Hugo´s hk-450 (HIJ VLIEGT!!)

Even vanaf de telefoon op vakantie; ik heb een barebone kit en een setje bladen van de hk-450. Heb ik aan deze spullen genoeg? klik

Dank,

Hugo

[EDIT]Titel aangepast, begint toch een wat universeler topic te worden dan alleen over de set-up.[/EDIT]

Laatst bewerkt:
Hallo Hugo, ja hieraan heb je voldoend om hem vliegklaar te maken. Wat ik er wel gelijk bij zou doen is een potje locktite en wat reserve onderdelen want die heb je toch snel nodig :yes: Bij mij gaan de bladen, staartbuis en paddle bar het snelst naar de euwige jachtvelden. Ook een aanrader zijn reserve schroeven, deze zijn van zeer slechte kwaliteit, ook met heel goed gereedschap draai je deze al na 1 of 2 keer dol. Misschien is een setje van Align een aanrader.

Goeie tips, dank. Ik zoek ook nog een trainer-kruis en een bladhoekmeter, lijkt me ook nuttig.
Hebben ze de echte Align schroevenset ook bij HK?

Hugo

Laatst bewerkt:
Hoi Hugo,

Je zou nog wat meer onderdelen moeten bestellen, ook Main shafts en feathering schafts zullen snel gaan.

Wat ik je ook nog aan kan raden is (indien deze er niet op zit) een metalen staarthouder aan te schaffen (dit is het blok tussen de chassisplaten wat de staart vast houdt) de originele kunststof is niet goed genoeg, deze houdt de staart niet fatsoenlijk op de plaats waardoor de belt continu minder strak gaat staan.

Ook kan ik je aanraden een snellere staartservo te kopen en een paar extra normale servo's aan te schaffen, deze gaan erg snel kapot.

Ook is een 60 A regelaar een beetje over the top voor een 450 serie heli.

Wat ik je eigenlijk in z'n geheel aan kan raden is al deze spullen op ebay te kopen, ik ben zelf ook niet helemaal enthousiast over de HK401 gyro.

Ik geef je even een paar sugeesties voor de onderdelen welke je wilt kopen;

Als gyro kan ik je echt deze aanraden gyro

Als servo's kan ik je deze aanraden: Servo

Als tailservo kan ik je deze aanraden: Tailservo

Voor de motor en regelaar zal ik gewoon even ebay afspeuren, hier kan ik weinig over zeggen. je zult iig ongeveer een 3600-4000kv motor en een 40-45 A regelaar.

De lipo's welke je hebt geselecteerd zijn goed, deze zul je op Ebay ook niet goedkoper vinden, wel sneller.

hier heb je een paar tandwielen

ook main shafts, feathering shafts, flybars en alles is in overvloed op Ebay te vinden, ik kna je aanraden op Ebay.co.uk of Ebay.com te kijken.

Voor een Canopy zal ik bij deze store kijken, heeft hele mooie. Uiteindelijk ben je goedkoper of net duurder uit maar heb je wel beter (de tailservo) of meer (de servo's) spul. Niet geheel onbelangrijk is het veel sneller geleverd en wanneer je alles los via ebay besteld zal de douane je pakketjes niet 4 weken bij zich houden en btw rekenen.

De bladhoekmeter (pitch guage) en schroevenset kun je ook op ebay vinden, wat je ook kunt doen is een imperial imbussleutel kopen dit zijn inchmaten welke een stuk beter op de hk schroeven werkt.

Heb je wel al een zender/ontvanger?

Zo niet heb je hier een interessante zender, het lijkt te goedkoop maar ik moet zeggen dat ik echt tevreden ben met deze zender, ik vlieg ermee met mijn heli's en mijn vliegtuigen en bestuur er mijn boot mee.

Succes!!!

Mvg. Guus

Laatst bewerkt:
Dank voor het zeer uitgebreide antwoord! Ik zal eenmaal thuis mij e-bay huiswerk eens gaan doen. Ik heb al een zender, ik vlieg al jaren tuig en heb een futaba t7c. Op de sim (aerofly) kan ik nu ook al aardig heli vliegen, dus wil ik nou maar eens voor het eggie. Er vliegen er al 2 op de club volledig op hk spul, maar ik laat me graag goede spullen aanraden als het budget het toelaat.

Hugo

Hoi Hugo,

ik zie je berichtjes nu pas.

Ik heb goede ervaringen met Global Mart (hij van de schroeven) dus ik denk dat dit setje wel goed is.

De tail boom mount welke je laat zien ken ik niet en daarom kan ik je niet vertellen of deze voldoet.
Deze ken ik wel en functioneert perfect: tail boom

Heb je inmiddels ook al een gyro en servo's besteld?

Welkom in de ebay wereld, de postbode zal snel een bekende worden ;)

Ik heb inderdaad alles (denk ik) besteld. Nou maar wachten op de postbode, en ondertussen verder klussen aan de Piper. Dank voor alle adviezen hier!

Hugo

Jeeee! Alles is binnen, ik heb gisteravond de staart al in elkaar gezet. Lollig schroefspul, weer eens wat anders dan houten vleugels plakken. Even een vraag; het frame zit al in elkaar geschroeft. Ik heb een schroefje losgenomen, maar ik ben niet zeker of dit geborgd was. Het ging zwaarder los dan ik nodig denk, maar lichter dan ik met bv LockTite gewend ben. Is het nodig om alles los te halen en (opnieuw) te borgen, of is dit goed genoeg, standaard uit de doos?

Dank,

Hugo

Je moet echt alles uit elkaar halen en checken op threadlock. Da's een goede tip die ik je geef.
Bij mij zat toch één en ander niet goed aangespannen of was er geen threadlock gebruikt.
En zeker de kop controleren!! De feathering shaft zat gewoon los!

Heb bij de mijne wel alles gecontroleerd en gemerkt dat enkele frame boutje niet goed aangedraaid waren, bij de kop zat ales wel goed vast. Boutjes die in kunststof draaien kun je beter niet borgen met borgmiddel, hier wordt de kunststof bros van, verder levert het ook niets op want het kunststof borgt van zichzelf al.

Zo, ik ben fijn aan het bouwen, het lijkt al net een heli. Afstellen heb ik inmiddels via een clubgenoot geleerd, d.w.z. ik doe wat er op de video´s van finles bob te zien is. Ik vind mijzelf erg professioneel... Maar helaas gaat niet alles van een leien dakje!

Ik heb de aangeraden gyro gekocht, deze:
GAZ-126 Head Lock Gyro for Helicopter 450 & 500 Series - eBay (item 170466422982 end time Jul-28-10 03:58:54 PDT)
Doet het ongetwijfeld fantastisch, maar ik snap er geen jota van. Ik ga maar even uit van de standaard instellingen van mijn T7C zender. Dat houdt in dat de servo via de gyro op kanaal 4 zit. Dat werkt. Op kanaal 6 [EDIT] moet 5 zijn, typo![/EDIT] zit het extra stekkertje van de gyro, op de zender is die toegewezen aan een 3 standen schakelaar.
De servo is snel en digitaal, dus ik heb (ja, ik lees de gebruiksaanwijzing) de limit pot op 0 gezet. Ook de mode switch staat daarvoor goed. De limit pot snap ik ook, de direction switch ga ik proberen, beschrijving leest logisch. Maar wat doet die 3-standen switch op de zender, waarom doet´ie dat en wat moet ik ermee?

Dank!

Hugo

Laatst bewerkt:
dat extra stekkertje is de aansturing van je gain en die gaat in kanaal 5! Als je de drie standen schakelaar gebruikt dan kan je 3 standen "gevoeligheid=gain" instellen. Dat die je in het gyro menu.

Zodra je de drie standen schakelaar geselecteerd heb zie je ook in het menu
up-> ..%
Ct-> ..%
Dn-> ..%

dit zijn de 3 standen

Zelf zou ik de gain op schakelaar A of B zetten, aan 2 standen heb je voorlopig toch genoeg. Dan kan je schakelaar E (3 standen) gebruiken voor Idle up 1 en Idle up 2.

Stel je gain op je zender in op +/- 37% of 38% gain. Zie je dat je staart staat te kwispelen dan stel je hem terug naar 36% of langer net zolang totdat het weg is.

Laatst bewerkt:
Oh ja, kanaal 5. Typevaud. Is gecorrigeerd. OK... Dus met een 2 standen schakelaar zet je je gain op 30% (ene stand) en 38% (andere stand)? En dan proefondervindelijk corrigeren? Ga ik doen. Maar waarom heb je dan, als je de ideale stand gevonden hebt, nog een tweede stand nodig?

Eh, idle-up?? Wat ik daarover lees is dat iets waar ik nog even vandaan blijf. Eerst maar eens los van de grond, en dan terug op de grond zonder schade.

Even een hele gekke vraag. Ik lees vanalles over flybarless vliegen. Maar dan dus met die electronische gadget, hè, niet old-school. Wat ik lees is dat het niet beter of slechter vliegt, maar wel anders. Dan denk ik; zal ik direct flybarless beginnen, omdat ik daar later toch heen wil? Of is het stiekem toch wel moeilijker?

Hugo

Hoi Hugo,

Leuk te zien dat alles binnen is. Ik vlieg zelf ook nog niet flybarless maar weet wel dat wanneer je crashed (wat waarschijnlijk nog wel eens gaat gebeuren) ben je gelijk een stuk meer geld kwijt dan met de cheap HK reservedelen.

De tweede stand op de gyro heb je nodig voor wanneer je wel idle up gaat gebruiken. De rotor draait dan nog maar op een snelheid waardoor je gyro gevoeligheid anders moet staan. Vliegen met idle up is niet moeilijker, eigenlijk alleen maar gemakkelijker aangezien je enkel op de pitch (draaiing van de bladen) vliegt en geen combi meer van pitch en rotorsnelheid. Wanneer je pitch snel verandert en de snelheid van de kop iets langzamer verandert krijg je een heel slap reagerende heli....

Succes,

Groet Guus

Dat van die kosten snap ik niet helemaal. Tenzij je de electronica ook stuk vliegt, uiteraard. Maar qua assen, bladen en dat soort spul, blijft het gelijk. En de flybarless koppen worden steeds goedkoper, kwestie van hoeveelheden. Nu de electronica goedkoper wordt (lang leve HK / HC) zullen de aantallen snel stijgen.

Rest de vraag, wat zijn de tegenredenen om zo te beginnen.

Hugo

HIJ DOET HET!!!!!!!!!!!!! OK, niet wereldschokkend, ik ben waarschijnlijk de 9873984756439ste die een HK-450 in de lucht krijgt, maar toch. Het ding is met alle 4 de bolletjes dan de traininggear tegelijk los geweest, dus vind ik dat´ie vliegt.

Bij de eerste poging om de boel te laten draaien heb ik de pitch-´curve´ helemaal op 50% gezet. Zo kon ik de boel mooi op toeren laten komen zonder up of down. Dat op toeren komen ging perfect, geen rare trillingen of zo. Toen de onderste stand van de stick op 40% ingesteld, en de middenstand heb ik al draaiend versteld. Bij 65% begon hij zich op te tillen. Gas dicht, middenstand op 70% geprogrammeerd, en de rest nog iets hoger. En toen dus maar eens proberen te vliegen!

Tot mijn starre verbazing komt het ding redelijk netjes los. Ik verwachtte redelijk agressieve bewegingen, maar nee. Hij wil langzaam naar links rollen, en ook draait hij langzaam naar rechts. Beide zijn in de vlucht corrigeerbaar. Nog niet echt door mij, maar toch.

Maar ze zijn ongewtijfeld ook corrigeerbaar op de heli, toch? Ik denk eraan de rudderservo ietsje te verplaatsen (ik las ergens dat je van je trim af moet blijven?) zodat hij meer naar links stuurt. En hoe corrigeer ik de neiging tot naar rechts rollen? Stangetje van servo rechts voor naar swashplate wat verkorten?

Ik ben echt verbaasd dat dit zo makkelijk lijkt te gaan. Leuk! Nou wat afstellen, en dan veel oefenen.

Hugo

Back