Huis komt los van motor bij + halfgas !!!

Beste modelbouwers

Ik wilde de typhoon motor (de typhoon micro 15/13) in gebrui gaan nemen.

Maar nadat ik de hele rataplan van de klapprop binnen had ging ik hem test draaien maar tot mijn verbazing komt het huis los van de motor bij meer dan volgas.

Wat dus levensgevaarlijk is want gelukkig is hij nog niet te ver geschoten tijdens het testen .

Dit komt waarschijnlijk doordat het huis gewoon makkelijk van de motor afkomt want bij mijn anddere electro motoren lukt dit niet met de hand.
maar hoe kan ik er voor zorgen dat dit vast komt?

alvast bedankt
mvg paul

Laatst bewerkt:
Uit dit verhaal begrijp ik dat je de motor zo gemonteerd hebt dat de 'bel' naar voren wijst.

Als het goed is, komt de as aan de andere kant uit de motor. Daar zit een groefje in de as, en daar hoort een borgclipje in te zitten.

Ik vermoed dat dat clipje weg is bij jouw motor.

Kan je de Typhoon wel anders om gebruiken ?

Deze zijn er niet voor gemaakt volgens mij , als je de as dan omdraait heeft de bel geen houvast en word alleen nog door de magneten vast gehouden.

Mvg Johan

@Henri en ikbeneenvliegtuig

het klopt inderdaad dat er geen sluitring/stop op de as zit maar ook geen groef.

@ plotterwelt

Is het dan de bedoeling dat ik de motor zo gebruik (want nu is het namelijk andersom) :
full

Maar hoe moet ik de motor dan bevestigen???
De romp die je op de foto ziet is ook de romp waar ik de motor in wilde bouwen.

grtz paul

Laatst bewerkt door een moderator:
@ plotterwelt

Is het dan de bedoeling dat ik de motor zo gebruik (want nu is het namelijk andersom) :

Ja , de Typhoon is een buitenloper die voor de inbouw in modellen gemaakt is .

Voor montage op een neus zijn andere buitenloper eerder geschikt.

Mvg Johan

Ja , de Typhoon is een buitenloper die voor de inbouw in modellen gemaakt is .

Voor montage op een neus zijn andere buitenloper eerder geschikt.

Mvg Johan

Het is ook eigenlijk mijn bedoeling geworden de motor in de neus te bouwen. en de spinner met de klpaprop maak die neus dan weer in de punt.

Maar ik heb al weer een idee gekregen om dit te doen.

grtz paul

Op de originele as van een Het-rc Typhoon motor zit aan een zijde een soort van stelring geperst. Deze moet dan de bel van de motor op zijn plaats houden.
Je kan dit nu oplossen door een stelring aan de achterzijde op de as te monteren.

wat je doet.. zoek een paar ringetjes die om de as passen en ook in de verhoging waar het lagertje inligt.. ze moeten alleen op de binnenkant van het lagertje rusten, dus niet op de buitenkant. Plaats zoveel van die ringetjes dat ze net boven het motorhuis uitkomen.

Daarna schuif je een 'collet', zo'n ding met een imbusje erin om het vast te zetten. Maak voorzichtig met de dremel in de as een klein plat kantje waar dat imbusje op valt, zodat hij extra klemt.

Ik bedoel dan deze dingen:
wheelcolsml-230.jpg

Bij het HET-RC typhoon 15/10 motortje dat ik heb zitten er twee gaatjes in de 'bel'. De borgschroefjes zitten daar achter aan de binnenzijde van de 'bel'

Paul; geef anders het motortje vh weekend even mee, dan zorg ik dat het in orde komt;)

Hou er rekening mee dat de as 3.2 mm (3.175 mm) is. Dat is geen gebruikelijke maat voor stelringen,dus opboren.

Ik bedenk mij net dat mijn idee helemaal niet werkt, dan trekt ie alsnog die ring tegen het huis aan. De borging moet kleiners zijn dan het lager.

Woow bedankt iedereen voor het meedenken en oplossen van mijn probleem.

Jeroen T gaf mij het verlossende antwoord:
Bij het HET-RC typhoon 15/10 motortje dat ik heb zitten er twee gaatjes in de 'bel'. De borgschroefjes zitten daar achter aan de binnenzijde van de 'bel'

dit had ik nog niet gezien en nu heb ik dit aangedraaid en is het probleem weg.

Maar er is nu een ander probleemgisteren testte ik namelijk de motor,
maar deze word echt heel gauw warm +-10 sec draaien en de motor is al echt redelijk warm de regelaar ook.

wat kan hier het probleem zijn?

@alexzzz bedankt voor het aanbod ik denk dat je er zowieso even naar moet kijken vertrouw het niet helemaal.

grtz paul

Toevallig niet de 'bel' te strak tegen de vaste plaat gemonteerd? Dat typhoon motortje werd bij mij ook een keer warm na een onderhoudsbeurtje na een zwempartij. Zo warm dat er iets klem liep. Toen heb ik de 'bel' iets (nog geen mm) verder naar voren geschoven op de as. Toen de as net iets meer speling had om naar voor en achter te bewegen liep het weer soepel en werd de motor en stuk minder warm.

Toevallig niet de 'bel' te strak tegen de vaste plaat gemonteerd? Dat typhoon motortje werd bij mij ook een keer warm na een onderhoudsbeurtje na een zwempartij. Zo warm dat er iets klem liep. Toen heb ik de 'bel' iets (nog geen mm) verder naar voren geschoven op de as. Toen de as net iets meer speling had om naar voor en achter te bewegen liep het weer soepel en werd de motor en stuk minder warm.

Ik denk dat ik uw weer gelijk moet gaan geven want hij loopt idd iets aan ik dacht dat dit wel hoorde.

Ga het zo even proberen losser te zetten.

grtz paul

De bel loopt inderdaad aan op het plaatje en niet zo beetje ook je hoort het gewoon echt schuren.

Maar ik krijg de bel niet hoger gezet op de manier die uw noemde.

Want de magneten trekken de hele boel weer gewoon naar beneden.

wat nu?

grtz paul

Back