Hugo's CNC schuimsnijder

Discussie in 'CNC' gestart door HugoW, 31 aug 2012.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hierbij een verslagje van de bouw van mijn snijder. Het concept is vrij eenvoudig en low budget, later up te graden. Ik heb de constructie getekend in 6mm triplex. Ik laser dit bij ProtoSpace in Utrecht. Dat ging niet helemaal van een leien dakje, dus ik heb nu alleen de twee verticale assen, de horizontale moet ik nog een keertje gaan doen. Plaatmateriaal op...

    Hier vast wat foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En een fillempie:

    Hugo s vliegalbum :: VIDEO0034.mp4 video by hugoenmonique - Photobucket

    De tekening hiervan staat op de protospace server onder mijn naam (HugoW), iedereen kan hem gebruiken. De tekening voor de horizontale assen staat er nog niet, die plaats ik pas als de eerste keer snijden goed gelukt is.

    De machine kan je zowel als budget cutter als als high-end cutter maken;

    De geleiding bestaat bij mij uit 12mm verwarmingsbuis en chinese (ebay) lineair lagers. Je kan ook voor 12mm geslepen assen kiezen, en hoge kwaliteits assen. Ik denk dat als het ding goed werkt en meerdere gebruikers op de club gaat kennen, dat ik de boel upgrade. Dat kan heel eenvoudig.

    De aandrijving komt bij mij van een paar stukken M8 schroefdraad, en inslagmoeren in de bewegende delen. Dit is ook uit te voeren met trapeziumdraad en anti-backlash moeren, of zelfs met kogelomloopspindels. Ook dit is later eenvoudig up te graden als de machine naar wens presteert.

    De besturing ben ik nog niet uit. Ik zal de motorspecs binnenkort publiceren. De drivers zijn zwaar overbemeten, komen van een oud CNC frees project. Qua software kijk ik naar GMFC, maar 150 euro voor de licentie die kan wat ik wil vind ik best een hoop geld.

    Nou ja, moedig voorwaards. Binnenkort een paar uurtjes vrij nemen om de andere assen te snijden in Utrecht, en dan assembleren.

    Hugo
     
  2. frans32

    frans32

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Dalfsen
    Mooi gedaan Hugo.

    Veel suc6 met de verdere ontwikkelingen en ik blijf het volgen.

    Mvg,

    Frans
     
  3. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Hugo,
    Ik ben een komplete leek op dit gebied , ik dacht in de titel CNC te lezen en op de foto zie ik triplex waar van ik dacht dat het een modelvliegtuig moet worden ?????
    alleen de tekst erbij ...... daar kan ik dus als leek niets van maken.
    Als het om de bouw van een CNC schuimsnijder gaat zou je dan iets meer details kunnen geven want ik wil ook graag nog iets leren!
    Niet negatief bedoeld , maar hier kan ik niets mee!
    alvast bedankt!
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Geen probleem Brandaris, forums zijn om zaken op te vragen!

    Wat ik aan het bouwen ben is een machine om vleugels mee te snijden uit schuimplaten. Dit is niks nieuws, google maar eens op "cnc foam wing cutter", dan vind je talloze voorbeelden.

    Dit vind ik zelf een duidelijk voorbeeld:

    -2VUmrpN1lk[/media] to build a CNC Foam Cutter - YouTube

    In mijn ontwerp ben ik niet van MDF uit gegaan, zoals in bovenstaand filmpje, maar ik heb alle onderdelen voor de machine ontworpen uit triplex, en omdat ik het kan lasersnijden heb ik er meteen allemaal gaten in gemaakt. Waarom? Omdat ik het er 'technisch' uit vind zien! Op de laaste foto uit de openingspost zie je de onderdelen uit de eerdere foto's samengeplakt tot de twee verticale assen van mijn machine. De losse onderdelen die er nog voor liggen zijn:
    De vierkante met 1 groot gat en 4 kleine gaatjes; afstandhouders om de stappenmotoren te kunnen plaatsen. Ik stoei nog met een low-budget koppeling tussen motor en spindel.
    De 'ovale' plaatjes; deze gaan de geleide assen (CV buis) op hun plaats houden in de onderkant van het torentje. Aan de bovenkant worden die assen op hun plaats gehouden door de afstandhouders en/of de motoren.
    De rechthoekige plaatjes met de gaten en de inslagmoeren; dit zijn de delen waar de snijdraad aan komt, de delen die op- en neer bewegen. Ik begin met een eenvoudig schroefoog in beide plankjes, en een veergespannen snijdraad. Misschien dat ik later over ga naar een losse boog, dat is handiger bij het snijden van tapse vleugels, want dan varieert de lengte van de benodigde draad, en een veer kan dan voor over- of onderspanning zorgen.

    Zo, fijne lap tekst, misschien ietsje duidelijker. En anders; er volgen hopelijk snel meer updates. Dan kan je zien wat het wordt.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ook een abootje :)
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nou, daar gaan we dan weer met dit projectje. 't Lijkt wel goed te gaan:

    De machine is mechanisch klaar (mijn handbeugel past erin):
    [​IMG]

    Bedrading moet nog even aangesloten, da's niet veel werk:
    [​IMG]

    De oude 3 assen besturing wordt uitgebreid met een 4e controller:
    [​IMG]
    (Dichtst bij 2 voedingen, in het midden het break out board een grote aan/uit knop, aan het uiteinde de 4 controllers.)

    Maar, helaas:
    [​IMG]

    Dit is mijn oude laptop, het enige dat ik nog heb met een parallelle poort. Ik vrees dat nu uiteindelijk, na z'n winterslaap van 3 jaar, de harde schijf de geest gegeven heeft. Hij startte wel, maar liep toen vast en herstarten levert deze foutmelding. Jammer, ik hoopte dit weekend beweging te zien in de machine. Misschien zelfs een eerste snede...

    Nu kijk ik hiernaar:
    DIY Engraving Machine MACH3 USB CNC 4 Axis Interface Breakout Board Adapter | eBay

    Om het break out board te vervangen, met een USB aansluiting. Ik werk met de gratis proefversie van MACH3 (500 regels is genoeg om een vleugel te snijden!) en ik typ de G-codes zelf, ik hoop dat dit bordje de boel afmaakt.

    Hugo
     
  7. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    op het cnc forum staat meen ik nog een usb cnc bord te koop voor 60 euro en die werkt met mach 3 heb hem ook en werkt prima.
    ik zou de voeding en de drive naast elkaar plaaten en dan de controler iets ver der weg en met afgeschermd draad gaan werken geeft minder storig en werk veel stabieler.
     
  8. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    618
    Locatie:
    Leeuwarden
    gaaf project...

    Leuk om te volgen
     
  9. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Michel, die kost € 90,00 plus € 6,75 verzendkosten !
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Boven op zolder nog een oude pc ontdekt,ik hoop dat die het nog doet. Misschien vanavond beweging!

    € 90,- ga ik niet uitgeven voor zo'n board, als die van een paar dollar ook voldoet. Nog even de features bekijken.

    Hugo
     
  11. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hugo, mocht hij het niet meer doen,
    Bij de kringloopwinkel heb je ook goed kans nog een werkende PC te scoren
    met LPT-poort voor een paar tientjes !
    Is meestal ruim voldoende voor CNC aansturing!
     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Yep, daar dacht ik ook al aan. Maar met een usb breakout board kan ik mijn gewone laptop gebruiken, en dat wil ik graag.

    Zit nog even met de g-codes te stoeien, een conversie van profielcoordinaten via Excel naar g-code.

    Hugo
     
  13. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    verder lezen dan staat er 60 euro.ik heb hem er ook voor gekocht.
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Inderdaad. Dit is nog de tijdelijke oplossing. De machine is in principe twee losse halve machines. Ik zet ze zover uit elkaar als nodig is voor de te snijden vleugellengte. Ik wil waarschijnlijk de twee drivers en één voeding per helft op de machine gaan schroeven. Maar dan moet ik of met losse lange stuurdraden gaan werken vanaf het breakout board, of twee breakout boards en een USB splitter. Wat zou wijsheid zijn?

    Hugo

    P.S. Wellicht is het opgevallen dat de bases van de machine niet van mooi gelaserd triplex zijn, maar van snel gezaagd MDF afval. Het werkt ook, en ik heb gewoon geen tijd om weer een middag naar Utrecht te gaan. Dit was een half uurtje zaag- en boorwerk, klaar.
     
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, alles beweegt en is gecallibreerd met tijdelijke bedrading naar mijn oude PC. Binnenkort maar eens wat blokjes proefsnijden, om snijsnelheid en breedte van de snede te bepalen. 't Gaat de goede kant op!

    Hugo
     
  16. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Aha...

    USB naar Parallel D-Sub 25-pins

    Da's nog veel eenvoudiger, zeker nu ik de boel goed aan de praat heb met het oude breakout board.

    Vandaag wat proefstukjes gesneden, dat viel tegen! Draad veel te heet en snijsnelheid veel te laag; ik smolt veel te veel materiaal weg. Terug van 4 naar 2 ampère, en snijsnelheid van 60mm/min op naar 180mm/min. Stroom is denk ik wel goed, nu, geen rook meer, maa de snelheid kan denk ik nog wel omhoog. De snede moet nog wat smaller worden, en zolang de draad niet buigt doordat hij het schuim raakt, is het goed. Nog ff verder proberen...

    Hugo
     
  17. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat is inderdaad een mooie oplossing met die kabel voor krap €13
     
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Tutorialletje met een vraag…

    Ik ga vleugels snijden voor een Quickie 500, het profiel is MH18. Aangezien ik geen speciale software heb, en geen budget daarvoor, en wel de gratis versie van Mach3, moet ik dus zelf de G-codes gaan schrijven voor de vleugel. Dat kan vrij eenvoudig, twee manieren.

    De eerste is dat je alle coördinaten omrekent naar de juiste korde, met een rekenmachine, en dat je de hele code zelf in WordPad schrijft. Is de doen, zijn 100 regels ongeveer. Succes!

    De tweede methode vereist Excel en Word, of equivalenten, en gaat wat makkelijker. Leest u mee…
    Ik ga naar de site van het profiel (ff googlen op mh18 airfoil, voilà: MH 18 Coordinates). Daar selecteer ik de code met m’n muis, en kopieer hem naar het clipboard. Vervolgens pasten in Excel. Daar staan nu alle coördinaten in cellen onder elkaar, maar wel de X en Y samen in één cel, kolom A. Jammer… Nu in kolom B de volgende formule: =links(A1;12), en daar staan de X coördinaten bij elkaar. En in kolom C iets soortgelijks; =rechts(A1;12), en je hebt de Y coördinaten. Dan selecteer je kolommen B en C, copy, en dan paste speciaal; waarden. En weg zijn je formules. Kolom A kan je nu verwijderen. Vervolgens kolommen A en B selecteren, ctrl+H, en de punten vervangen door komma’s. Tadaa, getallen.
    Nu gaan we de korde bepalen. Vul ergens in een lege cel de korde in, in mijn geval 270mm. Vervolgens alle coördinaten laten vermenigvuldigen met dat getal. Weer copy en paste speciaal, alleen waarden, en je hebt de goede coördinaten voor jouw korde. Nu kan je de oude coördinaten kolommen verwijderen, en de korde ook. Daar reken’tie toch niet meer mee.
    En dan er G-code van maken, voor een 4-assige machine. Simpel kolommen invoegen:
    Kolom A zet je vol met ‘G01’.
    Kolom B blijft leeg.
    Kolom C zet je vol met ‘X’.
    Kolom D zijn je X-coördinaten.
    Kolom E zet je vol met ‘Y’.
    Kolom F zijn je Y-coördinaten.
    Kolom G zet je vol met ‘A’. (of hoe die as ook mag heten in jouw systeem).
    Kolom H is een kopie van kolom D.
    Kolom I zet je vol met ‘B’. (of hoe die as ook mag heten in jouw systeem).
    Kolom J is een kopie van kolom F.
    Dit is een rechte vleugel. Als je een tapse vleugel wilt, wordt het veel lastiger. Doe ik nu even niet.
    Dan nog 2 regels invoegen boven de code, gebruik je juiste kolommen:
    G00 (max snelheid) naar een goed beginpunt, bij mij is dat X 0 Y 300 A 0 B 300.
    F120 (snijsnelheid in mm/minuut instellen, vul je eigen getal in)
    Uiteraard kan je er allemaal codes aan toevoegen om weer van het werkstuk weg te komen na het snijden, maar dit is in principe de vleugel.
    Dan moet je er nog platte tekst van maken; kopieer het geheel naar Word, en plak met de optie ‘alleen tekst behouden’. Dan alle tekst selecteren, ctrl+H voor vervangen, en dan alle tabs (vul in ’^t’) vervangen door spaties. Dan weer alles selecteren, kopiëren en plakken in WordPad. Code klaar. Mach3 herkent .txt files.

    Eén punt, en meteen de crux. Je houdt op deze manier geen rekening met de dikte van de snede, en ook niet met een dikte van eventuele vleugelindekking. Mijn eenvoudige oplossing is dat ik met 1,5mm dik indek, en mijn snede 3mm breed is. Tadaaa! Maar da’s eigenlijk niet echt een oplossing. Eigenlijk wil ik een Excelroutine maken, die offset (indekkingsdikte) en snede breedte met elkaar verrekend, en de coördinaten daarop aanpast. Maar zo handig ben ik nog niet… Wie wel?

    Hugo
     
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Even hier maar voortborduren... De machine doet het inmmiddels, maar de snijkwaliteit laat veel te wensen over. Hier wat fotootjes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals je ziet is de machine mechanisch erg eenvoudig en goedkoop. Wat doet het inmiddels goed:
    De snijstroom is inmiddels er constant, ik heb mijn nieuwe stroomgestuurde regeling.
    De stappenmotoren, controllers, software, etc, zijn gefinetuned en dat loopt allemaal erg mooi (al zeg ik het zelf).

    Toch zijn de snedes niet mooi. Zolang ik alleen horizontaal snijdt, of alleen verticaal, dan snijdt hij perfect glad en constant. Maar als ik een vleugelprofiel snijdt wordt het niet mooi, komen er stappen en groeven in. En dat is jammer.

    Nu vind ik via ebay en andere kanalen mooie lineair geleidingen en kogelomloopspillen en zo. Als ik 'even' € 200,- investeer en een nieuw chassis bouw, is alles mechanisch ook perfect. Maar ik vraag me af, hoeveel verschil gaat het maken met de koperen buis / lineair lagers, en M8 spindel die ik nu gebruik? 't Is een behoorlijke smak geld...

    Advies liefst uit ervaring wordt gewaardeerd!

    Hugo
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb wel lineaire geleiders+lineaire lagers (ik zou nu ondersteund nemen) 16 of 12 mm is dik zat voor zoiets).
    Mijn Stepperdrivers staan op 'half step',
    Stappenmotoren zijn 200 stappen per omwentelig.
    De spindel is M6 draadeind (RVS!!! die zijn gladder) de spindelmoer zijn (per spindel) 2 kunststof moeren tegen elkaar gedraaid tot de speling weg is.

    Mijn ervaring is dat je de mooiste snijresultaten krijgt bij langzaam snijden. Ik snij altijd onder de 3 mm/s, meestal 2,5 mm/s.

    De draad maakt ook uit. Dun snijdt mooier. Het draadmateriaal ook. Ik snij met 0,18 mm dik zuiver wolfram draad.

    Velen (ook ik) hebben lineair spul hier gehaald.

    Dirk.
     

Deel Deze Pagina