Hughes P21-J Devastator

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Luppie, 26 jul 2017.

  1. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    De motorkap is helemaal demontabel met twee schroefjes. Ik moet dan wel eerst de uitlaat los halen , sproeier er uit draaien en prop er af halen. Met brandstof aanzuigen geef ik volgas en hou de vinger op de luchtaanzuig. Na een paar keer draaien heb je een natte vinger. Of de uitlaat dicht knijpen en draaien. Dan prutteld de brandstof uit de craburateur en weet je dat het goed zit.

    Motor uit doen doe ik met de gasservo. Op de zender met een knop de servo helemaal dicht sturen zodat de gasschuif volledig dicht gaat en dan is hij direct uit. Mocht dat niet lukken kun je ook de uitlaatslang dicht knijpen.

    Het is een os max 61fx.

    Ik zal even kijken of ik de foto's aan pas want ik merk dat het kleinere formaat wel prettig is.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ben een beetje bang voor geluidsproductie, pusher én 3-blads prop.
     
  3. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik had het idee dat het overmatige geluid van duwpropjes altijd komt doordat de propeller bij de meeste vliegtuigen dicht achter de vleugel staat te draaien. Dus bij vliegende vleugeltjes etc. Het geluid komt dan wanneer het blad langs de vleugel draaid
    Als dit het geval is zou een 3 blads minder geluid moeten geven?

    Of hebben ze altijd meer geluid?
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij jou is die afstand inderdaad wel groter.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Zal ook komen doordat een pusher turbulente lucht aanzuigt, en een normale prop krijgt nette lucht binnen..
     
  6. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Alweer een stukje verder. Ik heb een boel tijd verprutst met foutjes van mijzelf. Zo dacht ik nadat ik alles aan elkaar had gesoldeerd en ging testen dat mijn servo's niet goed waren want die gingen jutteren in de middenstand. Nadat ik een andere voeding had geprobeerd was het over en leek het uit de YEP 20A SBEC te komen. Na een tijd kwam ik er achter dat de jumper verkeerd stond voor de spanning selectie, hij stond op 7V en dat vonden de servo's niet leuk.

    [​IMG]

    het cockpitkapje heb ik aangepast want ik vond hem te hoog. Ook de stijlen zwart gemaakt.
    [​IMG]

    de twee richtingsroeren heb ik opnieuw gemaakt. dit keer een wat dikkere versie die hol is van binnen. Ik heb hem toch met het grootste deel aan de onderkant gedaan al heb ik hem gekanteld zodat hij er niet zo heel ver onder steekt. Ze zijn ook afneembaar geworden met 1 dikke schroef. (met dank aan Student :) )
    [​IMG]

    op de vorige foto zie je ook de deksel op de retract die het gat van de wielen in de vleugel wat moeten dicht maken.
    deze houten dekseltjes hangen aan een stalen beugeltje. Die heb ik gemaakt van een plat stukje strip dat ik toevallig tegen kwam.
    [​IMG]

    ook voor het voorste wieltje moest er maar een deurtje komen. Hier een poging met een stukje kittube. Dit is het niet geworden...
    [​IMG]

    Ik heb het maar van een stukje hout gemaakt. Eerst wou ik het deurtje via het wiel open en dicht laten gaan maar na een paar pogingen is dat mislukt. Dus toch maar een extra servo op de deur. Dit wou ik voorkomen omdat ik geen kanalen meer over heb. De deur kan niet tegelijk open en dicht met het in en uittrekken van het wiel.
    Eerst deur open dan wiel er uit, en andersom eerst wiel er in dan pas de deur dicht. Gelukkig kan ik wat met arduino dus heb ik de besturing van het wiel en de deur via een promini laten lopen.

    [​IMG]

    Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de code moeten even bericht doen. Deze code leest 1 kanaal en stuurd dan eerst het deurtje open. Wanneer de deur open is gaat het wiel er uit. Andersom gaat eerst het wiel naar binnen en dan de deur weer dicht met een vertraging.

    Het meest interessante deel van de code die de sturing doet is het volgende.

    Code:
     if (unRETRACTSIGIn > 1600) //als het signaal laag genoeg is mag retract uit
      {
        if (DOOR >= 0) // als de deur nog niet open (genoeg) is (0 is open)
        {
          DOOR = DOOR - 7; //Deur verder open (-7 is de snelheid waarmee hij open gaat)
        }
        servoDOOR.write(DOOR); // schrijf de instelling naar de servo
    
        if (DOOR < 10) // wanneer de deur open is mag het wiel er uit
        {
          RETRACT = 1000;
          servoRETRACT.write(RETRACT); // stuur het wiel naar buiten
         }
      }
    
      if (unRETRACTSIGIn < 1400) //Als het signaal hoog genoeg is mag retract er in
      {
        RETRACT = 2000;
        servoRETRACT.write(RETRACT); //stuur het wiel naar binnen
    
        if (RETRACT >= 2000) //als het wiel er in zit
    
          if (timer != 0) // kijk of de timer al loopt voor de vertraging
          {
            if (millis() > timer)  // hij loopt al dus kijk of we voorbij de vertraginstijd zijn
            {
              if (DOOR < 140) // zolang de deur niet dicht is
              {
                DOOR = DOOR + 5; // signaal verder dicht sturen
              }
              servoDOOR.write(DOOR); // stuur signaal naar servo
              }
          }
          else
          {
            timer = millis() + VERTRAGING; // de timer loopt nog niet dus aanzetten
          }
      }
      else
      {
        timer = 0;  // Het wiel is er uit dus zondermeer de timer uitzetten
      }
    Dit is een filmpje van een stukje van de besturing


    hier een filmpje van de voorste retract met de deur al in het zwart.
     
    Ariel, renetl50 en toostbeek vinden dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    electronica.. altijd zo extreem opletten met die zooi :D
    en dan nog gebeurt je wel eens wat..

    mooi spul!

    Mix jij trouwens de stuurvlakken in de bovenvleugel mee met de canard als elevator?
    zo ja, denk ik dat je uitslag van de canard wat omlaag mag.
    Mijn kleine versie heeft de "originele"maat stuurvlak op de canard (vaste vleugel, alleen onderkantje als stuurvlak) en die doet het best goed samen met de elevator op de boven/achtervleugel.
    maar aangezien jouw canard stuurvlak een keer of 4 groter is in verhouding, zal die ook wel een hoop meer doen...

    nu is mijn kleine versie op het moment afgeschreven.. die landde nog wel eens regelmatig met de canard in een graspol.
    gevolg is dat de canard links en rechts ondertussen 30x gelijmt en herlijmt is. maar nu zijn zelfs de extra carbon staven en zo eruit gekomen, samen met heel de zijkant van de romp.
    dus ik ga een verse bouwen, als ik even zin/tijd/gelegenheid heb.
    gewoon weer dezelfde maat, is gewoon een iets te leuk vliegertje voor erbij:D
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Je hebt flinke uitslagen op de rolroeren en op hoogte lijkt me zo Johannes.
     
  9. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Wanneer hij af is zal ik nog eens kijken naar de uitslagen maar ik denk dat ik ze aardig vors laat met een knop op de zender voor dual rate.
    Ik heb inderdaad de hoogte mee gemixt met die stuurvlakken op de bovenste vleugel. Ik ben bang dat ik slecht los kan komen maar met het risico dat hij direct na het loskomen de neus naar boven gooit.
    Zal een kwestie van goede reflexen worden en wat geluk.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2017
  10. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik heb voor dit vliegtuig een 3 blads contra roterende propeller van 12x6. Ik moet hierbij een 3 inch spinner hebben maar die zijn er niet voor CCW propellers.
    Natuurlijk kan ik een normale aanpassen maar ik kan ook proberen zelf een spinner te maken.
    Een fantastisch idee natuurlijk om een zelfgemaakte spinner op een 10cc te zetten....
    Eerst dacht ik aan een massief houten spinner maar eerst wil ik een glas spinner proberen.
    Ik gebruik eigenlijk nooit glas doek alleen soms voor reparatie of vleugel helften samen lijmen dus weinig ervaring.
    Eerst een mal gemaakt op een houten schijf van hard schuim (PIR).
    [​IMG]

    Toch een poging doen hem wat te centreren voor balans.
    Toen 100ml 30 min epoxy gemengd in een bekertje en stroken glas om deze mal geplakt en ook even te tijd bijgehouden voor de epoxy.
    Na 7 minuten was de epoxy hard en zo heet geworden dat het bekertje smolt.....
    Toen ander merk epoxy gepakt en vrolijk verder gegaan met een paar handschoenen aan en allen ingepakt met folie.
    Maar uiteindelijk zit alles er onder en plakt het glas doek vooral aan je vingers vast. Ëén grote bende met overal draden glas en druppen epoxy.

    Het resultaat met de spinner was ook om te janken dus ik heb stroken cellofaan om de handel gedraaid in een poging het iets netter te krijgen....
    [​IMG]
     
  11. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Het resultaat van de spinner is dat deze wat te slap is geworden. Ik heb verkeerde epoxy gebruikt en dat zorgt er voor dat het slapjes blijft. Mogelijk doe ik een nieuwe poging met de juiste epoxy.

    Ik heb een start gemaakt met de folie en dat schiet al aardig op. Ik het een mooie site gevonden van iemand die de Devastator erg gedetailleerd heeft getekend. Deze gebruik ik als lijdraad voor de folie. https://www.artstation.com/artwork/ll20O

    Een lastig onderdeel hiervan is de kont die een blokjespatroon moet krijgen. Het loopt alleen taps toe en dat maakt het best lastig. Ik heb een mal gemaakt van papier en hiermee een poging gedaan een blokjespatroon te krijgen.
    [​IMG]

    Allemaal repen folie in elkaar schuiven en dan een beetje warm maken zodat ze blijven plakken.
    [​IMG]

    dit is de onderkant geworden
    [​IMG]

    De motorkap met daar achter de romp in rood en onderkant zwart.
    [​IMG]

    Ook de canard krijgt een blokjespatroon. In totaal zit er dan 3 lagen folie omdat ik eerst een basislaag heb geplakt voor de blokjes.
    [​IMG]


    hier het resultaat. Ook te zien is de romp waar zwart en rood samen komen.
    [​IMG]

    Niet heel erg netjes geworden ook door het krimpen van de folie maar ik ben er wel tevreden mee. Veel beter gaat het op deze manier niet worden.
     
  12. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik heb hem nu zo goed als klaar. Ik mis alleen nog steeds een spinner dus daar zal ik de komende tijd toch wat aandacht aan moeten geven. Ik twijfel alleen of ik wel zelf iets moet maken omdat er al genoeg twijfelachtige factoren zijn en het moet wel veilig zijn.

    Ik wou foto´s maken bij daglicht maar dat is wat lastig in de avonduurtjes tegenwoordig dus hier wat fletse foto's gemaakt in de schuur.

    De glimmende folie heeft een wat cartoon (tekenfilm) effect en het ziet er uiteindelijk best leuk uit. Het verhaal achter dit vliegtuig is dat ze van piraten zijn en hun logo is de Jolly Roger (piraten vlag) en die heb ik uit folie gesneden.
    [​IMG]

    erg priegel werkje maar het was de moeite waard en samen met wat simpele witte strepen op de roeren vind ik het wel geslaagd.
    [​IMG]

    Op de rest van het vliegtuig wat grijze strepen wat wel prima staat bij rood en zwart.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    binnenkort zal ik wat nette foto's bij daglicht maken...
     
    Q Brand, eric_laermans, flymax en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wat een super gaaf model is het geworden!
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    hij is mooi geworden!
    ik ben ook wel benieuwd hoe de motor het doet op deze manier.
    je ziet zelden pushers met brandstofmotoren..
     
  15. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Zaterdag was het koud en mistig, maar prima weer om even de motor te starten op het veld voor een test. Hij liet zich niet makkelijk starten ik denk vanwege de temperatuur, maar met de startmotor sloeg hij aan. Het vermogen leeg prima en de motor duwde hem vlot een paar rondjes over het veld.

    [​IMG]

    [​IMG]

     
    corvl, Tamiya1970, eric_laermans en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Heel gaaf!! Wanneer staat de maiden gepland?
     
  17. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het snert vlieg evenement van as zaterdag lijkt me daar een prima gelegenheid voor!!!
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Pracht model, ik hoop dat het ook zo mooi zal vliegen. Een klein adviesje wil ik je nog wel geven, verklein de uitslag van het neuswiel! Het is een leuk gezicht zo'n kleine draaicirkel maar dat kan heel vervelend zijn bij de start. Wanneer je maar een klein beetje stuurt is de kans dat je model uitbreekt zeer groot. Bij "echte vliegtuigen" wordt het neuswiel bij de start geblokkeerd. Bij sommige kisten kan je nog een klein beetje sturen, een paar graden, maar boven een bepaalde snelheid kan je dat beter ook niet meer doen.
     
  19. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Goed verhaal Ernst ik had nog geen ervaring met vliegtuigen die te hard kunnen sturen maar het klinkt inderdaad logisch. Misschien de rudder even op de schakelaar zetten of dual rate instellen.
    De maiden heb ik even vooruit geschoven tot wanneer het mooi weer is onder het motto dat hij dan nog wat langer heel is. Ik moet nog een paar kleine dingen doen maar eigenlijk is hij wel klaar.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet of het neuswiel een eigen servo heeft, en wat voor zender je hebt, maar bij sommige zenders (Taranis, o.i.d.) is het vrij simpel om de uitslag van het neuswiel te koppelen aan de gasstand: Dat je bij taxisnelheden volle uitslag hebt, en boven een bepaalde gasstand nog maar een paar graden....
    Maar een schakelaar kan ook natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina