@Tbird2
Ik heb op een 450 van alles geprobeert in de periode dat fbl in kwam..
Ik heb nog steeds een 450 zonder flybar, zonder stabilisatie.
Het werkelijke verschil tussen fb en fbl bladen is de locatie van het zwaartepunt (vaak bij fbl veel verder naar de tip van het blad) en het gewicht (fbl zijn in de regel zwaarder)
Gevolg: bij de fbl bladen is de centrifugale kracht groter dan bij de fb bladen.
Bijkomend gevolg: de gyro werking van de ronddraaiende schijf is groter. Kortweg, de rotor wil minder makkelijk van positie veranderen.
Dit is al een soort van oplossend vermogen bij fbl heli’s.
Ik heb die 450 zonder stabilisatie gevlogen met superlichte 3d fb bladen.. het ding werd er gigantisch nerveus van. Tot het punt dat ik hem eigenlijk niet meer kon vliegen.
Ik heb hem gevlogen met fbl 3d bladen. Ding was minder nerveus, maar nogmsteeds niet prettig vliegend.
Daarna een set zware fbl bladen. Ding was opeens heel netjes te sturen.
Nu zit er een set a symmetrische bladen op. Grappig genoeg zijn die bladen erg licht en vrij flexibel, toch stuurt het ding er erg goed mee.
Reden van dit verhaal: niet alle stabilisaties vinden het leuk om een hyperactieve heli qua setup en bladen tam te maken. Soms lukt het ze niet eens.
Zo heb ik al meerdere malen mensen van hun stabilisatie problemen af geholpen..
Vaak zie je het nog het beste in zeer vlot vooruit vliegen. Neiging tot dolfijnen die er niet uit getuned kan worden. Dit is reden 1 om even naar andere bladen te zoeken.
Maar ook in hoover is het nerveuze er voor de stabilisatie soms niet helemaal uit te filteren.
Toendertijd vond ik de align bladen nog een beetje te schichtig naar mijn smaak. De edges waren niet perse zwaarder, maar het zwaartepunt ligt verder naar buiten.
Maakt de heli wat rustiger. En vanaf daar heb ik de stabilisatie wat enthousiaster gezet, dan heb je toch een actieve heli die relatief makkelijk hoovert en zo