Hulp bij bungee 'launch' methode

Discussie in 'EDF forum' gestart door Witwas, 31 jan 2023.

  1. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Mijn EDF’jes werp ik meestal uit de hand, zolang deze rond de 1.5kg zitten lukt dit behoorlijk goed. Nu heb ik een EDF die rond de 3 kilo zal uitkomen, hier zou ik toch liever de bungee launch methode toepassen zodoende er wat meer controle is bij start.

    Ik vind heel wat info op het net over het bouwen van een ramp en de opstelling van het bungee koord zelf, echter weinig of heel uiteenlopende info over het te gebruiken ‘koord’.

    Kan iemand mij adviseren welk ‘koord (elastiek)’ (+ eventueel het aantal meters) te gebruiken en waar deze eventueel te vinden valt?

    Alvast bedankt
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    als voorbeeld:
    https://www.elastiek-online.nl/Elastisch-touw
    voordeel van dit spul is dat het in feite niet verouderd.
    die amerikanen hebben vaak dat chirurgische rubber, soort siliconen geloof ik, dat verouderd wel

    als ik mij niet vergis, heb ik de 8mm versie.
    Vroeger had ik 5 meter, daarmee kreeg ik de dingen van +/- 1 kilo goed de lucht in.
    nu heb ik hem verlengd naar 10 of 15m (net ff te lang geleden, de getallen zitten niet meer 100% in het hoofd), nu gaan de wat grotere dingen ook makkelijk omhoog
    nu is mijn grootste kist rond de 1,5 kilo.. hij heeft wel vlot snelheid nodig.. daarom een langer elastiek

    als ik mij niet vergis zeggen ze meestal 3 tot 5 x het vlieggewicht als trekkracht
    de mensen bij ons op het veld met zo'n grote edf zie ik vaak met 20 meter of meer aan komen lopen

    Ga je vanaf een buizenframe afschieten met een voetpedaal, of met een karretje?
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2023
  3. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Bedankt voor de link.

    Het zal een buizenframe met voetpedaal worden.
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb hier het meeste aan gehad:
    https://www.emc-vega.de/de/hochstart/megarubber
    EMC Vega, prima tabellen met gewichten en type vliegtuig en dan benodigd type elastiek, en hoe lang.
    Ik heb er een elastiek gekocht, helemaal prima.

    Je kan kiezen een "ramp" te gebruiken, of een simpel karretje (eigenlijk alleen een as met 2 wielen) ik gebruik zo'n as, werkt goed.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou persoonlijk ook liever een trolley o.i.d. gebruiken dan een ramp. Per slot van rekening rag je wel je model met enige kracht over een constructie van kunststof buizen, en de lasmoffen die daarvoor gebruikt worden vormen meestal harde richels die toch ongemerkt best een klap in de constructie van je vliegtuig veroorzaken.
    Is ook makkelijker te transporteren.

    Mooier nog is een simpel buikwiel in je toestel. Dan heb je verder helemaal nergens omkijken naar...

     
  6. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    122
    Een vliegvriend van mij heeft zo’n Hobby Eagle stabilizer en heeft succesvol z’n Freewing Albatros 80mm gegooid. Volledig standaard uit de doos.
    Voor mij is autolevel een prima alternatief voor bungee. Zeker nu we makkelijk beter dan 1:1 stuwdruk hebben. Bungee was vroeger nodig, dan had je soms 1,5kg stuwdruk voor een kist van 2-3kg.

    Ondanks dat ik zelf nooit bungee gedaan heb, kan ik me wel voorstellen dat het behoorlijk fool-proof is.
     
  7. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Mijn vlieg collega bouwde er eentje en dat werkt perfect.
     
  8. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Dit is wel een heel erg mooie ramp.
    Slim idee om rubber elastiek over een aantal katrollen te laten lopen.

    Ook wel eens een ramp gebruikt, meestal ligt het rubber dan over het veld heen.
    Wat eigenlijk niet echt handig is
     
  9. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik gebruik al jaren een heel eenvoudig systeem wat bestaat uit:
    10m omvlochten elastiek (6 of 8mm dik)
    10m gevlochten touw
    2 wielen met een carbon staaf erdoor.
    1 houten voetpedaal met wat touwtjes eraan.
    Zodra ik het weer op het veld uit heb liggen zal ik wat foto's maken.
     
    DaveB vindt dit leuk.
  10. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Dit is mijn bungy uitrusting. Het voetpedaal zijn een paar strips hout en een blokje vooraan met een gat erin. In de onderste plank die achteraan tegen de bovenste geschroefd is zitten 2 dezelfde bouten met aan iedere kant van het plankje een moer. In de plank erboven zitten wat grotere gaten zodat je de bout naar beneden kan drukken met je voet. Van de voorste bout is de kop afgezaagd en zijn de randen afgerond om het nylon touwtje niet te beschadigen. Aan het blokje zitten 2 nylon touwtjes. Aan de kortste zit een koolstof pen aan het andere einde. De langere heeft 2 lussen. 1 dichtbij het pedaal die om de voorste bout gehaakt wordt. Aan het andere uiteinde zit weer een lus. De lengte van de draad is zo gekozen dat deze net wat korter is dan de draad met de koolstof pen. Op de 2de foto zie je hoe de witte draad die aan de elastiek vastzit, dmv de koolstof pen aan de draad naar het pedaal vast zit. Je kan zien dat op de draad met de pen eraan geen spanning staat. Wanneer je nu het pedaal indrukt schiet het lusje van de bout en wordt die draad langer. Daardoor wordt de koolstof pen tussen de lussen uitgetrokken en komt de witte draad los. Op de 3de foto zie je de koolstof as met daaraan 2 wielen. In het midden van de as zitten 2 rubber ringen. Die houden de haak die onder het toestel zit op z'n plaats. Deze as zit iets verderop aan de witten draad vast. Voordeel van dit systeem is dat er geen touwtjes achter het vliegtuig aan bungelen tijdens een bungy launch. Die kan in de EDF of duwprop terecht komen met alle gevolgen van dien.
    Deze constructie is super simpel omdat er geen scharnieren in zitten.
    IMG_0928.jpg IMG_0929.jpg IMG_0930.jpg
     

Deel Deze Pagina