HugoWs Tamiya Cup avontuur

Discussie in 'Electro onroad' gestart door HugoW, 23 mrt 2014.

  1. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Met dit als uitgangspunt, zou ik persoonlijk je motordraden wat meer lengte geven. Ze zijn nu NET op een lengte dat ze een vrije pod-beweging kunnen beïnvloeden, mijns inziens.
    En het lijkt alsof je 12AWG draad gebruikt voor je motor. Klopt dit? Ik kan het net verkeerd zien hoor. Zo ja, dan zou ik persoonlijk hiervoor 14AWG in de plaats gebruiken. Allemaal vanwege wat je hier zelf boven beschrijft.
     
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank voor je input! De draden van de accu naar de ESC zijn 12AWG, maar die bewegen niet. Van de ESC naar de motor zijn inderdaad 14AWG. Ik heb een tijdje gestoeid met de lengte, en mijns inziens is dit de enige lengte waarbij de draden niks raken bij alle bewegingen op en neer, en rollen links rechts. Ik had ze eerst iets langer, maar dan kwamen ze in de buurt van de kapsteunen en op het bewegende deel van de roldemper. Nu liggen ze op het deel van de roldemper dat met de pod mee beweegt, en dat heeft minder invloed. Denk ik...

    Hugo
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dat vind ik een interessante uitspraak. Heb je zelf die ervaring met de F104 X1? Of is dit meer een algemene opmerking? Ik heb juist deze inrichting gekozen omdat ik die vaker zie, en mij deze (overigens algemeen voor de F104, niet specifiek de X1) werd aangeraden via dit en een ander forum.

    Dank,

    Hugo
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat was de tip die ik van div ervaren F1 rijders kreeg toen ik mijn F104 V2 Pro opbouwde. Ik heb hem dan ook zo opgebouwd.
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Da's nou jammer. Nou krijg ik dus verschillende dingen aangeraden! ;) Dank voor je input.

    Hugo
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik denk dat het niet veel uitmaakt gezien de regelaar met ontvanger amper in gewicht scheelt. Daartegen zijn de kortere draden naar de motor wel welkom.
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb vannacht even geschoven en het maakt wel wat uit. De voorkant staat een halve millimeter later met de accu in die positie, en da's best een verschil op een F1. Alleen zit de accu dan buiten de houder en kan ik niet meer bij de terminals. Ook geven die lange draden weinig weerstand bij het bewegen.

    Daarom en omdat ik niet teveel wil wijzigen aan de auto die vorige keer goed reed bouw ik het vanavond weer terug. Misschien dat ik het voor volgend seizoen wel probeer en een setup met die accupositie ga zoeken.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2016
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Jammer; ik had mijn zoontje ook ingeschreven met zijn Fighter Buggy. Dat maakt de dag voor mij aanzienlijk minder relaxed, maar zijn blije koppie maakt veel goed. Helaas is hij gisteren avond gevallen, en heeft zijn voet gebroken. Mooi rood kunstgips, maar hij mag er echt niet op lopen. Ik heb hem net weer uitgeschreven. Hij is een stuiterbal en kan geen moment stilzitten, ik kan heb echt niet de hele zondag entertainen en rondzeulen. Hij heeft wel krukken, maar hij is er erg onvoorzichtig mee dus ik kan hem geen moment uit het oog laten. Het is voor mij wel makkelijker en rustiger dit weekend, voor mijn vrouw zal het pittig worden...

    Hugo
     
  9. koe

    koe

    Lid geworden:
    11 jun 2012
    Berichten:
    79
    Klote voor je zoontje Hugo maar wel beter voor jou dan maak er mooie dag van :)
     
  10. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Jammer. Laat je zoon maar mooi rustig aan doen. Hij krijgt er later spijt van als hij nu zo onvoorzichtig is.
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Even snel offtopic: Je hebt waarschijnlijk de capaciteits limiet aanstaan, die kun je uitzetten, dan zou hij door moeten gaan tot de accu vol is.
    Kort filmpje:

     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, even een verslagje van het weekend. Ik had dit weekend de tijd om echt te gaan trainen, dus zaterdag ben ik rond 10 uur naar Apeldoorn vertrokken. Onderweg helaas file en REGEN! Dat was niet de bedoeling... Eenmaal in Apeldoorn was de baan daar ook nat. Even ingeschreven en de boel uitgepakt. Mooie faciliteiten, wel wat weinig stopcontacten, maar ik had uiteraard verlengsnoeren en zo bij me. Dan de eerste accu maar aan de lader, van storage naar vol, en de bandenwarmers om de banden maar nog niet aan. Ik heb de auto vrijdag avond aangepast, van rode naar gele veer achter, demperolie van 350 naar 250 en AW Grease op de roldemper, conform advies van een lokale rijder. Hij is ook aanwezig en checkt mijn auto. Dan merken we dat hij geen T-bar heeft en ik wel, dus toch maar terug naar de rode, zachte veer. De demper blijft even zo. Ik heb ook de auto een stuk lager gesteld vrijdagavond, AMCA schijnt een hele vlakke mooie baan te zijn. Dus dat leek me goed, zwaartepunt naar beneden. Ik ga voor de lol even de natte baan op, maar dat is geen succes. Ik kan niet gasgeven zonder in de rondte te gaan en eigenlijk ook niet sturen. Ik word ingehaald door een Fighter Buggy. Niet goed voor mijn ego. Na een paar rondjes en vele spins ziet mijn auto er zo uit:

    [​IMG]

    Niet goed. De boel maar snel droog en schoon gemaakt, en weer terug op de stand. Na een tijdje komt de zon door en de baan, die ook mooi ligt en duidelijk goed afwaterd, is vrij snel droog. Ik zet de warmers aan, ze doen het goed:

    [​IMG]

    Dan de baan op. De auto rijdt vreselijk! Zo lekker als de laatste keer op Deventer, zo vreselijk gaat het nu. Geen grip achter, geen stuur, ellende. Ik probeer een zachtere roldemper, helpt niet. Ik snap er niks van. Andere, hardere voorveren, geen resultaat. Ik snap het echt niet. Totdat ik ineens bedenk wat ik vrijdag avond nog meer gedaan heb: verlaagd. Ik bedenk dat de auto misschien meer op de onderplaat glijdt dan rijdt en dat de vering, hoe ik het ook afstel, weinig doet op deze wijze. Ik bespreek mijn gedachte met Martijn en die bevestigd; hij rijdt ook een stuk hoger. Ik ga snel sleutelen, maar als het bijna klaar is gebeurt dit:

    [​IMG]

    Dus maar weer wachten. De verwachting is dat het vrij snel weer droog en zonnig wordt en ik weet inmiddels dat de baan dan snel opdroogt. En inderdaad, tegen 4 uur is alles weer droog en ga ik de baan op. Het is wel wat drukker, maar de auto is duidelijk beter. Ik rijd veel rondjes, niet allemaal even goed, maar ik probeer aan de auto te wennen en de baan te leren. Zo heel af en toe neem ik de bochten goed, vooral aan het eind van het rechte stuk en de haarspeldbocht na het voorbijrijden van de rijdersstelling zijn erg lastige punten, maar daar is wel veel te winnen. Redelijk voldaan en met een redelijke autoafstelling ga ik pas laat weg, tegen 6 uur. Officieel was de baan maar tot 5 uur open, maar de club liet ons vriendelijk onze gang gaan.

    Zondag vroeg weg, en nu was ik wel één van de eerste. Ik was er ook al om 5 over 7... Ik ga rustig de zaken uitpakken en klaarmaken, en dan ontbijten. Nog even de baan op, alles OK, en dan inschrijven. Was ik bijna vergeten... En dan maar lang wachten, ik zit in de laatste van 12 sessies! Leuke opkomst, dus.

    De eerste heat gaat redelijk goed. Mijn rondetijden zijn redelijk, maar ik maak een paar grote fouten die me veel tijd kosten omdat ik naast de baan in het gras stil sta. Ook moet ik een rondje na het crashen rustig aan doen om de auto weer schoon te rijden. Maar ik lig achtste na deze heat en dat is voor mijn doen erg goed!

    De tweede heat is raar. Met exact dezelfde auto gaat het voor geen meter. De achterkant blijft uitbreken, zowel bij het remmen als bij het accelereren. Ik rijd slechter dan de eerste heat en weet niet waarom.

    De derde heat gaat weer goed. Ik heb weinig veranderd ten opzichte van de tweede, alleen heb ik de roldemper van iets lichtere olie voorzien en de banden minder heet gestookt. Dat zag ik bij andere rijders, baat het niet dan schaadt het niet. De auto rijdt weer zoals in heat 1 maar ik blijf fouten maken. Het resultaat is gelijk aan heat 1.

    De finales gaan slecht. Ik ben kennelijk te zenuwachtig, ik kan me niet concentreren en maak veel meer fouten. Ik ga ook echt zelf van de baan af, ik kan niemand iets kwalijk nemen. De korte finale wordt ik 9e omdat iemand uitvalt met een lege zenderaccu, de lang wordt ik ook 9e omdat iemand anders zich net zo slecht concentreert als ik, maar mijn goede rondes zijn net iets beter.

    Ik weet niet hoeveelste ik overall ben, ik gok 10e. Maar ik zat dus wel in de A finale, voor het eerst. Daar ben ik wel trots op. De auto is ook relatief goed, maar ik heb nog heel veel te leren. Wat beeldmateriaal ter afsluiting:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]





    Hugo

    P.S. ik heb dit wat snel geschreven, zullen nog wel wijzigingen volgen, maar dit was het wel in grote lijnen.
     
    Thaan, koe, BEAR96 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, dat was even een weekendje. Laat ik het zo stellen; toen ik gisteren middag het circuit verliet had ik de neiging mijn F1 auto bij Marco’s in te ruilen voor een TT02R kit… Man, wat heb ik slecht gereden. Maar even chronologisch:

    Zaterdag was ik tegen 15.00u op de baan, het was er al gezellig. Snel de accu’s aan de lader, drap op de banden en de warmers erop. Ik was benieuwd wat mijn auto zou doen met de nieuwe positie van de servo, die staat nu recht op en verder naar achteren zodat de stuurarmen bijna recht en horizontaal staan als de auto rechtuit gaat en gewoon ingeveerd is. Ik had op mijn nieuwe (tweedehands) setup board de sturing al gericht dus de auto reed inderdaad netjes rechtuit. Ik heb overigens ook op het setup board geconstateerd dat er erg veel speling op de servo zit, maar daarover later meer. Ik schrok erg van het nieuwe sturen! De auto stuurt compleet anders dan de vorige keer. Op zich wel beter, ik had veel onderstuur, dat is weg. Ik ga de pits in en trim de EndPointAdjustment terug naar 95% en veel expo. Dan de baan weer op, maar dit stuurt voor geen meter. Ik ga gauw weer naar binnen, minder expo en EPA terug naar 90%. Dat gaat wat beter. Dan bedenk ik me dat ik thuis met de servo speed, zowel voor de sturing als voor de snelheidsregelaar gespeeld heb. Ik denk nu te snappen hoe dat werkt. Ik zet de snelheid van de sturing een stuk terug, hopelijk wordt de boel dan minder nerveus. Dat helpt inderdaad. Vervolgens zet ik de punch van de ESC maar eens flink laag, gewoon op het minimum. Om eens te kijken wat dat doen. Nou, dat doet wel wat. De … auto … trekt … heel … langzaam … op. OK, terug naar de pits, programmer er weer aan en waardes veranderen. Na een tijdje heb ik een waarde die redelijk lijkt. Ik kom redelijk op snelheid alleen is mijn topsnelheid wat lager dan de goede F1 rijders. Maar ik trek me dat niet aan, daar zal ik het niet op winnen. Ik rijd een paar rondjes en kom weer naar binnen om de punch aan te passen, wanneer iemand in de pits mij vertelt dat mijn dif slipt. Hij staat te sleutelen aan de F1 van één van de betere rijders en biedt aan ook mijn dif even af te stellen. Dat is fijn! Ik krijg de auto terug en ga de baan weer op. De achterkant gaat alle kanten op op snelheid! Dit is niet wat ik wilde. Maar het dif slipt niet meer, waarschijnlijk. Ik vind het rechte eind, dat niet recht is, heel eng. Ik heb wel meer snelheid en acceleratie. Ik rommel nog wat met de sturing, EPA terug naar 85%, maar daarmee wordt het binnenciruit bijna onrijdbaar. De auto drift over de voorwielen naar buiten. Dank overigens aan de andere trainenden die mijn auto een keer of 134.651.435.435.413 terug op de baan zetten. Zo hoefde ik zelf maar 1.614.634.315.416.541 keer naar beneden te gaan om de auto uit het gras te vissen. Als laatste krijg ik nog een tip van Michael, die ik het probleem uitlegde, om de droop achter te verminderen. Ik voer die wijziging uit, maar als ik de baan op ga wordt ik stevig teruggefloten; het is 17.00u en de Tamiya Cup training is afgelopen. Er rijden nog andere mensen, maar die zijn clublid en ik niet. Ik mag niet meer rijden. Da’s wat anders dan op AMCA, daar werd opgemerkt hoe lekker het weer was en hoe gezellig het was, dus dat we gewoon door mochten trainen als we wilden. Nou ja, spullen ingepakt en naar huis. De auto rijdt, het zal wel aan mij liggen. Het gaat beter dan toen ik begon, maar ik heb geen vertrouwen in de auto. We zullen wel zien morgen.

    Zondag was ik van plan nog wat rondjes te rijden met de nieuwe droop setting, maar eenmaal op het circuit rond 7.30u breken de hemelen open en er valt zo veel dat ik echt de baan niet op ga. Ik sta er overigens in mijn bermuda en shirtje, in de veronderstelling dat het een warme dag zou worden. Het werd een koele dag met erg veel wind, ik heb het erg koud gehad. Maar dat terzijde. Het programma wordt door de organisatie wat in elkaar gedrukt omdat er veel mensen niet op komen dagen, dus de start wordt wat uitgesteld om de baan te laten drogen. Ik ben om 11 uur pas aan de beurt!

    Een uurtje voor de eerste heat gaan de warmers erop, de baan is al grotendeels droog maar smeren durf ik nog niet. Die heat gaat slecht. Ik ga expres erg langzaam, ik wil niet in het gras. Dat gebeurt maar één keer, dus het plan lijkt te slagen. Dan spin ik in de rondte na de eerste knik van het rechte eind, en wordt vol getorpedeerd door Martijn. Hij kan er niks aan doen, ik had niet eens tijd om iets te melden. Ik zat nog halverwege de spin. Gelukkig is zijn auto nog heel, maar de mijne stuurt heel raar en weinig. Robert pakt hem van de baan en zwaait; game over. OK. Ik wacht de heat braaf af boven en lever de auto daarna in voor de technische controle. Ik zie dat er zo op het eerste gezicht alleen een stuurarm van de kogel geschoten is, dat valt mee. Ik ga meteen baaninzetten. Het is weliswaar niet verplicht, het is de Fighter Buggy klasse, maar ik vind dat zo leuk voor die kleintjes dat ik graag een extra keertje inzet. Daarna de verplichte baaninzet bij de topstock.

    Terug in de pits is de auto snel gerepareerd en de sturing lijkt ook weer goed te werken. Ik laat de accu erin, er is nauwelijks wat uit (ja, dat heb ik gemeten. Die fout maak ik niet nog eens!) Bandjes schoonmaken, smeren, warmers erop, en op haar heat twee. Die heat gaat ook buitengewoon slecht. De auto trekt constant naar links (niet gecontroleerd na het herstellen van de schade…) en als ik probeer te trimmen tijdens het rijden (dom) trim ik de verkeerde kant op. Dus nog maar eens proberen en dus schiet ik van de baan. Misschien toch verstandiger om de pits in te gaan bij dit soort acties. Ik rijd weer bar slecht.

    Voor de derde heat merk ik dat de bandenwarmer rechts voor niet opwarmt, maar dat is snel gefikst. Ik heb tussen de heats door de sturing weer recht gezet dus dat probleem is weg, maar ik vertrouw de auto steeds minder. Soms doet hij wat ik wil, soms niet. Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar het gaat echt niet.

    Na de heats worden de F1 rijders bij elkaar geroepen; er zijn er 12 en ze willen geen B-finale met maar 2 man. We besluiten dat de slechtse drie, dus ik ook, de B finale gaan rijden. De anderen zijn echt veel sneller.

    Voor de finales voel ik eens aan de afstelling van het dif. Dat had ik misschien eerder moeten doen, het ding staat zo ongeveer vast. Met hulp van een andere deelnemer zet ik hem weer een stukje losser. Hij moet uiteraard niet slippen, maar dit was echt veel te veel. Dat verklaart het slecht insturen en de nerveuze achterkant ook. Tijdens de paar rondjes voor de korte finale rijdt de auto weer totaal anders door het verstellen van het dif. Op zich beter, hij stuurt weer, maar ik heb weer een andere auto dat ik aan begon te wennen. Ik stel de EPA weer verder terug, 75%. De auto voelt deze rit een stukje beter, maar ik maak veel te veel fouten. Op snelheid gaat het goed, maar de korte bochten op het binnenciruit gaan soms goed, vaak ga ik te wijd en het gras in. Ook lig ik bij de minste correct op het rechte eind naast de baan.

    Tussen de finales in komt een lokale rijder naar me toe. Hij vertelt dat de auto goed is, en hij ziet dat ik gewoon niet kan rijden. Dat is bemoedigend, een deel is dus goed… Hij vertelt dat hij altijd iets aanremt voor de bochten, niet zo zeer om de snelheid eruit te halen maar om het dynamisch zwaartepunt van de auto naar voren te krijgen. Druk op de voorwielen. Ik neem deze raad ter harte en besluit de finale op te geven. Tijdens de paar rondjes voor de start zet ik de EPA terug naar 60%. Ik start als tweede en rijd gewoon niet weg. Laat die anderen maar gaan. Ik ga netjes rijden, de bochten aanremmen, en proberen netjes rond te komen. Snelheid en rondetijden maken me niks uit. Ik ga oefenen. In principe lukt het redelijk, ik snap dat dit de methode is die ik moet oefenen. Ik leer, maar sta toch nog vaak naast de baan. Nu door te vroeg / te hard op het gas te gaan na een mooie krappe bocht. En dan sta je dus op het gras in de binnenbocht op het gras in plaats in de buitenbocht. Voor de verandering. Uiteindelijk staat Kees net iets vaker naast de baan dan ik, en Erwin rijdt lekker door dus die wint.

    Ik ga nog even twee heats baan inzetten en dan pak ik de boel in. Ik heb het koud, ik vertrouw de auto niet en twijfel of ik wel door moet met de F1. Ik loop langs de stand van Marco’s en de TT02R kit lonkt. Ben ik dom dat ik de F1 blijf proberen? Jaag ik een droom na? Heb ik er wel tijd voor die het vraagt, of zit ik gewoon de rest dwars (sorry Martijn) met mijn koppigheid? Ik rijd met een druk hoofd naar huis.

    Thuis bespreek ik mijn gedachten met mijn vrouw, die uiteraard daar weinig logisch aan kan toevoegen. Na het eten breng ik de kinderen naar bed en ik vertel mijn dochter een verhaaltje dat verdacht veel lijkt op iets dat ik hier een tijdje geleden postte:

    Ik besluit dus dat ik F1 wil blijven rijden. Ik moet het ook relativeren. De vorige races boekte ik wel vooruitgang en vorig jaar was Gouda ook een ramp toen ik daar met een TT reed. Die baan is kennelijk voor mij erg moeilijk. Wel wil ik op één of andere manier gaan trainen. Tot nu toe heb ik zes keer met een F1 gereden, en vier keer een beetje getraind. Ik denk totaal zeven uur netto rijtijd (als het dat al is) op zes verschillende banen. Met bijna iedere keer een stevig aangepaste auto, die dus totaal anders rijd dan ik gewend ben. Daar moet verandering in komen. Ik heb nog maar weinig wensen / plannen met de auto; ik heb een nieuwe stuurservo nodig want deze heeft veel te veel speling, en ik wil graag het gewichtje achterop de achteras aan de linkerkant. Ik merk dat ik veel vaker linksom spin dan rechtsom. Wellicht dat dit helpt. Of misschien is het omdat de banen veelal linksom zijn en ik dus 360 graden per rondje meer linksom dan rechtsom stuur. Ach ja, ik wil het gewoon. Verder hoorde ik gisteren iemand zeggen dat men bij de RACO in Utrecht ook met F1’s rijdt. Dat is nog redelijk bij mij in de buurt. Ze hebben daar morgen avond een open avond dus ga ik maar eens buurten en ik ben meteen voor volgende dinsdag avond voor de F1 clubavond uitgenodigd. Als ik probeer een avondje in de week daar rondjes te rijden kan ik veel uren gaan maken en ook aan de auto wennen op een mij bekende baan als ik bijvoorbeeld de stuurservo vervang of een gewichtje op de achteras plaats.

    Al met al staat de pet al weer de goede kant op na gisteren avond, moedig voorwaarts. Ik hoop dat de regels voor volgend jaar weinig zullen veranderen, en dat we dat snel zullen weten. Verder wil ik een andere kap voor volgend jaar. Deze heeft het wonderwel overleefd, maar ik wil ieder seizoen een andere. De oude kappen liggen met het jaartal erop in de kast. Ik ben op zoek naar een mooie zoals Martijn heeft, maar ook het zelf maken kriebelt weer een beetje. Wie weet, als het gebeurt leest u het hier. Of op Fakebook, waar ik tot mijn eigen verbazing sinds kort ronddwaal. Maar de verslaglegging zoals dit bericht schijnt daar niet te horen zegt mijn vrouw, dus dat zal hier blijven.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2016
    Electr0n en Schots en Scheef vinden dit leuk.
  14. snor

    snor

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    157
    Beste Hugo,

    Ik volg uw verhalen al een tijdje, en ik bewonder uw enthousiasme en doorzettings vermogen. De Formule 1 klasse is geen makkelijke klasse. Ik heb zelf ook een tijd F1 gereden (echter op foam, rubber op de F1 vind ik niks). En heb veel moeten leren voor ik er goed mee kon rijden.
    Het valt me wel op dat u veel veranderd aan de auto. Soms zelfs thuis en soms op de baan (op aanraden van anderen). Daardoor denk ik dat u soms het overzicht een beetje kwijt bent.
    Ik denk dat u meer progressie boekt door meer te gaan rijden. Een basis afstelling te vinden en vanaf daar met kleine veranderingen de auto op de verschillende banen afstelt. Ook als anderen u iets adviseren zou ik me afvragen waarom ze het adviseren. Zomaar een advies overnemen zonder de achterliggende gedacht er achter schiet u weinig mee op. (en het ook controleren, neem bijvoorbeeld het strakke diff waar u in gouda last van had. Dat had u zelf kunnen voelen na het instellen van die andere rijder). U wilt tenslotte zelf leren om de auto goed te krijgen.
    Maar waar ik het meest aan heb gehad (in elke klasse waarin ik reed/rij) is oefenen. Ik rij vrijwel elke woensdag avond in deventer op de baan. Zo krijg ik veel gevoel voor de auto en kan ik, als de auto eens een keer wat minder goed ligt door omstandigheden, nog steeds redelijk rondkomen dan. Als ik dan al iets verander zijn het vaak kleine dingen.
     
  15. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Wijze woorden Snor,

    leuk verhaal weer Hugo en ik denk dat Snor toch zeker een goed punt heeft, trainen en dan aan de afstelling werken zodat je ook beter voel wat het doet

    maar tov jou sta ik nog helemaal op 0

    misschien eens samen rijden op Gouda? volgend jaar ben ik er ook weer bij in de TC weet alleen nog niet waarmee (waarschijnlijk TS of misschien..... F-1???)
     
  16. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank voor jullie reacties. Ik ben het helemaal met jullie eens, zoals je in de op één na laatste alinea kan lezen! Om regelmatig naar Gouda te gaan (op avonden, weekends kan ik bijna nooit) vind ik te ver, maar Utrecht lijkt een goede optie.

    Ohja, @snor; zeg maar je en jij hoor, ik ben wel heul oud maar toch mag dat!

    Hugo
     
  17. snor

    snor

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    157
    :thumbsup:
    Hier ook al de nodige grijze haren hoor.
    Maar lid worden bij een club is een van de beste dingen die ik heb gedaan om beter te gaan rijden. En ook erg gezellig.
    :beer:
     
  18. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    De sleutel ligt bij mij ook op het meer rijden, al is dat in weekend vaak lastig met een gezin. Ik zit zelf te denken om volgend jaar bij de AMCA lid te worden om zo een avond per week te kunnen oefenen.
     
  19. snor

    snor

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    157
    lid worden van een club is denk ik altijd goed. Zo kunnen de clubs blijven bestaan en heeft de tamiyacup in de toekomst banen om op te rijden.
    En je kan zelf vaker rijden.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb (helaas) veel mensen gezien die zich druk maakten om een setup en van het internet etc van alles probeerden terwijl ze geen 1 foutloos rondje konden rijden. Een beetje ervaren rijder kan met een scheve auto nog steeds een rondje rijden en andersom met een perfecte auto zal een onervaren rijder nog steeds geen foutloos rondje kunnen rijden.

    Theorieën over demping en veering tot zelfs stabilisatoren klinken thuis mooi maar het komt vaak voor dat juist het tegenovergestelde werkt. Dus ja, beginnen met de basis setup van de doos (die moet normaal rijdbaar zijn) en van daar aanpassen wat op dat moment je niet zint. Dat betekent trainen......
    Ook kan je trainen zonder een setup aan te passen. Als je op de zaterdag maar veel rijdt zal je merken dat jij jezelf naar de auto aanpast en uiteindelijk aan het einde van de dag toch snellere rondes rijdt dan aan het begin.

    Overigens zal een perfecte setup van een wereldkampioen niet bij iedereen werken.
     

Deel Deze Pagina