Hr Ms Willem van der Zaan

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door BasKl, 27 mei 2012.

  1. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    De Hr Ms Sumatra is afgebouwd en in de vaart gebracht, tijd om aan iets nieuws te beginnen. Ik heb hier lang over moeten nadenken want die oudjes bouwen is wel erg leuk, ze hebben veel details, vooral ten opzichte van de huidige schepen. Toch heb ik gekozen voor een grijs schip: een mijnenlegger, de grootste en laatste, tevens instructieschip Willem van der Zaan. In dienst gesteld op 21 augustus 1939, direct na aankomst in Engeland verbouwd en aangepast, overleefde de oorlog, gediend als stationsschip, in 1950 verbouwd tot fregat en uit eindelijk op 27 februari 1970 uit dienst gesteld en verkocht voor de sloop aan Stolks te Hendrik Ido Ambacht voor 205.510 gulden op 6 oktober 1970. De rol als instructieschip voor adelborsten heeft het schip nimmer kunnen volbrengen. Ik ga deze bouwen in haar uitvoering zoals zij in dienst is gesteld, dwz mét kraan, mét tweede mast en mét watervliegtuig.

    [​IMG]

    Tijdens verloren uurtjes is al een watervliegtuig gebouwd, een BIII sloep en een begin gemaakt aan een motorsloep van 25 ft, het schip had een werksloep, twee BIII sloepen en twee motorsloepen van 25ft. De sloepen zijn gebouwd volgens dezelfde wijze waarop ze voor de Sumatra ook zijn gebouwd.​

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    Leuk te zien dat je dat je al begonnen bent en weer een verslag bij houdt. Het scheelde niet veel of ik zou haar ook bouwen. Speciaal nog een boekje aangeschaft maar ik zie er toch van af. Misschien ooit, wie weet... Moet ik weer verder zoeken voor een nieuw model.:( Ik zal het nog niet verklappen maar ik ben er al aardig uit. Waarschijnlijk wordt het weer een oudje en een joekel...;)

    Succes met de bouw, de Fokker ziet er al prachtig uit.

    Groeten Paul
     
  3. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Hey Bas;

    Leuk schip, wat ik zeker ga volgen!

    @Paul, jou kennende zal je de boeg al weer aardig dicht hebben.

    Groeten Sjaak
     
  4. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Helaas Sjaak, ik heb even een bouwstop vanwege andere plannen. Zal waarschijnlijk volgend jaar worden.

    Groeten Paul
     
  5. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Sloep 28 ft

    Na een weekje is ook de eerste motorsloep van 28ft (bijna) gereed, ik moet alleen nog even zoeken naar een heel klein stuurradje en twee hele kleine luchthappers. Ondertussen heb ik de spanten gezaagd, en gefixeerd, en weldra ga ik aan het planken beginnen.​


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dit soort kleinere details geven beslist wat om naar uit te kijken. Alles "from scratch" gebouwd, dus ook het vliegtuig etc? Erg strak gedaan.
     
  7. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    scratch gebouwd

    Dank je wel voor het compliment
    Ja alles is vanaf scratch gebouwd, ik heb bouwtekeningen, foto's en wat websites om te raadplegen. [​IMG]
    Daarnaast staat er ook nog een mooi model van haar in het marinemuseum te Den Helder.
     
  8. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Update

    Het is alweer een poosje geleden maar er is niet stilgezeten.
    Er is een begin gemaakt met de romp.
    De twee roeisloepen en de twee motorsloepen zijn gereed, alleen voor deze laatste ben ik nog op zoek naar zeer kleine luchthappers en twee zeer kleine stuurwielen.

    Er zijn inmiddels ook de twee dubbelloops opstellingen van het 40 mm gereed.

    [​IMG]



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    De romp is dicht

    Zoals eerder vermeld was er al een begin gemaakt met de romp.
    Deze is nu dicht, en voor een gedeelte al geschuurd.
    Nu is het wachten op mooi weer om verder te gaan met schuren en plamuren....................en als het regent zijn er nog genoeg deuren die gemaakt moeten worden, later meer

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mooie romp.
     
  11. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Update

    Het eerste deel van het dekhuis is gereed. In totaal zijn er voor het beneden gedeelte 15 deuren gemaakt, deze foto laten er 7 zien. Nu valt het mij pas op dat deze Willem van de Zaan eigenlijk niet veel aan dekbehuizing heeft gehad. Hierachter komt nog een gedeelte van de machine/ketelruimte maar dat was dan ook wel....enfin ik heb er lol in en het is een mooi schip: en daar gaat het toch om.:wink:
    Er zitten een hoop ramen en patrijspoorten op dus hier en daar aan de binnenzijde ook maar inrichten én liggies (lampjes), vooral bij de brug want daar staan de deuren ook nog open, later meer.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    erg Mooi hoor, veel details!

    gr
    Koos
     
  13. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    303
    Bas, ik weet al wie er volgend jaar de wisselbeker in Den Helder gaat krijgen.



    .
     
  14. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Update

    Bijna klaar met de inrichting van de brug en de verblijven achter de brug. Volgens de tekeningen zouden deze bestemd zijn voor de commandant. Er zit verlichting in, dat geeft een mooi plaatje.
    Ook een weekje bezig geweest met de dubbelopstelling van de 12.7 mm, deze zouden na de bouw bovenop de brugvleugels hebben gestaan.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Note: het dak van de brug op deze foto hoort niet zo, maar hoort er netjes op te liggen, ik moet alleen nog wat dingetjes afmaken en nog een stroomdraadje leggen voor de verlichting in de mast bovenop de brug, maar dat komt na de vakantie​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    Jongen, wat ga jij opeens snel. Mooi interieurtje! Ik heb even een bouwstop. Ben druk bezig de originele tekeningen van de Kortenaer te bemachtigen via het scheepvaartmuseum. Heb al wel tekeningen van het Ramschip plan 1892 maar dat was het prototype.

    Nu is mijn oog ook gevallen op een Gouvernementsschip de ss Rigel. Deze lijkt veel op de Willem van der Zaan. Ik heb nog even tijd om mij te oriënteren. Volgend jaar ga ik weer bouwen.

    Bouw ze verder...

    Groeten Paul
     
  16. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Rigel

    Hi Paul, bedankt
    De snelheid valt wel mee, er is nog niets aan de romp gedaan, ik heb haar in de impregneerhars gezet en geschuurd. Er moet daar nog zoveel gebeuren, er zijn heel veel patrijspoorten, twee rijen, en het mijnendek moet nog gedaan worden. Kortom genoeg te doen.

    De SS Rigel, inderdaad dat is ook een plaatje van een schip, wist je dat er op "Dutchfleet" forum onlangs een heel epistel heeft gestaan over de Rigel? Misschien heb je het al, misschien heb je er wat aan..........Gouvernements stoomschip Rigel.
    En als ik mij niet vergis kon achterop het schip ook nog een watervliegtuig staan, welk type dat weet ik niet. Verheug me nu al op je bouwverslag (hint)
     
  17. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Klopt Bas, Zo af en toe kijk ik wel eens op Dutchfleet. Mijn oog viel toen op de Rigel-topic en zag op het dekkenplan dat er in stippellijnen een watervliegtuig stond. Dat maakte het interessant.

    Het bouwen zal volgend jaar gebeuren, waarschijnlijk...

    Groeten Paul
     
  18. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    15 cm kanons no7

    In de afgelopen maand is er zo hier en daar wat gedaan aan de romp, weinig spannend, schuren en plamuren, maar nu wel een mooie rode onderkant. Ook zijn beide geschutskoepels 15cm no7 gemaakt en deze geven ook een blik aan de binnenzijde.

    [​IMG]

    De luchtluiken (als ze zo heten) en de daarachter geplaatste munitiekast voor kleine munitie is inmiddels ook gereed.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik ga nu verder met de electronica, assen, vaarregelaars, schroeven ect zijn allen inmiddels binnen en kunnen worden geplaatst, daarna ga ik verder met het mijnendek. Ondertussen ga ik ook nog de Sumatra gereed maken voor de modelbouwmanifestatie te Soesterberg, over twee weken........​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Zwikbeer

    Zwikbeer

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Tongeren
    Mooi werk Bas, die "luchtkuiken" heten bovenlichten, ik ga je werk volgen, de Willen van der Zaan is ook een schip dat valt binnen mijn bouw gebied.
     
  20. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Schijnlichten worden ze ook wel genoemd.
     

Deel Deze Pagina