hulp bij ELF mini..

Hallo allemaal!

Ik heb na vele jaren weer de RC bug te pakken, en ben helemaal weg van de DLG's!
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de ELF, alleen nu weet ik niet welke ontvangers en lipo's er passen. .. Ik zat zelf aan een spectrum AR400 te denken met Ripmax SD100 Servo's maar heb geen idee of dat past. Met de lipo's vind ik het ook maar verwarrend, 1s 2s? smartlipo? voltage boosters? enige tips welke ik moet hebben qua gewicht, maat en vermogen?

Als er overigens nog mensen zijn met goede 2e hands mini DLG's vind ik dat ook top!

Vwb de lipos: ik heb al veel dlgs zien crashen vanwege een lege ontvangeraccu dus; vlieg met telemetrie zodat je de ontvangeraccuspanning in de gaten kunt houden of gebruik een low voltage alarm.

1s is handig. Levert 4,2V en kan direct op je ontvanger. Wanneer deze echter onder de 3,2V komt doet je ontvanger het niet meer!

2s is 7,4V. Dat kan direct wanneer je high voltage ontvanger en servos gebruikt. Zo niet dan moet er een regulator tussen. Ik gebruik regulators met low voltage alarm.

Smart lipos zijn super maar duur. Je kunt ze op 12V laden zonder balancer (die is wel nodig voor 2s evenals een lipo lader). Volgens mij zit er ook een low voltage alarm op.

Ik denk dat ruimte je grootste probleem is in de elf.

Dit is een fijne regulator met alarm: http://www.techgio.com/webshop/f3k-bec/f3k-regulator-with-audio-feedback/

Thanks Jaap, Dat helpt me al weer op weg,
Aan je profiel te zien vlieg je er zelf ook één. Hoe heb jij je setup? Ben wel erg benieuwd naar wat praktijk setups.

Want telemetrie lijkt me zelf veel ruimte innemen met een extra zender etc (als ik het goed begrijp). 1s is inderdaad handig, maar beperkt je vliegduur en 2s heeft dus de regulator nodig.. Welke 2s batterij past er dan nog goed in (met de regulator er nog bij)..

Sorry, voor alle beginners vragen!

1S peperkt je vliegduur niet. Je kunt je accu zelfs 2 x zo groot kiezen als 2S bij hetzelfde gewicht en je hebt daarmee een vliegduur die misschien wel 3 x zo groot is door het lagere verbruik bij lage voltage. Bij 2 S word je verbruik veel hoger.
De hele wereld top vliegt met 1S tegenwoordig.

Ik vlieg geen elf. De foto is een Niobe (zelfbouw).

1s is perfect zoals Alex meld. Toch heb ik op de German Open een wereldtopper af zien storten vanwege een lege (1s) lipo. Net geladen... moraal is dat het prettig is om iets van feedback te hebben over de spanning van de lipo.

ok! 1s dus met een buzzertje erachter.. heeft iemand nog specifieke links naar een goeie 1s lipo voor de ELF en/ of een buzzer die je er tussen kan doen?

1. Battery Turnigy nano-tech 260mAh 1S 35-70c Lipo is ideal forElf. Specification: Capacity: 260mAh ... ELF...

Ergens op internet gelezen, dacht op de site van Vladimir's models...

Hey iedereen
Ik heb tijdje geleden ook een Elf gekocht in occasie met een beetje werk aan en ja zoals vele modelbouwers met veel te veel bezig dus klein beestje was wat blijven liggen .
Vorige week er toch maar aan begonnen en vrijdag zijn eerste zwiepje gegeven en ik moet zeggen woooooooow ik ben wel een beetje verkocht van dat gooien
Vandaag na nog wat fijnafsteling vloog dat Elfje gewoon geweldig en ik heb er meer dan 2 uur staan met zwieren en ik werd stijver en stijver maar mijn smile is er alleen ma groter op geworden !!
DLG vliegen is echt wel een heel toffe tak van de modelbouw en je bent nog wa sportief bezig ook .
Ikke verkocht , iedereen nog veel plezier zou ik zeggen .

Grtjs Blitske

Nog een vraag over de Elf.
In de bouwbeschrijving is aangegeven dat het CG op 80-85 mm vanaf de voorkant van de vleugel ligt (bij de vleugelwortel neem ik aan). Het CG van mijn Elf ligt op ca. 65 mm en dat is op ca. 30% van de koorde. De eerste vliegtesten laten zien dat de Elf goed vliegt; kan natuurlijk altijd beter ... :)
Kan ik er toch beter voor zorgen dat het CG op die 80-85 mm ligt ? Hoe zit dat bij jullie Elf ?

Bij mij zit ie ook wat verder naar voren dan de aangegeven 80-85 mm. Hoever durf ik niet precies te zeggen ik denk ongeveer één cm. ervoor. Ik heb al meerdere berichten gelezen dat de ELF iets stabieler en prettiger vliegt met het CG iets meer naar voren. Het schijnt dat ie wat langzamer en onrustiger wordt als je het op de 85mm brengt, wel geeft de ELF dan (naar horen zeggen) een betere indicatie als er sprake is van opwaartse stroming. Ik maak me er in ieder geval niet al te druk om..

Zwaartepunt bij DLG vliegen is een beetje een persoonlijk dingetje

De grap is dat hoe verder je het cg naar achter verlegt hoe onstabieler je kist gaat vliegen, hierdoor gaat hij beter termiek aan geven!
Een hele stabiele kist vliegt namelijk dwars door een bel heen zonder de vliegstand te veranderen
Is je kist onstabiel dan gooit hij bij het invliegen van de bel zijn neus wat omhoog etc etc

Dus als hij lekker vliegt gewoon lekker gaan wennen aan het gooien.
En na een tijdje beginnen met een loodje van 1 gram met een plakbandje net achter de vleugel op de romp plakken.
Als je het idee hebt dat er niets is veranderd ga je 5 cm naar achter
Je zult merken dat je kistje op een gegeven moment beter gaat cirkelen, efficiënter vliegen en beter belletjes aan geeft
Dan kom je in de buurt!

Het komt dan op persoonlijke voorkeur aan
En ook bij heel stabiel weer kan een mm naar achter net het verschil maken.

Maak je veel stuurfouten en stalls dan ga je weer een beetje naar voor.

Oh en als je kistje instabieler wordt gaat hij ook heftiger reageren op roer uitslagen,
Dus je zult waarschijnlijk ook wat meer expo moeten gaan geven!

Veel plezier!

Back