Beste Lex, heb niet de juiste doppen gevonden, en dus de houder voor Norberts propellorafdichting toch maar van hout gemaakt. Omdat je natuurlijk gelijk hebt dat het nat en onder druk komt heb ik het gat precies geboord en daarna het Hout met endfest 300 geseald. De veer van de rubber afdichting van vet voorzien en hij past strak klem in de houten houder die verlijmd is met even van de laatste spanten.
Omdat het (van RAF afkomstige) idee is dat de motor en as na losschroeven van het borgboutje van de prop eruit getrokken kunnen worden, heb ik een houten schot als Motorsteun gemaakt waarin een 2.5 cm gat zit. Door dat gat kan eventueel Norberts afdichting nog vervangen worden.
RAF heeft in Mol mijn regelaar geprogrammeerd en aan de motor aangesloten (mijn dank hiervoor!), en met vier schroeven zit de motor op het schot. Tussen de motor en de afdichting past nog net de 25 mm lange stijve koppeling tussen de motoras en de schroefas. Het motorsteunschot zit nog los, de bedoeling is dat het nadat het schot met epoxy verzegeld is, het op een van de spanten verlijmd wordt. Door dat te doen met de motor, koppeling en schroefas al op de motorsteun gemonteerd hoop ik meteen ook een goede uitlijning te krijgen.
Ondanks het feit dat ik niet altijd adviezen opvolg zijn deze toch zeer welkom!
De schroefaskoker heeft twee bronzen lagers en de konus achter het schip nog een, en er is met Norberts afdichting best wat wrijving. De schroef heeft gelukkig een kleine spoed en een van de volgende stappen na het definitief verlijmen van de Motorsteun (de Motorsteun met schroeven of bouten vastmaken lijkt moeilijk omdat ik in de spant waarop de Motorsteun komt niet makkelijk precieze gaten kan boren) zal ik de stroom op de motor eens meten.
Freek

Omdat het (van RAF afkomstige) idee is dat de motor en as na losschroeven van het borgboutje van de prop eruit getrokken kunnen worden, heb ik een houten schot als Motorsteun gemaakt waarin een 2.5 cm gat zit. Door dat gat kan eventueel Norberts afdichting nog vervangen worden.
RAF heeft in Mol mijn regelaar geprogrammeerd en aan de motor aangesloten (mijn dank hiervoor!), en met vier schroeven zit de motor op het schot. Tussen de motor en de afdichting past nog net de 25 mm lange stijve koppeling tussen de motoras en de schroefas. Het motorsteunschot zit nog los, de bedoeling is dat het nadat het schot met epoxy verzegeld is, het op een van de spanten verlijmd wordt. Door dat te doen met de motor, koppeling en schroefas al op de motorsteun gemonteerd hoop ik meteen ook een goede uitlijning te krijgen.

Ondanks het feit dat ik niet altijd adviezen opvolg zijn deze toch zeer welkom!
De schroefaskoker heeft twee bronzen lagers en de konus achter het schip nog een, en er is met Norberts afdichting best wat wrijving. De schroef heeft gelukkig een kleine spoed en een van de volgende stappen na het definitief verlijmen van de Motorsteun (de Motorsteun met schroeven of bouten vastmaken lijkt moeilijk omdat ik in de spant waarop de Motorsteun komt niet makkelijk precieze gaten kan boren) zal ik de stroom op de motor eens meten.
Freek