Hubsan X4 icm IMAX B6

Bij parallel laden moet je ze voor je begint op ongeveer de zelfde spanning brengen en de totaal stroom afstemmen op(optellen van) het aantal lipos dat je parallel schakelt.
Als je dat niet doet en b.v. een half lege en een lege lipo parallel schakelt dan gaat i.d.d. in het begin alle(of zelfs meer)stroom door de leegste lipo en daar moet je rekening mee houden.
Dat geeft ongemak maar.
Lipos zijn nu eenmaal mooie accus maar zeer gevoelig voor verkeerde behandeling.
Als je dan perse gelijktijdig verschillende lipos wil laden koop dan een multi uitgangen lader of een extra lader als om kleine lipos gaat.
In de praktijk heb je een lipo in 20min vol en ben je ook 20 min bezig om een accu leeg te vliegen dus waar om al deze kunst grepen.
Ik kan niet exact bepalen wat je nu het belangrijkste vindt maar ik vergelijk het alleen met mijn eigen situatie.;)

Laatst bewerkt:
Al met al is het inderdaad blijkbaar niet helemaal plug en play met die dingen, tenminste niet als je er meer tegelijkertijd wil laden. Dat vooraf precies op dezelfde spanning brengen lijkt me inderdaad dan de truck, ofschoon je dan nog steeds kunt zitten met verschil in interne weerstand (zeker bij verschillende soorten). Dan zie ik serieladen (in 2S of 4S ofzo, met balancer) nog wel iets beter zitten, zeker als het om niet exact dezelfde toestand van de accu's gaat. Maar daarvan hebben we de beperkingen ondertussen ook bediscussieerd en dat is inderdaad ook niet ideaal dan (maar liever wat langzamer laden dan de kans op te grote laadstroom zeg ik dan maar).
Al met al heb ik gisteren maar besloten een dubbele lader te scoren:
Turnigy Double Tap 7A 80Wx2 6S Balance Charger/Discharger

Dan kan ik mijn 4 accus in groepjes van 2 in 2S laden, zoals gesuggereerd. Zou wel goed moeten lukken lijkt me.

P.S. In mijn geval vlieg ik 5 min per accu en doet de meegeleverde lader er ca 40min over om te laden (in 2C dan neem ik aan).

Is er trouwens een manier om erachter te komen wat de maximale laadstroom is, als dat niet staat aangegeven op de accu's?

Thanks!!

Niet de inwendige weerstand geeft problemen maar het verschil in accu spanning als je er twee parallel schakelt.
De volle accu gaat de lege op laden en met een te groot verschil gaat dit de maximum laadstroom te boven.

Als het laden met 2C 40 minuten duurt dan duurt het balanceren wel erg lang of je laadt geen 2C of je laadt verschillende capaciteiten in serie.
Je bepaalt immers zelf de laadstroom.:confused:
Het is overigens niet altijd nodig af te wachten tot de lader er mee stopt.
Als de laadstroom tot 1/10 van de ingestelde waarde is teruggelopen en er zijn geen noemenswaardige verschillen in celspanning dan kan je handmatig het laden afbreken en daar veel tijd mee winnen.
Met een kleine lader met twee uitgangen en je B6 lader kan je met de kleine verschillende lipos de je hebt de laadmogelijkheden i.i.g. sterk verbeteren.

Tegenwoordig staat op elke lipo wel een C rate en zo niet dan gewoon 1C aanhouden zo als ook beschreven in deze uitleg.;)

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor alle uitleg. Helder zo. Fijn om niet even iets meer te weten hierover allemaal.

Dat is alleen een aansluiting voor de balanser en niet voor de hoofd aansluitingen.
Dat werkt dus zo niet.
Zie schematjes eerder in dit draadje.;)

Nee deze werkt alleen op een lader die alleen via de balancer laden kan.
De eerste is voor serie en de tweede is voor parallel laden.
Voor de B6 heb je voor beiden hoofd aansluitingen nodig op + en - die zitten er niet op. ;)

full

Zoek de verschillen.

Als je zelf knutselen niet aandurft dan bel je of stap je naar de betere modelbouw winkel met je lader en lipos dan komt er wel een oplossing.;)

Hallo, iemand ervaring met de hubsan mini x4 quadcopter 2.4 Ghz met fpv camera?
Dank alvast.

Ik heb op ebay een 5 weg connector gekocht die ik mijn b6 lader kan steken, wel max 5 batt.
Laden op max power, 13 min en alle batt zijn vol.

Als je zelf knutselen niet aandurft dan bel je of stap je naar de betere modelbouw winkel met je lader en lipos dan komt er wel een oplossing.;)

Zelf knutselen kan in principe wel als je je aan het schema houd.

Nou moet je wel behoorlijk wat geduld hebben om het geheel in elkaar te zetten ivm kleine onderdelen, kostte mij ook aardig wat moeite, maar dan heb je ook wat.

Winterstop is weer voorbij dus de boel word weer gereed gemaakt.
De accus zijn niet meer in 100% staat lijkt mij, ik haal er slechts 4.01 volt op op het moment, lager als voorheen. (vervangen?)

Leuk om te zien dat deze tread nog is doorgegaan :D

Zie onderstaande video's. Deze video's zijn het meer dan waard om goed te bekijken als je meerdere 1s lipo's tegelijkertijd wilt laden.

Zie onderstaande video's. Deze video's zijn het meer dan waard om goed te bekijken als je meerdere 1s lipo's tegelijkertijd wilt laden.

Je moet wel op het volgende letten bij serie laden, wel wordt terecht gesproken over een vergelijkbare ladingstoestand, maar iets dat niet genoemd wordt in de video's is:
Bij serie laden moeten de capaciteiten van alle cellen gelijk zijn.

Niet alleen de capaciteit op het label moet gelijk zijn, maar ook daadwerkelijk. Dat wil dan ook zeggen dat ze ongeveer even 'oud' moeten zijn, waardoor het capaciteitsverlies dat een accu altijd zal krijgen ook ongeveer gelijk is. Zo niet zou de balanceerstroom wel eens onvoldoende kunnen zijn.

Bij parallel laden moet zoals besproken de ladingstoestand, de spanning dus ongeveer gelijk zijn, maar mogen de capaciteiten wél verschillen.
Het is bij parallel laden wel altijd raadzaam cellen te hebben met een vergelijkbare relatieve inwendige weerstand, wat in de praktijk uit te drukken is in een vergelijkbare 'C' rating.
De stroom verdeelt zich automatisch over de cellen naar verhouding van hun capaciteit.

Rick

Back