Huckepack voor Sig Wonder

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Johan C., 23 mei 2016.

  1. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo iedereen,

    Ik heb een aantal vragen omtrent het huckepacken van een wondertje.
    Heb het toestelletje vorig jaar omgebouwd met een colibri T20.
    Het is de bedoeling om het op te gooien met handstart.
    Omdat ik niet zeker ben van het motortje zijn instelhoek zou ik het voor de eerste starts omhoog willen brengen op de rug van een lifter. Als blijkt dat de instelhoek niet juist is kan ik de turbine stil leggen en in zweefvlucht landen.

    IMG_0650.JPG


    Normaal wordt een zwever +/- 2° negatief gezet tegenover de vleugel van het motortoestel, ik had gedacht om het toestelletje neutraal te zetten tov de lifter om toch voldoende lift te hebben zodanig dat hij niet het volledige gewicht moet tillen.
    Het wondertje heeft een volledig symmetrisch vleugel profiel.

    Ligt het zwaartepunt van beide toestellen mooi boven elkaar of wordt dit verschoven?

    En wordt er een minimum afstand gehouden tussen beide vleugels of bestaat de kans op turbulentie wanneer de vleugel van het 'zweeftoestel' te dicht bij het motortoestel ligt?

    Groeten,
    Johan
     
  2. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo Johan ,

    misschien dat hier iets voor je in staat
    http://www.rc-network.de/magazin/artikel_05/art_05-017/art_017-01.html Wel in het duits.

    http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/tip29.htm heel veel technische info .


    En onderstaande schrijft Richard Branderhorst hier op het forum

    Ik vlieg mijn huckepack met 0 graden instelhoek. Maar let op, op die kist zit een Clark-Y profiel, dat levert al een behoorlijke lift bij 0 graden! Ook heb ik er flaps op zodat ik bvb bij lichte zwevertjes een beetje flaps zetten kan.
    De Paf is symmetrisch volgens mij, dus die moet je altijd iets achterover vliegen, kijk maar mij de landing hoe hoog hij met de neus binnenkomt.
    Ofwel, op de PAF zou ik idd naar een negatieve hoek gaan van 1 à 2 gaden.

    Ja, de elastieken zitten achteraan bij mij, ik geloof dat het niet veel uitmaakt, ze flatsen mooi naar achteren na loskoppelen.

    Het opstaande kantje lijkt me logisch dat dat achteraan zit, de zwever heeft de neiging naar achteren te schuiven door de (vlieg)winddruk.
    Nee, ik heb nog nooit een zwever ermee beschadigd, maar niet altijd past een zwever, soms is de romp te hoog, te breed, komt de staart tegen mijn staart, en soms is de vleugel te breed. Om de vleugel achterrand te beschermen tegen het strakke elastiek, kun je daar weggooi houtjes onder leggen als dat nodig is.

    Groet,
    Joop
     
  3. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Antwerpen
    Bedankt Joop!

    Met deze info ben ik wel wat.
     
  4. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Graag gedaan en succes
     
  5. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Zo te zien is is het een tijdje geleden dat hier boven gepost is. Ben heel benieuwd hoe het afgelopen is met de eerste vlucht en natuurlijk hoe die verder vliegt? Ben namelijk van plan om er een edf versie te maken.
     

Deel Deze Pagina