"huid" Cularis

Hallo allemaal,

Ik heb mijn MPX Cularis ontvangen en heb daar een vraagje over.

Het grootste gedeelte van het oppervlak, zowel vleugels als romp, is bedekt met een soort "nopjes", die opzich weer uit kleinere "bobbeltjes" bestaan.
Zo`n nopje heeft een diameter van een mm of 5.

Kan ik dit vlakschuren om een glad oppervlak te maken, (denk het eigenlijk niet) en heeft dit een doel?

alvast bedankt,
Jan

Die nopjes en puntjes komen van de vulpunten van de mal. Je hoeft hier helemaal niets aan te doen. Gewoon zo laten en lekker vliegen :D

Eigenlijk zijn het de stoomgaatjes van de matrijs. De grote afdrukken zijn de vulpunten.
Maar idd, niks aan doen. Met schuren ga je de cellen beschadigen en krijg je matte plekken.

beste, je kan ze wel wegschuren met heel fijn schuurpapier, maar dan ga je inderdaad doffe plekken krijgen... geen erg als je de hele boel wil verven!
maar het is echt GEEN zicht als je ze het laat zoals het is dan...

verder vermoed ik ook dat net door die bobbeltjes de lucht beter over de vleugel gaat.

ik heb al vaker gehoord dat een ruw vleugeloppervlak beter is dan een zijdezacht oppervlak.
(of dit zo is weet ik natuurlijk niet!)

gewoon laten zou ik zeggen.

ik heb al vaker gehoord dat een ruw vleugeloppervlak beter is dan een zijdezacht oppervlak.
(of dit zo is weet ik natuurlijk niet!)

gewoon laten zou ik zeggen.

Voor het langstrommen is een ruw oppervlak beter . de grenslaag gaat wervelen waardoor deze als een lager gaat werken voor de rest van de lucht die daar langsstroomt. tevens blijft de luchtstroming beter "vast plakken" aan het profiel .
Dit is in de natuur terug te vinden op de Haai .
In de luchtvaart vindt je dit ook terug op leger toestellen (F16 heeft ook een redelijk stroeve lak)

In de auto techniek is dit door meneer Abarth veel toegepast in de cylinderkoppen voor de autosport ,waarop meerdere automerken hem zijn gevolgd . Ik doe dit ook bij cylinderkoppen die ik bewerk voor derden.

Het is mij nu duidelijk dat het dus zeker geen foutje/slordigheid is, maar dat het er om een goede reden opzit.
En ik laat nu het natuurlijk zoals het is.

Bedankt allemaal voor de info.

Grtz,
Jan

Het is mij nu duidelijk dat het dus zeker geen foutje/slordigheid is, maar dat het er om een goede reden opzit.
En ik laat nu het natuurlijk zoals het is.

Bedankt allemaal voor de info.

Grtz,
Jan

Klopt. Bijna alle schuim modellen hebben dergelijke puntjes op hun huid. Moet je maar eens op letten als je een keer een ander model tegenkomt.

Back