Hr ms o-1

Ga ik zeker bekijken!
Ik werk op het moment van achteren naar voren, de drivetrain is af, de pomp gemonteerd met slangetje naar buiten aan de zuigkant. Volgende stap zijn de servos die op de pomp komen. Daar is de ruimte heel klein!
Dan komt het middendeel - en ga ik de duikzak maken (van Norbert of een infuuszak). Omdat die op de accu's moet komen ga ik dan zien of AA werkt of dat ik naar lipos moet. Beide hebben voor en nadelen, al mijn boten varen op eneloops en daar heb ik een lader voor, maar ik moet ze wel solderen.
Bedankt voor de adviezen!

Freek

Techrek

Twee vrije dagen doen wonderen voor de voortgang!

De servostangen zijn gemonteerd, draden en ontstoring aan de Pompmotor en de regelaar zit verstopt naast de Pompmotor (aan de bovenkant van de foto)

970547a1546a8b272a80bc852dcc73b5_zpsbdb8d131.jpg

Ook is de beslissing voor Lipo's genomen, ik heb twee pakketten gekocht, een van 11.1 V/900mAh voor de pomp en een van 7.4 V/2400 mAh voor de motor.
Beide zitten in onderstaande foto onder de lageregler en BTS pomp controller, waarmee dus maximum ruimte voor de duikzak in het midden overblijft. Die Lipo pakketten zijn nu zo goedkoop dat de kabels voor opladen en wat goede stekkers duurder zijn. Ik heb er een Robbe 8564 oplader bijgekocht.

5d94636cfbc4b4d2b0679d9c086a3f21_zpsdec977d9.jpg

In onderstaande foto is het motor (paarse) lipo pakket te zien, de andere zit rechts naast de ontvanger.
Het motor pakket is beveiligd door de onderspannenning bescherming van de regelaar, maar ik denk dat ik daar nog een liposaver voor koop die het "water in de boot" alarm van de BTS aanschakelen kan. De BTS zelf heeft ook een onderspanning beveiliging maar die werkt op het Pompmotor lipo pakket wat minder nuttig lijkt. Watervoelers krijgt de boot niet, er zijn te veel aparte compartimenten in de romp en daar moeten ook nog eens loodkogeltjes in.
21d3d9dfd28768edac06a1412d83f25c_zps0db1f49c.jpg

Plan is de slang voor de duiktank voor het techrek langs te leiden en dan terug naar achteren de zak in. Er komt nog een derde schot om de druksensor van het duiksysteem vast te zetten.

Goed, na nog een paar vrije dagen is de binnenkant, wel niet "klaar", maar in ieder geval in elkaar gepuzzeld.

In het midden deel is een kleine duikzak geplaatst, op het techrek voor zit de drukschakelaar die de pomp uitzet.

Een en ander is klaar voor Seabottom Subsail volgende maandag - hoop dat Norbert komt want ik snap zijn regelaar niet geheel, als ik de stroom aanzet gaat de pomp lopen, onafhankelijk van de duikschakelaar op de zender. Als ik daarna die schakelaar omzet stopt of start to pomp normaal.
Best trots op de voortgang!
Freek

Freek, ziet er idd wel strak en geordend uit, toppie. :thumbsup:

Op de BTS moet je wel het blauwe standen-schakelaartje instellen, het is zelfs afhankelijk van het merk van je zender.

Heb ook vreemde verschijnselen gehad bij m'n Lafayette, na instelling op Futaba was alles oké.

Hans

Laatst bewerkt:
Bedankt Hans en RAF

Ik ben wat aan het droog testen geweest, en bijna alles werkt, de roeren, schroef. Met de BTS schakelaar op 2 of 6 (met mijn oude Robbe CM basic zender). De pomp pompt de duikzak mooi vol en slaat dan af door de druksensor. Hoewel als de druk dan iets daalt dan slaat de pomp weer aan. Geloof niet dat de zak lekt maar moet gecontroleerd worden.
Na leegpompen slaat de pomp niet af. Ik neem aan dat dat te verwachten is, de druksensor slaat niet af bij onderdruk. Maar als ik de duikschakelaar dan van "opduiken" op "neutraal" zet slaat de pomp niet af, pas bij even op "duiken". En dan neutraal gebeurt dat.

Dus paar vraagjes voor seabottom subsail!

De boot is nog niet geschilderd dus nog niet klaar voor testen in het water.

Hmm, misschien niet zo slim dat de eerste waterdichtheid test straks met alle electronica al ingebouwd moet gaan gebeuren!

Tot maandag!

Freek

Ik heb een doosje gereedschap meegenomen op vacantie, en heb speciaal geoefend met de soldeerbout en zoutvijltjes.

Het mooie van zo'n oude onderzeeboot is dat er nog zoveel op zit! Drie masten, kikkers, een stuurwiel, maar dan horizontaal en buiten de toren, enz.

En dankzij de prachtige tekeningen van Fred Huijgen heb ik veel details!
Natuurlijk is ook deze boot een paar maal veranderd (dan weer drie masten, dan 1, 6 kikkers, of vier), maar ik denk dat ik een duidelijke periode gevonden heb om te bouwen, net na de eerste tests.

acf97cbc94213644da5ac40c8310ebe3_zps334e1f95.jpg

Hier het stuurwiel in aanbouw met een muntje voor schaal wat de zuinige Duitsers nog gebruiken!

5d6d31fe043e0d05694dfe83642521e9_zps3aad16d9.jpg

En hier het stuurwiel, buiten de brug. Ook de mast met oogjes van minder dan een millimeter.

7f0a4a67333ec12054056b6230859017_zps10c8ec43.jpg

En een paar van de kikkers, houders voor de mastjes voor en achter en doorvoeren van de (anker?) ketting.

freek

Na leegpompen slaat de pomp niet af. Ik neem aan dat dat te verwachten is, de druksensor slaat niet af bij onderdruk. Maar als ik de duikschakelaar dan van "opduiken" op "neutraal" zet slaat de pomp niet af, pas bij even op "duiken". En dan neutraal gebeurt dat.

Is dit al opgelost? Lijkt me dat de trim van dit kanaal er iets naast staat oid namelijk. (in m'n Delta heb ik ook een BTS2 gezet (de BTS1.5 die er in zat 'zag' de drukschakelaar van de duikzak niet meer, en ook de waterdetectie dus niet.)
In ieder geval slaat de BTS2 wel af als je het kanaal in neutraal zet. (maakt niet uit of je vol of leeg pompt.)

gr,
Tim

Is dit al opgelost? Lijkt me dat de trim van dit kanaal er iets naast staat oid namelijk. (in m'n Delta heb ik ook een BTS2 gezet (de BTS1.5 die er in zat 'zag' de drukschakelaar van de duikzak niet meer, en ook de waterdetectie dus niet.)
In ieder geval slaat de BTS2 wel af als je het kanaal in neutraal zet. (maakt niet uit of je vol of leeg pompt.)

gr,
Tim

Tim,

Heb ik ook met Norbert besproken in Biddinghuizen. Inderdaad zijn de schakelpunten van mijn zeer oude zender niet precies wat de BTS2 verwacht, en omdat ik kanaal 8 gebruik (een schakelaar) voor meerdere boten kan ik dat ook niet zo makkelijk op de zender veranderen. Maar ik denk dat ik er mee leven kan.

Inmiddels verder gegaan met de uiterlijke opvallende kenmerken.
Een daarvan is de "flens" de deksectie aan de romp en de vaste vinnen aan de romp vast zet. Deze zijn geklinknageld (boot van 1905), maar die nagels zijn alleeën op werffotos zichtbaar. Ik ga ervan uit dat ze flink geplet en overgeschilderd zijn en daardoor niet zichtbaar.

De "flenzen". Heb ik van karton geknipt, opgeplakt en toen met epoxy geschilderd. Waarschijnlijk schuur ik ze licht en doe ze dan nog eens. Zien er best aardig uit.

6f708ea815d86d8d824cc11608a7713b_zps25437953.jpg

3ac0d1614a0da1046e014eac5bece4cd_zps4b491ad7.jpg

Volgende stap is de kimkielen.

Freek

Hier is de boot met kimkielen - ook met een in epoxy geïmpregneerde kartonnen flens gemaakt. Ook is de verschansing gemonteerd en de verschillende mastjes gemaakt.

Volgende stap is de dekbeplanking en luiken

9u4yge7a.jpg

8yrera4u.jpg

u8yba2ur.jpg

turbo pillen gewreten freek
eerst staat daar nog een romp te blinken en opeens roets boot in de verf

ziet er goe uit

gr raf

turbo pillen gewreten freek
eerst staat daar nog een romp te blinken en opeens roets boot in de verf

ziet er goe uit

gr raf

Raf, misschien heeft het iets te maken met 16 augustus in Keulen?
Ben nu met de dekplanken bezig, deze boot had ook minstens op een paar foto's een houten dek, ziet er leuk uit dus bouwen we ook. Maar nu moet ik mijn werf ontruimen wegen logee van mijn schoonmoeder!

Freek

Back