hulp bij het afstellen maverick dc

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door joramo, 27 jan 2018.

  1. joramo

    joramo

    Lid geworden:
    27 jan 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    vianen
    hoihoi,

    ik zit met een probleem wat ik zelf helaas niet kan oplossen. ( ben een beginner )

    mijn Maverick dc auto als ik vanuit stilstand linksom rij dan drift tie vrijwel gelijk helemaal om. maar als ik dus hetzelfde doe maar dan rechtsom. dan maakt hij vrijwel een hele bocht zonder in de drift te komen?
    ik heb aan de ( cambers?? ) gezeten en ik kom er echt niet meer uit en weet niet goed hoe ik dit moet doen

    ik hoop dat jullie mij kunnen helpen??!!??

    Mvg
    joram
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Is de auto symmetrisch afgesteld? Stuurt de servo evenveel naar links als naar rechts? Staan de wielen (camber, caster, ...) identiek links als rechts? Loopt de aandrijving (in de stuurblokken) even soepel links als rechts? ...
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Kan heel veel zijn...

    Lege demper, verkeerde "pre-tension" op demperveer waardoor je tweak hebt, de band zelf, een velg die doordraait, een rot wiellager of een rottigheid in de diff.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Laat ik eerst over 1 ding duidelijk zijn, op een forum is het niet de bedoeling dat je per PB over je topic verder gaat. PB is puur voor persoonlijke vragen en niet voor algemene vragen.

    Maar een paar keer meer gereden.... ook mee gechrashed? een krom chassis kan veel verklaren.....

    Tipje, zoek met google op "hudy setup book", dit is een heel leerzaam boekwerk waarin veel beschreven is, ook waarom je voorwielen iets naar buiten moeten/kunnen staan.

    Ik denk dat je naar je dempers en veren moet kijken. Begin eerst met de auto op een vlakke plaat/tafel te zetten. Til het rechter achterwiel op, zie hoe de linker voordemper inveert en bepaal het moment dat het linker achterwiel omhoog komt.
    Doe dan hetzelfde met het linker voorwiel waarbij de rechter voordemper inveert en uiteindelijk ook het rechter achterwiel omhoog komt.
    Vergelijk deze bewegingen met elkaar en bij een verschil kan je de conclusies trekken.

    Kijk ook naar de veren op je dempers, daar zitten vaak spacers op of een soort moer om de veer op te spannen, kijk of die links en rechts gelijk staan. Schroef daarna de dempers eraf, haal de veer eraf (veer op trekken en dan kan je het schoteltje van de as afwippen) en voel door de as in te duwen en uit te trekken of de demping gelijk is, mogelijk is 1 demper heel soepel en zal die leeg zijn.
     
  5. joramo

    joramo

    Lid geworden:
    27 jan 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    vianen

    ik heb alle cambers goedgezet en gelijk gezet. stuurservo of zoiets ook helemaal in het midden en alles staat goed. en nu nog als ik rechts een drift wil maken vanuit stilstand met de wielen naar rechts toch gaat hij niet gelijk een halve ronde maken en links doet hij dat meteen en staat hij vrijwel direct andersom
     
  6. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Waarom zou je dat ook willen...

    Schokbrekers gelijk afgesteld. Zelfde olie? Diff goed?
     
  7. joramo

    joramo

    Lid geworden:
    27 jan 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    vianen
    hoihoi

    hoe kan je er achter komen dat je diff nog goed werkt?
    ik heb er in totaal 5 keer mee gereden en aan de schokbrekers ben ik nooit gekomen dus die staan vanuit de fabriek al zo.

    gr
     
  8. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk ook eens naar de maximale hoek waarmee de voorwielen sturen. Als die naar links verder stuurt dan naar rechts verklaart dat ook iets.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    dat zegt niets.
    Ook in de fabriek gaat het niet altijd goed.

    Zoals hierboven aangegeven:
    - schokdempers voor eraf, en allebei tussen duim en wijsvinger indrukken. zijn ze gelijk?
    - achter dempers hetzelfde

    - Haal de stuurservo los van de stuurinrichting, 1 balletje los.
    als de servo nu beweegt, bewegen de wielen niet mee. Voel met de hand eens of je de wielen makkelijk kunt sturen, of dat 1 kant heel stroef gaat...
    - servo weer vast, stuurt hij 2 kanten even ver?

    - diff: ik ben geen automan, dus de mensen die het model kennen kunnen je de specifieke tips geven..
    Maar in de basis, als je 1 voorwiel ronddraait, het tweede voorwiel de andere kant opdraaien.
    achter hetzelfde, 1 ronddraaien, het andere achterwiel draait andersom.
    hoor je gekraak, gaat dit heel zwaar, klopt er iets niet.

    - banden: als deze niet gelijmt zijn, of bij 1 of 2 velgen heeft de lijm losgelaten.. dan slipt de velg in de band.
    kan ook veel verklaren. opnieuw bandjes lijmen...
     

Deel Deze Pagina