Hulp bij heet wordende batterijhouder?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Minerva01, 18 mrt 2020.

  1. Minerva01

    Minerva01

    Lid geworden:
    23 jun 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Haarlem
    Beste bouwers,

    Ik heb een testopstelling gemaakt met twee led lampjes van 12 Volt en de Robbe Mono Switch. Ik heb de switch keurig aan mijn ontvanger gemaakt en alles aan elkaar geplugt met van die Faller connectoren. Leds zitten parallel. Alleen die batterijhouder (8 x 1.5 Volt AA batterijen) wordt wel erg warm wanneer ik de lampjes aan en uitzet via mijn zender. Het werkt wel maar het gaat mij om de hitte van de batterijhouder. Komt dat omdat er toch teveel Ampere's worden getrokken op de een of andere manier? Zie bijgaande A4 in bijlage. Ik weet niet hoeveel die LEDS trekken eigenlijk, maar het zijn 3 mm LED's van 12Volt. En zonder de Robbe switch (lampjes rechtstreeks aangesloten) wordt de batterijhouder niet zo warm.

    En veel sterkte de komende dagen!

    Groet,

    Martijn van Dijk
    Haarlem
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Volgens jouw schema gaan de LED's uit doordat je met de mono switch de batterij kortsluit via de weerstanden.
    Dat lijkt me niet de bedoeling.
    Ook lijkt het of de rechter LED direkt op de batterij staat aangesloten.
    Maar dan zou deze LED meteen bij het aansliten van de batterij met een flits de geest geven.
    Omdat je daar geen melding van maakt, lijkt me je schema niet te kloppen met hoe het in werkelijkheid zit aangesloten.

    Doe eens een scan van het manual van deze switch...

    En een precieze beschrijving van je LED's en die weerstanden.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
  3. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Het is eigenlijk niet zo moeilijk.
    De min van de batterij gaat naar de switch en en led's met ieder een weerstand op de plus van de batterij, de min van de led's komt van de switch.
    Het lange pootje van de led is plus en de korte de min.
    Hoop dat het zo een beetje duidelijk voor je is en zal je batterij absoluut niet meer warm worden.
    Veel succes, groet Piet
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als het klopt wat ik denk, dan zou dit de goede aansluiting moeten zijn:
    aansluiting.jpg
     
  5. Minerva01

    Minerva01

    Lid geworden:
    23 jun 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Haarlem
    IMG_7778.JPG

    Bruno, dank voor je reactie, het lijkt erop dat jij de min uitgang van de switch aansluit op de plus van de batterijhouder, in de bijlage uit de manual is de min uitgang vast...of lees ik jouw plaatje verkeerd?

    Groet,
    Martijn
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  6. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    ik heb even een klein tekeningetje gemaakt zoals het moet worden aangesloten.
    de plus van de batterij gaat via de weerstanden naar de plus van de led's en de min van de led's naar de switch, en de min van de batterij gaat naar de switch.
    groet Piet schema (2).jpg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. Minerva01

    Minerva01

    Lid geworden:
    23 jun 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Haarlem
    Aha...ik snap m..alleen jij tekent de + van de switch op het derde gaatje en volgens de handleiding zit ie op het tweede.. detail?
    Dank Piet
     
  8. Minerva01

    Minerva01

    Lid geworden:
    23 jun 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Haarlem
    Of is dit juist de crux??
     
  9. Minerva01

    Minerva01

    Lid geworden:
    23 jun 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Haarlem
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Of je de schakelaar nu in de + lijn zet zoals Bruno het doet of in de - lijn zoals Piet dat maakt niet uit. Het is een relais en die kan zowel naar de + als naar de - schakelen.
    Of je de middelste en het bovenste aansluiting of de middelste en de onderste moet gebruiken hangt van de werking van de schakelaar af. De middelste aansluiting is het gemeenschappelijke contact. In rust, dus "uit", is de middelste aansluiting verbonden met de bovenste aansluiting. Als je de schakelaar "aan" schakelt zal het middelste contact verbonden worden met de onderste aansluiting.
    Dit maak ik op uit de tekening van de gebruiksaanwijzing. Als het andersom is hoef je alleen de draad van de bovenste aansluiting naar de onderste te verplaatsen.
     
  11. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Het plaatje in de handleiding is volgens mij duidelijk genoeg.
    groet Piet
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Voor ons wel, ja...;)
    Maar van Martijn, die het principe van de gesloten stroomkring nog niet eerder tegenkwam, kan ik me de vergissing goed voorstellen.

    Stroom komt uit de batterij/accu, gaat door de schakelaar (of niet), door de LED's en terug de batterij in.
    Het moet altijd een ononderbroken kring zijn, anders loopt er geen stroom (en doen de LED's het niet).
    Dat jouw schakeling wel werkte komt door het volgende:
    Zodra daar de schakelaar open is, blijft als enige weg die door de LED's over en zie... de LED's branden.
    Je kunt vervolgens ook met een schakelaar de batterij kortsluiten ( zoals je eerst deed), dan neemt (populair wetenschappelijk gezegd) de stroom (de electronen) de gemakkelijkste weg, namelijk met z'n allen door de schakelaar en laat de LEDs links liggen. De LED's blijven uit.

    Houden in eerste instanties de LED's plus ingebouwde weerstanden de stroom nog op een dragelijke waarde, bij kortsluiting is de batterij de enig beperkende factor.
    Je mag nog blij zijn dat je batterijen hebt gebruikt en geen NiMh of Lipo, want die kunnen een stuk meer: oranje gloeiende draden, smeltende isolatie, verbrande relais kontakten, enz...
    Maar het is goed afgelopen, naar ik hoop.
     
  13. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Bruno, je hebt volkomen gelijk, het forum is er ook voor mensen welke de materie niet helemaal beheersen zodat wij ze kunnen helpen.
    groet Piet
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Volgens mij is het niet voor iedereen duidelijk dat de blokjes die Martijn in de bijlage van de eerste post laat zien de "Faller connectoren" zijn, en dat de weerstanden hoogstwaarschijnlijk in de leds geïntegreerd zijn. Ik kan me anders geen 12V leds voorstellen. Dus geen losse weerstanden te installeren zoals in het schetsje van Piet, maar aansluiten volgens de tekening van Bruno.
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een goed voorbeeld dus van de problemen die kunnen ontstaan als men zich niet houdt aan de standaard schematekenwijze.
    Nu heb ik :oops: dat -voor het gemak :stout:- met mijn (aangepaste) schema ook niet gedaan, maar het zou helpen als goede, heldere voorbeelden zijn.

    Faller connectoren? Deze?
    In mijn jeugd, voordat het modelvliegen toesloeg (1964), veel samen met mijn vader aan de h0 modelbaan geknutseld en daarbij hadden we soms van die micro (2mm?) banaan stekers nodig.
    Faller was toen, met de bijbehorende polystyreenlijm, voor mij een begrip...
     
  16. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Max, kijk eens goed naar het aansluitschema van de switch op nr. 9, de switch doet niets anders als wat een schakelaar doet alleen dan electronisch.
    En het schema van Bruno komt niet overeen met het originele schema.
    groet Piet
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Het ging mij hierom, Piet. Jij suggereert dat er weerstanden in serie met de leds moeten zitten. Dat is ook zo, maar die zitten volgens mij geíntegreerd met de leds, en de rechthoekjes die Martijn (en ook Bruno) laten zien zijn niets meer dan (schroef?) verbindingen. En Bruno heeft inderdaad de schakelaar in de + leiding gezet, maar dat doet aan het principe niets af.
     
  18. Minerva01

    Minerva01

    Lid geworden:
    23 jun 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Haarlem
    Nou resumerend, de voorweerstandjes had ik inderdaad niet getekend, wel de connecties cq connectoren. De voorweerstanden zitten er wel in, zelf gesoldeerd net voor de + van de Led. Raar is wel dat die weerstandjes bij de bestelde leds zaten zonder enige info over hoeveel weerstand t is. Alles overziend vind ik Piet zijn schetsje nog steeds het duidelijkst. Hartelijk dank voor alle input! Ik ga tussen de coronaperikel door maar eens een nieuwe testopstelling maken. Nadere rapportage volgt!!!
     
    max z en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De waarde van de weerstand kan je "lezen" aan de kleurcode. Er zitten gekleurde ringen op die volgens een code de waarde aangeven.
    Ik ga er even van uit dat de weerstand vier kleurringen heeft.
    Houd de weerstand zo dat de gouden ring rechts zit. Als er geen gouden ring op zit zal er een bredere ring aan één kant zitten, houd die dan rechts.
    De eerste kleurring van links geeft het eerste cijfer, de tweede ring van links geeft het tweede cijfer. De derde ring geeft aan hoeveel nullen (0) er na de twee cijfers komen.
    De kleuren zijn:
    Zwart = 0
    Bruin = 1
    Rood = 2
    Oranje = 3
    Geel = 4
    Groen = 5
    Blauw = 6
    Paars = 7
    Grijs = 8
    Wit = 10
    De gouden ring geeft aan dat de weerstand een tolerantie heeft van 5%.
    Een weerstand met een gele, paarse en bruine ring is dus: Geel = 4, Paars = 7 en Bruin = 1 dus 47 en 1 nul dus 470 Ohm.
    Heeft de weerstand 5 ringen dan veranderd er weinig alleen geeft de derde ring het derde cijfer en de vierde ring het aantal nullen.
    De 470 Ohm weerstand van hierboven zal dus een gele ring, een paarse, een zwarte en nog een zwarte ring hebben. Een 4 een 7 een 0 en nul keer 0 er achter.
    Is er geen gouden ring maar één brede ring dan zal die de tolerantie aangeven. Meestal zal die bruin zijn dat staat voor 1% tolerantie. Rood komt ook wel voor (2%) maar andere zie je meestal niet, alleen bij speciale weerstanden.
     

Deel Deze Pagina