Hulp bij aansluiten van stekkertjes op de ontvanger ?

Discussie in 'Beginners' gestart door r zeilstra, 25 jun 2015.

  1. r zeilstra

    r zeilstra

    Lid geworden:
    21 jun 2015
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Flevoland
    Wie o wie kan mij helpen met het aansluiten van de stekkertjes op de ontvanger ?
    Ik heb een tekening bijgevoegd van stekkertje B t/m stekkertje I.
    Stekkertje A is aansl. voor ballance charger/voltage detector.

    Met vriendelijke groet Ruud.
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2015
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Zie geen plaatjes...

    Maar je wilt de balanceraansluiting van een Li-Po aansluiten op de ontvanger? Dat gaat in ieder geval niet. Dan zal ten minste een verloopje nodig zijn van de balancerconnector naar een connector die in de ontvanger past. Maar er is nog een reden dit niet meteen te doen. Een volledig geladen Li-Po met twee cellen heeft een spanning van 8,4 volt. Veel ontvangers en servo's werken op een spanning van 4,8 tot 6 volt. Bij 8.4 volt gaan deze gegarandeerd kapot. Er zijn wel ontvangers en servo's die 8,4 volt aan kunnen, maar vooral de servo's zijn duur en zeldzaam.
    Controleer daarom eerst of je spullen geschikt zijn voor 8,4 volt. Is dat niet zo, dan heb je een limiter nodig die de spanning verlaagt.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Foto staat in je album, heb ik gegrepen. Het gaat om deze foto:

    [​IMG]

    Is allemaal een beetje klein en daarom niet altijd even goed te zien, maar toch een poging.

    A is de accu-connector en de balancer-aansluiting. De accu-connector komt op de regelaar. De balancer-connector wordt primair gebruikt bij het laden, maar er kan ook een waarschuwingspieper op worden aangesloten. Bedenk dat een ESC (juist ingesteld) vaak ook over een dergelijke functie beschikt. De regelaar schakelt de de motor uit als de spanning van de Li-Po te laag wordt.

    B is de bindplug. Wordt eenmalig gebruikt om de ontvanger aan de zender te koppelen. Komt in de ontvanger op de connector "Bind". In de handleiding staat hoe het bindproces precies in zijn werk gaat.

    C is een servo. Komt in één van de connectoren Ch1 t.e.m. Ch8. welke, even uittesten.

    D en E is lastig te zien. Misschien een regelaar? Dan geldt hetzelfde als voor C.

    Alle andere connectoren zijn van servo's en daar geldt hetzelfde voor als voor D.

    Zie ook meer dan 4 servo-aansluitingen. Verwacht dat je zender 4 kanalen is. Daar lijkt iets mis te gaan.

    Maar als je zulke vragen stelt, hoe zit het dan met je vliegervaring?
    Als je zonder ervaren begeleiding met het toestel gaat vliegen is de pret binnen 5 seconden over en is het toestel veranderd in schuimbrokken. Neem een welgemeende raad aan, ga naar een vereniging of zoek hulp bij een ervaren modelvlieger.
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Zie ik het nu goed dat het album "RC-F16" heet?
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Ja, je hebt gelijk. Was me niet opgevallen. We hebben het dus bepaalt niet over een beginnersmodelletje.

    Er rest zonder vliegervaring maar één ding: Op een hoge kast wegzetten en een echt beginnerstoestel kopen en daar mee het vliegen onder de knie krijgen. Over een paar jaar de F-16 van de kast halen, het stof er vanaf blazen er er dan als ervaren vlieger mee aan de gang gaan.
     

Deel Deze Pagina