HSP Eidolon 1:18 4WD Buggy

Indoorvlieger

Forum veteraan
Ik heb recent de Eidolon 4WD buggy ontvangen, nadat ik hem bij Hobby King had besteld. Puur voor erbij, omdat de Losi Micro T toch wat beperkt inzetbaar is, en een 1:10 auto voor meenemen op vakantie toch aan de forse kant is. Het leek me wel een aardige auto en qua looks ook niet verkeerd:

eidolon-buggy-mini.jpg

Naast 4WD met shaft drive en oliedempers heeft deze buggy ook 2.4 GHz zender. Niet gek voor 55 dollar ex. verzenden. De kwaliteit van het plastic lijkt redelijk goed, en de velgen draaien netjes rond, zonder extreme slingering. Wel heeft stuurinrichting wat speling.

De meegeleverde lader heb ik na afknippen van het snoertje aan de kant gemikt, en er een snoertje voor de Imax B6 lader van gemaakt. Dan kun je tenminste zien hoe vol de accu is, en hoe deze presteert. De accu is een 7.2 volt 1100 mAh NiMh stickpackje en was bij uitpakken flink leeg. De zender neemt genoegen met slechts 4 penlites, en daar kun je ook oplaadbare Eneloops voor gebruiken.

Op zich is de auto echt RTR, alleen is het buisje voor de antenne nog niet bevestigd. Dit past trouwens erg krap in de uitsparing, ik heb het uiteinde maar een stukje dunner gemaakt. De body is gespoten en gestickerd, met gaten voor de bodymounts. Alleen hier en daar een stukje afvijlen of wegsnijden was genoeg voor een perfecte passing. Alleen is er geen gat voor de antenne gemaakt, en ook niet gemarkeerd. Dat is dus een beetje op de gok boren, bij mij is het gat dus nu "ietsje" groter dan nodig was geweest.

De wielen zijn niet voorzien van kogellagers maar sinterbronzen glijlagers. In ieder geval beter dan kunststof, wat je nog wel eens bij goedkope auto's tegen komt. En dat slijt weg waar je bij staat. De outdrives van de diffs lijken wel in kogellagers gelagerd te zijn.

Bij de eerste keer rijden vielen 2 dingen op, de buggy is vrij stil en ook erg rap. De aandrijving loopt blijkbaar inderdaad erg licht, en de snelheid ligt zeker op het niveau van een gemiddelde 1:10 2WD RTR buggy. Alleen omdat de Eidolon bijna de helft kleiner is, lijkt het nog sneller te gaan. De speling in de stuurinrichting zorgt er alleen wel voor dat de auto soms wat van de juiste lijn wil afwijken. En omdat de voorwielen geen toespoor hebben, en eerder zelfs iets naar buiten staan aan de voorkant, terwijl de stuurstangen niet instelbaar zijn, wordt het nog wat versterkt als de auto gaat afwijken. Dus alertheid geboden, en ik zal zeker nog kijken of ik de speling kan verminderen.

De hoge snelheid heeft wel 1 nadeel, de motor wordt best warm. Dus een beetje opletten geblazen, of extra koeling regelen, misschien door een luchtinlaat in de body te maken.

Conclusie tot nu toe, een leuke en vlot rijdende wagen, die met wat aanpassingen nog beter zal kunnen presteren. Speling op het stuur en de snel warm wordende motor zijn de grootste minpunten, verder is het een verrassend goed rijdende mini-auto.

Hoi Henk,
Te land, ter zee en in de lucht !
Wel even je handtekening aanpassen :yes:

Maar wel leuk !

Inderdaad, van alle markten thuis maar dat is al langer zo. Ik ben begonnen met boten, daarna een paar auto's erbij, veel later heli's, een vliegtuigje en recent een paar auto's om de oude exemplaren te vervangen, waar geen onderdelen meer voor te vinden zijn. Handtekening inmiddels aangepast. ;)

kleine fan voorzien op de motor en tie rods monteren zodat je de wielen kan aanpassen?

grts

Dat kan ook, verbruikt wel iets, maar dan hoef ik geen gaten in de body te maken.

Voor de wielen bedoel je turnbuckles, denk ik?

sc18_turnbuckles.jpg

Misschien dat deze passen, zijn voor een Associated 1:18 SC. De hele ophanging gebruikt kogels waar de armen op geklikt zitten. Alleen is het dan hopen dat de kogels dezelfde afmetingen hebben.

Wat ik ook kan doen is een paar extra standaard-armen bestellen. Het is me al opgevallen dat de arm van de voorwiel-ophanging net iets langer is dan die van de stuurinrichting. Als ik aan 1 kant de stuurarm vervang door eentje van de ophanging, komt er ook wat toespoor in de voorwielen. Door de trim dan iets te verzetten komen de wielen weer in het midden te staan.

Update: speling op de besturing is nu een stuk minder. Veel bleek te zitten in de servo saver, de kunststof "veer" werd door het deel dat op de servo zit, verder open gedrukt dan nodig voor een klemmende passing op het andere deel van de servo hevel. Aan beide kanten een drupje secondelijm bracht hier uitkomst. Daardoor leg je een dun laagje op het plastic en dat is net genoeg om de speling op te heffen. Bij een paar kogel/stuurarm verbindingen bleek ook meer speling te zitten dan nodig, dus de binnenkant van het holle kopje op de stuurarm voorzien van een dunne coating secondelijm, en dan het overtollige wegvegen, en je hebt een net iets krappere passing zonder dat alles zwaar gaat lopen. De auto heeft nog geen toespoor, maar ik denk dat hij nu al beter op koers zal blijven.

Update #2: De body bleek aan de voorkant veel te laag te komen. De pin in wel lang genoeg, maar heeft 4 gaatjes, mogelijk voor andere bodies of zo. Dus een rubber ringetje erop gezet, zodat de body op de juiste hoogte komt te zitten voor, namelijk met de body-clip door het 2e gaatje van boven, en niet door het 4e, zoals het nu zat. Staat toch weer net even wat stoerder.

Laatst bewerkt:
Rijdt inderdaad een stuk strakker met minder speling. Alleen mis je nog wel het toespoor. Dus ik ben nog op zoek naar passende verstelbare linkjes. Misschien dat dit setje wat is: GPM TITANIUM TIE-ROD TURNBUCKLE 7PCS RODS FOR TEAM LOSI 1/18 MINI-T | eBay

Zitten meteen de metalen kogels bij, dus mochten de links niet passen op de kogels van de Eidolon, dan schroef ik die eraf en de andere erop. Enige nadeel, het moet uit Hong Kong komen dus 2 weken wachttijd. Een optie dichter bij huis zou leuker zijn.

Die zijn hier in de buurt niet zo veel meer aanwezig, en toch minder gesorteerd dan je zou denken. Niet elke shop heeft spullen voor 1:18 auto's op voorraad, 1:10 en 1:8 zijn toch veel meer gevraagd.

Ik heb inmiddels een fan boven de motor zitten. Eerst draaide die alleen niet, bleek dat de rode en zwarte draad naar de motor precies omgekeerde polariteit hadden dan je op grond van de kleur zou verwachten. En dan draait zo'n DC fannetje niet...

Draden omgewisseld, en nu draait de fan mooi mee met het het gas, dus de meeste koeling als je vol gas rijdt. De motor lijkt er niet langzamer om te lopen, en ik neem de gok dat de lage stroom door de fan (ca 100 mA) vergeleken met de motor nauwelijks een extra belasting zal vormen.

klopt,een fan neemt niet veel stroom.
En trouwens liever dat deze wat stroom neemt dan dat je auto zonder een fan,een motor neemt :)

Desnoods knutsel je toch zelf iets in elkaar?beetje dunne draadstang en plastic stukjes en kogeltjes van een 1:10
Met een beetje creativiteit kom je heel ver hoor ;)

De motor is niet het ergste, ik las een ervaring dat iemand op gras was gaan rijden, en de hele receiver/ESC combo opgerookt had. Nu vraag ik me ook af wat je te zoeken hebt op gras met die kleine wielen van zo'n 1:18. Was het nu een monster truck geweest, maar een buggy in die schaal is toch wat anders. En mogelijk is de pinion aan de grote kant, gezien de hoge topsnelheid, en ook dat is op gras geen voordeel.

1:10 turn buckles/tie rods gaat hem niet worden, veel te grof en te zwaar. De hele stuurarm, waar zo'n stang op komt, is net zo groot als plastic link van een 1:10. Ik heb een verkoper van diverse 1:18 spul, die ook de Eidolon verkoopt, gevraagd of hij wil kijken of het past, en anders neem ik zo'n setje waar de schroefkogeltjes al bij zitten, dan past het zeker, of ik neem een setje reserve linkjes van HSP zelf, de stuurlinks zijn 35,5 mm, en de link van de voorvering is 38 mm. 1 van de 35,5 vervangen en je hebt waarschijnlijk al bijna toespoor, en zeker als ik beide vervang, maar dat zou weer eens net te veel kunnen zijn. Helaas heb ik tot nu toe nog niet echt een NL shop kunnen vinden die onderdelen verkoopt voor deze buggy, hooguit de buggy zelf.

Maar eerst maar eens kijken of de nu aangebrachte koeling afdoende is.

De ventilator lijkt wel wat te helpen. Eerst was het na 3 minuten al tijd om de auto te laten afkoelen, nu kan ik bijna 10 minuten rijden om dezelfde temperatuur te bereiken. De snelheid is ietsje minder, maar nog steeds vlot genoeg. Ik ga waarschijnlijk nog wel kijken of de motor misschien niet wat over-geared is, en een tandje kleiner op het pinion beter is voor de temperatuur. Zal iets in snelheid schelen, maar als de motor dan beduidend koeler blijft kan de fan er ook weer af, en dat scheelt weer gewicht en verbruik, waardoor de auto ook weer iets sneller zal rijden. Een andere optie is een motor die minder snel warm wordt. Brushless zou kunnen, maar een passend setje kost meer dan de complete auto, dat gaat me weer net wat te ver. Maar er zou ook nog wel eens een brushed 370 motor kunnen zijn met een hoger rendement dan de standaard motor waardoor minder energie uit de accu in warmte verloren gaat. Wat wordt beschouwd als een goede 370/1:18 borstelmotor?

Vandaag ook onbedoeld de duurzaamheid uitgetest. Paar keer een griproll, en een aanvaring met een putdeksel, waarna de auto een paar radslagen maakte. Geen merkbare of zichtbare schade gelukkig.

Laatst bewerkt:
ik zou geen geld steken in een brushed motor hoor.waardoor denk je dat hij zo warm wordt,juist ja...door de borstels.Geef ineens ietsje meer uit voor deftig (brushless) gerief en je zal ook al veeeeel sneller gaan,batterij verbruik daalt ook aanzienlijk,fan is geen probleem,geen motoronderhoud meer nodig (amper),alleen maar voordelen :) ezrun 1/18 setje kost 53 euro met verzending bij op ebay.
Voor dat beetje geld heb je dubbel zoveel lol en zal je minder problemen hebben met je motor die te warm wordt.

Brushed kan ook best goed presteren zonder dat je er een eitje op kan bakken achteraf, alleen moet je wel de juiste combi van motor en pinion zien te vinden. Dat brushless setje kost net zoveel als de hele buggy, en omdat de ontvanger/ESC en misschien ook de servo 1 blok is, zal ik ook die voor micro spul moeten vervangen. Bovendien is het maar de vraag of de transmissie de extra power van een brushless setje aan zal kunnen. De dogbones zijn van kunststof met een metalen pen erdoor, en de main shaft is ook kunststof. In gedachten zie ik die al tot wokkels draaien als je het vermogen danig gaat opvoeren.

En de snelheid is nu al dusdanig dat je op moet passen voor grip rolls. Dan ben je ook al verplicht de hele ophanging op te waarderen met instelbare stangen overal, zodat je caster en camber kan instellen, en eventueel betere schokdempers. En al met al kom je dan duurder uit dan een buggy van een bekender merk, die deze verbeteringen standaard al heeft.

Je advies is goed bedoeld, maar ik wil ook weer niet zoveel investeren in deze auto. Een motor die gelijk presteert maar niet zo warm wordt, zou al voldoende zijn, en ik denk niet dat het goedkope motortje wat er nu in zit het maximale is wat er met brushed haalbaar is qua rendement. Ik schat dat deze eerder rond de 50% zit, dan rond de 75% die ook haalbaar is met brushed.

Het is een mooi dingetje hoor, die Eidolon. Ik heb er zelf ook even naar gekeken maar uiteindelijk niet gekocht.

Zeker, ook qua looks vind ik hem zeer geslaagd, en na het verminderen van de speling op de stuurinrichting rijdt het vrij strak. Ik ben nog aan het uitzoeken of ze niet toevallig het grootst mogelijke pinion erop hebben gezet, om meer indruk te maken met de topsnelheid. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat de motor warmer wordt dan gebruikelijk bij een RTR.

Ik heb trouwens ook gelezen dat de combi warme motor, maar koude ESC ook kan betekenen dat het pinion te klein is gekozen, waardoor de motor teveel toeren maakt. Iets wat dit lijkt te ondersteunen in het geval van de Eidolon is dat ik laatst in een parkeergarage heb gereden, waar de wielen door de gladde ondergrond veel spinden. En na slechts een paar minuten was de motor net zo heet als normaal na een minuut of 7 rijden.

Blijft alleen het probleem, waar vind ik de onderdelen. Er zijn best wel wat webwinkels die de Eidolon verkopen, maar meestal zijn dat "dozenschuivers" dus alleen complete kits, geen onderdelen.

Vandaag ook voor de eerste keer schade aan de Eidolon. Een te hoge jump zorgde voor een koprol, en toen brak een deel van de steun van de spoiler af. Hij blijft nog wel redelijk zitten op de andere steun, maar er moet toch op termijn weer een andere op.

Ik kan het wel fixen met een klein schroefje, maar het oog wil ook wat. Het is gelukkig geen kritisch onderdeel, puur cosmetisch.

Back