Indoorvlieger
Forum veteraan
Ik heb recent de Eidolon 4WD buggy ontvangen, nadat ik hem bij Hobby King had besteld. Puur voor erbij, omdat de Losi Micro T toch wat beperkt inzetbaar is, en een 1:10 auto voor meenemen op vakantie toch aan de forse kant is. Het leek me wel een aardige auto en qua looks ook niet verkeerd:
Naast 4WD met shaft drive en oliedempers heeft deze buggy ook 2.4 GHz zender. Niet gek voor 55 dollar ex. verzenden. De kwaliteit van het plastic lijkt redelijk goed, en de velgen draaien netjes rond, zonder extreme slingering. Wel heeft stuurinrichting wat speling.
De meegeleverde lader heb ik na afknippen van het snoertje aan de kant gemikt, en er een snoertje voor de Imax B6 lader van gemaakt. Dan kun je tenminste zien hoe vol de accu is, en hoe deze presteert. De accu is een 7.2 volt 1100 mAh NiMh stickpackje en was bij uitpakken flink leeg. De zender neemt genoegen met slechts 4 penlites, en daar kun je ook oplaadbare Eneloops voor gebruiken.
Op zich is de auto echt RTR, alleen is het buisje voor de antenne nog niet bevestigd. Dit past trouwens erg krap in de uitsparing, ik heb het uiteinde maar een stukje dunner gemaakt. De body is gespoten en gestickerd, met gaten voor de bodymounts. Alleen hier en daar een stukje afvijlen of wegsnijden was genoeg voor een perfecte passing. Alleen is er geen gat voor de antenne gemaakt, en ook niet gemarkeerd. Dat is dus een beetje op de gok boren, bij mij is het gat dus nu "ietsje" groter dan nodig was geweest.
De wielen zijn niet voorzien van kogellagers maar sinterbronzen glijlagers. In ieder geval beter dan kunststof, wat je nog wel eens bij goedkope auto's tegen komt. En dat slijt weg waar je bij staat. De outdrives van de diffs lijken wel in kogellagers gelagerd te zijn.
Bij de eerste keer rijden vielen 2 dingen op, de buggy is vrij stil en ook erg rap. De aandrijving loopt blijkbaar inderdaad erg licht, en de snelheid ligt zeker op het niveau van een gemiddelde 1:10 2WD RTR buggy. Alleen omdat de Eidolon bijna de helft kleiner is, lijkt het nog sneller te gaan. De speling in de stuurinrichting zorgt er alleen wel voor dat de auto soms wat van de juiste lijn wil afwijken. En omdat de voorwielen geen toespoor hebben, en eerder zelfs iets naar buiten staan aan de voorkant, terwijl de stuurstangen niet instelbaar zijn, wordt het nog wat versterkt als de auto gaat afwijken. Dus alertheid geboden, en ik zal zeker nog kijken of ik de speling kan verminderen.
De hoge snelheid heeft wel 1 nadeel, de motor wordt best warm. Dus een beetje opletten geblazen, of extra koeling regelen, misschien door een luchtinlaat in de body te maken.
Conclusie tot nu toe, een leuke en vlot rijdende wagen, die met wat aanpassingen nog beter zal kunnen presteren. Speling op het stuur en de snel warm wordende motor zijn de grootste minpunten, verder is het een verrassend goed rijdende mini-auto.

Naast 4WD met shaft drive en oliedempers heeft deze buggy ook 2.4 GHz zender. Niet gek voor 55 dollar ex. verzenden. De kwaliteit van het plastic lijkt redelijk goed, en de velgen draaien netjes rond, zonder extreme slingering. Wel heeft stuurinrichting wat speling.
De meegeleverde lader heb ik na afknippen van het snoertje aan de kant gemikt, en er een snoertje voor de Imax B6 lader van gemaakt. Dan kun je tenminste zien hoe vol de accu is, en hoe deze presteert. De accu is een 7.2 volt 1100 mAh NiMh stickpackje en was bij uitpakken flink leeg. De zender neemt genoegen met slechts 4 penlites, en daar kun je ook oplaadbare Eneloops voor gebruiken.
Op zich is de auto echt RTR, alleen is het buisje voor de antenne nog niet bevestigd. Dit past trouwens erg krap in de uitsparing, ik heb het uiteinde maar een stukje dunner gemaakt. De body is gespoten en gestickerd, met gaten voor de bodymounts. Alleen hier en daar een stukje afvijlen of wegsnijden was genoeg voor een perfecte passing. Alleen is er geen gat voor de antenne gemaakt, en ook niet gemarkeerd. Dat is dus een beetje op de gok boren, bij mij is het gat dus nu "ietsje" groter dan nodig was geweest.
De wielen zijn niet voorzien van kogellagers maar sinterbronzen glijlagers. In ieder geval beter dan kunststof, wat je nog wel eens bij goedkope auto's tegen komt. En dat slijt weg waar je bij staat. De outdrives van de diffs lijken wel in kogellagers gelagerd te zijn.
Bij de eerste keer rijden vielen 2 dingen op, de buggy is vrij stil en ook erg rap. De aandrijving loopt blijkbaar inderdaad erg licht, en de snelheid ligt zeker op het niveau van een gemiddelde 1:10 2WD RTR buggy. Alleen omdat de Eidolon bijna de helft kleiner is, lijkt het nog sneller te gaan. De speling in de stuurinrichting zorgt er alleen wel voor dat de auto soms wat van de juiste lijn wil afwijken. En omdat de voorwielen geen toespoor hebben, en eerder zelfs iets naar buiten staan aan de voorkant, terwijl de stuurstangen niet instelbaar zijn, wordt het nog wat versterkt als de auto gaat afwijken. Dus alertheid geboden, en ik zal zeker nog kijken of ik de speling kan verminderen.
De hoge snelheid heeft wel 1 nadeel, de motor wordt best warm. Dus een beetje opletten geblazen, of extra koeling regelen, misschien door een luchtinlaat in de body te maken.
Conclusie tot nu toe, een leuke en vlot rijdende wagen, die met wat aanpassingen nog beter zal kunnen presteren. Speling op het stuur en de snel warm wordende motor zijn de grootste minpunten, verder is het een verrassend goed rijdende mini-auto.