Hr Ms O-13, “still on patrol”

Discussie in 'Duikboten' gestart door FreekS, 9 jan 2024.

  1. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    De volgende uitdaging…… IMG_0667.jpeg
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.721
    Locatie:
    Lelystad
    Jaja, dat zijn de leuke dingen. Bedenk dat je onder de Nano ook nog wat loze ruimte hebt, voor noodgevallen eventueel. Have fun!
     
    FreekS vindt dit leuk.
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.006
    Locatie:
    As,België
    je zou ook van de nano de pennen kunnen weg halen en dan na aansluiten een krimp kous er overheen trekken

    gr raf
     
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Het compartiment voor de elektronica is ongeveer 5x6 cm. De grootste componenten geplaatst: IMG_0713.jpeg

    toen het grote solderen:
    IMG_0671.jpeg

    Na dagen solderen van arduino, weerstanden, motordriver en een mosfet op een 6x4 perboard bleek dat alle verbindingen goed waren gesoldeerd! Ik was alleen een paar verbindingen vergeten, en dat kostte dan nog een paar dagen testen om uit te vinden.
    Dat testen gebeurde met de sketch voor de boot - was misschien slimmer om een “testsketch” te schrijven want nu was het moeilijk onderscheid te maken tussen hardware en software fouten.

    Nu echter een bordje wat de pomp bestuurd, de servo voor de voorduikroeren aanstuurt, buitenverlichting en alarmverlichting doet.
    IMG_0670.jpeg
    op de foto lijkt het nog steeds rommelig, de twee breadboards zijn alleen voor de LEDs voor navigatieverlichting en alarm verlichting, de andere verbindingen zijn al naar de boot. Volgende stap is om de sketch te verbeteren en te testen - maar dit was een grote stap! Dan de boel netjes in het techrek inbouwen.
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.006
    Locatie:
    As,België
    een van de redenen dat ik geen arduino gebruik is dat hij groot is .
    ik heb er zonder pootjes en die nemen dus minder plaats in
    als ik voor een doel maar 6 pootjes nodig heb dan ga ik een 12f629 processor gebruiken
    en geen 16f277
    kwestie programmeren zijn bijna alle pic's hetzelfde

    freek succes en hopelijk krijg je er alles in
    gr raf
     
  6. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    De sketch voor de arduino doet nu wat hij moet doen - vandaag de eerste “natte test” gedaan om water in en uit de duiktank te pompen.

    IMG_0676.jpeg
    bakje water op een weegschaal, en de pomp pompte 570 ml (gram) in de tank voordat de geleidbaarheid meting tussen in- en uitgang van de tank de pomp deed afslaan (bedankt Lex -zat in de arduino les van afgelopen winter).
    Het gewicht van de bovenbouw is nu zo’n 300 gram, dus met die 570 kom ik een eind denk ik. IMG_0677.jpeg
    Ook een poging gedaan het allemaal passend in het techrek te krijgen - daar is nog wel wat aan te verbeteren maar het gaat. Zal de vele draden die over de duiktank van voren en achteren gaan netjes moeten leggen, en met stekkertjes zodat ze los kunnen. De duiktank heeft 3mm ruimte aan alle kanten tot de WTC… IMG_0715.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2024
    Jan de K en hermor vinden dit leuk.
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.006
    Locatie:
    As,België
    freek als je naar kleine stekkers zoekt ga dan eens opzoek bij de model treinen
    daar heb je heel kleine stekkers
    JST-SH 1 mm stekkers zowel mannelijk als vrouwelijk

    gr raf
     
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Vandaag was een mooie dag alle onderdelen eens samen te brengen en wat foto’s van O-13 te maken.
    IMG_0774.jpeg
    Samen met zijn oudere jonge broertje KXVIII in de tuin.
    DSC05883.jpeg
    het ruwe houtwerk is bijna klaar, vloedgaten voor water en lucht zijn geboord - zoveel mogelijk naar tekening. De voorduikroeren zijn tijdelijk gemonteerd - daar is nog wat werk nodig. Al het hout heeft nu twee epoxy lagen binnen en buiten - dus in principe kan het water hebben.
    de bajonet en de aansluiting van de dek secties heeft duidelijk nog werk nodig, maar de wtc buis past.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    hermor, Jan de K, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.661
    Locatie:
    noord-holland
    Mooie houten onderzeeer
     
  10. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Afgelopen tijd gewerkt aan de bemanning van O-13. De boot krijgt een officier op de brug, en een matroos die uit het luik van de boegbuiskamer omhoog komt.

    Bij duiken van de boot is de bedoeling dat de bemanning naar onder gaat en de 4 luiken gesloten worden. Bij opduiken andersom.
    IMG_0825.jpeg IMG_0827.jpeg
    De luiken zijn in PLA geprint en geschilderd, en worden geopend door een blauwe float onderdeks die 2 ml water verplaatst en verzwaard is met 1 gram messing.
    IMG_0797.jpeg Dat lijkt (droog) genoeg om het luik te doen openen en sluiten. De matroos voor (nou ja, alleen zijn bovenlijf) is op een balans met parallelle armen gemonteerd, waardoor de matroos recht omhoog komt door het 12 mm luik. Hier zorgt een 4ml stuk foam met 2 gram lood voor de beweging omlaag met het stijgende water en omhoog als de boot bovenkomt.
    IMG_0831.jpeg
    diezelfde constructie lukte niet voor de officier in de toren, die veel verder omhoog moet komen. Het luik gaat open op dezelfde manier, maar een enkele balans schuift de officier langs een messing stang omhoog. Hopelijk werkt het nat ook.
    IMG_0799.jpeg IMG_0830.jpeg
     
    k-k, TIMBERWOLF, hermor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    1.000
    Locatie:
    Hengelo
    Heel mooi gemaakt! Ben zwaar onder de indruk!
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.721
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi gedaan, eenvoudig én doeltreffend!!
     
  13. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Thuis
    Wat een gave toevoeging en mooi gemaakt, geen electronica
     
  14. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hebben jullie dat ook? Je hebt belangrijke problemen op te lossen voor die duikboot, waterdichtheid, ontluchting, druk enzo, maar je blijft maar piekeren over die kaptein die toch niet helemaal mooi in de toren verdwijnt. Gelukkig is het een hobby….

    goed ik had dus een mooie “dubbele arm balans” voor de matroos in de voortorpedoruimte, maar die werkte niet voor de kaptein - want die moest verder naar boven. IMG_0831.jpeg IMG_0830.jpeg

    toen een idee, een dubbele arm balans, maar dan niet boven elkaar maar naast elkaar, met twee draaipunten. Duidelijk?
    IMG_0835.jpeg IMG_0836.jpeg

    En dat blauwe schuim, dat zat niet zo stabiel, kan ik ook een drijver met een printer maken (hol natuurlijk). Nu neemt het zo’n beetje iedere kubieke millimeter in van de toren (zoals dat hoort bij model duikboten). IMG_0837.jpeg IMG_0838.jpeg
    Maar weet iemand waarvoor die twee halve cylinders (ook hol) zijn aan de zijkanten van de toren? Dat zijn de drijvers die het toren luik openen (doordat ze met het zakkende water wegzakken) of sluiten (als het water ze omhoog duwt.

    en uiteindelijk zie je er alleen dit van IMG_0840.jpeg
    Uiteraard komt er nog een kompas op de brug. Ik hoop dat ik daarna tijd vind om de belangrijke zaken te bouwen….
     
    robbert de rouw en Lex Verkuijl vinden dit leuk.
  15. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Thuis
    Dat heb je mooi uitgedacht en uitgevoerd Freek!
     
  16. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    De boot is voor het eerst nat geworden;

    de eindkappen van de buis zijn nu verlijmd, en na enige behandelingen met epoxy ook luchtdicht. Dus was het tijd voor een grove balanstest.
    De boot woog 2,5kg (inclusief 300 g lood in de kiel) en de WTC heeft een volume van 2,5L. Maar zoals wij weten - hout drijft! De duiktank in de wtc heeft een volume van 620ml. Dus eerst 620 gram lood in de boot om tank vol te simuleren. Toen was er nog ongeveer 800gram lood nodig om de boot te doen zweven.

    Toen de 620 eruit en de boot lag redelijk op de waterlijn, beetje met neus omhoog. Dus zoals in veel van de foto’s! Wel scheef.

    IMG_0850.jpeg

    IMG_0849.jpeg IMG_0848.jpeg

    van die 800 ga ik proberen 600 of zo diep mogelijk In de boot te monteren, de rest bewaar ik tot trimmen. Daarna kan ik wat meer op het uiterlijk focussen. Die voor duikroeren staan alsof ze een dieptebom overleefd hebben. Schilderen zal wel tot voorjaar moeten wachten

    hoop dat ik subsail haal!
     
  17. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Na de drijftest 500 gram lood diep in het schip verlijmd. Daarmee kan een tweede drijftest gedaan worden. Ook het techrek nog eens helemaal nagelopen, en frictiepunten met de PVC WTC-buizen vermindert. Het openen en sluiten van de bajonet gaat beter, maar nog steeds wat zwaar. De voorduikroeren en hun aandrijving hebben hun plaats in het nat ingenomen, klaar voor natte tests.

    Naast de hoofdschakelaar in de WTC wilde ik nog een magneetschakelaar om de boot snel uit te kunnen zetten. De beschikbare varianten gebaseerd op relais waren te groot, dus een heel eenvoudige schakeling met 1 MOSFET, 1 weerstand en 1 NO reed contact gemaakt en getest (besproken op het model electronica forum).
    IMG_0001.jpeg
    Dat werkte goed bij stromen tot 2,2A wat reeel is voor deze boot. De FET moet tot 5A continue werken. Er was geen meetbare stroom met reed contact verbroken.
    IMG_0890.jpeg
    De kleine Module past precies tussen de hoofdschakelaar en de Arduino, met het reed contact bovenop het techrek, precies onder een van de hatches. Het magneetje in een houten bemanningslid verwerkt wat in die hatch gestoken wordt. Werkt!
    IMG_0904.jpeg

    hier een overzicht van het techrek. De Arduino bestuurt de pomp, twee watermeters in de WTC en de voorduikroeren. Een regelaar voor brushless motor is in het achterschip.
    IMG_0902.jpeg
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.721
    Locatie:
    Lelystad
    Inventieve magneet schakelaar!
     
    FreekS vindt dit leuk.
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.790
    Locatie:
    Salland
    Magneet in z'n voeten...:( Volgens mij werkt zwaartekracht al goed genoeg...
     
  20. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    voor zandhazen wel, maar die zeebenen kunnen wat hulp gebruiken ;)
     

Deel Deze Pagina