Hughes 500

Hoi gisteren gevlogen met mijn vario hughes 500. Staart zwaait nogal, vooral als de accu minder word.
Ik vlieg met beastx , gevoeligheid ingesteld van zowel HH als NM.
Kan ik in de main drive unit van vario een speed up gear plaatsen ?
Of is dit alleen mogelijk in de tail drive unit van aluminium?
Ik heb namelijk de kunstof versie op de staart.
Volgens mij is het toch mogelijk de speed up gear te plaatsen op de verticale as in het main gear blok zodat de staart rotor meer toeren maakt, of zie ik dit verkeerd?
Gr rinie

Als de boel zwabbert, zowel in HH als Normal, zou ik eerst eens gaan zoeken naar problemen in de aansturing.

Het klinkt namelijk alsof er hysteresis op je aansturing zit (zeg maar: speling, maar dan veroorzaakt door wrijving en flexibiliteit).
Ik neem aan dat je de aansturing al gecontroleerd hebt, maar denk ook eens aan de lagers in de hekrotor-bladhouders: als die niet helemaal fris zijn, gaan ze zwaar lopen onder invloed van centrifugal-kracht, en er is geen enkele manier om dat te testen: trekkracht op de bladhouders simuleert dit NIET, want het zijn de kogeltjes in de lagers zelf die onder invloed van het toerental opzij gedrukt worden en dan vervelend gaan doen. Het probleem zit dan in de "gewone" lagers, NIET in de taatslagers.
Vervangen is tientjeswerk met Conrad lagertjes o.i.d. en die zijn goed genoeg....

Want je heli zou die speed-up absoluut niet nodig moeten hebben.
Je moet geen "3D-strakke" staart verwachten, maar hij moet wel eenduidig sturen.

Groet, Bert

Ik weet niet wat voor aandrijving jouw staart heeft maar het wil weleens gebeuren dat de aansturing te snel is en daardoor vervelend gaat doen.
Met een starre aandrijving (dus geen torsie) zou het moeten werken.
Wat voor servo heb je op die staart ?

Dan zeg ik nogmaals: check je aansturing, daar zit iets mis, en als je in de aansturing niks vind, check dan de lagers van de bladhouders.

IETS (wat, dat weet ik niet) veroorzaakt namelijk, dat de hekrotorbladen vanuit middenstand, na een servo-uitslag, niet meer exact terugkeren in diezelfde middenstand, maar er iets van af blijft wijken. Daarna moet de gyro corrigeren, en na die correctie komen de bladen ook niet terug in het midden, maar de afwijking is nu de andere kant op. En dat spelletje blijft zich herhalen, en dat levert jouw typische zwabberende staart op.

En anders zoeken naar punten (bijvoorbeeld stuurstang geleiding) die onbelast licht lopen, maar onder belasting opens gek gaan doen.

Vergeet niet, dat zelfs een perfect functionerende hekrotor, in stilstand nul kracht vergt, maar als hij eenmaal draait, al gauw 1 tot 1,5 kilo kracht van de servo vergt....

Groet, Bert

Aansturing.... niet aandrijving... die is wel goed denk ik...

En kijk heel goed, want ik heb me ook wel eens in de luren laten leggen door iets onbenulligs zoals een stuurstang die toch iets door bleek te buigen en dan zwaar ging lopen....

Groet, Bert

Ik heb er even aangesleuteld, aansturings linkje heck liep wat zwaar, ander ringetje tussen lager en behuizing gelegd. Stuur stang iets verbogen zodat hij vrijer loopt , as van staartrotor schoongemaakt en licht geolied. Loopt nu veel lichter, hopelijk helpt dit.
Over 2 weken testen , eerst op vakantie!

:D Dat klinkt alsof er toch nog wel wat aan schortte....

Maar eerst een fijne vakantie toegewenst!

Groet, Bert

Back