Jaja, dat zijn de leuke dingen. Bedenk dat je onder de Nano ook nog wat loze ruimte hebt, voor noodgevallen eventueel. Have fun!
je zou ook van de nano de pennen kunnen weg halen en dan na aansluiten een krimp kous er overheen trekken gr raf
Het compartiment voor de elektronica is ongeveer 5x6 cm. De grootste componenten geplaatst: toen het grote solderen: Na dagen solderen van arduino, weerstanden, motordriver en een mosfet op een 6x4 perboard bleek dat alle verbindingen goed waren gesoldeerd! Ik was alleen een paar verbindingen vergeten, en dat kostte dan nog een paar dagen testen om uit te vinden. Dat testen gebeurde met de sketch voor de boot - was misschien slimmer om een “testsketch” te schrijven want nu was het moeilijk onderscheid te maken tussen hardware en software fouten. Nu echter een bordje wat de pomp bestuurd, de servo voor de voorduikroeren aanstuurt, buitenverlichting en alarmverlichting doet. op de foto lijkt het nog steeds rommelig, de twee breadboards zijn alleen voor de LEDs voor navigatieverlichting en alarm verlichting, de andere verbindingen zijn al naar de boot. Volgende stap is om de sketch te verbeteren en te testen - maar dit was een grote stap! Dan de boel netjes in het techrek inbouwen.
een van de redenen dat ik geen arduino gebruik is dat hij groot is . ik heb er zonder pootjes en die nemen dus minder plaats in als ik voor een doel maar 6 pootjes nodig heb dan ga ik een 12f629 processor gebruiken en geen 16f277 kwestie programmeren zijn bijna alle pic's hetzelfde freek succes en hopelijk krijg je er alles in gr raf
De sketch voor de arduino doet nu wat hij moet doen - vandaag de eerste “natte test” gedaan om water in en uit de duiktank te pompen. bakje water op een weegschaal, en de pomp pompte 570 ml (gram) in de tank voordat de geleidbaarheid meting tussen in- en uitgang van de tank de pomp deed afslaan (bedankt Lex -zat in de arduino les van afgelopen winter). Het gewicht van de bovenbouw is nu zo’n 300 gram, dus met die 570 kom ik een eind denk ik. Ook een poging gedaan het allemaal passend in het techrek te krijgen - daar is nog wel wat aan te verbeteren maar het gaat. Zal de vele draden die over de duiktank van voren en achteren gaan netjes moeten leggen, en met stekkertjes zodat ze los kunnen. De duiktank heeft 3mm ruimte aan alle kanten tot de WTC…
freek als je naar kleine stekkers zoekt ga dan eens opzoek bij de model treinen daar heb je heel kleine stekkers JST-SH 1 mm stekkers zowel mannelijk als vrouwelijk gr raf
Vandaag was een mooie dag alle onderdelen eens samen te brengen en wat foto’s van O-13 te maken. Samen met zijn oudere jonge broertje KXVIII in de tuin. het ruwe houtwerk is bijna klaar, vloedgaten voor water en lucht zijn geboord - zoveel mogelijk naar tekening. De voorduikroeren zijn tijdelijk gemonteerd - daar is nog wat werk nodig. Al het hout heeft nu twee epoxy lagen binnen en buiten - dus in principe kan het water hebben. de bajonet en de aansluiting van de dek secties heeft duidelijk nog werk nodig, maar de wtc buis past.
Afgelopen tijd gewerkt aan de bemanning van O-13. De boot krijgt een officier op de brug, en een matroos die uit het luik van de boegbuiskamer omhoog komt. Bij duiken van de boot is de bedoeling dat de bemanning naar onder gaat en de 4 luiken gesloten worden. Bij opduiken andersom. De luiken zijn in PLA geprint en geschilderd, en worden geopend door een blauwe float onderdeks die 2 ml water verplaatst en verzwaard is met 1 gram messing. Dat lijkt (droog) genoeg om het luik te doen openen en sluiten. De matroos voor (nou ja, alleen zijn bovenlijf) is op een balans met parallelle armen gemonteerd, waardoor de matroos recht omhoog komt door het 12 mm luik. Hier zorgt een 4ml stuk foam met 2 gram lood voor de beweging omlaag met het stijgende water en omhoog als de boot bovenkomt. diezelfde constructie lukte niet voor de officier in de toren, die veel verder omhoog moet komen. Het luik gaat open op dezelfde manier, maar een enkele balans schuift de officier langs een messing stang omhoog. Hopelijk werkt het nat ook.
Hebben jullie dat ook? Je hebt belangrijke problemen op te lossen voor die duikboot, waterdichtheid, ontluchting, druk enzo, maar je blijft maar piekeren over die kaptein die toch niet helemaal mooi in de toren verdwijnt. Gelukkig is het een hobby…. goed ik had dus een mooie “dubbele arm balans” voor de matroos in de voortorpedoruimte, maar die werkte niet voor de kaptein - want die moest verder naar boven. toen een idee, een dubbele arm balans, maar dan niet boven elkaar maar naast elkaar, met twee draaipunten. Duidelijk? En dat blauwe schuim, dat zat niet zo stabiel, kan ik ook een drijver met een printer maken (hol natuurlijk). Nu neemt het zo’n beetje iedere kubieke millimeter in van de toren (zoals dat hoort bij model duikboten). Maar weet iemand waarvoor die twee halve cylinders (ook hol) zijn aan de zijkanten van de toren? Dat zijn de drijvers die het toren luik openen (doordat ze met het zakkende water wegzakken) of sluiten (als het water ze omhoog duwt. en uiteindelijk zie je er alleen dit van Uiteraard komt er nog een kompas op de brug. Ik hoop dat ik daarna tijd vind om de belangrijke zaken te bouwen….
De boot is voor het eerst nat geworden; de eindkappen van de buis zijn nu verlijmd, en na enige behandelingen met epoxy ook luchtdicht. Dus was het tijd voor een grove balanstest. De boot woog 2,5kg (inclusief 300 g lood in de kiel) en de WTC heeft een volume van 2,5L. Maar zoals wij weten - hout drijft! De duiktank in de wtc heeft een volume van 620ml. Dus eerst 620 gram lood in de boot om tank vol te simuleren. Toen was er nog ongeveer 800gram lood nodig om de boot te doen zweven. Toen de 620 eruit en de boot lag redelijk op de waterlijn, beetje met neus omhoog. Dus zoals in veel van de foto’s! Wel scheef. van die 800 ga ik proberen 600 of zo diep mogelijk In de boot te monteren, de rest bewaar ik tot trimmen. Daarna kan ik wat meer op het uiterlijk focussen. Die voor duikroeren staan alsof ze een dieptebom overleefd hebben. Schilderen zal wel tot voorjaar moeten wachten hoop dat ik subsail haal!
Na de drijftest 500 gram lood diep in het schip verlijmd. Daarmee kan een tweede drijftest gedaan worden. Ook het techrek nog eens helemaal nagelopen, en frictiepunten met de PVC WTC-buizen vermindert. Het openen en sluiten van de bajonet gaat beter, maar nog steeds wat zwaar. De voorduikroeren en hun aandrijving hebben hun plaats in het nat ingenomen, klaar voor natte tests. Naast de hoofdschakelaar in de WTC wilde ik nog een magneetschakelaar om de boot snel uit te kunnen zetten. De beschikbare varianten gebaseerd op relais waren te groot, dus een heel eenvoudige schakeling met 1 MOSFET, 1 weerstand en 1 NO reed contact gemaakt en getest (besproken op het model electronica forum). Dat werkte goed bij stromen tot 2,2A wat reeel is voor deze boot. De FET moet tot 5A continue werken. Er was geen meetbare stroom met reed contact verbroken. De kleine Module past precies tussen de hoofdschakelaar en de Arduino, met het reed contact bovenop het techrek, precies onder een van de hatches. Het magneetje in een houten bemanningslid verwerkt wat in die hatch gestoken wordt. Werkt! hier een overzicht van het techrek. De Arduino bestuurt de pomp, twee watermeters in de WTC en de voorduikroeren. Een regelaar voor brushless motor is in het achterschip.