Hulp bij inconsistent toerental na starten nitro motor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Creality, 19 jan 2020.

  1. Creality

    Creality

    Lid geworden:
    19 jan 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Limburg
    [OPGELOST]
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2020
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Heb je ook de hoofdsproeier van de carburateur uit elkaar gehad en schoongemaakt?

    In ieder geval moet je de gastrim zover terug zetten dat de gasschuif tegen de stationairschroef aan leunt en je een klein beetje gas moet geven voordat de gasschuif mee open getrokken wordt. Als de veer die de gasschuif moet dichtduwen een beetje slapjes is kan je een elastiekje over de carburateur om het linkje van de schuif spannen voor wat extra kracht om hem goed dicht te houden
    En wat jij de LSN noemt klinkt in je verhaal voor mij de stationair schroef.

    Maar meestal als het toerental bij stationair omhoog gaat lopen staat die te arm, dat kan de HSN zijn of de LSN, als 1e keuze zal ik de LSN verder uitdraaien
     
  3. Creality

    Creality

    Lid geworden:
    19 jan 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Limburg
    Bedankt voor je reactie, ik bedoel inderdaad de stationairschroef. Ik heb de carburateur nog niet uit elkaar gehad en/of schoongemaakt, dus dit zou ik wel nog kunnen doen voor een volgende poging. De veer voor het dichthouden van de gasschuif heb ik vervangen, de gasschuif in de carburateur blijft ook gewoon dicht/op de juiste positie. Ik heb net nog eens geprobeerd en het verloop gaat als volgt: de motor draait in eerste instantie op normale toeren, vervolgens stijgt het toerental inconsistent met fluctuaties omhoog/omlaag. Dan zakt het toerental even en daarna stijgt het toerental alsof je zelf gas aan het geven bent naar een niveau wat niet normaal is voor stationair, dit allemaal terwijl de gasservo volledig dicht staat en de stationairschroef op 0,5 - 1mm. Uit voorzorg stop ik de motor dan direct, omdat ik niet weet tot hoe ver het toerental blijft toenemen. Stoppen via de uitlaat lukt niet, ik moet de brandstof toevoer doorbreken. Dan stopt de motor na 5 seconden zoiets.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    kan zijn dat je uitlaat lekt.
    slechte pakking oid.

    als je zo staat te testen, zonder te rijden, kun je ook ff het luchtfilter eraf halen.
    vinger op de luchtinlaat, en hij stopt ook.

    maar wat je aangeeft over een stijgend toerental bij stationair na even geen input op het gas te geven, klinkt gewoon als een arme afstelling.
    Kan zijn dat de naalden een tikkie te ver dicht staan.
    of in de tijd dat het apparaat in de kast heeft gestaan, is er olie ingedikt in de carb.
    tijdens het starten loopt er wel wat brandstof door. tijdens het draaien loopt er niet voldoende door, ongeacht de naaldinstelling.
    dus gaat hij arm lopen (en klimt het toerental)

    eerst even de carb uit elkaar. doorblazen.
    prut eruit.
    Dan standaardinstelling erin zetten. meestal is die instelling rijk.
    dan weer eens verder kijken.

    hou ook je plug in de peiling bij dit type probleemgevallen.
    een arm lopende motor, ook al is het kort, verziekt in no time een plug.
    en dan lopen ze ook niet altijd lekker
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klinkt mij in de oren alsof er iets niet goed gegaan is met het terugplaatsen van de backplate, mischien een kapotte pakking of O-ring, OF de as van de trekstarter lekt.
     
  6. Creality

    Creality

    Lid geworden:
    19 jan 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Limburg
    Na het grondig schoonmaken en opnieuw tunen van de carbonauteur doet hij het weer prima! :)

    Bedankt voor jullie reacties, gelukkig was het geen mechanisch defect.
     

Deel Deze Pagina