Hr.Ms.Onversaagd

@Mario Amory
_________________________________

Maar voordat Redcheesehead zover is.......(?!)
Dan zal hij toch eerst een 150 jaar moeten worden denk ik :music:
mvg
Frederik :D :D :D
 
@F. van Gent,

Dat hebben alle modelbouwers wel denk ik zo.....

Als we nog moeten bouwen wat we willen bouwen, dan moeten we een keer of 3 reincarneren !

:banana:

Mario
 
Ahoy Mensen
Voor dat dit hier een hele discussie word en we van het topic
te ver gaan afwijken.
Kijk dan maar eens hier op dit website.
http://www.minesweep.org/msomodel/
Dan zie je dat het toch meer een productie is dan hobby
En dan zie dat je van je hobby ook je werk kan maken.
Mijn hobby is dus diverse type of boten te hebben zoals een destroyer
Mijnenveger een paar verschillende slepers
Al dat nieuwe spul van container,slepers, enz
is wel dan niet mooi ( zonder iemand op zijn teentjes te trappen)
Ik probeer met mijn type schepen de jeugd en andere een beetje
te laten zien hoe de schepen er vroeger uit zagen
Gezien dat Zoals de Zwarte zee ,Witte zee, Schouwenbank I,
HR.MS Onversaagd,Hr.Ms Banckert.
En hou een beetje Historie in hier
De meeste schepen zijn of worden gesloopt.

Groetjes
 
Nick,

Hier in het bouwverslagen forum mag je je eigen topic modereren.
Dat betekend dat jij, als topic starter berichten mag inkorten, samevatten, verwijderen enz.
Wellicht een tip om de voorgande discussie iets in te korten om jou verhaal duidelijk te houden.
(Je mag dan ook mijn berichtje waarin ik je vroeg de foto's wat kleiner te maken weggooien. ;) )

Wim
 
@Redcheesehead

Nick, ik sluit me bij Wimg aan.....(en mijn excuses voor het afdwalen van het topic)

Mijn berichten (die niet ter zake doen) mag je allemaal verwijderen...

Mario

:oops:
 
Jan Vos zei:
Laurent zei:
dag allemaal ...

Aaaaaaaah , de MSO's ...

twee jaar opgevaren , eerste de M908 "Truffaut" ( 1985/1986 ) en de M904 "de Brouwer" ( 1986 )

echte zeeschepen waren dat ...

de groetjes ,

laurent

Echte zeeschepen schrijft Laurent, bij een Navo oefening is de Belgische Marine bij slecht weer de eerste die naar de haven vaart.
Hoe weet je dan dat het echte zeeschepen zijn. :lol:
 
@ Jan;
Tja we zijn ook maar Belgen hé,wat wil je?(maar in het verleden hielden we toch stand tegen grotere en veel sterkere landen hoor)

:thumbsup:

Marc
 
Redcheesehead, die Amerikanen bouwen die modellen voor puur commerciële doeleinden. Maar ze zijn verschillend van de Belgische (en Nederlandse?) MSO's. De Amerikaanse zijn namelijk van de "Agressive class" en de Belgische van de "Agile class". Met alleen het nummer te veranderen, zal een vroeger opvarende niet misleid worden. En uiteindelijk zal dat de doelklant zijn.
 
Ahoy Zinnia
Ik geloof je direct.
En toen deze boten over genomen werden door de Nederlandse &
Belgische Marine.
Werd er volgens mij toch aan het dek een of 't ander veranderd werd
Maar dat neem niet weg denk ik dat we in de gaten moeten houden dat de
Hull cq kiel werd gelegd in de Usa.
 
Redcheesehead, het klopt dat de MSO's, die hier een halve eeuw gevaren hebben, in de VS gebouwd zijn. Wat geen garantie is voor het type uitrusting van het schip. Omdat ze zolang in dienst geweest zijn, betekenen ze voor generaties matrozen een hoop nostalgie.
Lowietje, ik heb mijn "kamp" nog gedaan op een MSI, in april '78, op de Noordzee aan de Waddeneilanden. Ik heb nooit zo koud gehad als toen, want we zaten daar 3 weken mijnen te vegen.
Gelukkig was mijn maag toen nog zeevast.
 
Als ik me niet vergis zijn de originele MSO's ook nog allemaal van hout gebouwd. (Tenminste zoiets meen ik op één van de vele sites gezien te hebben)

@Redcheesehead

Hoe is het in België gegaan met het maken van de foto's ?

Gr.

Mario
 
Alle naoorlogse mijnenvegers waren houtbouw. De MSO's uit de VS waren gebouwd in Oregon pine. Dat is in de VS een naaldboomsoort, die gerust evenwaardig kan genoemd worden aan teak. De MSC's en MSI's zijn hier ter plaatse gebouwd, ook in Oregon pine, maar dan ingevoerde. Alle alle verstevigingen en bovenbouw, waren in messing. De motoren (GM) in anti-magnetisch metaal.
Bij de latere Tripartite mijnenvegers, een samenwerking tussen België, Nederland en Frankrijk, was de romp opgebouwd in glasvezel/polyester. Omdanks de rompdikte van 6cm, kwamen hierin haarscheurtjes door de mijnenexplosies.
De Duitsers hadden hieruit lessen getrokken, en kwamen enkele jaren later voor de dag met nieuwe mijnenvegers, helemaal gebouwd in anti-magnetisch metaal.
 
dag allemaal

ik verbeter een beetje Zinnia ...

wij hebben 26 MSC's gehad , waaronder 13 in Belgie gebouwd ...

de 14 MSI die wij gehad hebben , waren gefinancieerd met NATO geld , alle 14 in Belgie gebouwd op een engels concept .

de 7 MSO's die wij gehad hebben , waren inderdaad in de USA gebouwd ( er is geen enkel MSO buiten de USA gebouwd geweest ).

deze schepen waren in hout gebouwd , met bronzen onderdelen , plus de Amagnetische motoren .

Op de MSC en MSO waren er GM 2 takt diesel motoren overal , op de MSI waren dat "Nuove Reggiane" V12 4 takt dieselmotoren ( Licencie MAN ) voor de hoofdvoorstuwing en de generatoren waren ACMT ( Atelier de Construction Mécanique de Tirlemont ) onder licencie Gardner

ik heb op de MSI's in 1984 gevaren , op de MSO in 1985-1986 , ik heb nooit op MSC's gevaren ( maar heb wel daar aan boord pinten gaan drinken ...

en zoals zij zeggen daar in de "States" --> wooden ships , iron men ...

de groetjes ,

Laurent
 
Ahoy Mensen
Na een paar dagen op Frans & Belgisch grondgebied
vertoefd te hebben.
Tegen mijn zin.
Heb ik hier wat foto's van de MSO die nog
In Zeebrugge liggen.
Binnenkort gaan ze naar Nederland om gesloopt te worden
samen met nog een ander schip.
Helaas door asbest en andere gevaren aan boord van de MSO
Zoals wegrotten van dek en Hull.
Mocht ik niet aan boord.
Verder heb ook wat foto's van de Valcke ( Ex Steenbank )
Mogen maken en van een ander schip.
Tevens heb ik de uitnodiging om nog eens te komen
voor een algemene rond leiding over de basis.
Wat ik natuurlijk heb geaccepteerd.
Ik was vrij om foto's te nemen van wat voor schip ik
maar ook wilde.
Goed voor de volgende keer.
Nu de foto's van de MSO's
En mensen schrik niet van de staat waar in ze verkeren.




 
Vervolg






Dit waren de foto's van de MSO die ik kon maken.
U ziet de staat waar ze in zijn dus begrijpt u dat ik niet aan boord kon
om meer foto's te maken.
Groetjes Redcheesehead.
 
Dat zijn toch waardevolle foto's. En inderdaad, de staat is verschrikkelijk, dit was ooit de trots van de Zeemacht. Dit doet pijn bij elke rechtschapen matroos die er ooit mee in kontakt geweest is.
 
jammer dat men niet geprobeerd heeft deze schepen te conserveren. Dan hadden ze nog wat museumwaardigs er van kunnen maken.....
Nu zien ze er net zo slecht uit als menig verlaten houten roeiboot in de maas....

Zonde

Gr. Mario
 
Ahoy Mario
Volgens de persoon die ik bij me had van de marine.
Stond in het contract wat they had met de states.
Dat deze schepen moesten worden gesloopt
Wanneer ze buitendienst gesteld werden.
En net zoals de Nederlandse schepen.
Correct me if I be wrong
Was er zoiets van de motoren en speciale fittings.
Daarvan moest de opbrengst terug naar de states.
Als ik het tenminste goed gelezen had op een website.
Groetjes Redcheesehead.
 
Ahoy Laurent
Tot mijn spijt deel ik u mede dat Zinnia ook word gesloopt.
Ik heb geen foto's genomen van de Zinnia maar vergleken.
Met de MSO's lag ze er een heel stuk beter bij.
Er is een website ( ik zal heb vandaag even opzoeken )
Waar in staat dat als de MSO gesloopt wordt
dat van de speciale onderdelen die er aanboord zitten zoals diverse motoren
de opbrengs naar de states moeten worden gestuurd.
En als ik het zelfs goed hebt ten behoeve van de gevallen sailors
Tijdens WWII.
En ik weet wat u bedoeld.
Ik had het zelfde gevoel toen de Zwarte zee IV gesloopt werdt.
We hebben meer dingen zoals natuurmonumentenzorg wat
regelt een heleboel voor gebouwen.
Maar zover ik weet is er niets voor de schepen.
 
Laurent, zelf heb ik mijn dienstplicht volledig gedaan op de Zinnia. Vermoedelijk wordt dit schip gesloopt omdat het versleten is. En waarom is de Godetia niet versleten zult ge vragen. Volgens mij om 2 redenen. 1) het was minder zeevast, en slingerde verschrikkelijk bij slecht weer. 2) er is een Koninklijke suite aan boord, en ze hadden het liever "bij de hand" voor de eventualiteit...Dus de Godetia is niet echt versleten, de Zinnia, het werkpaard, wel.
 
Back
Top