Hr.Ms. Tromp uit het stof

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Hans 1961, 16 aug 2021.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Snelheid zal wel mee aan de oorzaak liggen van je korte vaartijd.
    Ik vind het altijd wel tof om zulke snelheid achter de hand te hebben om een eventuele aanvaring te kunnen vermijden.
    Vaarbeeld ziet er wel prachtig uit met de correctie.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Des te sneller, des te meer effect van de stabilisatoren. Ben het met Willie eens v.w.b. de snelheid. Hoor ook nog wat lawaai van de koppelingen? Je zou eens kunnen meten wat het verbruik per motor op de wal is. Dat zou rond 0,5 A moeten zijn. Indien veel meer eens met losse motor meten en kijken of er verschil is. Zo ja dan kijken of de uitlijning OK is. Met een enkele kruiskoppeling heb je gauw wat frictie. In ieder geval hebben de stabilisatoren een beter vaarbeeld opgeleverd. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Veelerveen
    Ja ja de snelheid was om te kijken wat de stabilisatoren deden. Zal inderdaad normaal niet zo lang volgas varen. Motoren op het drogen nemen ook wel wat stroom de as wordt 5x gelagerd waarvan 2 kogellagers het is een schroefas van 52cm. Maar wat de snelheid betreft het is geen sleper of vrachtvaarder natuurlijk. Het ranke schip had 56.000pk aan boord en 30knopen wat 55.56km per uur was. Dat is weer 15.433m/sec gedeeld door honderd is 0.15433 m/sec ach bijna wat ik vaarde toch.
    Ik heb wat foto's van het zusterschip zijn hekgolf en een link naar youtube mensen wat een geweld achter dat schip.


    Screenshot_20211211-195847_YouTube.jpg Screenshot_20211211-195703_YouTube.jpg Screenshot_20211211-195459_YouTube.jpg Screenshot_20211211-195653_YouTube.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Veelerveen
    Ps de lood accu was warm toen hij leeg was. Ik zal eens stroom meten maar het was vandaag gewoon koud een graad of 2. Dus had dat even uitgesteld.
    Zat te denken aan LiPo-batterij of nimh ben daar nog niet uit. En dan 2 paketten dan verdubbeld ruim de amp.
    Met dan met een servo schakelen de ene of de andere accu paket. De loodaccu weegt 800 gram met 4.5 amp en een lipo 300 gram met 5.2 amp nimh en beetje minder.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2021
  5. RBB2020

    RBB2020

    Lid geworden:
    11 aug 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Koekange
    Wat een mooi filmpje Hans, ik heb jaren geleden als kind een open dag van de Tromp meegemaakt waarbij zij ook even op topsnelheid voer.
    Wat een geweld was dat.
    Jouw model wordt ook prachtig.
     
  6. Bootje1234

    Bootje1234

    Lid geworden:
    22 apr 2015
    Berichten:
    20
    Ziet er ontzettend goed uit Hans!!!

    De vaarsnelheid van een model is niet de snelheid gedeeld door de schaal. Dat ziet er namelijk totaal niet realistisch uit. Dit heeft alles te maken met de lengte van de boeggolf die simpelweg niet deelbaar is door de schaal, ook al is het wel een functie van de lengte. Ik weet de formule even niet meer uit mijn hoofd, ik weet dat een model van rond de 1,75m rond de 10km/h uit komt als het schip de rompsnelheid haalt. Waarschijnlijk zou jou boot rustig rond de 8km/h mogen halen. Je wil immers dat de boeggolf vergelijkbaar is met die van het echte schip.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    MicropropSport, wimo100 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  8. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Veelerveen
    Mijn boot is 1.5 meter lang de echte vaart 30knopen verder weet ik het niet.
    Maar een wortel en de lengte lijkt mij ook niet te kloppen de ene boot vaart 30 knopen en de andere 15 knopen max.
    Dan zit er toch ook verschil in de modellen.
    Maar ik vindt het niet zo'n belangrijk ding gewoon een beetje varen en plezier hebben.
    Mijn berekening van eerder was meer met een knipoog en om wat te stoken . Maar heb vanmiddag lekker rustig gevaren accu helemaal leeg na een half uurtje. En een filmpje voor iedereen die een lagere snelheid mooi vindt.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2021
    MicropropSport, AvdH, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Zou in plaats van een giro ook een “lagergelegen LR3” zoals voor duikboten gebruikt wordt ook werken op een fregat? Kan ik op men LCF proberen!
    http://www.modelluboot.de/
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Hans,

    Ben een poosje niet online geweest, heb nieuwe telefoon en de mb app krijg ik daar niet meer op)-:

    Dat ziet er erg goed uit, heb je nog wat gespeelt met de gevoeligheid? En merk je het verschil als je hem uitzet?
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Freek,

    Dat zou best kunnen werken, ik denk dat het principe hetzelfde is, enkel een gyro zoals die van Hans koop je voor een prikkie, de aantallen voor modelvliegtuigen zijn ook stukken groter.
     
  12. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Veelerveen
    Varen gaat best prima verder niet meer aan de gevoeligheid gezet.
    Wel de uitslg iets vergroot. Werkt zeer goed met wat snelheid maar minder met vangzaam varen opzich logisch is natuurlijk. De boot is stabiel genoeg nu misschien later nog de lood accu vervangen dan komt het zwaartepuntnog iets later maar daar ben ik nog niet uit lood accu'szijn zwaar maar wel lekker goedkoop. Mag wel iets schuin in de bocht. Helaas wordt het nu echt fris buiten denk dat het varen nu wel even over is.
     
  13. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Veelerveen
    Wist niet dat er app van het forum was. Doet het altijd via gewoon internet.
    App er wel even opgezet via een apk file of zo. Maar is dat handiger ? Het werkt.
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ja die is er maar blijkbaar alleen apk, ik heb een werktelefoon en apk's zijn geblokkeerd, logisch maar wel jammer.
     
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Fijn dat het zo goed werkt, en ja snelheid heb je wel nodig anders werken die vinnen niet of nauwelijks, net als het roer.

    Lipos zijn best betaalbaarder geworden maar als je het met lood kan doen waarom niet, lipos zijn veel kwetsbaarder voor te veel ontladen etc. Zelf ga ik voor 18500 cellen, goedkoop veel capaciteit en niet zo gevoelig als lipos
     
  16. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Veelerveen
    Ik had de indruk dat de 18500 cellen geen grote stromen kunnen leveren of valt dat mee? Ik heb al wat filmpjes met brandende lipo's gezien weet het niet hoor maar ik ben misschien wel te bang voor lipo's. Mijn Tromp trekt geloof ik zo'n 20 amp. Kwa gewicht en ampere's zijn lipo's monster dingen. 4.5 amp accu is na 20 min leeg. Zo'n 4.5 accutje kost maar €8. Dus je kunt er wel 4 meenemen als je gaat varen.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2021
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je bijdrage #2, https://www.modelbouwforum.nl/threads/hr-ms-tromp-uit-het-stof.278797/#post-4186301
    en https://www.modelbouwforum.nl/threads/hr-ms-tromp-uit-het-stof.278797/page-6#post-4207732
    2 st Decaperm motoren 6V, max 7A.
    Nu als je lang vaart op maximale stroom, dan worden deze heel warm.
    Bij een stroom van 5A per stuk is het vermogen 30W, geeft 60W, wat meer dan voldoende is om ver boven de schaal snelheid te varen.
    Vermoedelijk haal je per motor nog geen 4A.
    Je hebt een 4,5 Ah accu, mijn verwachting was 4A maal 2 = 8A
    Accu capaciteit 4,5Ah gedeeld door 8A geeft iets meer dan 30 minuten, maar dan is deze echt leeg.
    Groet. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Veelerveen
    Dat klopt ook Henk na 30min echt helemaal leeg.
    Ik had een ampère meter mee. Alleen hij zat verkeerd kon alleen achteruit meten. Heb nu de + en - omgedraaid. Achteruit stilhouden was 20 ampère. Varend achteruit niet gemeten. Volgende keer als het weer meezit wel vooruit meten. En Varend inderdaad mag max 7 ampère per motor mogen zijn dat staat op de decaperms . Worden te zwaar belast. Dus maar wat lagzaamer varen en niet konstant dus richting de 30 minuten. Staat ook mooier bij het model. Als de decaperm's het opgeven zijn er tegenwoordig ook wel motoren die makkelijk de 40mm 4blads schroeven kunnen trekken. En alles wordt een beetje warm louw de motoren regelaar en accu.
    16399484419516100497907626032533.jpg
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hans, in wezen bepalen je schroeven hoeveel stroom de motoren trekken. Laat ik het beetje wat de weerstand van de assen consumeren even buiten beschouwing. Weet niet of de schroeven qua diameter op schaal schaal zijn. Een maatje kleiner zou een iets langere vaartijd opleveren, maar met een paar extra accu's red je het ook. In wezen vaar je niet steeds volle kracht. Mochten de Decaperms aan vervanging toe zijn kun je altijd nog kijken of brushless een optie is. Die springen wat zuiniger met stroom om, maar vragen ook andere regelaars. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Hans

    Sorry ik bedoelde de 18650 cellen, de meeste types kunnen wel 20A leveren, bij 3,7v Ik heb ze op niet in deze toepassing gebruikt maar voorzie weinig problemen. Je kan ze zelf relatief eenvoudig samenstellen tot een pakket naar keuze.
     

Deel Deze Pagina