ik een simulatie programma heb waar ik dan op kan testen of de pulsen werken
daarna is het printje branden met weer twee keuze's
of je hebt de print aan een voeding hangen (accu)of de voeding komt uit de ontvanger
de paar Mili amp die de processor nodig heeft is geen probleem voor de BEC en de twee servo's hadden er zowiezo aan gemoeten
blijft dus aan kost over
processor (dacht een paar euro)16F628A type
een voetje
twee servo verleng snoertjes
stukje print plaat met gaatjes

en da was het
dus aan kostprijs zijn eigenlijk die verleng snoertjes het duurste
maar eerst programmeren ,dan bouwen en als alles werkt afrekenen voor de stukken.
grote ongeveer een 3 X2 cm dacht ik ,dus zie dat je plaats hebt om het printje ergens weg te steken.
werkt het niet naar behoren dan is er geen zoden aan de dijk en kost het je niks noppes nada.
gr raf
 
Vandaag de regelaar, motor en onvanger voor het eerst aangesloten.
Met een 12V accuset (eneloops) heb ik de motor in het bad getest.

Het geweld is mooi zichtbaar op bijgaande video - op het eerste klikje van de gashendel draaide de motor al mooi, 0,3A of zo, en op vol gas zo'n 4 a 5A, maar also ik de boot toen losgelaten had was ie uit het bad gesprongen!

mogelijkheden
- verbouw de O-1 naar een dolfijn!
- mogelijk kan via programmering van de regelaar het lage toeren gebied gebruikt worden over een grotere uitslag van de gashendel en kan de motor begrensd worden
- misschien een lagere accuspanning, hoewel ik voor de pomp die 12 volt wel graag heb!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi freek

das best wel een mooi verbruik voor die grote prop

de regelaar kan inderdaad nog een beetje omlaag bij geregeld worden.
je moet nu zien dat dit je max verbruik is wat je NOOIT gaat verbruiken.je hielt de boot nu tegen en dus zit je aan het max verbruik.
wat je wel kan doen is een midden aftakking van je accu BV de motor op 6 cellen en de pomp op 10 cellen
enig nadeel is dat je dan 2 keer moet laden voor heel de accu is opgeladen.
maar eerst eens kijken hoeveel ik de regelaar nog kan beperken via het programma.

gr raf
 
Da's een mooie jacuzzi Freek! ;) Onderschat die kleine BL motortjes nooit, er komt flink porrie uit! Ik zou de regelaar gewoon begrenzen op 50% of zo, of gewoon minder gas geven. Of een andere motor met minder KV monteren. Welke diameter en KV is de motor nu?
 
Lex,

Het is een 28 mm diameter 750 rpm per volt motor.
Mijn eneloops waren vers opgeladen dus spanning was misschien wel 13 volt.
Het loopt inderdaad wel mooi maar moet er nog wel eea aan testen!

Freek
 
Wordt lastig om in die maat aan lager KV motortjes te komen denk ik. Dan wordt het minder gas, of Raf's oplossing. Al ben ik er niet zo'n voorstander van om een accu te splitsen en dan beide delen ongelijk te belasten.
 
@ Lex

het gedeelte van de pomp is maar minimaal belast en de meer belasting tijdens het duiken op het andere gedeelte is haast te verwaarlozen.
je pompt nu ook geen uren aan een stuk hé
je moet dus wel nadien twee keer opladen dus das een min punt.
het beperken tot 50% op de zender is volgens mij mogelijk als het in de zender zit ingebouwd
maar freek heeft een oud maar goed werkend beestje met nog (verwonderlijk)een gedrukt handleiding die eens grondig moet bestudeerd worden.
freek geef eventjes eens de gegevens van de zender door dan kan ik eens gaan spitten in de online handleiding.
op de zender zitten onder een deurtje draai knopjes dus er is iets mogelijk om in te stellen.
Lager in kv ga je inderdaad moeilijk vinden in deze diameter van motoren .
anders als ik slaag in die regeling voor die roeren ook meteen eentje maken om de regelaar te beperken (een soort dualrate )maar dan tussen ontvanger en regelaar.
eerst eens kijken wat er in de software van de regelaar mogelijk is

gr raf
 
Bedankt! Het is weer hulp als vanouds!

Komt een van jullie (of beide). Maandag naar Eersel ? Neem ik het boeltje mee en een prototype (nog in aanbouw) van een mechanische mixer die de duikroeren en roeren uit elkaar moet houden. Zal zeker nog een denkfout in zitten maar kunnen we eens brainstormen!

Freek

Mijn zender is een Robbe cm-basic no 8406
 
knop 10 en 11 zijn de dual rate schakelaars
probleem is dat ze vast op twee posities zitten
namelijk rolroeren en hoogte roer
als je gast links staat op de zender dan kan je de dual rate voor het hoogte roer gebruiken
en dat is het linker knopje in het midden van de zender
deze kan je om zetten om te kiezen tussen dual rate aan of uit
de dualrate stel je in met het meest linker draai knopje onder aan de knopjes in de deksel
door aan deze te draaien kan je de dualrate procent ge wijs instellen
door de schakelaar te activeren en de motor te laten draaien zou je hem langzamer moeten kunnen laten lopen

maar het probleem wat hier weer om de hoek komt kijken is dat je dan geen 80% van de tijd vol gas kunt varen en dus niet ideaal voor de motor
ik ben er nog steeds voorstander van om de accu spanning te verlagen en eventueel met 2 accu's te werken .
een voor de pomp en een voor de motor
zo heb je dat 80% probleem niet en blijft de motor koud
gr raf
 
Hallo allen (allebei?) ;)

Afgelopen week de O-1 weer meegenomen naar Mol voor broodnodige discussies (de wind was een beetje te hard om comfortabel te varen).

De Pompmotor van Norbert is nu gemonteerd op een schot in het achterschip waarbij de pompkop achterin zit. Het "techrek" wordt een halve PVC buis met wat tussenschotten en waarschijnlijk een dikke draad aan de bovenkant.

Op onderstaande foto's mijn eerste idee van de layout:

Een accupakket van 10 Penlights (worden 1900 mAh Eneloops) voor voor de Pompmotor en regeling daarvan
Een accupakket van waarschijnlijk 7 eneloops achter voor aandrijving van de hoofdmotor (die op 12 V veel te hard ging). Kan zijn dat ik nog twee keer 6 probeer.
Mini servos rondom de Pompmotor achter, vandaar de twee schotten ter montage
Regelaar op de accu's achter
Pompregeling, ontvanger en lageregler helemaal voor, ook tussen twee schotten om de lageregler horizontaal de monteren.
Op de foto is een 250-300 ml baxterzak te zien, daarvan zitten de drie aansluitingen een beetje inde weg en ik heb de indruk dat die zak misschien iets meer naar achteren zou moeten dan nu te zien, dus ik zal van het materiaal van Norbert eens proberen een cilinder te maken die iets korter is en wat heen en weer verschoven kan worden.

Onder het techrek tussen de spanten komen de lood kogeltjes die nu in een zak zichtbaar zijn - dat is 2 kg!

Commentaar zeer welkom!!

Freek


9A9F2246-9E16-474C-8D0D-1C50C9CC9244_zpsc8soxkzg.jpg


75648490-319E-40E9-83C4-B58441846517_zpsmtil9ypw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het werk gaat langzaam door! ik heb twee interessante ontdekkingen gedaan:
1. Er is maar weinig ruimte in zo'n oude boot!
Puzzelen op de vierkant mm - Norbert heeft mooie mini tie-wrapjes meegestuurd om de slangetjes te borgen, maar zelfs die zijn te groot - dus maar een messengdraadje gewurgd!
2. Eigenlijk bouw ik een heel roedel O-1s. Ik denk dat ik iedere handeling 2 of 3 keer doe voor het past - en als het past, dan moet het laten weer uit elkaar omdat het iets anders in de weg zit!

Maar het blijft eenkleurig project!

Freek
 
waaromgebruik je geen LiPo accu's voor deze boot? een 2200mAh 11.1v (12.6v vol geladen) is een eind compacter dan 10 AA cellen. (is zelfs compacter dan 8 AA cellen. )
Idem ditto met de aandrijf accu, daar zou een 7.4v ook prima kunnen ipv de AA cellen. als de ruimte echt zo'n drama is, zou het misschien een overweging kunnen zijn.
 
Klopt, goed idee! Voor de pomp heb je aan 1000-1300 mAh al wel genoeg denk ik, die zijn in 3S al heel klein. Aandrijf dan 2S en 2200-2500 mAh, ook niet groot.
 
Back
Top